• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۱۰ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
جوکوویچ با قهرمانی در ملبورن به رکورد تاریخی نادال رسید

ستاره صرب تمام‌شدنی نیست

 تا مدت‌ها پیت سمپراس پرافتخارترین تنیسور دوران مدرن این ورزش در کسب گرنداسلم‌ها بود و رسیدن به رکورد 14 قهرمانی او در این رقابت‌ها بسیار دشوار به‌نظر می‌رسید.

ستاره صرب تمام‌شدنی نیست

 تا مدت‌ها پیت سمپراس پرافتخارترین تنیسور دوران مدرن این ورزش در کسب گرنداسلم‌ها بود و رسیدن به رکورد 14 قهرمانی او در این رقابت‌ها بسیار دشوار به‌نظر می‌رسید، اما در سال‌های اخیر با ظهور سه‌ فوق‌ستاره تنیس که رقابتی جذاب و تماشایی را در حدود دو دهه اخیر رقم زدند نه‌تنها این رکورد جابه‌جا شد، بلکه انتظار می‌رسد رقابت بین رافائل نادال و نوواک جوکوویچ برای فتح مهم‌ترین تورنمنت‌های این ورزش همچنان ادامه داشته باشد. راجر فدرر نخستین تنیسوری بود که از رکورد سمپراس گذشت و نهایتا در عدد 20 متوقف شد، اما با کنار رفتن این تنیسور سوئیسی از دنیای قهرمانی رقابت دو رقیب اسپانیایی و صرب همچنان ادامه دارد و پس از اینکه نادال در رولان گاروس سال قبل به قهرمانی 22 خود در گرنداسلم‌ها رسید حالا نوبت جوکوویچ است که با فتح رقابت‌های ویمبلدون و همچنین اوپن استرالیا در تعداد قهرمانی با نادال مساوی شود. 

صعود به صدر جدول
ظهر دیروز نوواک جوکوویچ که عنوان پرافتخارترین تنیسور رقابت‌های اوپن استرالیا را در اختیار دارد دوباره در فینال این تورنمنت حاضر شد تا به مصاف استفانوس سیتسیپاس یونانی برود. مرد 35‌ساله صربستانی تا پیش از فینال دیروز 9‌بار فاتح این مسابقات شده بود و اگر‌چه از سال 2019 تا 2021 در سه دوره پیاپی در استرالیا بدون رقیب بود، اما اتفاقات عجیب سال قبل باعث شد تا نوار قهرمانی‌های او در نخستین گرند اسلم سال تنیس پاره شود. جوکوویچ یکی از سلبریتی‌هایی بود که در دوران کرونا از زدن واکسن این بیماری امتناع کرد و اعتقادی به آن نداشت. با این حال سال قبل با توجه به اینکه هنوز کرونا در جهان قربانیان زیادی می‌گرفت و مسئولان کشور استرالیا نیز حضور در این کشور را منوط به زدن واکسن کرده بودند، او با یک گواهی پزشک تلاش کرد تا در مسابقات حاضر شود اما حضور مدعی اصلی قهرمانی در ملبورن با حواشی و جنجال زیادی همراه شد و درنهایت مقامات بهداشتی استرالیا رای به دیپورت او از این کشور دادند تا او شانس خوبی را برای بالا بردن تعداد قهرمانی‌هایش در گرنداسلم‌ها و همچنین اوپن استرالیا از دست بدهد. 
امسال اما او بدون حاشیه راهی این کشور شد و از همان دور نخست با ارائه نمایشی خوب نشان داد که در این سن و سال هم بسیار آماده و سرحال به‌دنبال فتح دوباره این تورنمنت است. به‌خصوص که نادال، رقیب اصلی او به‌دلیل مصدومیت فرصت حضور در این مسابقات را از دست داد و به این ترتیب مرد صرب توانست خود را به دیدار نهایی برساند. جوکوویچ در فینال هم کار چندان سختی برابر رقیب یونانی خود نداشت و در سه ست پیاپی و با نتایج 6-3، 7-6 و 7-6 موفق شد این دیدار را به سود خود خاتمه داده و دهمین قهرمانی‌اش در استرالیا را جشن بگیرد. 
او حالا تهدیدی جدی برای نادال محسوب می‌شود که امیدوار بود با ادامه روند خوبی که در رولان گاروس داشته بتواند به پرافتخارترین تنیسور تاریخ بدل شود. نوله حالا در‌مجموع قهرمانی‌ها در تورنمنت‌های مختلف ATP نیز با 93 جام بالاتر از نادال(92) قرار گرفته است، اما بدون‌شک این رقابت فعلا ادامه دارد و آنها با وجود مصدومیت‌های مختلفی که با بالا رفتن سن نصیب‌شان شده از این رقابت جذاب کنار نمی‌کشند. تنیسور صرب تورنمنت اخیر را نیز با احساس درد در پایش آغاز کرد و هواداران و مربی او این نگرانی را داشتند که شاید او در میانه‌های راه مجبور به ترک بازی‌ها شود، اما او به‌خوبی بر مصدومیتش غلبه کرد و حالا علاوه‌بر شروعی عالی در سال جدید میلادی، به رتبه نخست رده‌بندی جهانی تنیس صعود کرد و کارلوس آکاراز جوان را به رده دوم فرستاد و سیتسیپاس هم در رتبه سوم قرار گرفته است. جوکوویچ تا ماه ژوئن سال قبل این رتبه را در اختیار داشت، اما با افتی که با آن مواجه شده و روند خوبی که دنیل مدودف داشت، صدر جدول را به این تنیسور روس واگذار کرد. 

بیشترین قهرمانی پس از 30 سالگی
برد دیروز نوله در فینال بیست‌وهشتمین پیروزی پیاپی مرد صربستانی در زمین رود لاور ملبورن بود. آخرین بار هیون چونگ از کره‌جنوبی موفق شد در اتفاقی عجیب و دور از انتظار او را در مرحله یک‌هشتم نهایی سال 2018 شکست دهد، اما پس از این باخت او هر زمان که در این تورنمنت حاضر شده موفق به شکست رقبای خود شده است. او حالا به یک رکورد جالب توجه دیگر نیز دست یافته است و آن‌هم تبدیل شدن به سومین تنیسور مسن تاریخ است که فاتح اوپن استرالیا می‌شود. در این فهرست کن راسول(37) و راجر فدرر(36) از او بالاتر ایستاده‌اند و با ادامه روند فعلی هیچ بعید نیست که جوکوویچ بتواند از این دو قهرمان سابق نیز عبور کند. 
البته حضور او در این دوره هم بدون حاشیه نبود و تیشرتی که پدرش در حمایت از روسیه در جنگ با اوکراین پوشیده بود و عکسی که از او در کنار پرچم این کشور منتشر شد حواشی بسیاری داشت. نوواک درباره موفقیت در این دوره می‌گوید: «این یکی از دشوارترین تورنمنت‌هایی بود که در طول این سال‌ها در آن بازی کرده بودم. به‌خصوص که سال قبل نتوانستم در اینجا حاضر باشم و امسال دوباره شانس آن را به دست آوردم. باید از همه کسانی که به من کمک کردند تا فاتح این مسابقات شوم تشکر کنم. این حمایت‌ها دلیل اصلی این بود که من بهترین عملکردم را در اینجا ارائه کردم. فقط تیم همراهم و خانواده‌ام می‌دانند که با چه مشکلاتی توانستم به این موفقیت برسم و باید بگویم این بزرگ‌ترین پیروزی من در طول دوران ورزشی‌ام محسوب می‌شود. این جام و قهرمانی بیش از اینکه به من تعلق داشته باشد به خانواده و تیم همراهم تعلق دارد. در دیدار امروز حریف سرسختی داشتم و بدون شک این آخرین گرند اسلم سیتسیپاس نخواهد بود و او آینده درخشانی در تنیس پیش رو دارد.»
جوکوویچ حالا با اختلاف بیشتری نسبت به رقبایش پرافتخارترین مرد اوپن استرالیا محسوب می‌شود و پس از او که 10 قهرمانی دارد، روی امرسون و راجر فدرر با 6 قهرمانی قرار دارند. با این شرایط بعید است حداقل در آینده‌ای نزدیک کسی بتواند به این رکورد او نزدیک شود. البته بیشترین قهرمانی در یک گرنداسلم خاص متعلق به رافائل نادال است که در رولان گاروس 14 بار جام قهرمانی را بالای سر برده است و به همین دلیل به سلطان خاک معروف است؛ چراکه این تنها گرنداسلم سال است که در زمین‌های خاکی برگزار می‌شود و تنیسور اسپانیایی تخصص خاصی در این زمین‌ها دارد. 
جالب اینکه جوکوویچ هر‌چه سنش بالاتر می‌رود عملکرد بهتری در مسابقات ارائه می‌کند و ظاهرا قرار نیست به این زودی‌ها از دنیای ورزش حرفه‌ای کنار برود. در تاریخ تنیس هیچ‌کس بیشتر از او موفق نشده پس از 30 سالگی گرنداسلم‌ها را فتح کند. او پس از اینکه وارد دهه چهارم زندگی خود شده است تاکنون 10 بار قهرمانی در این مسابقات را تجربه کرده است و در این فهرست نادال با 8 قهرمانی و فدرر با 4 گرنداسلم در رده‌های بعدی قرار دارند و این نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از قهرمانی‌هایش را در این سن و سال فتح کرده است. البته نباید فراموش کرد که در دوران جوانی مرد صرب، فدرر در اوج قرار داشت و شاید بدشانسی نوله بود که در دورانی ظهور کرد که ستاره سوئیسی دنیای تنیس و یکی از بهترین‌های تاریخ این رشته مشغول بازی بود و به همین دلیل او به‌نوعی پشت خط فدرر تا مدت‌ها ماند. او ظاهرا حالا تصمیم دارد با ادامه روند فعلی در رقابت با نادال شرایط بهتری پیدا کند. البته با توجه به اینکه گرند‌اسلم بعدی تنیس، رولان گاروس است اگر نادال مصدوم نباشد شانس قهرمانی‌اش بیشتر از جوکوویچ خواهد بود. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها