• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۲-۰۲ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به فیلم سینمایی «اتاقک گلی»

پر از توپ و تانک اما فاقد نگاه

«اتاقک گلی» بین فیلم‌هایی که درسال‌های اخیر با موضوع سازمان مجاهدین خلق ساخته شده، بیشترین فاصله را از سوژه‌اش می‌گیرد.

پر از توپ و تانک اما فاقد نگاه

مهران زارعیان، منتقد سینما:«اتاقک گلی» بین فیلم‌هایی که درسال‌های اخیر با موضوع سازمان مجاهدین خلق ساخته شده، بیشترین فاصله را از سوژه‌اش می‌گیرد. نه مثل «رد خون» برای آن چند پرسوناژ فریب‌خورده در اردوگاه مجاهدین دل می‌سوزاند و نه مثل «سرهنگ ثریا» تصویری مخوف و تکان‌دهنده از شدت انسان‌ستیزی و خانواده‌ستیزی این فرقه‌ کوردل به نمایش می‌گذارد. 
اتاقک گلی اساسا تصویری از آنها نشان نمی‌دهد! به جز یک صحنه، حتی نمای نزدیک‌تر از لانگ‌شات هم از آنها نداریم و فیلم هیچ اطلاعاتی فراتر از آنچه درباره‌ سازمان شنیده‌ایم به ما نمی‌دهد. 
آن قدر دشمن در این فیلم ناشناخته و مبهم است که اگر در فیلمنامه هر‌جایی‌که نام آنها آمده، به جایش چیز دیگری می‌آمد (مثلا کومله یا اصلا ارتش بعثی عراق) تفاوت خاصی در داستان و حس و درون‌مایه‌ فیلم ایجاد نمی‌شد. 
اگر قصد فیلم این بوده که صرفا در بستر جنگ و آتش و دود به سراغ یک داستان رمانتیک برود، می‌توان پذیرفت که در این امر موفق شده است اما اگر هدف سازندگان روایت برگی از تاریخ بوده یا مثلا قرار است مخاطب از عینک این فیلم بتواند به یک پدیده و یک موقعیت عینی در زیر پوست این مرز و بوم نگاه کند، تیر سازندگان به خطا رفته است. 
اتاقک گلی البته فیلم ضعیفی نیست. از نظر کیفیت ساخت، در سطح فیلم‌های برتر بیگ پروداکشن ایرانی جای می‌گیرد و در باورپذیر کردن جنگ و میخکوب کردن مخاطب کاملا موفق است. در همان سطحی که مثلا سازندگان «تنگه ابوقریب» یا «روز سوم» توانسته‌اند سکانس‌های اکشن و شلوغ پر از تیر و انفجار و سر و صدا را طبیعی و درگیرکننده از آب دربیاورند. 
فیلم از نظر خط داستانی، شخصیت‌پردازی و ظرافت‌های هنری هم کمبود خاصی ندارد. یک تورج الوند بااستعداد در نقش جوان صاف و ساده‌ کُرد دارد که اگر برای این نقش‌آفرینی سیمرغ بلورین بگیرد نباید تعجب کرد. بقیه‌ بازیگران گمنام یا کمتر‌شناخته‌شده فیلم نیز به خوبی از پس نقش برآمده‌اند و مشکلی در نزدیک شدن به آدم‌ها یا حس و حال‌شان نداریم. یک تم رمانتیک و تغزلی را در فضای خشن جنگ هنرمندانه پرورش داده و مثلا از رنگ‌آمیزی گوشه‌ای از قاب تصویر با نخ‌های تازه ریسیده‌شده در نمایی که خلوت عاشق و معشوق را نمایش می‌دهد، استفاده‌ لطیفی می‌کند. حتی در جاهایی به برانگیختن حس غیرت میهن‌دوستانه ناخنک می‌زند و مثلا با جملات آن مرد روستایی کُرد‌زبانی که می‌خواهد با سلاح قدیمی اما اراده‌ راسخ به دفاع از خانه و ناموسش برود، موهای بیننده را سیخ می‌کند. 
مشکل اما این است که فیلم فاقد نگاه است. وقتی دشمن در لانگ‌شات باشد و تفاوت او با دوست، بدون رجوع به اطلاعات قبلی مخاطب از عملیات مرصاد، روشن نباشد، نمی‌توان فیلمی جدی با رسالت بازنمایی تاریخ یا با نیت انتقال دیدگاه‌های سیاسی و استراتژیک ساخت.  اتاقک گلی فقط یک فیلم استاندارد و سرگرم‌کننده است که تاثیر حسی زودگذری نیز بر مخاطب می‌گذارد اما به عمق نمی‌رسد و نمی‌تواند رسالتی فراتر از تهییج آنی مخاطب داشته باشد. اتاقک گلی فیلمی است که با تیتراژش تمام می‌شود و نمی‌تواند خودش را در ذهن و قلب مخاطب جا کند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار