• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۲-۰۲ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به فیلم سینمایی «جنگل پرتقال»

جنگل پرتقال؛ طعم شیرین ناکامی یک وصال

«جنگل پرتقال» فیلمی به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی است.

جنگل پرتقال؛ طعم شیرین ناکامی یک وصال

نیما کرمی، منتقد سینما:«جنگل پرتقال» فیلمی به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی است. از نکات قابل‌توجه فیلم ذکر دو نکته مهم است. بودجه فیلم‌های سینمایی در سینمای ایران و در اکثر موارد شفاف نیست تا درصورت شکست گیشه پاسخگویی نسبت به آن وجود نداشته باشد اما بودجه فیلم جنگل پرتقال شفاف است: ۷ میلیارد تومان که ۷۰ درصد آن را بنیاد سینمایی فارابی پرداخت کرده و مابقی از بخش خصوصی تامین شده است. دومین نکته رسول صدرعاملی در معرفی کارگردان به سینما باتجربه است. محمد کارت با فیلم شنای پروانه و آرمان خوانساریان برای جنگل پرتقال.  اما جنگل پرتقال؛ فیلم کلاس درسی است از آموزه‌های اخلاقی برای عبرت‌ و پندگیری. فیلم دو روی یک سکه است، همان معلوم و مجهول آقا معلم فارسی در ابتدای فیلم. فیلم با وجه مجهول کاراکتر آغاز می‌شود، داستان جلو می‌رود، حقیقت برملا می‌شود، شخصیت شکست می‌خورد و درصدد جبران برمی‌آید و تلنگر پایانی فیلم. فیلم به ما می‌آموزد گریزی از حقیقت نیست، حتی اگر سال‌ها از آن گذشته باشد و کتمان شده باشد، روزی، جایی و زمانی مشخص می‌بایست پاسخگو باشیم.  اولین شکاف شخصیتی آقا معلم، علی بهاریان با مدیر مدرسه است. وقتی متوجه می‌شویم اداره کلاس درس نه از روی تبحر، بلکه از روی خودخواهی و بی‌تجربگی است و چه خوب فضای مدرسه به تصویر کشیده شده. شخصیت بهاریان در نیمه نخست چنین است: دقیق و موفق، کارآمد و متفکر. اما این‌گونه نیست خود را به هویتی مجهول برای مخطب تبدیل کرده تا از حقیقت فرار کند. برای تکمیل مدارک در پاترول و کنار بهاریان می‌نشینیم و به شمال کشور می‌رویم که ظرف یک روز برگردیم اما حقیقت باید مشخص شود. تصادف و بازگویی زخم زبان‌های بهاریان نسبت به مریم (سارا بهرامی) از زبان دیگران او را به ملاقات با همکلاسی سابق می‌کشاند. اما مریم برای او نمایشنامه زندگی نوشته و منتظر است تا علی (میرسعید مولویان) نقش خود را آغاز کند. و چه خوب بازی کرده‌اند هر دو بازیگر. جدال دروغ و راستی آغاز می‌شود و درنهایت حقیقت آشکار. نیمه معلوم فیلم آغاز می‌شود. هیچ راهی برای جبران نیست مگر تقدیم تنها یادگار پدر علی و به مریم. تلنگر پایانی اگرچه تلخ اما شیرین است و به دل می‌نشیند.  جنگل پرتقال تقریبا فیلمنامه‌ای موفق دارد اما می‌توانست بهتر از این باشد، تکانه‌های بیشتر و مهلک‌تر یا گره‌های داستانی پیچیده‌تر که تقابل بین علی و مریم جدی‌تر دیده شود. شخصیت‌پردازی خوبی هم صورت گرفته اما می‌توانست بهتر از این باشد، کاراکترهایی عمیق‌تر. درمجموع جنگل پرتقال فیلمی خوش‌ساخت و قابل‌قبول برای حضور در جشنواره است که می‌توان ۹۰ دقیقه از آن لذت برد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار