• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۲۶ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 1
  • 0

ماجرای یک نامه و سقط جنین

امید به حیات و ماندگاری، بدون تداوم نسل ممکن نیست؛ تداوم نسل هم بدون رسیدن به بلوغ ممکن نیست. نابالغ توانایی تولید و بازتولید ندارد.

جعفر علیان نژادی، دانش‌آموخته علوم‌سیاسی:امید به حیات و ماندگاری، بدون تداوم نسل ممکن نیست؛ تداوم نسل هم بدون رسیدن به بلوغ ممکن نیست. نابالغ توانایی تولید و بازتولید ندارد. کسانی هستند که به‌طور طبیعی نابالغند، چون هنوز در سنین کودکی و نوجوانی هستند، اما کسانی هم وجود دارند که به‌طور غیرطبیعی نابالغند، چون خود نمی‌خواهند بزرگ شوند. در عوالم کودکی مانده‌اند، نیاز به تکیه‌گاه دارند، زیست‌شان بدون حمایت و کمک والدین ممکن نیست. والدین کسانی را که نمی‌خواهند بزرگ شوند، دور نمی‌اندازند، با آنان مدارا می‌کنند، مماشات می‌کنند و منتظرند تا وقتی برسد که سر این مولود نابالغ به سنگ بخورد.
یکی از امیدهای والدین برای بلوغ فکری فرزندان، تربیت پله‌به‌پله آنان در محیط دبستان، مدرسه و دبیرستان است. آنان امیدوارند فرزندان کم‌کم و به‌تدریج این مسیر بلوغ را طی کنند. بااین‌حال اگر هنوز فرزندانی باشند که نخواهند بزرگ شوند، والدین همچنان شانس خدمت سربازی برای پسران و شانس ازدواج برای دختران را غنیمت می‌شمرند تا آنان را با واقعیت رشد طبیعی‌شان مواجه کنند. برای والدینی که فرزندان‌شان میل به بزرگ شدن و بلوغ فکری ندارند، پیدا کردن راه‌هایی که فاصله بین سن واقعی فرزندان‌شان را با تصور کودکی آن فرزندان، از بین ببرد یا پر کند، تبدیل به مهم‌ترین دغدغه ممکن می‌شود.
والدین هیچ‌گاه از بلوغ فکری فرزندان خود ناامید نمی‌شوند، حتی اگر مجبور شوند مدتی برای ایجاد حس استقلال و رشد در فرزندان، آنان را از خود دور نگه دارند. به‌هرحال آنها همه راه‌ها را امتحان می‌کنند تا این زمینه در فرزند ایجاد شود. بااین‌حال هنوز فرزندانی هستند که نمی‌خواهند بزرگ شوند و لجوجانه در عوالم کودکی باقی‌ مانده‌اند. اگر این تمثیل را به صحنه سیاست و اجتماع کشورمان بیاوریم، متوجه می‌شویم هنوز فرزندانی هستند که همه راه‌های رشد سیاسی خود را سد کرده‌اند. هنوز کسانی و جریاناتی هستند که شفقت و مهربانی جامعه در مقام والد به خود را درک نمی‌کنند. میل به صغارت، وابستگی و تکیه به غیر در آنان موج می‌زند.
جامعه برای بلوغ این فرزندان ناسازگار، هزینه‌ها داده است. بار اول شانس خود را در مدرسه سیاست ‌ورزی امام(ره) امتحان کرد. همزمان برخی از آن فرزندان را راهی خدمت دفاع از میهن کرد، حتی حاضر شد هزینه رشد سیاسی چنین فرزندانی را هشت‌سال (76 تا 84) به جان بخرد و دولت را به عقد آنان درآورد. امید جامعه در مقام والد همیشه این بوده که شاید با دادن چنین شانس‌هایی چنان بلوغی حاصل شود. اما این فرزند لجوج که میل به بزرگ شدن نداشت، در همان هشت‌سال نیز لجوجانه دست‌وپا بر زمین کوبید و بیشتر خواست. آن فرزند راه رشد خود را در بیشتر داشتن می‌خواست، اما جامعه راه رشد او را در بالغ شدن دنبال می‌کرد. امید جامعه در مقام والد به این طفل صغیر، رشد آگاهی و بلوغ سیاسی بود و دریغ که چنین چیزی حاصل نشد.
 این فرزند بعد از عقد دولت، میل به بزرگ نشدن را در خود عمیق‌تر کرد. او تصمیم گرفت تکیه‌گاهش را از جامعه به دولت عوض کند، تکیه به قدرت سیاسی داد. تصمیم گرفت قدرت سیاسی را به پدرخواندگی بپذیرد، هشت‌سال گذشت تا کاخ آرزوهای این فرزند پرهزینه، به‌یکباره فروریخت. در تمام هشت‌سال بعدی (84 تا 92)، جامعه، این فرزند را از خود دور کرد. به این امید که چنین فراغی، وصالی حاصل کند که چنین بچه پرتوقعی را سر عقل آورده و بالغ کند. افسوس که چنین امیدی حاصل نشد و این فرزند لجوج چهار سال بعد (88) کودکانگی خود را با جرزنی پس از باخت، نشان داد. جامعه در مقام والد، حتی از شانس دوری فرزند از خود نیز نتیجه نگرفت، در تمام چهارسال بعدی با وجود اینکه از دست چنین فرزند لجوجی ناراحت بود، اما بارها از او خواست به دامان مردمش برگردد، افسوس که چنین خیرخواهی‌ای نیز بی‌حاصل بود. فرزند تصمیم گرفت مجدد بر پدرخوانده قدرت تکیه کند. اگرچه روی مواجه شدن و تکیه به مردم را نداشت، اما پدرخوانده قدرت به او گفته بود که می‌تواند هشت‌سالی را در رحم اجاره‌ای اعتدال به انتظار بنشیند تا زمینه و زمانه برای احیای مجدد او فراهم شود.
جامعه از دادن شانس رحم اجاره‌ای به این فرزند پرتوقع، لجوج و وابسته به قدرت نیز نتیجه نگرفت. بازگشت به دوران جنینی در رحم اجاره‌ای اعتدال نیز نتوانست منجر به احیای چنین فرزندی شود. جامعه تصمیم گرفت فراموش کند، فراموش کند که چنین فرزندی داشته است. به زبان دیگر از خیر چنین فرزندی گذشت، بهتر بگوییم از شر چنین فرزندی گذشت. در این سال‌ها به همان میزان که جامعه و مردم روزبه‌روز رشیدتر و بالغ‌تر می‌شدند، این فرزند لجوج و پرتوقع روزبه‌روز صغیرتر و وابسته‌تر می‌شد. این فرزند دعوت چندباره جامعه به خرد و عقل را پس زد. او نمی‌خواست بزرگ شود. برای او بهتر آن بود که در عوالم کودکی بماند، همین‌که بگوید من همان فرزندم که بودم، اکنون پدرخوانده قدرت هم راهی جلوی رویم نمی‌گذارد، لطفا ما را مجددا تحویل بگیرید. او به‌ظاهر پشیمان شده است، اما برای والد پشیمانی ثمری ندارد، فرزند باید به بلوغ برسد، باید بزرگ شود، مانند همه فرزندان بالغ جامعه، مانند همه فرزندان بالغ مردم. اصرار بر صغارت، این فرزند را مقطوع‌النسل می‌کند. برای جامعه نیز همان بهتر که چنین فرزندی در همان دوران جنینی خودخواسته سقط شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار