• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۱۳ - ۰۸:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
جواد فروغی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: با تفکیک شدن ملی‌پوشان تیراندازی به دو تیم موافق نبودم

مدالم در المپیک همه را تکان داد جز صندلی برخی مسئولان را

سجادی جوری صحبت کرد انگار ما باید به وزارت ورزش کمک کنیم/ از بار روانی طلای المپیک شاکی هستم/ غیبتم در لیگ برای فدراسیون مهم نبود!

از این قضیه شاکی هستم و به مربیان و مسئولان فدراسیون اعلام کردم که این مشکل را دارم و احساس سنگینی و بار می‌کنم. پیگیر هستم تا مشاوره و جلساتی با دکتر واعظ موسوی داشته باشم تا خود را برای بازی‌های آسیایی و کسب سهمیه المپیک در مردادماه آماده کنم.

مدالم در المپیک همه را تکان داد جز صندلی برخی مسئولان را

مهدی منصرف خبرنگار؛ المپیک 2022 توکیو برای ورزش ایران با یک اتفاق ویژه و کسب مدال طلای جواد فروغی در رشته تیراندازی همراه بود. مدالی که رشته تیراندازی را به ضلع پنجم رشته‌های مدال‌آور ورزش کشورمان پس از کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو و دوومیدانی تبدیل کرد و نام فروغی را نیز در ورزش کشورمان ماندگار کرد. فروغی این روزها همراه با دیگر ملی‌پوشان کشورمان درحال آماده‌سازی برای حضور در مسابقات جام‌جهانی هند است تا خود را برای حضور پرقدرت در بازی‌های آسیایی 2023 گوانگژو و مسابقات کسب سهمیه المپیک 2024 پاریس آماده کند. رویدادهایی که اهمیت آنها باعث شده است تا فروغی علاوه‌بر تمرینات تیم ملی، تا نیمه‌های شب نیز به‌صورت انفرادی تمرین کند. فروغی در ساعت ابتدایی بامداد و پس از پایان تمرینات خود در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص شرایط این روزهای تیم ملی پس از تشکیل دو تیم با مربیان مجزا، بی‌تفاوتی‌ها نسبت به رشته تیراندازی، بار روانی سنگین پس از مدال المپیک و دلیل غیبت در لیگ تیراندازی صحبت کرد که در ادامه می‌خوانید.

درخصوص شرایط تیراندازی صحبت می‌کنید؟
بعد از بازگشت از جام‌جهانی مصر، سه مسابقه تا پایان سال در پیش داشتیم. یک رویداد در اندونزی بود که در‌حال برگزاری است، رویداد دیگر مسابقات مصر و آخرین مسابقات هم جام‌جهانی هند است. فدراسیون در تلاش است که بچه‌ها را به جام‌جهانی هند اعزام کند و در هفته آینده هم رکوردگیری داخلی برای تشکیل و انتخاب تیم داریم.

بعد از تفکیک تیم ملی به دو تیم با مربیان مجزا شرایط را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بعد از تفکیک تیم تپانچه به دو تیم با مربیگری محسن نصر‌اصفهانی و ظفر جعفرزاده که من اسم آن را تیم‌های نصر و ظفر گذاشتم و هر دو تیم نیز به معنی پیروزی است، از خروجی کار بسیار راضی هستم. ورزش ما دو روی دارد، یک روی آن هنگام تمرین است و روی دیگر آن مسابقات و بار ویژه‌ای که روی دوش تیراندازان سنگینی می‌کند. معمولا وعده و وعید و قول نمی‌دهم، اما اگر رکوردگیری‌ای که هفته پیش داشتیم را برای ما در هر سطحی از مسابقات بین‌المللی لحاظ کنند، قطعا در 7، 8 نفر و به‌جرات در 3، 4 نفر برتر دنیا در هر سطحی خواهیم بود. چیزی که تعیین‌کننده است و برخی اوقات کار را خراب می‌کند، مساله روانی و توقعات است.

تفکیک شدن ملی‌پوشان و همکاری با دو مربی باعث نخواهد شد که در مسابقات میکس و تیمی با توجه به نوع متفاوت تمرینات مشکل داشته باشیم؟
با اصل این کار موافق نبودم و مخالفت خود را در اجرای این روش به مسئولان فدراسیون اعلام کردم، اما متاسفانه شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که ناچار به پذیرش این وضعیت شدم و سعی کردم خیلی مته به خشخاش نگذارم. در‌حال بهره بردن از تجربیات استاد جعفرزاده هستیم و خدا را شکر خروجی کار خیلی خوب است و از پنج ستاره حداقل چهار و نیم ستاره به ایشان می‌دهم.

وقتی تیمی تبدیل به دو دسته و گروه می‌شود، شائبه اختلافات مطرح می‌شود. این شرایط که در تیم ما وجود ندارد؟
اختلاف به آن معنی نداریم، اما طبیعتا هر مربی میل دارد در زمان انتخاب تیم، ورزشکار خودش انتخاب شود. خدا را شکر اختلاف ریشه‌ای بین اعضای دو تیم وجود ندارد و هم جعفرزاده و هم نصر به‌خوبی در‌حال کار با بچه‌های خود هستند و هر دو آنچه از دست‌شان بر می‌آید انجام می‌دهند. البته این احتمال وجود دارد که نفرات در بخش تیمی و میکس از دو تیم مختلف باشند و این اختلاف روش و تمرینی می‌تواند تاثیرگذار باشد. این موضوع نیز به نحوه مدیریت کمیته فنی و میزان هماهنگی دو مربی بستگی دارد.

بعد از نقش‌آفرینی شما در مدال طلای المپیک 2022 توکیو، شاهد شکوفایی بیشتر تیراندازی در همه زمینه‌ها از‌جمله حمایت مسئولان تا توجهات بیشتر به این رشته بودیم؟
اگر بخواهیم از این واقعه یک فیلم تهیه کنیم، شاید نقش اول آن من بودم، اما کارگردان آن خدا بود و لطفی بود که خدا در حق بنده حقیر، تیراندازی و ورزش کشور داشت. درخصوص تاثیر این مدال نیز باید بگویم که تعداد سهمیه‌های قاره آسیا اضافه شد. جایگاه ایران هم از پانزدهم دنیا به ششم رسید و حسابی جایگاه ما را تکان داد. تمام باشگاه‌های کشور و مدرسه‌های تیراندازی با استقبال روبه‌رو شدند و از استان‌های مختلف خبر دارم که به سمت باشگاه‌های تیراندازی هجوم آورده شد، اما متاسفانه با کمبود فشنگ، ساچمه، سلاح مناسب و خط‌های خالی مواجه شدند، چون باشگاه‌ها این ظرفیت را نداشتند. خیلی از مربیان مجبور به عدم پذیرش کارآموزها یا همکاری با محدودیت شدند. با وجود اینکه این مدال جایگاه آسیا، تیراندازی و ورزش کشور را تکان داد، اما متاسفانه صندلی بعضی از مسئولان را نتوانست تکان دهد. علی‌رغم کسب مدال و همه سفارش‌‌های دینی، مذهبی، تاریخی و ملی درخصوص تیراندازی، اما متاسفانه برای این رشته در کشور ما ارزش، ازجمله ارزش رسانه‌ای قائل نیستند. شبکه ورزش کمی توجه دارد، اما شبکه سه به ورزش تیراندازی پشت کرده است و فکر می‌کنم برخی از این حرکات عامدانه است. مسابقات بولز، هاکی و بولینگ نروژ یا مسابقات مقدماتی هندبال پخش می‌شود، اما توجهی به تیراندازی نمی‌شود. بارها در میادین بین‌المللی بچه‌های ما به فینال راه پیدا کردند و آیا وظیفه رسانه ملی نیست تا این اتفاقات را پوشش دهد؟

در هفته گذشته وزیر ورزش و جوانان دیداری از تمرینات تیم‌های ملی تیراندازی داشت، در این دیدار اتفاقات مثبتی رقم خورد؟
دیدار انجام شد و جناب وزیر لطف کردند و حداقل گوش شنوایی برای مشکلات داشتند، اما جوری صحبت کردند که از ابراز مشکلات پشیمان شدیم. سجادی از نداری وزارت ورزش آنقدر گلایه‌مند بود که احساس کردیم شاید باید اضافه‌کاری انجام بدهیم و به وزارت ورزش کمک کنیم. امیدوارم صحبت‌هایی که در فدراسیون تیراندازی زدند برای رشته‌های دیگر هم زده شود و فقط دیوار تیراندازی کوتاه نباشد.

بعد از رقابت‌های المپیک با وجود کسب مدال‌های تیمی و میکس، در زمینه کسب مدال انفرادی چندان توفیق نداشتیم. این موضوع دلیل خاصی دارد؟
روند مدال‌آوری پیش از المپیک و هم بعد از المپیک و تا مسابقات لهستان ادامه داشت. غیر از لهستان از حضور در مسابقات برزیل، باکو و مصر، خدا را شکر دست خالی باز نگشتیم و توانستیم در رشته‌های تیمی و میکس با ثبت نمرات خوب و شکست کشورهای قوی مدال داشته باشیم. کسب مدال انفرادی به مسائل روانی و تمرکز بسیار زیاد نیاز دارد و اگر موضوعی بخواهد این چهارچوب را بر هم بزند و بار را سنگین کند، تاثیرگذار است.

پیش از المپیک توکیو بسیاری از کارشناسان از تاثیر تمرینات بیش از حد شما صحبت می‌کردند، در نحوه تمرینات که تغییری صورت نگرفته است؟
اگر تمرین کمتر باعث کاهش نمرات شده است؛ چرا این موضوع در میکس و تیمی تاثیر نگذاشته است و فقط در انفرادی تاثیر می‌گذارد. در بخش انفرادی ورزشکار بیشتر دیده می‌شود و به تنهایی محک می‌خورد و کار برای او سنگین‌تر می‌شود.

بار روانی کسب مدال طلای المپیک چقدر در عملکرد شما تاثیرگذار بوده است؟
از این قضیه شاکی هستم و به مربیان و مسئولان فدراسیون اعلام کردم که این مشکل را دارم و احساس سنگینی و بار می‌کنم. پیگیر هستم تا مشاوره و جلساتی با دکتر واعظ موسوی داشته باشم تا خود را برای بازی‌های آسیایی و کسب سهمیه المپیک در مردادماه آماده کنم.
از بازی‌های آسیایی صحبت کردید، مسابقاتی که با توجه به تعدد تعداد مدال‌ها در این رویداد، موفقیت رشته تیراندازی برای ورزش کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
تیراندازی رشته بسیار پرمدالی است. با توجه به اینکه دستی در خوشنویسی دارم شعری است که می‌گوید «اسباب کتابت به کمال». یعنی اگر می‌خواهید در خوشنویسی استاد شوید باید اسباب کتابت و کمال را در اختیار داشته باشید. تیراندازی جزء رشته‌های تجهیزات‌محور است. در‌حال‌حاضر آمادگی بچه‌ها به‌خصوص در تیم جعفرزاده خوب و حتی بهتر از یک ماه گذشته است و به جرأت می‌توانم بگویم نزدیک قله آمادگی هستیم. این البته یک روی کار است و بحث دیگر نیاز به تجهیزات است تا خدایی نکرده دچار مشکل نشویم و در‌صورت مشکل نیز پوشش مناسب داده شود. توقع داشتن از ورزشکار در رشته تجهیزات‌محور بدون تجهیزات مناسب بیجا و غیرمنطقی است. به‌جای اینکه بخواهند بیشتر سرمایه‌گذاری و حمایت کنند از آن طرف بام افتاده‌ایم و توجه زیادی به آن نمی‌شود. بحث دیگر مباحث روانی و روانشناختی و میدان دیدن بچه‌ها و ارزش تجربیات آنها است که در موقع حضور در خط و مسابقه به‌خصوص در انفرادی ذهن خود را کنترل و مدیریت کنند. این سه ضلع یک مثلث برای موفقیت در مسابقات است تا بتواند ورزشکار، فدراسیون و وزارت ورزش را سربلند کند.

کسب سهمیه المپیک 2024 پاریس برای شما از چه مسیر خواهد بود؟
کسب سهمیه از دو روش است. روش اصلی حضور در مسابقات است که اولین رویداد در مردادماه است و بعد از آن بازی‌های آسیایی خواهد بود. سه تا پنج فرصت دیگر برای کسب سهمیه داریم.

آیا احتمال کسب سهمیه شما در مسابقات مردادماه وجود دارد؟
هیچ قولی در کار نیست تا ببینیم اجرا و خروجی کار آنجا چگونه خواهد بود. شرایطی که ما داریم ایده‌آل است و بچه‌ها آماده حضور در مسابقات هستند. روش دیگر که امید آخر برای کسب سهمیه است، براساس رنکینگ است. یک یا دو سهمیه در روزهای آخر براساس رنکینگ به کسانی تعلق خواهد گرفت که در جایگاه بالاتری هستند و سهمیه نگرفتند. البته این موضوع نیازمند حضور در مسابقات متعدد برای حفظ رنکینگ است و عدم اعزام‌ها به ورزشکار لطمه می‌زند. فدراسیون همیشه مسائل مالی را عامل اصلی عدم‌اعزام‌ها عنوان کرده است. تا الان چند فرصت را از دست دادیم و باز هم از دست خواهیم داد. خروجی صددرصدی که از فدراسیون انتظار داشتیم را هنوز ندیدیم؛ هر چند تلاش خود را می‌کنند و مشکلات ارزی و تحریم‌ها را نیز باید در‌نظر گرفت. ورزشکار این مسائل را می‌بیند، اما باید به حداقل برسد. ورزش و ورزشکار نیاز به حضور مداوم در مسابقات دارد تا خود را برای آوردگاه‌های مهم آماده نگه دارد.

دلیل عدم‌حضور شما در مسابقات لیگ تیراندازی چه بود؟
این اتفاقی بود که به‌دلیل پایین بودن رقم‌ قراردادها افتاد. برای اینکه حرکتی انجام بدهم و اعداد قراردادها را برای سایر ورزشکاران بالا ببرم این کار را کردم. پیشنهاد 80 تا 100 میلیونی هم داشتم اما قبول نکردم و پیشنهاد 150 میلیون را عنوان کردم، اما متاسفانه به‌دلیل عدم‌حمایت رسانه‌ای خبری از حامیان مالی نیست. لیگ نیز هنوز به‌معنی واقعی حرفه‌ای نشده است. این حرکت را به این نیت انجام دادم تا بچه‌های دیگر نیز پشت من را بگیرند و حمایت کنند تا شاید مبلغ قراردادها را افزایش بدهیم. حتی نسبت به رشته‌های موازی هم قراردادهای تیراندازی بسیار پایین‌تر است. متاسفانه برای فدراسیون عدم‌حضور فروغی در لیگ مهم نبود و به‌دنبال این بودم که این موضوع رسانه‌ای شود، نه به‌خاطر خودم، بلکه به‌خاطر اینکه سطح این رشته بالاتر بیاید. هیچ‌کدام از ورزشکاران دختر و پسر از سطح قراردادها راضی نیستند و فدراسیون نیز حرکت خیلی برجسته‌ای انجام نداده است تا سطح قراردادها را بشکند و بالا بیاورد. خیلی به اصلاح این روند نیز امیدوار نیستم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار