• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۲-۰۲ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
چرا ستاره‌های آکادمی پیکان در دیگر تیم‌ها بازی می‌کنند

پیکان تیمی فقط برای بقا

شرایط در باشگاه پیکان هرچند آرام به نظر می‌رسد اما برخی اختلافات داخلی درون کارخانه همچنان به این باشگاه ضربه می‌زند. نتایج در تیم فوتبال این باشگاه خوب نیست و آمار نشان می‌دهد که این تیم مشکلات اساسی دارد.

پیکان تیمی فقط برای بقا

نیلوفر مژدهی، خبرنگار:شرایط در باشگاه پیکان هرچند آرام به نظر می‌رسد اما برخی اختلافات داخلی درون کارخانه همچنان به این باشگاه ضربه می‌زند. نتایج در تیم فوتبال این باشگاه خوب نیست و آمار نشان می‌دهد که این تیم مشکلات اساسی دارد. شاید این مشکلات تا پیش از بازی با استقلال به دلیل بدون هوادار بودن تیم پیکان به چشم نیامد اما اظهارات حسینی در مورد کادر فنی حریف او را زیر ذره‌بین برد. 
از طرفی تا پیش از این تصور بر این بود که این باشگاه مشکل مالی دارد اما به نظر می‌رسد با توجه به جذب رشید مظاهری ظاهرا این مشکل نیز برطرف شده است. باشگاه پیکان با پیشنهاد خود به این دروازه‌بان، تیمی چون فولاد را پشت سرگذاشت و این گلر خبرساز در سال‌های اخیر را از آن خود کرد. از این‌رو از این پس پیکانی‌ها دیگر نمی‌توانند مشکل مالی را بهانه کرده و روی عملکرد خود سرپوشی بگذارند؛ چراکه به نظر می‌رسد با ورود شرکت ایران‌خودرو به بورس و فروش اتومبیل‌هایش از این طریق درآمد خوبی کسب کرده و مشکلات‌شان به مراتب کمتر شده باشد که می‌توانند دروازه‌بان گرانقیمتی چون رشید مظاهری را به خدمت بگیرند. 

اختلافات مدیرعامل را تغییر می‌دهد
یکی از باشگاه‌هایی که در چند سال اخیر با تغییر مدیرعامل روبه‌رو بوده است باشگاه پیکان است. این باشگاه به دلیل اینکه هوادار چندانی ندارد کمتر مورد توجه قرار گرفته اما در سال‌های اخیر تغییرات زیادی داشته و تقریبا می‌توانیم بگوییم در این مدت از بی‌ثبات‌ها بوده است. بعد از اکبر محمدی که روند خوبی درپیش گرفته بود و تیمش نیز خوب نتیجه می‌گرفت در اقدامی عجیب عطابخش روی کار آمد اما تخصص کم و توانایی نه‌چندان زیاد باعث شد تیم در دوران این مدیرعامل نتواند نتایج قبل را تکرار کند، درنتیجه بعد از اختلافات مالی که در شرکت ایران‌خودرو رخ داد این مدیرعامل را هم برکنار کردند و درنهایت حمید عباسی روی کار آمد. تصور می‌شد با توجه به اینکه عباسی تقریبا ثبات را به این باشگاه برگردانده در سمت خود ماندگار شود اما برخی خبرها از مدیریت کلان کارخانه جایگاه او را هم متزلزل کرده است. 
شنیدیم برخی مناسبات در کارخانه ایران‌خودرو باعث شده تا اختلافاتی به‌وجود بیاید و درنتیجه چنین عزل و نصب‌هایی که شاید در کارخانه‌ چندان عجیب نباشد، مدیریت باشگاه نیز دستخوش تغییر خواهد شد. این تغییرات وقتی اهمیت پیدا می‌کند که مدیریت باشگاه را با تغییر روبه‌رو کند، آن هم در میانه فصل و در کوران مسابقات. درنتیجه اگر شاهد تغییرات مدیریتی در باشگاه پیکان بودید تعجب نکنید؛ چراکه وضعیت اقتصادی در بنگاه‌ها اقتصادی به شکلی است که هر روز می‌توان شاهد تغییر بود. 

خوش‌شانس مثل حسینی
یکی از خوش‌شانس‌ترین مربیانی لیگ برتر مجتبی حسینی است. او که نفت مسجدسلیمان را در میانه فصل رها کرد در تیم ذوب‌آهن هم دوام نیاورد و راهی پیکان شد، اما این مربی در پیکان برای دومین فصل ماندگار شد. جالب اینکه تغییرات مدیریتی نیز او را تکان نمی‌دهد و هر مدیری بر سرکار می‌آید خواهان همکاری با اوست. البته فصل قبل درحالی‌که او با باشگاه قرارداد داشت افزایش ناگهانی قراردادش این مربی را به سمت درهای خروج هدایت کرد و هیات‌مدیره مدعی شدند اگر خواهان این حجم از افزایش است پیکان را ترک کند. این‌طور که شنیدیم حسینی با کمی تخفیف کوتاه آمد و دو طرف به کارشان ادامه دادند. 
البته تمایل مدیران این باشگاه برای ادامه همکاری با حسینی قطعا عملکرد فنی نبوده؛ چراکه او در این مدت نه حتی در آستانه کسب سهمیه بوده و نه موفقیت چشمگیری را کسب کرده است. او حتی در جام حذفی هم موفق نبوده است. طی فصل جاری نیز عملکرد این مربی انتقادبرانگیز است. آنها از 20 هفته اخیر فقط 21 امتیاز کسب کردند و در جایگاه دوازدهم جا دارند. یعنی تقریبا در هر بازی یک امتیاز گرفتند. آنها از 20 بازی فقط 4 برد دارند و با وجود 16 گلی که دریافت کرده‌اند در خط دفاع نیز عملکردشان قابل انتقاد است. تفاضل منفی 7 کاملا وضعیت این تیم را در خط حمله نیز عیان می‌کند و می‌توان گفت آمار به‌نفع این مربی جوان نیست. در چنین شرایطی نمی‌توانیم بگوییم حسینی وضعیت خوبی دارد و این تیم همچون بسیاری فصول گذشته حتی خطر سقوط را هم حس می‌کند. 
از طرفی بعد از انتقادهایی که از عملکرد داوری و سود و زیان تیم‌ها از این اشتباهات منتشر شد باشگاه پیکان با اختلاف سود زیادی از داوری برده و با 6 تصمیم اشتباه از سوی داوران به سود این تیم در رده دوم جای دارد. یعنی تیم پیکان بعد از تیم نساجی بیشترین سود را از داوری‌ها برده است. از این‌رو مدیران پیکان که حالا خرج‌های بزرگ می‌کنند و بازیکنان توانایی با قیمت‌های نسبتا بالا به خدمت می‌گیرند باید برای تقویت تیم خود تلاش بیشتری کنند تا تیم پیکان از این شرایط خارج شود. 

امیدهای پیکان کجا هستند؟
طی سال‌های اخیر آکادمی باشگاه پیکان در فوتبال پایه یکی از تاثیرگذارترین آکادمی‌های فوتبال به حساب می‌آید و بازیکنان این تیم در لیگ برتر نقش بسزایی دارند. پیام نیازمند در تیم سپاهان و محمد خدابنده‌لو در تیم گل‌گهر از جمله این بازیکنان هستند که هرکدام گزینه بهترین تیم‌های ایران، آسیا و حتی اروپا هستند. در چنین شرایطی نکته مهم در مورد باشگاه پیکان اعتماد نکردن به محصولات خود است. پیکانی‌ها تیم جوانی دارند البته نه به اندازه دیگر تیم‌های لیگ برتر اما آنها هم سعی کردند از جوان‌ها استفاده کنند اما از جوانان دیگر تیم‌ها. درحالی‌که تیم پیکان می‌توانست از محصولات آکادمی خود با کمترین هزینه استفاده کند، آنها را از دست داد و درعوض برای جذب بازیکنان جوان دیگر تیم‌ها هزینه و آنها را جذب می‌کند. مشخص نیست چه سیاستی پشت پرده این باشگاه است اما این نوعی خودزنی به حساب می‌آید؛ چراکه تیم‌های دیگر لیگ برتر به بهترین شکل از این محصولات استفاده کردند. 
با این حال باشگاه پیکان یکی از باشگاه‌هایی است که بازیکنان جوان را به خدمت می‌گیرد و از این جهت هم حسینی مورد توجه تیم ملی امید قرار گرفت و به‌عنوان یکی از گزینه‌ها مطرح شد. درحالی‌که این جوان‌ها حاصل دیگر آکادمی‌ها هستند و چندان ربطی به آکادمی پیکان ندارد. از این‌رو شاید توقع می‌رود باشگاه پیکان به‌عنوان یک باشگاه بازیکن‌ساز توجه بیشتری به بازیکنان خود کند تا شاید این باشگاه رشد بیشتری کرده و بدون نیاز به بازیکنان گرانقیمت از بازیکنانی که حاصل کار آکادمی خودش است استفاده کرده و از آنها بازیکنان گران‌قیمت بسازد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک