• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۱۷ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

بچه‌زرنگ انیمیشن‌ها

انیمیشن «بچه‌زرنگ» چنین خاصیت و جذابیتی دارد. بچه‌زرنگ دقیقا با الگوی استاندارد انیمیشن‌های پیکسار، والت دیزنی، دریم‌ ورکس و... قصه، شخصیت‌ها، روندها و اسلوب روایتش را طراحی کرده و غنا بخشیده است. فیلمنامه‌ تمام کلاسیک جذاب و بانمکی دارد که به شکلی هوشمندانه با دغدغه‌های تماتیک و حرف حسابش آبیاری شده است. 

بچه‌زرنگ انیمیشن‌ها

مهران زارعیان، منتقد سینما:معضل اصلی سینما -و اصلا یک قدم برویم عقب‌تر، رسانه- در عرصه‌ تبلیغ و ترویج مایه‌های ملی یا معنوی یا اخلاقی، افتادن به ورطه‌ شعارزدگی و پس‌زدن مخاطب بوده است. به‌طوری که خیلی ذوق می‌کنیم وقتی هنرمندی موفق شود با بیان رسا و هنر والا دغدغه‌های مضمونی زیبا را منتقل کند. 
انیمیشن «بچه‌زرنگ» چنین خاصیت و جذابیتی دارد. بچه‌زرنگ دقیقا با الگوی استاندارد انیمیشن‌های پیکسار، والت دیزنی، دریم‌ ورکس و... قصه، شخصیت‌ها، روندها و اسلوب روایتش را طراحی کرده و غنا بخشیده است. فیلمنامه‌ تمام کلاسیک جذاب و بانمکی دارد که به شکلی هوشمندانه با دغدغه‌های تماتیک و حرف حسابش آبیاری شده است. 
فضا و حال و هوای انیمیشن به‌شدت ایرانیزه شده و ما که چشم و گوش‌مان به مشاهده‌ انیمیشن ایرانی عادت ندارد، در هر لحظه و با هر نکته‌ مختص فرهنگ ایران که در این اثر می‌بینیم ذوق می‌کنیم و تشنه‌اش می‌شویم؛ ازجمله المان‌های ظریف و بامزه‌ای مثل ماشین‌های ایرانی، لهجه مازندرانی/آذری/مشهدی/اصفهانی، مکان‌ها، لباس‌ها، چهره‌ها، غذاها و آکسسوار مرتبط با محیط زندگی ما یا حتی رفتارهای متناسب با فرهنگ ما مثل آب ریختن پشت سر فرد عازم سفر. 
جذابیت این نکته‌های فرهنگی در انیمیشن بچه‌زرنگ باعث می‌شود که فقط مخاطب کودک و نوجوان از تماشای آن لذت نبرد، بلکه سنین مختلف و مخاطبان وسیع ایرانی بتوانند با این اثر ارتباط برقرار کنند و لذت ببرند. 
انیمیشن بچه‌زرنگ روی دغدغه‌ مهم محیط‌ زیست دست می‌گذارد و با تشبیه ببر مازندران به ایران، دغدغه‌ میهن‌دوستی را همگام با حفاظت از محیط ‌زیست جلو می‌برد. جذابیت کار زمانی بیشتر می‌شود که بدون شعارزدگی، از مایه‌های مذهبی هم در قالبی شبه‌اسطوره‌ای کمک می‌گیرد تا به دغدغه‌های مضمونی‌اش وزن و غنای بیشتر ببخشد. 
در انیمیشن بچه‌زرنگ با زیبایی تاثیرگذاری، از داستان ضامن آهو به داستان محیط‌زیستی امروز پیوند زده می‌شود و همان آهوی ضمانت‌شده توسط امام‌رضا(ع) به نوعی روح مقدس جاودانه تبدیل شده که از جنگل‌های شمال شرقی ایران حراست می‌کند. 
شوخی‌های انیمیشن بچه‌زرنگ با حداکثر جذابیت در عین سالم بودن و رعایت هنجارهای اخلاقی و عرفی در اثر گنجانده شده و می‌تواند برای اقشار وسیعی از مخاطبان مفرح باشد. البته مهم‌ترین المان بامزه‌ این انیمیشن که لهجه‌ شیرین شخصیت ببر است، عینا از سریال محبوب «پایتخت» کپی شده و فاقد اصالت و اختصاصی بودن مورد انتظار برای چنین اثر سطح بالایی است. 
تنها نقصی که موقع دیدن بچه‌زرنگ توجهم را جلب کرد، مساله‌ مرز بین رئالیته و تخیل بود. معمولا در دنیای پویانمایی تلاش می‌شود که جنبه‌های اسرارآمیز و جادویی در دنیای همان اثر نیز غیرعادی باشد. یعنی مثلا در «داستان اسباب‌بازی‌ها» جان داشتن اسباب‌بازی‌ها از چشم انسان‌ها پنهان است، در «موش سرآشپز» همه تعجب می‌کنند وقتی متوجه می‌شوند که موش می‌تواند آشپزی کند و در «بچه‌رئیس» از چشم آدم‌بزرگ‌ها همه‌چیز عادی به نظر می‌رسد. البته بعضی انیمیشن‌ها مثل «شرک» و «کارخانه هیولاها» کل مناسبات حاکم بر جهان‌شان تخیلی و جادویی ا‌ست. 
بچه‌زرنگ از این جهت دچار نقص در منطق جهان اثر است. آدم‌بزرگ‌ها خبر دارند و می‌بینند که شخصیت بچه کارهای نامتعارف می‌کند و به ابزارهایی که در زندگی روزمره رواج ندارد، دسترسی دارد. به‌طور کلی شاید این نقد وارد باشد که سازندگان انیمیشن بچه‌زرنگ تکلیف‌شان را روشن نکرده‌اند که می‌خواهند تا چه حد از منطق رئال پیروی کنند و تا چه حد جهانی تخیلی بیافرینند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟