• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۲۳ - ۲۳:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
ورجین یکی از این مناطق حفاظت‌شده در زمستان مأمن حیواناتی می‌شود که برای پیدا کردن غذا از ارتفاعات به سمت دامنه‌های کوه می‌آیند

میهمان روزهای برفی

پناه آنها در سرمای زمستان حاشیه روستاها، شهرها و مزارع کشاورزی است. حیوانات حتی آنها که در گروه حیوانات وحشی قرار می‌گیرند خانه و‌ کاشانه‌شان را به امید پیدا کردن آذوقه در زمستان رها می‌کنند.

میهمان روزهای برفی

سیدوحید حسینی، دبیر تحریریه و عکس:پناه آنها در سرمای زمستان حاشیه روستاها، شهرها و مزارع کشاورزی است. حیوانات حتی آنها که در گروه حیوانات وحشی قرار می‌گیرند خانه و‌ کاشانه‌شان را به امید پیدا کردن آذوقه در زمستان رها می‌کنند. گرسنگی‌ آنها را از ارتفاعات به دامنه می‌کشاند، اتفاقی که گاهی با حوادث ناگواری همراه می‌شود مثل هراس ساکنان و کشته‌شدن آنها به دست مردم وحشت‌زده. مناطق حفاظت‌شده اما شرایط متفاوتی دارند. در این مناطق حیوانات با خیالی آسوده ارتفاعات را پایین می‌آیند و به نزدیک‌ترین جایی که آنها را به آدم‌ها و زندگی‌های شهری ‌می‌رساند قدم می‌گذارند. آنجا برایشان غذا به اندازه کافی مهیاست. ورجین یکی از این مناطق حفاظت‌شده در اطراف تهران است که در زمستان مأمن حیواناتی می‌شود که برای پیدا کردن غذا از ارتفاعات به سمت دامنه‌های کوه می‌آیند. اگر در زمستان به این منطقه بروید انبوهی از قوچ‌ها و میش و کل را خواهید دید که برای خوردن علوفه به ورجین می‌آیند. منطقه حفاظت‌شده ورجین که قبل از انقلاب یکی از شکارگاه‌های سلطنتی بود در سال 58 به سازمان حفاظت محیط‌زیست واگذار و در سال 61 براساس مصوبه شورای عالی سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده در محدوده البرز مرکزی معرفی شد. حالا این منطقه یکی از زیباترین و پرجاذبه‌ترین مناطق در کنار کلانشهر تهران به شمار می‌رود. آب‌وهوای مطبوع، پوشش گیاهی غنی و چشم‌نواز، رودخانه‌های پرآب، چشمه‌ها و ارتفاعات سرسبز از جمله جاذبه‌ها و چشم‌اندازهای طبیعی این منطقه به شمار می‌آید. حیات وحش این منطقه شامل قوچ و میش، کل و بز، آهو و جبیر، گراز، لاک‌پشت و انواع پرندگان و... است. پوشش گیاهی خاص و آب‌وهوای منحصربه‌فرد آن منجر شده تا تبدیل به محیط امنی برای تراکم جمعیت قوچ و میش شود. در این میان اما با توجه به آب‌وهوای مطبوع و خنک منطقه ورجین به‌عنوان یکی از ییلاقات استان تهران این منطقه بسیار مورد توجه پایتخت‌نشینان است که همین مساله باعث معضلاتی شده است. تصرف زمین‌های ملی، آلودگی‌ آب، ساخت‌وسازها و ویلاسازی‌های غیرمجاز، تخلیه فاضلاب در حاشیه رودخانه‌ها، تغییر غیرقانونی کاربری زمین‌ها، شکار غیرمجاز و... منجر به این شده تا از یک سو محیط‌زیست و از سوی دیگر حیات وحش به‌شدت تحت‌تاثیر قرار گیرند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها