• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۲۵ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس شبکه یکپارچه آموزش‌های ترکیبی زبان و رایانه دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تشریح کرد

آموزش زبان و رایانه در دانشگاه آزاد مهارت‌محور می‌شود

زبان دریچه ارتباط به جهان پیرامون و شناخت جامع آنچه در دنیای امروز می‌‌گذرد بوده که با رایانه ممزوج شده است.

آموزش زبان و رایانه  در دانشگاه آزاد مهارت‌محور می‌شود

سارا طاهری، خبرنگار:زبان دریچه ارتباط به جهان پیرامون و شناخت جامع آنچه در دنیای امروز می‌‌گذرد بوده که با رایانه ممزوج شده است. دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد معتقد است سواد مجازی متکی بر ارتقای دانش دانشجویان حوزه زبان و رایانه شکل می‌گیرد که با هدایت و جهت‌مندی در آموزش می‌‌تواند نسل جوان را در بهره‌گیری از فرصت‌ها و عدم آسیب‌پذیری از تهدیدات واقعی کمک‌یار باشد. بر همین اساس مدتی است که جواد علمایی به‌عنوان رئیس شبکه یکپارچه آموزش‌های ترکیبی زبان و رایانه دانشگاه آزاد منصوب شده است تا با بهره‌گیری از امکانات دانشگاه آزاد در حوزه مجازی بتواند دانشگاه را به هدفش که همان ارتقای سطح سواد مجازی دانشجویان بر پایه ارتقای سطح زبان و رایانه است نزدیک کند. اقدامی که مبتنی‌بر اصل مهارت‌افزایی خواهد بود.

 جواد علمایی رئیس شبکه یکپارچه آموزش‌های ترکیبی زبان و رایانه دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص جزئیات شبکه یکپارچه آموزش‌های ترکیبی زبان و رایانه دانشگاه آزاد گفت: «تاریخچه ایجاد این شبکه به چند موضوع برمی‌گردد. ما در زمان کرونا ناخواسته در فضایی به اسم فضای مجازی قرار گرفتیم و مجبور شدیم که آموزش را به دلیل شیوع کرونا در فضای مجازی ادامه دهیم. با توجه سیستم شبکه دانشگاه آزاد که 380 واحد مرکز و یک میلیون و 200 هزار دانشجو در بستر خود دارد، لازم بود تا امکانات وسیعی در جهت پوشش دادن به بحث فضای اینترنتی و آموزش مجازی ایجاد شود.»  او در ادامه گفت: «البته ما این امکانات آموزشی و الکترونیکی را در دانشگاه آزاد داشتیم، اما ناچار شدیم تا امکانات‌مان را گسترش دهیم. وقتی این امکانات ایجاد و گسترش داده شد به این نتیجه رسیدیم که بعد از کرونا می‌توانیم از این امکانات در جهت ارتقای بحث آموزش دانشجویان و به دنبال آن ارتقای آموزش کشور استفاده کنیم.»  رئیس شبکه یکپارچه آموزش‌های ترکیبی زبان و رایانه دانشگاه آزاد در ادامه تصریح کرد: «الان دنیا به این سمت حرکت کرده تا بتواند در بستری نوین و پیشرفته‌ای آموزش را انجام دهد. واقعیت این است که الان آموزش از آن مدلی که یک استاد کنار یک تخته سیاه ایستاده و بنویسد و صرفا یک حالت سمعی و بصری در حد محدودی باشد فاصله گرفته است. چون امکان استاد، بحث مالتی‌مدیا بودن سیستم و سرچ همزمان از مسائلی است که در فضای آموزش الکترونیکی امکان‌پذیر است.»  علمایی در ادامه با بیان اینکه به دنبال آن بودیم تا سطح مجازی دانشجویان دانشگاه آزاد را ارتقا دهیم اظهار کرد: «این سطح سواد، به دو سواد کارآمد در این حوزه یعنی اول زبان و دوم رایانه برمی‌گردد زیرا بستر فضای آموزشی روی بحث زبان‌های بین‌المللی و زبان انگلیسی و همچنین بحث رایانه است که ما بتوانیم آنها را در این بستر ایجاد کنیم.» 

  نظارت مستمر آموزش زبان و رایانه دانشجویان
او با بیان اینکه شروع کار ما از دروس عمومی است عنوان کرد: «دروس زبان و رایانه دو درس عمومی است که همه رشته‌ها دارند. نگاه ما نگاه مهارت‌افزایی است. به عبارت بهتر نگاه‌مان صرفا آموزش نیست بلکه آموزش مبتنی‌بر مهارت نیز مدنظرمان است. در کنار این موارد چیزی که شبکه یکپارچه آموزش‌های ترکیبی زبان و رایانه دانشگاه آزاد پیگیری می‌کند پایش و نظارت مستمر بر وضعیت آموزش در حوزه‌های زبان و رایانه است. واقعیت این است که آن آموزشی که برای دانشجویان مدنظر است تا دروس زبان را بگذرانند اصلا از راندمان خوبی در کشور برخوردار نیست. درواقع نه در دانشگاه‌های دولتی و نه آزاد در این حوزه از راندمان خوبی برخوردار نیستیم. لذا باید این پایش و نظارت مستمر انجام شود.»  رئیس یکپارچه آموزش‌های ترکیبی زبان و رایانه دانشگاه آزاد در ادامه با بیان اینکه ایجاد شبکه تعاملی بین متخصصان هر حوزه نیز دنبال می‌شود تصریح کرد: «یعنی حوزه زبان و حوزه رایانه و ارتباط متقابل بین این دو حوزه دنبال می‌شود چون این دو حوزه با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند. درواقع ایجاد تعامل بین متخصصان هر حوزه و بین‌حوزه‌ای زبان و رایانه به‌صورت میان‌رشته‌ای برای ارتقای کاربردپذیری محتوا‌های آموزشی، کار آمادگی و تولید محصول مرتبط با حوزه زبان در زمینه هوش مصنوعی، رباتیک و... دنبال می‌شود.» 

 برگزاری دوره‌های مهارتی در حوزه‌های زبان و رایانه
علمایی بیان کرد: «ما دوره‌های نیازمحور و مهارت‌محور را در حوزه زبان و رایانه برای کل اقشار جامعه یعنی دانش‌آموزان، کارمندان و هیات‌علمی و حتی هر کسی که در کشور می‌خواهد از این دانش استفاده کند ارائه خواهیم کرد. طراحی نرم‌افزارها، پادکست‌ها، وادکست‌‌ها، اسباب‌بازی‌های هوشمند، اپلیکیشن‌ها و سایت‌‌های آموزشی کوتاه‌مدت آموزشی و دانشیار برای اهداف مشخص مهارت‌افزایی، کارآفرینی، کاربردپذیری با رویکرد حل‌مساله نیز دنبال می‌شود.»  او در مورد نحوه تحقق و پیگیری این رویکرد گفت: «این اتفاق با ایجاد شبکه همکاری بین متخصصان و مراکز تحقیقاتی مرتبط با دو حوزه از سراسر کشور صورت می‌گیرد.»  رئیس یکپارچه آموزش‌های ترکیبی زبان و رایانه دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: «تولید محتوای هدفمند در قالب کتاب‌‌های الکترونیکی و سبز مبتنی‌بر نیازسنجی مستمر از حوزه‌های مختلف دانشگاهی با بهره‌گیری از متخصصان دو حوزه و مراکز تحقیقاتی مرتبط از اقدامات دیگرمان در این شبکه است. در واقع محتواهای هدفمندی را در قالب یک‌سری کتاب‌های الکترونیکی منتشر می‌کنیم.» 

 آزمون‌های ملی در حوزه زبان را آسیب‌شناسی می‌کنیم
علمایی با بیان اینکه آسیب‌‌شناسی آزمون‌های ملی در حوزه زبان را هم در دستورکارمان داریم توضیح داد: «این آسیب‌شناسی با دعوت از متخصصان حوزه و رفع مشکلات به‌صورت علمی و کاربردی انجام می‌شود. به‌طور مثال وقتی آزمون تافل، ‌ای‌پی‌تی و... انجام می‌شود این آزمون‌ها را آسیب‌شناسی می‌کنیم تا بتوانیم مدل درستی را به لحاظ محتوایی و عملکردی ارائه کنیم.» 
رئیس یکپارچه آموزش‌های ترکیبی زبان و رایانه دانشگاه آزاد گفت: «شروع بحث‌مان این بود که استارت را از نیمسال دوم امسال زده و دانشجویان مقطع کارشناسی‌پیوسته ورودی امسال وقتی وارد دانشگاه می‌شوند 3 درس را باید بگذرانند. درس زبان پیش‌دانشگاهی که جزء دروس جبرانی است، زبان عمومی و زبان تخصصی. زبان پیش‌دانشگاهی چون جبرانی است به همه دانشجویان داده نمی‌شود. زبان عمومی 3 واحد و زبان تخصصی نیز 2 واحد است.» 
علمایی اضافه کرد: «تاکیدمان را روی بحث خواندن و درک مطلب گذاشتیم. هدف دانشجوی کارشناسی از آموزش این است که بتواند کتاب بخواند. بنابراین وقتی وارد دانشگاه می‌شوند از آنها امتحان سطح گرفته می‌شود و بعد از امتحان سطح دانشجویان دو دسته می‌شوند. به دانشجویان ضعیف‌تر زبان پیش‌نیاز داده شده و دانشجویان قوی‌تر درس عمومی را می‌گذارنند.» 
رئیس یکپارچه آموزش‌های ترکیبی زبان و رایانه دانشگاه آزاد با بیان اینکه درنهایت 3 سطح آفلاین، آنلاین و کلاس‌های حضوری برگزار می‌شود، توضیح داد: «یعنی دانشجو 3 مرحله را می‌گذارند. درنهایت از او امتحانی گرفته می‌شود که امتحان کشوری است و نمره داده‌شده ملاکی برای ارزیابی سطح سواد دانشجویان واحدهای ما خواهد شد.» 
او در پایان تصریح کرد: «درحال حاضر شبکه یکپارچه آموزش‌های ترکیبی زبان و رایانه دانشگاه آزاد راه‌اندازی شده و ما در حال تهیه فیلم‌های آن هستیم. درواقع قسمت آفلاین آن قرار است در چند جلسه فیلمبرداری شود. چهارشنبه این هفته نیز از دانشجویان کارشناسی پیوسته ورودی امسال امتحان سطح گرفته می‌شود و مشخص می‌شود که باید درس عمومی یا درس پیش‌نیاز را بگذرانند.» 
 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار