• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۲۰ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد استان خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مدرسه عالی گردشگری در شهر شاندیز افتتاح می‌شود

بیست‌وسومین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی دیروز با حضور روسا و معاونان این دانشگاه و روسای واحدها به میزبانی واحد مشهد آغاز به کار کرد.

مدرسه عالی گردشگری در شهر شاندیز افتتاح می‌شود

بیست‌وسومین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی دیروز با حضور روسا و معاونان این دانشگاه و روسای واحدها به میزبانی واحد مشهد آغاز به کار کرد. واحد مشهد یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های آموزش عالی استان خراسان‌رضوی است. این دانشگاه در استان خراسان‌رضوی 11 واحد به اضافه واحد علوم پزشکی دارد. در این مجموعه بزرگ آموزش عالی، قریب به 67 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول به تحصیل هستند که این میزان برابر با 34 درصد ظرفیت آموزشی این استان است. از این تعداد دانشجو 12 هزار نفر در مقاطع تحصیلات تکمیلی یا به عبارت دیگر کارشناسی‌ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند. همچنین 3 واحد نیشابور، کاشمر و مشهد دانشگاه آزاد این استان پذیرای 3 هزار و 400 نفر دانشجوی خارجی هستند. قریب به هزار نفر استاد در مجموعه دانشگاه آزاد این استان مشغول به کار هستند. آمایش رشته‌ها و اطلس آموزشی این استان با حمایت دکتر آزادیان شروع شده و امسال بیش از 65 رشته در مقاطع کارشناسی و کاردانی در دانشکده مهارت و کارآفرینی استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی شده که درحال حاضر این دانشگاه در حوزه مهارت و کارآفرینی، میزبان 5 هزار نفر دانشجو است. با قرار گرفتن رویکرد مزیت و نیازمحوری، آینده‌نگری در سرلوحه کاری مدیران دانشگاه آزاد و به‌تبع آن دانشگاه آزاد این استان، اطلس آمایشی استان خراسان‌رضوی تهیه شده است. در این راستا در مراسم‌های مختلف بین دانشگاه‌های این استان از این اطلس و رویکرد مزیت‌محوری دانشگاه آزاد به‌دفعات تقدیر شده است. دانشگاه استان خراسان‌رضوی توانسته در کنار مجموعه‌های صنایع و صاحبان کسب‌وکاری که تمایل به مهارت‌افزایی داشته‌اند تفاهمنامه‌هایی را منعقد کند. در این زمینه برای رشته پوست و مو یکی از بزرگ‌ترین تفاهمنامه‌های استانی منعقد شده است. 6 مدرسه عالی مهارتی این استان در کنار تحصیل به مهارت‌آموزان آموزش مهارت را با اشتغال همزمان فرا می‌دهد. این واحد در حوزه پژوهشی توانسته کارخانه نوآوری را به چرخه فعالیت برگردانده و به‌زودی آن را افتتاح خواهد کرد. ظرفیت مالی که با همکاری بین دانشگاه آزاد و این مجموعه بزرگ تولیدی عاید دانشگاه می‌شود سالانه حدود 25 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. 9 مرکز تحقیقات این استان سهم عمده‌ای در شناخت معضلات استان دارند. شایان ذکر است با توجه به فعالیت‌های استادهای این دانشگاه، 2 مرکز تحقیقاتی استان توانسته‌اند رتبه یک کشور را کسب کنند. در حوزه فرهنگی نیز این دانشگاه توانسته خود را به‌عنوان یکی از قطب‌های مطرح فرهنگی استان خراسان‌رضوی و به‌خصوص در شهر مشهد معرفی کند. همچنین مجموعه فرهنگی دانشگاه در حوزه‌های مختلف بارها مورد توجه عوامل مختلف شهر و استان قرار گرفته است. به‌عنوان مثال بزرگ‌ترین اردوی راهیان نور از این دانشگاه عازم مناطق جنگی جنوب کشور خواهد شد و حتی بزرگ‌ترین اردوی دانشگاهی متشکل از دانشجویان، کارکنان و اساتید در ایام اربعین از دانشگاه آزاد این استان اعزام شده است. 

محسن مرادی، رئیس دانشگاه آزاد واحد مشهد درخصوص اتفاقات و برنامه‌های در حاشیه جلسه 23 اجلاس دانشگاه به میزبانی این واحد به «فرهیختگان» گفت: «عصر روز چهارشنبه 19 بهمن مراسم افتتاحیه جشنواره امامت و مهدویت در واحد برگزار شد. در این جشنواره 32 استان و 2 واحد ویژه دانشگاه آزاد مشارکت داشتند که در فاصله 13 رجب تا 15 شعبان برگزار می‌شود. در این مراسم میهمانانی از کشورهای مختلف و شهرهای گوناگون کشور و همچنین مدیران استانی، مدیران و معاونان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد در این مراسم حاضر شدند.»
او با بیان اینکه به پیشنهاد ریاست دانشگاه آزاد در این حد فاصل جشنواره‌های فرهنگی برگزار می‌شود، ادامه داد: «شهر مشهد به‌واسطه سبقه مذهبی و بعد فرهنگی که دارد میزبان جشنواره شعر مولود کعبه است و میزبان جشنواره امامت و مهدویت نیز هست.»
مرادی درباره دیگر برنامه‌هایی که در این واحد برگزار خواهد شد، اظهار کرد: «امروز مصادف 20 بهمن‌ماه نیز یک مدرسه عالی مهارتی در استان خراسان‌رضوی افتتاح خواهد شد. این استان 6 مدرسه عالی مهارت دارد که در رابطه با مهارت‌افزایی دانشجویان فعالیت می‌کنند. همچنین یک مدرسه عالی گردشگری با همکاری صنعت و فضای اجتماعی در شهر شاندیز امروز افتتاح می‌شود. این مدرسه با مشارکت مجموعه پدیده شاندیز در این شهر فعالیت دارد و درحال حاضر 72 نفر هنرآموز در آن مشغول به تحصیل هستند که در ادامه اقدامات حاشیه‌های امروز از این مجموعه بازدید می‌شود. همچنین از هنرآموزانی که با مشارکت دانشگاه آزاد در دوره‌های ویژه مهارت‌افزایی در حوزه صنایع غذایی، گردشگری و هتلداری این مدرسه را می‌گذرانند حمایت خواهد شد.»

 فعالیت مدرسه عالی گردشگری با همکاری مجموعه پدیده 
رئیس دانشگاه آزاد استان خراسان‌رضوی درمورد هدف‌گذاری که برای مدرسه عالی گردشگری در نظر گرفته شده، بیان کرد: «تلاش برای آموزش مهارت به دانشجویان در کنار تحصیل یکی از اتفاقات خوبی است که در دانشگاه آزاد دنبال می‌شود. در این راستا با توجه به فضای کسب‌وکار استان بسیاری از صنایع و شرکت‌های بزرگ در حوزه‌های مختلف مانند خدمات، صنعت و بازرگانی در این استان قرار گرفته‌اند. این صنایع و شرکت‌ها در کنار ظرفیت‌هایی که دارند اعلام آمادگی کرده‌اند تا با همکاری دانشگاه به بعد مهارت‌افزایی فارغ‌التحصیلان و جامعه هدف شهر مشهد کمک کنند.» 
او در ادامه افزود: «باتوجه به وجود بارگاه منور امام رضا(ع) شهر مشهد یک شهر گردشگری محسوب می‌شود و هر سال پذیرای گردشگران بسیاری است. مدرسه عالی پدیده شاندیز که با مشارکت دانشگاه آزاد واحد مشهد افتتاح شده باید اصول و مبانی گردشگری مذهبی را به متقاضیان آموزش دهد. همچنین، استان خراسان‌رضوی و شهر مشهد یکی از قطب‌های اثرگذار در حوزه صنایع غذایی محسوب می‌شود. این استان در بسیاری از حوزه‌های صنعت مواد غذایی رتبه اول کشور را دارد. بر این اساس سعی بر ارتباط‌گیری با افرادی داریم که مهارت‌های خاص مانند آشپزی را دارند تا در این مدرسه به مهارت‌آموزان آموزش بدهند.»
مرادی درخصوص مهم‌ترین اتفاقاتی که در سال 1401-1400 در دانشگاه آزاد این استان افتاده خاطرنشان کرد: «دانشگاه به‌صورت جدی رویکرد حل مساله و توجه به مسائل اجتماعی را در در دستور کار خود دارد. بر همین مبنا این واحد در نظر دارد تا پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر را در سال آینده تولید کند. این طرح با مشارکت آستان قدس رضوی آغاز شده و دانش فنی آن در مرکز تحقیقات بیولوژیک واحد به مرحله پایانی رسیده است. امید است این طرح صنعتی در سال آینده به مرحله اجرا برسد.»

 افزایش 65 رشته مهارت و کارآفرینی در سال گذشته
رئیس دانشگاه آزاد واحد مشهد با بیان اینکه این واحد 6 مرکز تحقیقات دارد، عنوان کرد: «تلاش داریم با توجه به ظرفیت‌های استان خراسان‌رضوی و شهر مشهد مانند بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) درکنار ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی، رشته‌هایی که مزیت دانشگاه در آنها وجود دارد و آینده شغلی فارغ‌التحصیلان را تضمین و نیاز این استان را مرتفع می‌کند، آمایش شوند.»
او با بیان اینکه استان خراسان رضوی یکی از استان‌های پیشرو در سامان‌دهی رشته‌های آمایش‌شده بوده است، اظهار کرد: «سال گذشته 65رشته به مجموعه رشته‌های مقطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی استان افزوده شده است. رشته‌های مهارتی و کارآفرین استان نیز ساماندهی شده و بیش از 5 هزار دانشجو جذب رشته‌های مهارتی شده‌اند. مجموعه این اقدامات باعث شده اقبال عمومی از رشته‌های مهارتی در این استان بالا رود و امید است این میزان افزایش نیز داشته باشد. از سوی دیگر حدود 40 رشته‌ که با ظرفیت‌های استان و واحد هماهنگ نبوده‌اند، حذف شده‌اند. این رشته‌ها متقاضی و با سند آمایش استان هماهنگی لازم را نداشتند.»  مرادی با بیان اینکه برخی رشته‌ها در سایر واحدهای استان دیگر مخاطب نداشتند و جابه‌جا شده‌اند، بیان کرد: «با توجه به سند آمایش در استان 25 رشته جابه‌جا شده‌اند. در این راستا برخی رشته‌ها با توجه به شرایط کنونی شهرها دیگر محبوبیت نداشتند و این رشته‌ها به سایر واحدها واگذار شده‌اند.»

 برگشت به چرخه تولید کارخانه کرک با مشارکت واحد مشهد
رئیس دانشگاه آزاد استان خراسان‌رضوی درباره فعالیت سرای نوآوری سنگ و شیشه این واحد که سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده، گفت: «این سرا با مشارکت دانشگاه آزاد و گروه صنایع چینی مقصود فعالیت خود را در زمینه معادن و به‌ویژه سنگ، سرامیک و شیشه فعالیت میدانی خود را آغاز کرده است.»
او با بیان اینکه این واحد با مشارکت بنیاد مستضعفین توانسته یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولید کرک کشور را که قریب‌به 12 سال فعالیت نداشته به چرخه فعالیت برگرداند، توضیح داد: «این واحد تفاهمنامه‌هایی را با همکاری بنیاد مستضعفین در زمینه افتتاح چند کارخانه امضا کرده است. کارخانه کرک ایران با مشارکت گروه مهندسان دانشکده فنی واحد مشهد به‌روزرسانی شده و فعالیت مجددش را تا قبل از سال نو آغاز خواهد کرد. برای به‌روزرسانی و فعالیت دوباره این واحد صنعتی بیش از 20 میلیارد تومان هزینه شده که دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در به‌روزرسانی این کارخانه سهم بسیاری داشته است. در این اقدام 10 استاد رشته‌های فنی از قبیل مکانیک، عمران، برق و نساجی مشارکت داشته‌اند.»

 افتتاح کارخانه نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
مرادی در ادامه اقداماتی که در واحد مشهد انجام شده، گفت: «یک قرارداد همکاری بین دانشگاه آزاد واحد مشهد با گروه صنعتی سبحان که در چند حوزه فعالیت دارد، منعقد شده است. در این کارخانه دستگاه‌های بزرگ و تجهیزات پیشرفته از قبیل کوره‌های ذوب القایی مورد استفاده در کارهای ریخته‌گری وجود دارد. براساس این قرارداد در کارخانه مشهد ذوب که توسط دانشگاه آزاد به‌روزرسانی شده و درحال‌حاضر در اختیار دانشگاه است؛ یک کارخانه نوآوری ایجاد خواهد شد. براساس این قرارداد سهم دانشگاه آزاد واحد مشهد در 5 سال مبلغ سالانه 25 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. این کارخانه در مساحتی بالغ‌بر 4 هزار متر مربع قرار دارد و درنظر داریم تا شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور که محصولاتی را در حوزه ریخته‌گری، تراشکاری و قطعه‌سازی تولید می‌کنند؛ در کنار این مجموعه قرار بگیرند. در این زمینه یکی از شرکت‌های بزرگ مجاب‌شده با همکاری دانشگاه به‌صورت شتابدهنده شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌ها را یاری دهد. کارخانه نوآوری امروز افتتاح شده و فعالیت خودش را قبل از سال نو آغاز خواهد کرد.» رئیس دانشگاه آزاد استان خراسان‌رضوی درباره تاثیرگذاری کارخانه نوآوری، گفت: «کارگاه‌های ریخته‌گری، قطعه‌سازی و تراشکاری در حاشیه مجموعه فعال بوده و براساس قرارداد منعقد شده، دانشجویان می‌توانند از فضای دانشگاه نیز استفاده کنند.»
  افزایش 20 درصدی جذب دانشجو در استان خراسان‌رضوی
او با بیان اینکه در چندسال اخیر و تغییر مسیر ریل‌گذاری دانشگاه با توجه به رویکرد مهارت‌افزایی و کارآفرینی، نقش‌آفرینی فرهنگی، آمایش رشته‌ها باعث‌شده استقبال از دانشگاه آزاد افزایش پیدا کند، اظهار کرد: «با توجه به آنکه دانشجویان در واحدهای دولتی و غیرانتفاعی در این استان کاهش داشته اما این دانشگاه در سال گذشته توانسته 20 درصد افزایش جذب دانشجو داشته ‌باشد. همچنین جذب دانشجو در مقطع دکتری دانشگاه آزاد واحد مشهد نیز 40 درصد افزایش داشته است. با توجه به این اقدامات این واحد دانشگاهی اولین مجموعه دانشگاهی استان به‌لحاظ کمی است. به بیان دیگر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد 32 هزار دانشجو درحال تحصیل دارد که دانشگاه‌های فردوسی و علوم پزشکی مشهد درمجموع کمتر از این تعداد دانشجو دارند، همچنین از نظر کیفی و علم‌سنجی نیز این واحد در کل کشور رتبه 30 و در بین همه واحدهای دانشگاه آزاد رتبه 3 کشوری را کسب کرده است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار