• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۲۷ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اختصاص بودجه‌های کلان نشان می‌دهد رسیدن به انرژی‌های تجدیدپذیر جدی‌تر از قبل در دنیا پیگیری می‌‌شود

هوای پاک سرمایه‌گذاری می‌خواهد

مدت‌ها آلودگی هوای کلان‌شهرها به فصل سرد سال محدود بود اما شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته که در سال جاری تعداد روزهای پاک در پایتخت از تعداد انگشتان یک دست فراتر نمی‌رود.

هوای پاک  سرمایه‌گذاری می‌خواهد

ندا اظهری، مترجم:مدت‌ها آلودگی هوای کلان‌شهرها به فصل سرد سال محدود بود اما شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته که در سال جاری تعداد روزهای پاک در پایتخت از تعداد انگشتان یک دست فراتر نمی‌رود. حجم وسیع آلودگی موجب شده تا باران و برف هم آنچنان که باید دیگر از پس تمیز کردن هوای کلان‌شهرها بر‌نیایند. به صورت مشخص در دو هفته اخیر، پاک شدن هوا در پس بارش‌ها بیشتر از یک روز دوام نیاورد و بلافاصله ورق برگشت. البته این معضل تنها محدود به ایران نمی‌شود و بسیاری از کلان‌شهرهای دنیا هم با آن مواجه هستند. اما برخلاف ایران که تنها راهکار مدیریتی در آن اعمال طرح زوج و فرد و طرح ترافیک و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌هاست، دیگر کشورها با استفاده از فناوری‌ از طرح‌ها و راهکارهای مختلفی برای دستیابی به انرژی‌های پاک تلاش می‌کنند. این امر بیانگر آن است که سرمایه‌گذاری در طرح‌های اجرایی یکی از الزاماتی است که باید اولویت جدی دولت برای داشتن آب‌و‌هوایی پاک قرار گیرد.

550 میلیون یورو هزینه آلمان برای «هیدروژن سبز»
 آلمان به‌عنوان یکی از صنعتی‌ترین کشورهای دنیا شناخته می‌شود و طبیعتا فعالیت کارخانه‌ها و مراکز صنعتی به خودی خود با تولید حجم بالایی از گازهای گلخانه‌ای روبه‌رو هستند که می‌تواند هوا را به‌شدت آلوده کند. به گزارش brinknews، وابستگی به واردات نفت و گاز روسیه به تجارت خطرناکی تبدیل شده است. با توجه به اینکه آلمان با مصرف انرژی 40 درصدی، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی در اروپا محسوب می‌شود و نیز با توجه به تحریم‌هایی که درمقابل روسیه انجام شده، این کشور برای کاستن از مقدار این وابستگی تلاش می‌کند. ثبات شرایط آب و هوایی در آلمان با انتقال انرژی خالص صفر، می‌تواند زیرساخت‌ها و بازارهای جدید هیدروژن سبز را نه‌تنها در این کشور، بلکه در سراسر منطقه و دنیا محقق کند. 
اما به گزارش universityworldnews، مرکز خدمات تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) به‌تازگی از راه‌اندازی طرحی موسوم به «هیدروژن سبز» خبر داده است که به‌منظور تقویت همکاری‌های پژوهشی بین‌المللی با هیدروژن سبز مورد اجرا درآمده است. شرکت‌های منطقه پژوهشی اروپا این طرح را به صورت پایلوت در دستور کار قرار داده‌اند. دانشمندان آلمانی در قالب این طرح فرصت لازم را برای همکاری‌های بین‌المللی با دانشمندان و شرکت‌های خارجی پیدا می‌کنند. گروه‌های همکار در این پروژه روی حوزه تولید، حمل‌ونقل و ساخت‌وساز و تحریک بازار تمرکز کرده‌اند. این طرح، پای دانشمندان و دانشجویان آلمانی و حتی خارج از آلمان را مانند اعضای اتحادیه اروپا، سوئیس، انگلیس و کشورهای مرتبط با اتحادیه به آلمان باز کرد. طبق برنامه‌ریزی‌هایی که دولت آلمان در نظر گرفته، قرار است تا سال 2025 یعنی تا سه سال آینده آلودگی‌های آب و هوایی را خنثی کند که مستلزم گسترش وسیع انرژی‌های تجدیدپذیر و کربن‌زدایی صنعتی است. هیدروژن سبز از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر حاصل می‌شود که یکی از ارکان اصلی چرخش انرژی به‌شمار می‌رود از این‌رو باید تحقیقات زیادی برای چگونگی بهره‌مندی از این انرژی انجام شود. به گزارش cleanenergywire، دولت آلمان دو بودجه جدید با مبلغ کلی 550 میلیون یورو از توسعه اقتصاد هیدروژن جهانی با همکاری با سایر کشورها و ادغام با کشورهای در حال ظهور و در حال توسعه حمایت می‌کند. در مبارزه با تغییرات آب‌و‌هوایی، هیدروژن ساخته‌شده با نیروی برق تجدیدپذیر به‌عنوان راهکاری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنایع سنگین و هوانوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

چین در سودای افزایش 50 درصدی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر
به گزارش رویترز، توسعه نیروهای بادی و خورشیدی چین در سال گذشته باعث شد این کشور 3000 تراوات ساعت تولید برق به‌عنوان یک انرژی پاک داشته باشد که بالاتر از میزان تولید شده در سایر کشورهاست. سهم انرژی پاک در ترکیب با انرژی برق چین در سال گذشته به رکورد ملی 31.9 درصد رسید. چین به همان‌اندازه که مصرف ذغال‌سنگ دارد، برترین کشور دنیا در زمینه استفاده پیشرفت‌های استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به شمار می‌رود. همچنین چین بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی‌های بادی و خورشیدی در دنیاست که بیشترین سرمایه‌گذاری را در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به خود اختصاص داده است. به گزارش بنیاد انرژی چین، دولت چین در ژوئن 2022 از چهاردهمین طرح 5‌ساله خود در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر رونمایی کرد که قرار است در بازه سال‌های 2021 تا 2025 دنبال شود و به‌دنبال آن تسریع توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در این کشور مدنظر خواهد بود. هدف این طرح افزایش 50 درصدی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر است به‌گونه‌ای که قرار است این مقدار از 2 هزار و 200 میلیارد کیلووات ساعت در سال 2020 به 3 هزار و 300 میلیارد کیلووات ساعت در سال 2025 برسد. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که تا سال 2025 سهم مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر به 33 درصد برسد که نسبت به 28.8 درصد در سال 2020 حدودا 4 درصد رشد خواهد داشت. طبق همین گمانه‌زنی‌ها، 50 درصد از کل مصرف افزایش برق چین بین سال‌های 2021 تا 2025 از این انرژی‌های تجدیدپذیر تامین خواهد شد. دولت چین برای دستیابی به این اهداف موثر در نظر دارد تولید انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را سالانه 2.6 گیگاتن کاهش دهد که معادل یک‌چهارم میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای چین در سال 2020 است. به گزارش scientificamerican، دولت چین درمجموع در سال 2020  546‌میلیارد دلار برای دستیابی به انرژی‌های پاک سرمایه‌گذاری کرده است که شامل سرمایه‌گذاری روی تولید انرژی‌های بادی و خورشیدی، وسایل حمل‌ونقل برقی و باتری‌ها می‌شود. 

سرمایه‌گذاری یک هزار  میلیارد دلاری آمریکا
از مهم‌ترین راهکارهایی که آمریکایی‌ها برای بهره‌مندی از انرژی‌های پاک در سال 2022 انجام دادند، سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های تجدیدپذیر است که در سال گذشته بیشتر از ذغال‌سنگ برای آمریکا تولید انرژی کرد. به گزارش euronews، بیش از یک‌پنجم برق این کشور در انتهای سال 2022 از نیروی برق آبی، بادی و خورشیدی به دست آمد. استفاده از نیروی باد و خورشید از سال 2019 در این کشور تا 58 درصد رشد داشته است. به گزارش hydrogenfwd، هیدروژن یکی از راهکارهای اصلی آمریکا برای تغییر روند بهره‌مندی از انرژی است. گروه‌هایی که برای تقویت این بخش در آمریکا شکل گرفته، روی مساله کربن‌زدایی از اقتصاد آمریکا متمرکز شده است. آنها از ایجاد استراتژی ملی هیدروژن حمایت کرده‌اند که رویکرد روشن و جامعی را برای توسعه هیدروژن و زیرساخت‌های مرتبط روشن می‌کند و قرار است براساس آن، فناوری‌های مختلف در راستای کربن‌زدایی از حمله هیدروژن فعال شود.  به گزارش آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا (epa)، از طرح‌هایی که آمریکا در نظر دارد استفاده از سیستم‌های بازیابی گازهای زیستی برای کاهش انتشار گازهای متان از فضولات دام‌هاست. استفاده ترکیبی از سیستم‌های حرارتی و برق از جمله راهکارهای کاهش اثرات زیست‌محیطی تولید برق به‌شمار می‌رود. همچنین استفاده از انرژی‌های سبز نیز طرحی داوطلابنه است که براساس آن، دولت، سازمان‌ها را ترغیب به استفاده از انرژی‌های سبز و پاک برای کاهش اثرات زیست‌محیطی می‌کنند که سالانه منجر به خرید میلیاردها کیلووات ساعت انرژی پاک می‌شود. همچنین طرح توسعه متان دفن زباله نیز بازیابی و استفاده مفید از گاز تولید شده در محل دفن زباله را به‌عنوان یکی از منابع انرژی تجدیدپذیر معرفی می‌کند که به کاهش انتشار منتان از محل‌های دفن زباله کمک می‌کند.  علاوه‌بر این، طرح ENERGY STAR طرح مشترکی است که بین آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا و سازمان محیط‌زیست آمریکا اجرا می‌شود. این طرح، به افراد کمک می‌کند تا انتخابی کارآمد در مصرف انرژی داشته باشند که به صرفه‌جویی در انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌انجامد. این طرح به شما کمک می‌کند. به گزارش time، دولت آمریکا با توجه به طرح‌های مختلفی که در راستای کاهش گازهای گلخانه‌ای و دستیابی به انرژی‌های پاک اجرایی کرده، در سال 2022، حدود یک هزار و 100 میلیارد دلار برای رسیدن به انرژی‌های سبز و پاک سرمایه‌گذاری کرده است. 

انگلیس و سرمایه 16 میلیارد دلاری انرژی پاک
به گزارش weforum، حدود 40 درصد از برق انگلیس در سال 2022 از انرژی‌های خورشیدی، باد، زیست‌توده‌ها و نیروهای برق آبی تولید شد که نسبت به سال 2021 با افزایش 5 درصدی روبه‌رو بوده و در این بازه زمانی، میزان تولید انرژی از سوخت‌های فسیلی نیز افزایش یافته است. به گزارش fmb، از جمله طرح‌هایی که دولت انگلیس برای افزایش انرژی‌های پاک در دستور کار خود قرار داده، طرح ارتقای دیگ بخار (BUS) است که در قالب آن، دولت این کشور به صاحبخانه‌ها کمک‌های دولتی اعطا می‌کند تا برای گرم کردن منازل خود، انرژی‌های تجدیدپذیر را جایگزین کنند. از جمله کمک‌های دولت، توقف 5 ساله مالیات بر ارزش افزوده بر پمپ‌های حرارتی است به‌طوری‌که کمک‌هزینه‌هایی 5000 پوندی برای خرید و نصب پمپ حرارتی منبع هوایی، 6000 پوند برای خرید و نصب پمپ حرارتی منبع زمینی، و 5000 پوند برای خرید و نصب دیگ‌های بخار زیست توده‌ای را شامل می‌شود. 
طرح دیگری که دولت انگلیس در نظر گرفته، «تعهد شرکت انرژی» است. تامین‌کنندگان انرژی که برای طرح تعهد شرکت انرژی ثبت‌نام کرده‌اند، موظفند ارزیابی بودجه انرژی را که منجر به صرفه‌جویی در صورتحساب‌ها از جمله پنل‌های خورشیدی و شیشه‌های دوجداره می‌شود، ترویج داده و تامین مالی کنند. همچنین «معامله سبز» هم طرح دیگری است که به بهبود صرفه‌جویی خانگی انرژی کمک می‌کند. وام‌هایی که به این معامله تعلق می‌گیرد به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که هزینه‌های اولیه نصب سیستم‌های کاهنده انرژی را کاهش می‌دهد. کمک‌های ارتقای سیستم‌های خانگی هم از دیگر طرح‌های دولت انگلیس است که بودجه‌ای 81 میلیون دلاری را تامین می‌کند. دولت ولز در قالب طرح Nest هم به مردم این منطقه کمک می‌کند تا خانه‌های خود را نسبت به مصرف انرژی بهبود بخشند و به‌عنوان مثال از سازه‌هایی چون پنل‌های خورشیدی برای تولید انرژی استفاده کنند. به گزارش سایت دولت انگلیس، کل صنایع این کشور در سال 2021 حدود 16 میلیارد و 500 میلیون دلار روی انرژی‌های پاک سرمایه‌گذاری کردند. 

سرمایه‌گذاری 25 میلیاردی هند در سال 2023
به گزارش pib، هند که یکی از کشورهای آلوده در دنیا به شمار می‌رود، چهارمین کشور دنیا از نظر نصب ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر، نصب انرژی‌های بادی و خورشیدی است. تولید انرژی از منابع غیر سوخت‌های فسیلی در این کشور در سال‌های اخیر با افزایش 42.26 درصدی روبه‌رو بوده است. از طرح‌هایی که دولت این کشور برای گسترش انرژی‌های پاک در نظر گرفته می‌توان به توسعه پارک‌های خورشیدی اشاره کرد. برای تسهیل پروژه‌های انرژی خورشیدی متصل به شبکه در مقیاس بزرگ، طرحی برای توسعه پارک‌های خورشیدی و ابر پروژه‌های انرژی خورشیدی با ظرفیت هدف 40 گیگاوات تا مارس 2024 در دست اجراست. برای ساخت این پارک‌ها به زیرساخت‌هایی چون زمین، تاسیسات تخلیه برق، اتصال جاده‌ای، تاسیسات آب و... نیاز است. تاکنون پروژه‌های انرژی خورشیدی با ظرفیت بیش از 10 گیگاوات در 17 پارک به بهره‌برداری رسیده و مابقی هم در حال اجرا هستند.  در طرح دیگری نیز، دولت هند قرار است تولید انرژی‌های خورشیدی را برای کشاورزان در دستور کار قرار دهد تا در بخش کشاورزی بتوانند از انرژی‌های خورشیدی برای تسهیل در کار و صرفه‌جویی در مصرف انرژی استفاده کنند. همچنین مسیرهای انرژی سبز هم از دیگر طرح‌های هند است که به‌منظور تخلیه انرژی‌های تجدیدپذیر و تغییر شکل شبکه برای تامین نیازهای آینده در دستور کار قرار گرفته است. دولت هند، شرکت انرژی خورشیدی هند و بانک جهانی قراردادهایی را برای اعطای وام‌های 150 میلیون دلاری، وام 28 میلیون دلاری صندوق فناوری پاک و کمک‌هزینه 22 میلیون دلاری برای کمک به هند برای افزایش انرژی‌های پاک امضا کرده‌اند. این قراردادها برای دستیابی دولت هند به 500 گیگاوات انرژی تجدیدپذیر تا سال 2030 منعقد شده که در راستای مقابله با چالش‌های تغییرات آب‌و‌هوایی صورت گرفته و قرار است با افزایش نصب ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر، انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2070 به صفر برسد. فناوری‌های کربن پایین در هند تا سال 2070 بازاری 80 میلیارد دلاری را ایجاد خواهد کرد. این بازار تا سال 2030 حدود 8 میلیارد دلار خواهد بود. طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، بخش انرژی‌های تجدیدپذیر هند در سال 2023 رقمی بالغ بر 25 میلیارد دلار را از آن خود می‌کند. این کشور باید تا 8 سال آینده به 25 گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر دست یابد که مستلزم سرمایه‌گذاری 16 میلیارد دلاری خواهد بود. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین