• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۲۷ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سعید ارمغانی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: به عملکرد قزاقستان کاری نداریم

غیبت حدادی کار ما را سخت کرده است

​​​​​​​تیم ملی بسکتبال کشورمان شب گذشته برای حضور در پنجره ششم انتخابی جام‌جهانی به ژاپن سفر کرد تا روز چهارم اسفندماه در نخستین دیدار خود در این پنجره، در شهر تاساکی به مصاف تیم ملی ژاپن برود.

غیبت حدادی کار ما را سخت کرده است

مهدی منصرف، خبرنگار:تیم ملی بسکتبال کشورمان شب گذشته برای حضور در پنجره ششم انتخابی جام‌جهانی به ژاپن سفر کرد تا روز چهارم اسفندماه در نخستین دیدار خود در این پنجره، در شهر تاساکی به مصاف تیم ملی ژاپن برود. در ادامه نیز شاگردان سعید ارمغانی در دوازدهمین و آخرین دیدار خود در روز 7 اسفندماه در هنگ‌کنگ به مصاف چین خواهند رفت تا مشخص شود که جواز صعود به جام‌جهانی ژاپن، اندونزی و فیلیپین در سال 2023 را کسب خواهد کرد یا خیر. تیم ملی بسکتبال کشورمان در حال حاضر با کسب 16 امتیاز از 10 بازی، پایین‌تر از تیم‌های استرالیا و چین که با 18 امتیاز صعود خود را به جام‌جهانی قطعی کردند، در رتبه سوم قرار دارد. تیم‌های ژاپن و قزاقستان نیز در این گروه 15 امتیاز به دست آورند، اما چشم‌بادامی‌ها به واسطه میزبانی، حضورشان در جام‌جهانی قطعی است و قزاقستان امیدوار به لغزش ایران و صعود به مسابقات است. تیم بسکتبال کشورمان در صورت کسب تنها یک پیروزی در این دو دیدار یا حتی دو شکست قزاقستان، به جام‌جهانی صعود می‌کند. در آستانه این دیدار سعید ارمغانی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص شرایط ملی‌پوشان، شانس تیم کشورمان برای صعود به جام‌جهانی، غیبت حامد حدادی، دعوت دوباره آرن داودی به تیم ملی و مسیر پیش روی بسکتبال ایران صحبت کرده است که در ادامه می‌خوانید.

شرایط ملی‌پوشان را پیش از اعزام به پنجره ششم مسابقات انتخابی جام‌جهانی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با وجود زمان کمی که در اختیار داشتیم و تمرینات را از روز شنبه 22 بهمن ماه آغاز کردیم و بچه‌ها از یک لیگ پرفشار به اردوی تیم ملی آمدند، شرایط بازیکنان خوب است. بچه‌ها نسبت به شرایطی که داریم خوب تمرین کردند. از طرفی با توجه به دراختیار نداشتن حامد حدادی یک‌ مقدار کار ما سخت شده است، اما با این حال بچه‌ها خوب کار کردند و در شرایط نسبتا خوبی هستیم. با حضور در ژاپن نیز تمرینات خود را پیگیری خواهیم کرد و امیدوار هستم در یک شرایط خوب و ایده‌آل بازی‌های خود را آغاز کنیم. 

تا قبل از دیدار با ژاپن قرار است دیدار تدارکاتی در این کشور داشته باشیم؟
قرار بود یک یا دو دیدار دوستانه داشته باشیم، اما متاسفانه به خاطر عدم قبول درخواست ما از سوی تیم‌های ژاپنی نتوانستیم این دیدارها را قطعی کنیم. در حال حاضر قرار نیست تا قبل از دیدار با ژاپن دیدار دوستانه‌ای داشته باشیم ولی همچنان تلاش برای برگزاری دیدار دوستانه خواهیم داشت. 

چقدر به کسب سهمیه جام‌جهانی امیدوار هستید؟
فکر می‌کنم شانس ما زیاد باشد و امیدوارم موفق به صعود به جام‌جهانی شویم. البته این مهم تنها به ما بستگی ندارد و به عملکرد تیم قزاقستان نیز ارتباط دارد. البته از روز اول تمرینات به بچه‌ها گفتم به این موضوع فکر نکنند و بچه‌ها نیز عزم خود را جزم کردند تا دو دیدار پرقدرت مقابل ژاپن و چین برگزار کنیم و با دو پیروزی صعود کنیم. تلاش می‌کنیم سرنوشت‌مان دست خودمان باشد و به دست قزاقستان نیفتد. 

با توجه به شکست مقابل چین در پنجره پنجم فکر می‌کنید شانس پیروزی مقابل این تیم را خواهیم داشت؟
هر دو بازی ما فوق‌العاده سخت است؛ چراکه هر دو حریف ما در خانه بازی می‌کنند. فکر می‌کنم هم ژاپن و هم چین از شرایط میزبانی استفاده کنند و ما کار راحتی نداشته باشیم. با وجود پیروزی مقابل ژاپن، اما باز هم کار سختی خواهیم داشت و امیدوارم موفق به کسب پیروزی در این دو دیدار مهم شویم. 

از طرف دیگر درصورت شکست قزاقستان در هر دو دیدار نیز ما می‌توانیم حتی بدون پیروزی به جام‌جهانی صعود کنیم؟
همین‌طور است، اما ما با این تفکر قصد حضور در مسابقات را نداریم و اصلا به قزاقستان کاری نداریم. ما می‌رویم که هر دو بازی را ببریم و با این شرایط به جام‌جهانی صعود کنیم. 

با غیبت حامد حدادی در این دو مسابقه چگونه کنار خواهید آمد و دعوت دوباره آرن داودی بعد از خداحافظی از تیم ملی بر مبنای تغییرات تاکتیکی شما بوده است؟
یکی از دلایل دعوت داودی همین موضوع است. حامد حدادی بازیکن بزرگ و یکی از اسطوره‌های بسکتبال ایران است و نبودش خیلی شرایط را برای ما سخت می‌کند، اما به‌هر‌حال ما در این شرایط هستیم و مجبوریم این موضوع را بپذیریم و نهایت تلاش خود را بکنیم تا از این شرایط نیز بهترین بهره را ببریم. 

شرایط آرن داوودی را در بازگشت به تیم ملی چگونه می‌بینید؟
آرن فوق‌العاده مثبت و خیلی خوب کار می‌کند و یک رهبر واقعی در درون و بیرون زمین است و خیلی امیدوارم بتواند به تیم ملی بسکتبال کمک کند. 

شخصیت و تجربه آرن داوودی باعث شد تا شما قانون جوان‌گرایی را زیر پا بگذارید و او را به تیم ملی دعوت کنید؟
قانون جوان‌گرایی را زیر پا نگذاشتم و هنوز هم به جوانان اعتقاد دارم و با آنها کار می‌کنم، اما با توجه به شرایط خاصی که در این دو دیدار داریم از آرن دعوت کردیم که به ما کمک کند. 

فکر می‌کنید روند تیم ملی نسبت به ابتدای حضورتان در تیم ملی رو به رشد و صعود است؟
با وجودی که همچنان خیلی کار باید انجام بدهیم و مسائل زیادی برای اصلاح وجود دارد، اما روند تیم رو به رشد و مثبت است و مطمئن هستم که تیم پیشرفت کرده است. 

با اعلام اسامی ملی‌پوشان برای این دو دیدار و عدم دعوت دوباره آرمان زنگنه شاهد واکنش او بودیم. دلیل عدم دعوت زنگنه به خاطر مسائل فنی است یا به موضوع دیگری ارتباط دارد؟
انتخاب بازیکنان تیم ملی برای این دو دیدار کاملا فنی بود و کادر مربیگری تیم ملی برای انتخاب بازیکنان ساعت‌ها صحبت و بحث کرد تا ببینیم برای این دو بازی به چه بازیکنانی نیاز داریم که آنها را دعوت کنیم. چندین بار اعلام کردم که نه‌تنها زنگنه بلکه دیگر بازیکنانی که دعوت نشدند به این دلیل نبوده است که آنها خوب نبودند یا کسانی که دعوت شدند، بهترین بازیکنان هستند. ما براساس نیاز تاکتیکی تیم این بازیکنان را دعوت کردیم و هیچ خصومتی با هیچ‌کسی نداشتم و ندارم. تنها نقطه‌نظری که باعث دعوت یا عدم دعوت بازیکنی شده است، فقط توجه به مسائل فنی و برطرف کردن نیازهای تیم بوده است. 

احتمال دارد که برای رویدادهای دیگر شاهد تغییر تفکرات شما در دعوت بازیکنان باشیم؟
حتما همین‌طور خواهد بود. اگر کادر تیم ملی که من نیز یک عضو و مسئول آن هستم، احساس کنیم که آرمان زنگنه یا بازیکن دیگری می‌تواند برای تیم ملی مفید باشد، به تیم ملی دعوت خواهد شد تا کمک کند. 

حضور در جام‌جهانی چقدر به تغییر و تحولات تیم ملی بسکتبال کمک خواهد کرد؟
قدم اول را با دعوت یک‌سری جوان با استعداد برداشتیم و این روال نیز تمام نشده است و ادامه خواهد داشت. در صورتی که تیم ملی به جام‌جهانی برود باید قدم دوم را برداریم، اما باز هم این قدم نهایی نخواهد بود. این فقط قدم دوم است که فوق‌العاده مهم است و اهمیت آن در این است که زمان 2، 3 ماهه خواهیم داشت با این جوانان کار کنیم. به داوری، رئیس فدراسیون بسکتبال گفتم که اگر صعود کردیم باید از این شرایط خیلی خوب استفاده کنیم و بتوانیم جوانان خود را با یک برنامه‌ریزی مناسب در میادین بین‌المللی شرکت بدهیم و روی آنها کار و قدم دوم را برداریم. این‌طور نیست که با صعود به جام‌جهانی با چند ماه تمرین بتوانیم دستاوردهای بزرگ کسب کنیم، اما در قدم دوم مهم است که جوانان با حضور در میادین بین‌المللی ببینند که بسکتبال دنیا چه فرقی با بسکتبال ما دارد و در چه مراحلی باید پیشرفت داشته باشیم. 

با پتانسیل جوانان فعلی می‌توانیم امیدوار به داشتن تیمی مانند نسل طلایی بسکتبال باشیم؟
جوانان فوق‌العاده با استعداد و خوبی داریم و امیدوارم که با یک برنامه‌ریزی مناسب و صبر و تحمل جامعه بسکتبال و فرصت به هر مربی که مسئولیت را می‌پذیرد، قدم به قدم به نسل طلایی بسکتبال برسیم. اگر این قدم‌ها را برداریم، مطمئن به دیدن روزهای روشن در بسکتبال هستم. 

در آستانه حضور در پنجره ششم انتخابی جام‌جهانی چه خواسته‌ای از جامعه بسکتبال دارید؟
همه جامعه بسکتبال باید دست به دست هم بدهند و به من و همکارانم کمک کنند. بدون هیچ تعارفی تیم ملی برای من و هیچ‌کس دیگری نیست و ما اینجا هستیم تا وظیفه خود را انجام بدهیم. با دوستانی که در هر مقطع زمانی و مکانی به بسکتبال کمک می‌کنند باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم بسکتبال ایران را به جلو حرکت دهیم. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک