• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۱۱ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از شرایط آلومینیوم در نیم‌فصل دوم

آزادی و زاپاتا مردان کلیدی رحمتی مقابل پرسپولیس

ریخت‌و‌پاش رحمتی در نقل و انتقالات مشکل‌گشا نبود پشیمانی آلومینیوم از فروش بازیکنش در تابستان

یم آلومینیوم فردا به مصاف پرسپولیس می‌رود و رحمتی در این دیدار دوباره به نیمکت تیمش بر‌می‌گردد.

آزادی و زاپاتا مردان کلیدی رحمتی مقابل پرسپولیس

نیلوفر مژدهی، خبرنگار:تیم آلومینیوم فردا به مصاف پرسپولیس می‌رود و رحمتی در این دیدار دوباره به نیمکت تیمش بر‌می‌گردد. او در بازی با هوادار به‌دلیل اعتراض به داور اخراج شد و بازی قبل محروم بود. از این رو با پشت‌سر گذاشتن محرومیتش می‌تواند در این بازی مهم روی نیمکت تیمش بنشیند و آلومینیوم را در این دیدار حیثیتی به‌عنوان یک استقلالی سابق هدایت کند. 

ملاک خرید چیست؟
اگر به‌خاطر داشته باشید تیم آلومینیوم با مهدی رحمتی یکی از شلوغ‌ترین فصول نقل و انتقالات پیش‌فصل را داشت. آنها تعداد زیادی بازیکن از دست دادند و البته نفرات زیادی را هم جایگزین کردند. این تغییرات را نمی‌توان چندان تاثیرگذار دانست؛ چراکه این تیم در نیم‌فصل اول عملکرد فوق‌العاده‌ای نداشت و بیشتر با کسب مساوی‌های پیاپی در میانه جدول قرار داشته است، در‌حالی‌که از تیمی که تا فینال جام حذفی بالا آمده بود توقع بیشتری می‌رفت. حال با شروع نقل و انتقالات زمستانی تیم آلومینیوم باز هم تغییرات زیادی داشته و علاوه‌بر خارج کردن نام چهار بازیکن ازجمله علی دشتی، میثم مجیدی، محمدعلی صفیا و والنتینو یوئل، 7 بازیکن هم جذب کرده است. 
از بین این نفرات چند بازیکن لیگ یکی و چند لیگ برتری دیده می‌شود و به‌نظر می‌رسد اینها قرار است کار را برای رحمتی دربیاورند، اما در‌واقع همچنان تیم آلومینیوم و عملکردش روی توانایی‌های آزادی و زاپاتا می‌چرخد. به‌طوری‌که مشخص نیست این همه خرید و فروش در تیم رحمتی چرا رخ می‌دهد وقتی آن نتیجه‌ای که باید را از ورودی‌ها و خروجی‌ها نمی‌گیرد. امیرحسین نعمتی و محمدرضا فلاحیان که لیگ یکی هستند. محمدرضا خلعتبری و عماد میرجوان هم که در این چند سال کارخاصی نکردند که دل رحمتی را برده باشند. در ادامه محمد مسلمی‌پور مدافع چپ‌پا و 25‌ساله یکی از بهترین خریدهای رحمتی و علی وطن‌دوست و محمد خردمند از امیدهای این باشگاه را هم به این لیست اضافه کنید. از طرفی با توجه به عملکردی که این تازه‌واردها در بازی اخیر مقابل صنعت نفت از خود به نمایش گذاشتند. به‌نظر می‌رسد خرید‌های مهدی رحمتی چندان کمکی به او در رقابت‌ها نکنند و او همچنان باید چشم امیدش به جوان اول تیمش باشد. 

نقل و انتقالات با قانون خاص
مهدی رحمتی برای نقل‌‌وانتقالات برنامه خاصی دارد. برای رحمتی مدیربرنامه‌های یک بازیکن بسیار حائز اهمیت است و از یک مدیربرنامه در یک پست دو بازیکن نمی‌گیرد. یکی از نزدیکان این مربی به «فرهیختگان» گفت: «به‌نظر رحمتی یک مدیربرنامه بیش از هر فرد دیگری می‌تواند به یک تیم ضربه بزند. همان‌طور‌که می‌تواند با یک انتقال ناجی یک تیم شود و به همان اندازه خطرناک است؛ چراکه اگر کوچک‌ترین اختلافی پیدا کند و دو بازیکن خود را از تیم کنار بکشد آن وقت است که ما را فلج می‌کند.»
اتفاقا رحمتی این‌گونه است؛ چراکه او مهدی احمدی بازیکن پرسپولیس را با وجود نیاز مبرمی که به دفاع چپ داشت دقیقا به همین دلیل جذب نکرد و این مدافع راهی نفت‌مسجدسلیمان شد. احمدی و آلومینیوم تقریبا به توافق رسیده بودند، اما وقتی با مسلمی‌پور به توافق رسیدند و حسینی را هم در اختیار داشتند به‌دلیل اینکه دو بازیکن در یک پست یک مدیربرنامه داشتند، قید احمدی را زدند تا این بازیکن جوان راهی جنوب شود. رحمتی از خیر این یک بازیکن گذشت، اما آلومینیومی‌ها خود مدعی شدند محمدمهدی احمدی دفاع چپ پرسپولیس را می‌خواستند، اما شرایط پرسپولیس برای انتقال این بازیکن سخت بود، در‌حالی‌که موضوع چیز دیگری است. 

پشیمانی سودی ندارد
آلومینیوم می‌خواست پوریا آریاکیا را از تراکتور به آلومینیوم برگرداند، اما باشگاه تراکتور با تغییر سرمربی حاضر به همکاری نشد و به همین دلیل بازنگشت. داستان از این قرار است که این بازیکن جوان طی چند سالی که در تیم آلومینیوم حضور داشت همواره از بازیکنان تاثیرگذار و خوب بود و ابتدای فصل دقیقا به همین دلیل مورد توجه تیم تراکتور قرار گرفت تا جایی که آنها حاضر شدند دروازه‌بان خوب‌شان را در ازای این بازیکن به آلومینیومی‌ها بدهند. 
در پیش‌فصل مسابقات درست زمانی که بازیکنان تحت قرارداد در‌حال تمدید بودند پوریا آریاکیا از باشگاه خواست مبلغ قراردادش را تغییر دهد و از آنجا که اغلب قراردادها با تورم مواجه شده بود خواست تا مبلغ قرارداد او را هم افزایش دهند. باشگاه که متوجه تاثیر این بازیکنان در عملکرد تیم بود ابتدا با این درخواست موافقت کرد، اما ناگهان در کمال ناباوری از او خواست به تیم تراکتور برود. باشگاه به این بازیکن اعلام کرد راهی تراکتور شود تا آنها بتوانند حسین پورحمدی دروازه‌بان‌شان را که تحت قرارداد با تیم تراکتور بود و قرضی به اراک آمده بود از تبریزی‌ها بخرند. آریاکیا با این طرح مخالفت کرد اما رحمتی به گوشش رساند که او را نمی‌خواهند؛ چراکه می‌توانند مثل او بازیکن پیدا کنند ولی دروازه‌بانی به‌خوبی پورحمیدی نمی‌توانند به‌دست آورند. این موضوع باعث ناراحتی این بازیکن شد و آلومینیوم را به مقصد تبریز ترک کرد. حال در نیم‌فصل و با توجه به نیاز تیم به هافبک ‌چپ‌پا، رحمتی و همکارانش تازه متوجه جای خالی این بازیکن شدند و تلاش کردند او را برگردانند، ولی این بازیکن که شرایط خوبی را در تبریز تجربه می‌کند حاضر به بازگشت نشد. البته در زمان بردیف اختلافاتی بر سر مسائل فنی با هم داشتند، اما با آمدن خمز همه چیز تغییر کرد و دست آلومینیوم به این بازیکن نرسید. 

ناجیان رحمتی
شاید در ظاهر این‌طور به‌نظر برسد که مهدی رحمتی به استفاده از بازیکنان جوان علاقه دارد، اما بهتر است بگوییم او با توجه به شرایط باشگاه چاره‌ای ندارد، جر اینکه چند بازیکن جوان در کنار تیم خود داشته باشد و در‌صورت نیاز از آنها استفاده کنند. در‌نتیجه اگر به عملکرد این تیم نگاه کنیم او همچنان به بازیکنان سابق خود علاقه بیشتری نشان می‌دهد و با محوریت آزادی و زاپاتا بازی می‌کند. اتفاقا این تلاش او نتیجه هم می‌دهد و می‌بینیم که هانسل زاپاتا چه نمایش تاثیر‌گذاری در پیروزی پر‌گل مقابل تیم صنعت‌نفت داشت. 
 بازیکن کلمبیایی آلومینیوم که طی دو دیدار اخیرشان با تغییر پست مواجه شده و به‌جای وینگر در راس خط حمله بازی می‌کند. ظاهرا پست جدید برای او بهتر است. اگر گلزنی‌های او را در کنار نفوذهای خطرناک و موقعیت‌سازی‌هایش قرار دهیم می‌توان گفت اگر در همین مسیر حرکت کند به‌زودی جزء خارجی‌های باکیفیت لیگ خواهد شد و می‌تواند به یک گزینه درآمدزا برای این باشگاه اراکی بدل شود. این مهاجم کلمبیایی در تیم آلومینیوم جا افتاده و از این رو می‌بینیم که در هفته‌های گذشته نمایش کاملا متفاوتی نسبت به دیدارهای نیم‌فصل اول داشت و توانست خود را با شرایط لیگ برتر وفق دهد و بازی به بازی پیشرفت کند. زاپاتا پیش از این گل، یک پنالتی مقابل پیکان گرفته و دروازه نساجی را باز کرده و همچنین در جام حذفی نیز یک گل برابر آریو اسلام‌شهر به ثمر رسانده است. 
از طرفی رضا آزادی با عملکرد خوبش مخصوصا در بازی با صنعت‌نفت یکی از بهترین‌های لیگ ایران است. نقطه تمایز این بازیکنان با هم‌پستی‌هایش سن کم اوست. او که با 24 سال این‌طور می‌درخشد هنوز برای پیشرفت جای بیشتری دارد و جالب اینکه هر روز پخته‌تر شده و پیشرفت می‌کند. شاید با توجه به اینکه او از ابتدای فصل در همه بازی‌ها در خط حمله تیمش قرار داشت از او توقع بیشتری در امر گلزنی می‌رود اما فراموش نکنیم او بارها ضربه ایستگاهی‌هایی را از دست داده است. شاید به همین دلیل مهدی رحمتی، عماد میرجوان را به خدمت گرفت، اما عملکرد میرجوان هم راضی‌کننده نیست. آزادی علاوه‌بر بازی جام حذفی برابر آریو اسلامشهر دو گل بی‌نظیر در هفته هفدهم لیگ برتر به ثمر رساند، به‌طوری‌که شاهد یک سوپرگل از او برابر صنعت‌نفت بودیم. اگر یادمان باشد او در صعود تیمش به فینال جام حذفی فصل قبل هم بسیار تاثیرگذار بود. 

انتقادها به یارگیری
نوع یارگیری و بریز و بپاشی که تیم آلومینیوم در دو پنجره نقل‌و‌انتقالاتی اخیر داشت با انتقادهایی همراه شد. برخی بر این باور بودند که با وجود اسامی دهان پر کن چرا اینچنین نشد. با این حال این باشگاه که در ابتدای فصل گزارش مالی کاملی به شرکت ایرالکو ارائه داده بود، دیگر حاضر نشد شفاف‌سازی کند. باشگاه آلومینیوم قبلا اطلاعاتی در این خصوص تهیه و تنظیم و طبق درخواست سازمان خصوصی‌سازی با شرکت ایرالکو ارائه داده بود. این آمار نه از باشگاه که از شرکت برای حضور در بورس درخواست شد و طبیعتا اطلاعات و آمار مالی باشگاه را هم شامل می‌شد. در آن زمان همه باشگاه‌ها مخصوصا باشگاه‌های صنعتی و خصوصی باید صورت مالی خود را ارائه می‌دادند و این طرح قرار بود در باشگاه‌های خصوصی هم اجرایی شود، اما با عدم‌همکاری برخی باشگاه‌ها نیمه‌تمام رها شد. سازمان خصوصی‌سازی هم که خود را درگیر پروسه زمان‌بر و پر‌حاشیه سهام استقلال و پرسپولیس کرده و به‌دنبال دردسر بیشتر نبود فعلا اشاره‌ای به این موضوع نکرده و این عدم‌همکاری چندان مورد توجه نیست. بنابراین در این دوره بعد از اینکه باشگاه آلومینیوم متوجه شد هیچ باشگاه دیگری در این خصوص همکاری نکرده است تنها با ارائه گزارش به شرکت بالا دست خود بسنده کرد و از شفاف‌سازی بیشتر منصرف شد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک