• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۳۰ - ۱۹:۰۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

گزارش نقد و بررسی فیلم «هفت بهارنارنج» در فول‌فریم

محمد قربانی (منتقد سینما)، امیر مؤمنی (مجری-کارشناس) و محمدامین سوهانی (منتقد سینما) در برنامه اینترنتی «فول‌فریم؛ ویژه‌برنامه جشنواره فیلم فجر» به‌نقد «هفت بهارنارنج» نخستین اثر فرشاد گل‌سفیدی پرداختند.

گزارش نقد و بررسی فیلم «هفت بهارنارنج» در فول‌فریم

محمد قربانی (منتقد سینما)، امیر مؤمنی (مجری-کارشناس) و محمدامین سوهانی (منتقد سینما) در برنامه اینترنتی «فول‌فریم؛ ویژه‌برنامه جشنواره فیلم فجر» به‌نقد «هفت بهارنارنج» نخستین اثر فرشاد گل‌سفیدی پرداختند.
فیلم سینمایی هفت بهارنارنج به کارگردانی فرشاد گل‌سفیدی و تهیه‌کنندگی محمد کمالی پور که به چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر راه‌یافته است در برنامه فول‌فریم به ‌نقد و بررسی گذاشته شد. در این فیلم علی نصیریان، لادن مستوفی، سارا رسول‌زاده فرهاد آئیش و هومن حاجی عبداللهی به ایفای نقش پرداخته‌اند، بر اساس آنچه نویسنده این فیلم برای خلاصه آن نوشته است آمده است: «قصه عشق اساطیر شمس و طلعت...»
محمد قربانی کارشناس و منتقد سینما مسئله اساسی فیلم را زمان شروع داستان فیلم دانست و گفت: اگر فیلم از دقیقه 50 شروع می‌شد فیلم بهتری داشتیم، در واقع آنچه که در دقیقه 50 اتفاق افتاد باید در ابتدای فیلم می‌آمد، در حقیقت فیلم مخاطب را سرکار می‌گذارد و تازه پس از سپری شد مدت‌زمان زیادی متوجه می‌شویم اینها همه خیالات است، خیالات پیرمرد از همسرش! از طرفی مشخص نیست این عشق از کجا آمده و رفتارهایی می‌بینیم که مناسب یک پیرمرد نیست و بیشتر برای یک جوان ۳۰ساله مناسب است؛ چون قطعاً معنای عشق نزد جوان و پیرمرد متفاوت است.
محمدامین سوهانی جامعه‌شناس و منتقد سبک داستان فیلم را خرده‌پی‌رنگ عنوان می‌کند که کاراکتر در کشمکش درونی سیر می‌کند و اضافه می‌کند: نشان‌دادن خرده‌پی‌رنگ در سینما کار سختی است و این برخلاف شاه پی‌رنگ است که در آن کاراکتر دارای درگیری بیرونی است.
وی در ادامه با بیان روایت یک خطی داستان فیلم بیان کرد: روایت یک خطی فیلم این است که فیلم می‌خواهد عشق پیرمرد به همسرش را نشان دهد، همسری که روی تخت است و حالا پیرمرد مانع جداکردن دستگاه‌ها از او می‌شود؛ تا دقیقه 45 عملاً اتفاق خاصی نمی‌افتد و این فیلم پر است از دیالوگ‌های عاشقانه مطول که به ساخته‌شدن شخصیت‌های داستان هم کمک نمی‌کنند.
 قربانی با اشاره به این که فیلم‌ساز نتوانسته فاصله بین واقعیت و خیال را نشان دهد عنوان می‌کند: این فیلم دارای تناقضات هم است، ما در خیال پیرمرد فاصله سنی بین زن و شوهر را چیزی بین حدود 30 تا 35 سال می‌بینیم درحالی‌که هنگام خروج از خیال فاصله پیرمرد و زن روی تخت بسیار به هم نزدیک است؛ یا در قسمتی دختربچه‌ای را می‌آورد؛ اما آن را رها می‌کند و سرنوشتش مشخص نیست، البته سکانس خوب این فیلم زمانی است که صدای پرستار می‌آید و... درهرصورت فیلم‌نامه اساسی‌ترین ضربه را به این فیلم زده است.
در ادامه محمدامین سوهانی نیز فیلم‌نامه را دارای سؤالات باز بسیار دانست و گفت مشخص نیست این زن مرگ‌مغزی‌شده یا عفونت گرفته است؟ یا در جایی پس از این که پیرمرد می‌رقصد آیا می‌میرد یا زنده می‌ماند؟ همچنین دختربچه خیال است یا واقعیت است؟ از طرفی چون شخصیت‌های خوب ساخته نشده‌اند نمادها نیز چندان معنا پیدا نمی‌کند همچون نماد بهارنارنج یا گربه!
محمد قربانی با تقسیم دوربین به کارگردانی شده یا کارگردانی نشده عنوان می‌کند: دوربین در این فیلم کارگردانی نشده است و مدام کار عجیب‌وغریب می‌کند تا جایی که با بی‌نظمی همراه است، همچنین قاب‌بندی مناسبی ندارد.
وی با اشاره به نوشته ابتدای فیلم و تقدیم فیلم بیان می‌کند: اساساً تقدیم‌ها و یا نوشتن این که این فیلم برگرفته از واقعیت است به دنبال جبران است، از سویی مسئله سینما حقیقت است و نسبتی با واقعیت ندارد. به‌هرحال این فیلم، فیلم نخست کارگردان بود و امیدواریم در آینده فیلم بهتری بسازد.
گفتنی است فول‌فریم ویژه‌برنامه اینترنتی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به تهیه‌کنندگی خانه اندیشه‌ورزان و کارگردانی امین قطبی‌فر در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر در کانال آپارات خانه اندیشه‌ورزان منتشر می‌شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟