• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۲۷ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اختلاف و درگیری در هیات‌مدیره؛ بنای حواشی باشگاه

مشکلات فولاد در آستانه حضور در آسیا

موسوی: الفیصلی تیم درجه یکی نیست اما تیم نکونام هم بازی راحتی ندارد عضو سابق باشگاه: قدرت برخی در باشگاه فولاد نابودگر است

چند روزی بیشتر تا بازی تیم فولاد در مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا باقی‌نمانده است و تیم فولاد، نماینده ایران در این رقابت‌ها اصلا وضعیت خوبی ندارد.

مشکلات فولاد در آستانه حضور در آسیا

نیلوفر مژدهی، خبرنگار:چند روزی بیشتر تا بازی تیم فولاد در مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا باقی‌نمانده است و تیم فولاد، نماینده ایران در این رقابت‌ها اصلا وضعیت خوبی ندارد. این تیم که طی چند سال اخیر روند رو به رشدی داشت تقریبا از همان روزی در سراشیبی سقوط قرار گرفت که سعید آذری، مدیرعامل موفق خود را برکنار کرد. بعد از آن انتخاب‌ها، در این باشگاه حتی با برگرداندن جواد نکونام هم شکل درستی به خود نگرفت و هر‌سال شاهد افت بیشتر این تیم هستیم. 
 از طرفی هواداران این تیم هم دیگر تحمل‌شان تمام شده و نمی‌خواهند با نکونام به کارشان ادامه دهند. مدت‌هاست که صدای اعتراض هواداران این تیم به گوش سرمربی لالیگایی تیم فولاد می‌رسد، اما او مصمم است با این تیم حداقل در این مرحله از جام باشگاه‌ها نیز حضور داشته باشد تا بلکه صعود کرده و رویاهایش را به واقعیت تبدیل کند. به‌هر‌حال نکونام به‌خاطر این مسیر از پیشنهاد استقلال و تیم ملی گذشت؛ هر‌چند دلایل بسیاری برای همکاری نکردن با این دو تیم وجود داشت اما یکی دلایل، همراهی فولاد در آسیا بود. از این رو در آستانه بازی حساس، مهم و سرنوشت‌ساز با تیم الفیصلی عربستان بد ندیدیم با کمک علی موسوی به وضعیت این تیم از زوایای مختلف بپردازیم. 

 انتقاد به یارگیری ابتدای فصل
از همان ابتدای فصل وقتی نکونام با بریز و بپاش فراوان سعی کرد دنباله‌روی تیم‌هایی چون استقلال، پرسپولیس و سپاهان باشد، هشدارهای زیادی دریافت کرد و بارها به این مربی تذکر دادند که فولاد هر‌چند نماینده ایران در آسیا است اما لازم است روی استعداد‌های خوزستان حساب کند. اما نکونام که به افکار خود اعتماد داشت بدون توجه به همه انتقادها با فرشید اسماعیلی مصدوم، اشکان دژاگه پا به سن گذاشته و قربانی ناکارآمد قرارداد بست. هیچ‌کدام نتوانستند به این تیم کمک کنند و حتی در مورد کارایی احتمالی‌شان تحقیق نشد. 
در همان زمان انتقادهایی به گرشاسبی شد و هیات‌مدیره این باشگاه خواهان توجه بیشتر در یارگیری‌ها شد. اما از آنجا که نکونام با گرشاسبی و اسماعیل گودرزی، رئیس هیات‌مدیره همسو بودند، روند یارگیری همان‌طور‌که نکو می‌خواست پیش رفت. این یارگیری‌ها نه‌تنها نتوانست باری از روی دوش تیم بردارد بلکه باعث ایجاد اختلاف از همان ابتدا بین اعضای هیات‌مدیره شد. این البته تنها چالش فولادی‌ها در یارگیری‌ها نبود. در‌واقع هر‌بازیکنی که نکونام خواست را گرفتند یا با او تمدید کردند، اما درنهایت این مربی مدعی شد آنچه را می‌خواست به‌دست نیاورده است. در این مورد نظر علی موسوی از بازیکنان سابق فولاد را پرسیدیم. این مهاجم سابق به ما گفت: «آنچه مربی می‌خواهد از نظر من باید اجرا شود. نکونام سلیقه‌ای اینچنینی داشت و قابل احترام است. موضوع زمانی قابل نقد می‌شود که این مربی با این طرز فکر نتیجه نگرفته است. در‌واقع نتایج تیم فولاد به عملکرد بازیکنانش وابسته شده و به همین دلیل این ذهنیت به‌وجود می‌آید که او در خریدهایش اشتباه کرده است. من منکر برخی ایرادات تیم فولاد نیستم اما تعجبم این است که تا کی می‌خواهیم از حرفه‌ای‌گری فاصله بگیریم و با تصمیمات مقطعی مثل اینکه کدام بازیکن را از لیست خارج کرده و کدام بازیکن را بگیریم به نتایج آنی دلخوش باشیم؟»

 چرا خریدی؟
یکی از غیر‌حرفه‌ای‌ترین اقدامات جواد نکونام تاکید این مربی به تمدید قرارداد با خارجی‌ها بود. این تمدیدها در شرایطی رخ داد که فصل قبل نیز نکونام چالشی را با پاتوسی داشت و شاید آنچه این فصل بین او و این بازیکن رخ داد قابل پیش‌بینی بود. با این حال به هیچ وجه ممکن نبود باور کنیم او پریرا را از دست بدهد. اینکه نکونام بخواهد مهاجم جدید به خدمت بگیرد قابل درک است، اما از دست دادن بزرگ‌ترین گل‌زن چندسال اخیر از سوی او غیرقابل تصور بود. حتی اگر پریرا پول بیشتری می‌خواست باز هم به آنچه تاکنون نکونام برای خط حمله تیمش هزینه کرده و نتیجه نگرفته است نیز نمی‌رسید. با این حال تیم فولاد این مهاجم را از دست داد و خلأ او هنوز هم در تیمش قابل لمس است. 
در ادامه از نکونام توقع می‌رفت با درایتی که دارد ضعف‌های تیمش را بیابد و متوجه شود که سیستم بازی تیمش برای رقبا رو شده است، اما در کمال ناباوری به‌جای تغییر در افکار خود به فکر تغییر در ترکیب بازیکنان افتاد و با اصرار تلاش کرد برخی را از لیست خارج و برخی را وارد کند. جالب است که یکی از اعضای سابق این باشگاه به «فرهیختگان» گفت که نکونام در نقل‌و‌انتقالات افکار عجیبی داشته است. این عضو سابق فولاد ادعا می‌کند از همان ابتدا یک‌سری عوامل به‌جز منافع باشگاه در جریان بود. وی بر این باور است که از این رفت‌و‌آمدها برخی نفع می‌برند وگرنه چرا باید کولیبالی که با اصرار نکونام تمدید کرد، در شرایطی که در دفاع جا افتاده بود و حتی خوب گل می‌زد با این وضعیت از لیست کنار برود. از نظر این عضو سابق که حالا در باشگاهی نامی‌تر پست دیگری گرفته است، نکونام و برخی همکارانش در باشگاه اشتباهات و ناتوانی خود را به گردن این بازیکن و آن بازیکن می‌اندازند تا برای خود زمان خریده و مدت بیشتری در این باشگاه بمانند. 
علی موسوی در این مورد خیلی محتاط حرف می‌زند. او به ما گفت: «نمی‌توانیم به همین راحتی تهمت بزنیم. درگیری همواره در تیم‌هایی ایرانی وجود دارد و ما همیشه شاهد یک‌سری اختلافات داخلی هستیم. در‌حال‌حاضر نمی‌شود مشکلات فولاد را کتمان کرد اما توقع می‌رود خود را جمع و جور کنند و با تمام وجود برای این مسابقه حساس آسیایی آماده شوند. امیدوارم فولاد با مشکلات خود کنار بیاید. این تیم قدرتمند است اما مشکلاتی دارد که مربیان باید حل کنند. معمولا این مشکلات تیم‌ها را به‌سوی رفتارهای آماتورگونه پیش می‌برد و از نکونام، با تجربه‌ای که دارد توقع می‌رود در چنین شرایطی خودی نشان دهد.» 

 دعوا با هیات‌مدیره
اختلاف بین اعضای هیات‌مدیره که از ابتدای فصل جرقه‌های آن زده شده بود درنهایت در میانه فصل به جدایی دو تن از آنها انجامید. اختلاف در هیات‌مدیره به دعواهای هفتگی تبدیل شد و تقریبا اعضا با هم در همه موارد اختلاف داشتند. اختلاف اصلی بعد از جذب گومز اسپانیایی رخ داد. آنجا که نکونام با اصرار خواهان جذب این بازیکن فقط برای لیگ قهرمانان آسیا شد و با وجود برخی مخالفت‌ها در هیات‌مدیره، او را برای این مربی جذب کردند. وقتی گومز در آسیا دقایق اندکی بازی کرد و به کار تیم نیامد، طرف‌های مخالف بیش از پیش اعتراض کردند و مدعی شدند برای رسیدن نکونام به اهدافش، پول باشگاه هدر رفته است. این اختلافات که دیگر به جر و بحث‌های علنی تبدیل شده بود درنهایت شکاف هیات‌مدیره را بیشتر کرد و دقیقا همین موارد هر‌چند پشت درهای بسته و در خفا جریان داشت اما پایه‌های تیم را سست کرد.   برخی تصمیمات در باشگاه برای برخی اعضا پذیرفتنی نبود اما اتحادی که نکونام، گرشاسبی و گودرزی داشتند درنهایت به جدایی دو عضو مخالف انجامید. این اما همه ماجرا نیست؛ چراکه در ادامه اتحاد سه‌جانبه کوچک‌تر شد و گرشاسبی که برای رسیدن نکونام به اهدافش از هیچ کوششی دریغ نکرده بود به جرم عدم‌نتیجه‌گیری تیم از کار برکنار شد. در‌واقع لیگ قهرمانان آسیا دلیل اصلی آن بود که گرشاسبی برود؛ چراکه با توجه به‌شرایط حساس تیم نمی‌توانستند نکونام را برکنار کنند. این عضو سابق به این موضوع اشاره کرده و به ما گفت: «اختلاف دقیقا از همین جا شروع شد و به اوج رسید. با گرشاسبی بر سر بازیکنانی که جذب می‌کرد مشکل وجود داشت. قدرتی که برخی در این باشگاه پیدا کرده‌اند نابودگر است و نشانه‌هایش را می‌بینید. اگر جام باشگاه‌های آسیا نبود تا حالا خیلی اتفاقات می‌افتاد. من شک ندارم از آسیا هم حذف می‌شوند!» علی موسوی اما از نظر فنی نگاه دیگری دارد. او بر این باور است که می‌توانیم به نتیجه‌گیری فولاد امیدوار باشیم اما این راضی‌کننده نیست. او گفت: «می‌توانم حتی پیش‌بینی شکست سنگینی برای تیم الفیصلی کنم. با این حال از نگاهی دیگر این بازی آسان نخواهد بود. الفیصلی تیم درجه‌یک آسیا نیست و از طرفی عملکرد تیم فولاد در آسیا ربطی به بازی آنها در لیگ برتر نخواهد داشت. با این حال یک نکته ضروری است و آن اینکه ما در فوتبال‌مان به‌جای حرفه‌ای‌گری وقت خود را با دعوا و بیانیه‌نویسی هدر می‌دهیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار