• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۲۰ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
در سالی که فیلم‌های اول، بیشتر از سایر آثار گل کاشتند

دست نامرئی مدیریت سینما

در جشنواره امسال ۱۰ فیلم متعلق به کارگردانان فیلم‌اولی است که این آمار برای جشنواره سال گذشته، ۷فیلم بود. 

دست نامرئی مدیریت سینما

مجتبی اردشیری، خبرنگار:در جشنواره امسال ۱۰ فیلم متعلق به کارگردانان فیلم‌اولی است که این آمار برای جشنواره سال گذشته، ۷فیلم بود. 
امسال فیلم‌های اول «آه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی‌صدیق، «جنگل پرتقال» ساخته آرمان خوانساریان، «کت‌چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی، «استاد» ساخته سیدعماد حسینی، «سرهنگ ثریا» ساخته لیلی عاج، «هفت بهارنارنج» به کارگردانی فرشاد گل‌سفیدی، «اتاقک گلی» ساخته محمد عسگری، «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا، «های‌پاور» ساخته هادی محمدپور و «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجفی در بخش رقابتی حضور دارند. 
سیاست تشویق و ترغیب مستعدان رشته فیلمسازی برای ورود به سینمای حرفه‌ای، یکی از رویکردهای مهم سازمان سینمایی در مدیریت جدید بوده است؛ رویکردی که با حمایت‌های گسترده مالی، لجستیکی، آیین‌نامه‌ای و... صورت گرفته و نخستین رهاورد آن در جشنواره امسال رونمایی شده است. 
این ۱۰ فیلم از چند منظر، قابلیت بررسی دارند: نخست آنکه داستان‌گو هستند و طراحی و مهندسی درستی برای یک پرداخت اصولی در آنها صورت گرفته است. دوم آنکه مقید به خانواده هستند و دغدغه‌های مطرح‌شده در این آثار، عمومیت داشته و قابلیت این‌همانی این چالش‌ها و دغدغه‌ها برای مخاطب ساده است‌. 
تنوع سلیقه‌ای بسیارخوبی به‌لحاظ نگاه اجرایی و اقلیم جغرافیایی در آنها نهفته است که این مهم، فارغ از جذابیت‌های بصری بالایی که به هارمونی تولیدات ملی سینما می‌بخشد، نوعی عدالت‌ورزی در عرصه تقسیم درست امکانات و سرمایه تلقی می‌شود و اینکه نگاه حمایتی جدید سازمان سینمایی، تنها در انحصار سبک و جریان فکری خاصی نیست. 
مشکلی که در برخی از این آثار اول ازجمله آه سرد، جنگل پرتقال، بعد از رفتن، هفت بهارنارنج و سرهنگ ثریا دیده می‌شود، شاید در اشکال اجرایی کار خلاصه شود که بیشتر شامل تدوین است. ریتم برخی از این آثار، در میانه روایت، کند شده و نیاز به تدوین مجدد احساس می‌شود. البته این موارد شاید به‌دلیل تعجیل برای رساندن فیلم به جشنواره صورت ‌گرفته و بعدا در زمان‌ مقتضی مرتفع می‌شود. 
اما فارغ از تمام ویژگی‌هایی که این آثار از آن برخوردار هستند، باید به آن دست نامرئی اشاره کرد که به‌عنوان نخ تسبیح، این قابلیت را برای فیلمسازان اول فراهم کرد و سبب شد چنین نگاه‌هایی به جریان تولید حرفه‌ای سینمای ایران وارد شوند. 
یکی از کلیدواژه‌هایی که در روزهای آغازین مدیریت محمد خزاعی بر سر زبان‌ها افتاد، تغییر ریل هوشمندانه به‌نفع سینمای ایران و مردم بود. این تغییر ریل که البته چندان در آن زمان مورد موشکافی قرار نگرفت، قرار بود در یک بازی برد- برد، معادلات جاری سینما را به‌نفع فیلمساز، مردم و البته سینمای ایران تغییر دهد. 
فعالیت آغاز شد و سلسله ‌جلساتی در این حوزه شکل گرفت، کارشناسانی با سلایق مختلف به این هم‌اندیشی دعوت شدند، بندهای راکد اساسنامه‌ها به جریان افتاد، مسئولیت‌هایی به نهادهای ذی‌ربط سپرده شد و سفرهای استانی به‌منظور کشف استعدادهای جدید و مرتفع کردن مشکلاتی در مسیر رونق تولید آسیب‌شناسی شد تا درنهایت شاکله این ریل‌بندی شکل گرفت و حالا نخستین نتیجه این ریل‌گذاری به محک منتقدان، اهالی رسانه، بدنه سینما و مردم گذاشته شده که واکنش‌ها تا اینجا، فراتر از آنچه انتطار می‌رفت، بوده است. 
این راندمان نشان می‌دهد این استعدادها و ظرفیتی که برای ورود به سینمای حرفه‌ای وجود دارد، درصورت یک هدایت صحیح و دلسوزانه، تا چه اندازه می‌توانند به شکوفایی رسیده و آرایش تولیدات سینمایی کشور را به‌نفع سینمای ملی، فیلمساز و مردم تغییر دهند. 
این جریان برای اکران سال آینده و جشنواره چهل‌ودوم، نمودهای قدرتمندتری خواهد داشت که سبب تحکیم پایه‌های این ریل گذاری، افزایش اعتماد سینماگران و رونق گیشه خواهد شد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار