• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۲۳ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به فیلم سینمایی «اتاقک گلی»

فرمول جادویی خلق اثر ملی

کمتر فیلمی در جشنواره فجر چهل‌و‌یکم پیدا می‌شود که بتوان تمام قد از آن دفاع کرد. «اتاقک گلی» بدون شک یکی از آنهاست. یک اثر ملی به تهیه‌کنندگی داود صبوری و کارگردانی محمدعلی عسگری، دو شخصیتی که با ایده و موضوع فیلم پیوندی مستقیم داشته و نسبت به آن دغدغه‌مند هستند.

فرمول جادویی خلق اثر ملی

علی صولتی، منتقد سینما:کمتر فیلمی در جشنواره فجر چهل‌و‌یکم پیدا می‌شود که بتوان تمام قد از آن دفاع کرد. «اتاقک گلی» بدون شک یکی از آنهاست. یک اثر ملی به تهیه‌کنندگی داود صبوری و کارگردانی محمدعلی عسگری، دو شخصیتی که با ایده و موضوع فیلم پیوندی مستقیم داشته و نسبت به آن دغدغه‌مند هستند. در وصف اتاقک گلی همین بس که موضوعش در سینمای ایران سوژه‌ای پرتکرار است اما خروجی آن کاملا تازه و متفاوت است. در خلال عملیات مرصاد سال ۶۷ و یورش منافقین به کرمانشاه، دسته‌ای از رزمندگان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله برای حفاظت از روستانشینان به منطقه رفته و تا پای جان از اهالی این روستا محافظت می‌کنند، دسته‌ای که تهیه‌کننده فیلم نیز در آن حضور داشته است. کارگردان نیز با تجربه دستیاری در آثاری مشابه، دست پر به سراغ ساخت اتاقک گلی رفته و گوی سبقت را از همه فیلمسازانی که پیش‌تر قصه مقاومت استان‌های غربی کشور در آخرین روزهای جنگ را روایت کرده‌اند، ربوده است. 
نقاط قوت فیلم بسیار است و نقاط ضعف آن اندک، در جشنواره امسال و سال‌های قبل آثاری با موضوعات یورش منافقان، مقاومت در جبهه غرب کشور یا حماسه‌های روزهای پایانی جنگ کم نداشته‌ایم اما به جرات می‌توان گفت ساخته محمد علی عسگری نقاط قوت همه این آثار را دارا بوده و از نقاط ضعف فاحش کلیه این آثار خالی‌ست. نه همچون «تنگه ابوقریب» جای خالی منطق روایی در فیلم احساس می‌شود و نه اشتباه «رد خون» در ورود بیش از اندازه دوربین به محدوده درون سازمان مجاهدین در اینجا تکرار شده. همچنین برعکس غریب، اثر حاضر لطیفی در همین جشنواره، قهرمان‌های فیلم کاملا به واقعیت نزدیک هستند و مختصات دقیقی از شرایط جبهه غرب کشور را به دست مخاطب می‌دهند. جنگ را به وضوح در تک‌تک پلان‌ها می‌بینید در‌حالی‌که اتاقک گلی ماهیتا یک فیلم جنگی نبوده و در ستایش جنگ و جنگاوران نیست. فیلم درست در نقطه مقابل روایتگر آثار شوم و پیامد‌های مخرب جنگ است.  اگر سوال شود کدام خصیصه اتاقک گلی‌ است که این اثر را از آثار مشابه قبلی بیشتر متمایز می‌کند، به‌طور خلاصه لغت ریتم به ذهن متبادر می‌گردد. از نظر زمانی با یک فیلم نسبتا طولانی مواجهیم اما فیلمساز از همان پلان‌های اولیه طوری مخاطب را با خود همراه کرده و پای روایت خود می‌نشاند که هیچگونه احساس خستگی و طولانی شدن زمان فیلم به شما دست نخواهد داد.  تورج الوند که در جشنواره چهلم در نگهبان شب درخشیده بود، این بار هم از پس ایفای نقش قهرمان فیلم به خوبی برآمده. قصه فیلم به‌ظاهر ساده است، روایت قهرمانی واقعی، زمینی، ملموس و از جنس عامه مردم که نه نسبتی با جنگ، سیاست و نظامی‌گری دارد و نه اصلا به سربازی رفته است. او که خوشبختی‌اش را در وصال به محبوب خود، داشتن زندگی ساده‌ای با وی در روستا و مراقبت از مادر پیر خود می‌بیند، در دنیای آرام و ساده خود سیر کرده و سرگرم زندگی و چالش‌های خود است که به‌یکباره سد بزرگی را بر سر تحقق رویاهای خود می‌بیند، مانعی مخرب و خانمان‌سوز به نام جنگ که می‌آید تا مادر، خانه، خانواده، عشق و روستای کوچکش را نابود کرده و هرچه دارد یکجا از او بگیرد. اینجاست که قصه به ظاهر ساده با هوشمندی و مهارت مثال‌زدنی فیلمساز، با هنرمندی دراماتیزه می‌شود، امری که در فیلم‌های به‌نمایش‌درآمده در جشنواره امسال تقریبا نایاب شده و به‌ندرت یافت می‌شود.  در بعد فنی نیز فیلمبرداری، تدوین، صدابرداری و طراحی صحنه فیلم با کمترین ایرادات به خروجی رسیده‌اند. نه ضعف بزرگی در جلوه‌های ویژه و جزئیات جنگی اثر یافت می‌شود و نه موزیک، بازی‌ها و دیالوگ‌ها چشم و گوش مخاطب را می‌آزارند. گذشته از این مخاطب روایت فیلمساز را بی‌کم‌و‌کاست می‌پذیرد چراکه کاملا واقعی به نظر می‌رسد. نه اغراقی در آن هست و نه سوگیری و غرضی. کاراکتر‌ها اسیر شعارزدگی و دیالوگ‌های خارج از عرف نمی‌شوند. رزمندگان و قهرمانان همان عامه مردمانی‌اند که جدای از سیاست و جنگ تا پای جان تلاش می‌کنند از خانه، خانواده، ناموس و عزیزان خود محافظت کنند و جلوی این دشمن هم‌زبان اما بی‌رحم بایستند. دشمنی که به باورپذیر‌ترین شکل ممکن تصویر شده است. باورپذیری، تعهد به واقعیت در روایت کردن، زمینی و ملموس بودن شخصیت‌ها، همه و همه باعث می‌شوند هر مخاطبی نسبت خود با قصه را درک کرده، ما‌به‌ازای خود را در فیلم یافته و بتواند حس هم‌ذات‌پنداری را از اول تا آخر قصه تجربه کند، این فرمول جادویی مهم‌ترین دارایی اتاقک گلی‌ است، شاید تنها این‌گونه است که می‌توان یک اثر ملی و اثرگذار خلق کرد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار