• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۱۷ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از رموز موفقیت استقلال در لیگ برتر

بازیخوانی ساپینتو در نیمه مربیان و تعویض‌‌های راهگشا

تیم فوتبال استقلال در حالی با سلامت از گذر هفته هجدهم رقابت‌ها عبور کرد که به خاطر دو شکست پیاپی در هفته‌های پانزدهم و شانزدهم تا حدودی از کورس قهرمانی جا مانده بود.

بازیخوانی ساپینتو در نیمه مربیان و تعویض‌‌های راهگشا

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش:تیم فوتبال استقلال در حالی با سلامت از گذر هفته هجدهم رقابت‌ها عبور کرد که به خاطر دو شکست پیاپی در هفته‌های پانزدهم و شانزدهم تا حدودی از کورس قهرمانی جا مانده بود، با این حال با توجه به نتایجی که در هفته‌های اخیر برای سایر مدعیان به دست آمد شاگردان ساپینتو یک بار دیگر این فرصت را پیدا کردند تا به یک قدمی صدر جدول رسیده و حالا هم این فرصت را دارند تا با استفاده از لغزش احتمالی سپاهان و پرسپولیس در دیدارهای خارج از خانه آنها در هفته نوزدهم، با برتری مقابل تیم قعر جدولی نفت مسجدسلیمان چه‌بسا خود را به صدر جدول هم برسانند. 
در این خصوص البته در هفته گذشته در گزارشی به این موضوع اشاره کردیم که استقلالی‌ها برای 4 هفته آتی چشم به اندیشه‌های مربیان استقلالی در دیدارهای پیش‌رو مقابل پرسپولیس دارند. درواقع بعد از جواد نکونام که موفق شد 3 امتیاز دیدار خانگی را از پرسپولیس بگیرد، در دیدار هفته بعد که با حرف و حدیث‌های زیادی به پایان رسید، این بار مهدی رحمتی موفق شد تا 2 امتیاز دیگر را هم از سرخ‌ها گرفته و حالا در هفته‌های بیستم و بیست‌ویکم نیز شاگردان یحیی رودرروی دو تیم دیگر با سرمربیان استقلالی قرار می‌گیرند تا شاید دریچه امیدی برای آبی‌ها برای رسیدن به صدر ایجاد شود. 
با همه این تفاسیر و درخصوص عملکرد ساپینتو در استقلال، با وجود 5 سرمربی استقلالی دیگر در لیگ برتر حالا این سوال پیش می‌آید که کدام یک از آنها شایسته‌تر هستند و در تقابل سرمربی پرتغالی استقلال با 3 سرمربی خارجی دیگر شاغل در لیگ نیز کدام یک تا به امروز عملکرد بهتری را از خود به جای گذاشته‌اند. 
البته در این مقال قصد مقایسه و ارزیابی تک تک سرمربیان استقلالی یا خارجی لیگ برتر را نداریم بلکه بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که استقلال همراه با سرمربی پرتغالی خود طی 18 هفته گذشته در دیدارهایی که با پیروزی زمین را ترک کرده، موفق شده است اکثرا در نیمه مربیان (نیمه دوم رقابت‌های خود) نسخه حریفان را پیچیده و با موفقیت زمین را ترک کند. 
استقلال در فصل جاری در 18 دیدار گذشته خود به جز 3 دیداری که با شکست زمین مسابقه را ترک کرده است از 15 مسابقه باقی مانده 9 دیدار را با پیروزی و کسب 3 امتیاز ممکن و 6 دیدار را با تساوی به پایان رسانده تا حالا با 33 امتیاز پشت سر سپاهان و پرسپولیس 36 امتیازی و در نزدیکی صدر جدول ایستاده باشد. 
در این بین و از دیدارهایی که استقلال در فصل جاری با تساوی پشت سر گذاشته است، 4 دیدار بدون گل به پایان رسیده و در دو دیدار دیگر یک بار استقلال در نیمه مربیان مقابل فولاد گل مساوی را به ثمر رسانده و در دیدار دربی نیز با وجود کامبک استقلالی‌ها، این پرسپولیس بود که در دقایق پایانی به حریف سنتی رودست زده و با گل تساوی از شکست فرار کرد. 

 بیشتر از دو برابر گل‌ها در نیمه دوم
با این حال بررسی 9 بازی که استقلال در فصل جاری با برتری پشت سر گذاشته است نشان می‌دهد که معمولا تدابیر ساپینتو و دستیارانش برای نیمه دوم به خوبی جواب داده و برای تیم آبی راهگشا بوده است، تا جایی که این تیم معمولا در این نیمه‌ها نه‌تنها بیشترین گل‌ها را به ثمر رسانده بلکه توانسته ورق را هم به سود خود بچرخاند.  قبل از بررسی نتایج استقلال و بررسی آماری از این حیث، جالب است که به این نکته توجه کنیم که استقلال همراه با ساپینتو در فصل جاری و در 18 هفته سپری شده رقابت‌ها از 23 گل زده خود فقط 7 گل را در نیمه اول و 16 گل دیگر را در نیمه دوم به ثمر رسانده ‌است. 
در این بین نیز استقلال از بین این 9 دیدار در بیش از 65 درصد این دیدارها موفق شده تا در نیمه دوم کار را به سود خود کرده یا از شکست یا تساوی با پیروزی کار را به اتمام برساند تا بتوان تا حدودی نیمه مربیان را به ساپینتو اعطا کرد. 
البته در سایر دیدارهای دیگر مانند دیدار برابر نساجی که رکورد امید گلزنی در لیگ برتر در این دیدار شکسته شد یا دیدار برابر ملوان که آبی‌ها با نتایج پرگلی این دو دیدار را هم به پایان رساندند، بعد از تعویض‌های ساپینتو در 20 دقیقه پایانی بازی موقعیت‌های متعددی در این دو دیدار برای استقلالی‌ها خلق شد. 

 دست پر روی نیمکت و تعویض‌های همزمان
با 5 تعویضه شدن رقابت‌ها، تا حدودی دست سرمربیان روی نیمکت برای باز کردن گره بازی باز‌تر شده است البته به شرطی که ابزار لازم را هم روی نیمکت داشته باشند. 
برهمین اساس کار ساپینتو نیز با وجود نیمکتی پر و پیمان راحت‌تر از سایر سرمربیان تیم‌های دیگر است. این در حالی است که این سرمربی معمولا با دو یا 3 تعویض همزمان خود در دقایق ابتدایی یا میانی نیمه دوم به‌طور کلی سیستم و شکل بازی تیمش را تغییر داده تا استقلال بتواند با سبکی متفاوت نسبت به نیمه اول با ایجاد موقعیت‌های بیشتر تیم حریف را تحت فشار قرار داده و به نتیجه دلخواه برسد. 
نکته جالب دیگر اینکه در دیدارهای لیگ برتر در فصل جاری استقلال هرگز در دیداری که گل اول بازی را به ثمر رسانده حتی طعم مساوی را هم تجربه نکرده و در تمامی این دیدارها با تدابیر کادرفنی حریفانش را شکست داده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک