• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۲-۰۲ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به فیلم سینمایی «یادگار جنوب»

یادگاری از شیطان

«یادگار جنوب» متشکل از ابهام و حقیقت و تاوان است. ابهامش با جنون یک احمق، حقیقتش با عصیان یک ابله و تاوانش با خون همراه است. فیلم اغراق‌آمیز است و دور از شرایط جامعه اما مساله اصلی پاسخ به چرایی جایگاه و اعتبار شخصیت‌های داستان نیست و فقط نتیجه جنگ را از لحظه کشف حقیقت تا پایان داستان طلب می‌کند.

یادگاری از شیطان

نیما کرمی، منتقد سینما:«یادگار جنوب» متشکل از ابهام و حقیقت و تاوان است. ابهامش با جنون یک احمق، حقیقتش با عصیان یک ابله و تاوانش با خون همراه است. فیلم اغراق‌آمیز است و دور از شرایط جامعه اما مساله اصلی پاسخ به چرایی جایگاه و اعتبار شخصیت‌های داستان نیست و فقط نتیجه جنگ را از لحظه کشف حقیقت تا پایان داستان طلب می‌کند. یادگار جنوب سوغات وارداتی از فرنگ است که ثمره آن انحطاط اخلاقی است، زوال عقل و ویرانی.  فیلم با فلش‌بک و فلش‌فورواردهای ناآشنا آغاز می‌شود. آنقدر ناآشنا که کمتر در سینما دیده‌ایم. مخاطب گیج و پر است از پرسش تا حدودا نیمه نخست فیلم. یک فلش‌بک به تمامی سوالات ذهن کنجکاو حدودا 60 دقیقه‌ای بیننده پاسخ می‌دهد؛ کشف حقیقت و حالا ادامه ماجرا.  فیلم از فیملنامه‌ای نسبتا خوب بهره‌مند است. ‌زمینه‌ای سوررئالیستی دارد و اغراق‌آمیز. گره‌های داستانی را نسبتا در جای مناسب یکی پس از دیگری باز می‌کند. نورپردازی درست در موقیعت‌های متفاوت از نکات قابل اشاره است. فیلم تعداد زیادی بازیگر پر اسم و رسم را یدک می‌کشد. اما هرکدام تقریبا به اندازه و در قامت خود ظاهر شده‌اند. بازی وحید رهبانی، الناز شاکردوست و صابر ابر با گریم متفاوت باعث لذت دوچندان تماشای فیلم شده است. دیالوگ هجو کم دارد. درمجموع مخاطب راضی است از تماشای ویرانی که اگر در مسیر ویرانی قدم بردارد نتیجه‌ای جز شکست نخواهد داشت که اگر کینه کند و به کینه‌ورزی ادامه دهد نابودی با آغوشی باز استقبال می‌کند اما شخصیت وحید رهبانی کمی باورپذیر نیست. غوطه‌ور در پول اما دل در گرو دختری در کما و بعد با حالاتی سادیستی تبدیل کردن دختر به ظاهر بدکاره به معشوقه ازدست‌رفته. فیلم نه در سبک زندگی و الگوهای رفتاری بلکه در صفات نیک و بد قابل پذیرش است و دنبال کردن است.  اما بیرون از فضای فیلم ذکر نکته‌ای مهم ضروری است. داستان‌های تک‌خطی سینمای ایران سال‌های زیادی است که بر مخاطب رنگ باخته و همان ذائقه ساختگی سینماگران بر عامه مردم را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد. موضوعی که یادگار جنوب از آن فرار کرده و به‌سراغ داستانی غیرخطی رفته و روایت قصه‌ای چندلایه رفته و مضمونی پرتعلیق را برای خود برگزیده است. یادگار جنوب به فهم و شعور مخاطب احترام می‌گذارد، بیننده را در چهارچوب‌های خودخواهانه پشت دوربین فیملساز قرار نمی‌دهد و ذهن تماشاگر را به شیوه‌ای درست برای تصمیم‌گیری سوق می‌دهد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار