• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۲۳ - ۲۰:۱۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

داستان یک دگردیسی خوش رنگ و لعاب

رسول صدر عاملی در زمانی که خودش به عنوان کارگردان در سینما به تولید اثر میپرداخت، در بسیاری از آثار خود، بازیگران فیلم اولی را به سینما عرضه میکرد.

داستان یک دگردیسی خوش رنگ و لعاب

احسان حجتی:رسول صدر عاملی در زمانی که خودش به عنوان کارگردان در سینما به تولید اثر میپرداخت، در بسیاری از آثار خود، بازیگران فیلم اولی را به سینما عرضه میکرد. حالا که چند سالیست به صورت جدی در کسوت تهیه کنندگی فعالیت دارد، کارگردانان جوان را به عنوان فیلم اولی به سینما معرفی میکند. سال گذشته صدر عاملی، محمد کارت را با شنای پروانه در اولین فیلم بلندش به جشنواره آورد و حالا در جشنواره چهل و یکم نیز این کار را با آرمان خوانساریان کرده است.
جنگل پرتقال اولین اثر آرمان خوانساریان در سمت کارگردانیست. خوانساریان سال گذشته به عنوان نویسنده در کنار مجید برزگر، کارگردان فیلم ابر بارانش گرفته در جشنواره حضور داشت و حالا خودش در کنار قلم، دوربین را نیز به دست گرفته که نوشته خودش را به صورت تصویری روایت کند.
فیلم جنگل پرتقال در بسیاری از جهات شبیه به ابر باران گرفته بود. همانند داستان ابر بارانش گرفته، شاهد روایت قصه ای ساده و خطی هستیم که با ضرب آهنگ و لحن مشابه فیلم قبلی او بازهم داستانی را در خارج از شهر تهران روایت میکند.
قاب ها در خدمت اثر هستند و در حین تصویر کردن زیبایی های اقلیمی منطقه، در دام زیاده گویی نشده است. قصه نیز از ابتدا قرار نیست تلخ باشد. همین امر هم در داستان، هم در قاب و هم در مسیر روایت داستان برای شخصیت فیلم دیده میشود. داستان شاید برای بعضی ها موضوعیت داشته باشد و البته که برای خیلی از مخاطبان موضوعیت ندارد. این نقطه ضعف داستان است که نمیتواند چالش های شخصیت را برای مخاطب همانند سازی کند. حتی گره هایی که در داستان قرار گرفته شده به گونه ای هستند که ما دقیقا میدانیم به کجا ختم خواهد شد. داستان تقریبا از اوایل فیلم لو میرود. با این حال حس خوبی که داستان با قاب های زیبایش که آن هم بخاطر اقلیم چشمنوازش هست ما را با خود به تماشای فیلم‌ نگه میدارد.
عنصر دیگری که در فیلم به چشم میخورد، تحول شخصیت است. تحول او به گونه ایست که این انسان مدرن شهری که یادگرفته برای پیشرفت باید زیر پای دیگران را خالی کند، برای بقا باید بی رحم باشد و همه را به چشم ناتوان و رانت خوار و بی سواد ببیند؛ با تغییرنگرشش به انسانی تبدیل شود که توانایی های خودش را ببیند. کسی با کسی در فیلم سر جنگ ندارد و این توهم ستیز صرفا درون شخصیت قرار دارد.
در سینمای امروز ایران با قصه های سراسر تلخی و سیاهی که هیچ‌ زیبایی و امیدی در جهان داستانهایش وجود ندارد، این فیلم میتواند حس گمشده ای را برای مخاطب یادآور شود که میتوان قصه های ساده ای را دید، پند گرفت و لذت برد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار