• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۰۹ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد استان مازندران خبر داد

توسعه شیلات مازندران با رویکرد فناورانه دانشگاه

دانشگاه آزاد استان مازندران یکی از دانشگاه‌های فناور است که این روزها هدف‌گذاری کرده تا یک دانشگاه حل مساله باشد. به‌طور مثال این واحد دانشگاهی برای رسیدن به افق‌های سند تحول و تعالی 5 ساله دانشگاه به دنبال تبدیل واحدهای استان مازندران به قطب تولید ماهی‌های خاویاری و غیرخاویاری است. البته قرار است فرآورده‌های ماهی به‌صورت دانش‌بنیان نیز تولید و به بازار عرضه شود. 

توسعه شیلات مازندران با رویکرد فناورانه دانشگاه

راضیه فلاح، خبرنگار:دانشگاه آزاد استان مازندران یکی از دانشگاه‌های فناور است که این روزها هدف‌گذاری کرده تا یک دانشگاه حل مساله باشد. به‌طور مثال این واحد دانشگاهی برای رسیدن به افق‌های سند تحول و تعالی 5 ساله دانشگاه به دنبال تبدیل واحدهای استان مازندران به قطب تولید ماهی‌های خاویاری و غیرخاویاری است. البته قرار است فرآورده‌های ماهی به‌صورت دانش‌بنیان نیز تولید و به بازار عرضه شود. 

حسین کرمانیان، رئیس دانشگاه آزاد واحد ساری درخصوص اقداماتی که برای سال جدید تحصیلی در استان مازندران انجام شده به «فرهیختگان» گفت: «مشکلات مالی استان باعث شده بود تا آزمایشگاه‌ها و خوابگاه‌های استان با برخی مسائل روبه‌رو شوند. امسال با اختصاص هزینه‌ای بیش از یک میلیارد تومان فضاهای خوابگاه‌های استان بازسازی و وسایلی مانند تخت و تلویزیون برای استفاده دانشجویان خوابگاهی خریداری شد. از دیگر اقداماتی که در این زمینه انجام شد می‌توان به زیباسازی خوابگاه‌ها، تعمیر و برطرف کردن مشکلات سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی اشاره کرد. در سال گذشته نیز برای تجهیز خوابگاه‌ها برای هر واحدی که این فضا را برای دانشجویان داشت 200 میلیون تومان برای تجهیز و بازسازی اختصاص داده شده بود. این مبلغ جدایی از هزینه‌ای بود که امسال دوباره به واحدها داده شده است.»
او درباره اقدامات تجهیزاتی که در استان برای آزمایشگاه‌ها انجام شده، اظهار کرد: «استان مازندران 700 آزمایشگاه و کارگاه آموزشی دارد که طی استفاده سال‌ها بسیاری از آنها دچار مشکلاتی شده بودند. بسیاری از دستگاه‌هایی که خراب شده بودند تعمیر یا اگر نیاز بود جایگزین آنها خریداری شد. ازجمله آزمایشگاه‌‌های بازسازی‌شده می‌توان به واحد ساری، واحد قائمشهر، تنکابن و آمل اشاره کرد. برای مثال آزمایشگاه کشت بافت تنکابن نیاز به به‌روزرسانی داشت که این اقدام با تقبل هزینه 100 میلیون تومانی انجام و این آزمایشگاه امروز به استانداردهای روز رسیده است. در اقدامی که امسال انجام شد حدود 50 درصد از این آزمایشگاه‌ها تجهیز و به‌روزرسانی شدند. با تامین منابع بیشتر به‌طور حتم دیگر آزمایشگاه‌های استان نیز به‌روزرسانی خواهد شد.» کرمانیان درمورد اقداماتی که برای جذب منابع مالی در استان انجام شده بیان کرد: «بعد از سال‌ها قراردادهای چند میلیاردی در استان بسته شده و اقدامات مثبتی در زمینه کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای در استان مازندران انجام شده است. بعد از بازگشایی دوباره دانشگاه‌ها و فعالیت‌های واحدها بعد از 2 سال تعطیلی کرونایی، اقداماتی برای کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. یکی از این قراردادها با کارخانه مس گل‌گهر کرمان و چند شرکت در دیگر استان‌ها منعقد شدند. براساس این قراردادها دانشگاه آزاد استان مازندران مکلف شده تا برخی از قطعات مورد استفاده در زمینه صنعت را بسازد و برخی از دستگاه‌‌های این حوزه را تعمیر کند.»
رئیس دانشگاه آزاد استان مازندران با بیان اینکه چند طرح بزرگ برای کسب درآمد غیر شهریه‌ای در استان نوشته شده و بی‌پی آنها ارائه شده است، توضیح داد: «یکی از این طرح‌ها کترینگ و آماده‌سازی و طبخ غذا برای شرکت‌های هواپیمایی در واحد ساری است. از دیگر محاسن اجرای این طرح ارزان‌سازی غذا برای دانشجویان واحد است. این طرح به اندازه‌ای بزرگ است که بتوان منابع غذایی استان‌های گیلان و گلستان را نیز تامین کرد و دکتر طهرانچی نیز با اجرای آن موافقت کرده است. برای اجرای طرح به دنبال سرمایه‌گذار هستیم تا به‌سرعت آن را اجرا کرده و از این راه کسب درآمد شود.» او درباره دیگر اقداماتی که برای کسب درآمد غیرشهریه‌ای در این استان انجام شده ادامه داد: «برای رسیدن به افق‌های سند تحول و تعالی 5 ساله دانشگاه به دنبال تبدیل واحدهای استان مازندران به قطب تولید ماهی‌های خاویاری و غیرخاویاری استان هستیم. در این زمینه واحد قائمشهر ماهیانه بین یک تا 5 تن ماهی خاویاری تولید می‌کند. در نظر داریم تا با اختصاص یک فضای مناسب این میزان تولید افزایش و از تولید چند تن به چندصد تن برسد. به بیان ساده پیگیر کارهایی هستیم تا بتوان از تولید کارگاهی خارج به سمت تولید صنعتی رفت.»
کرمانیان با بیان اینکه با برنامه‌هایی که دارند استان مازندران را قطب تولید ماهی کشور خواهند کرد، افزود: «در واحد بابل نیز ماهی‌های غیرخاویاری مانند آمور و کپور به‌‌صورت خیلی محدود تولید می‌شود. امسال با اقداماتی که انجام شد واحد جویبار نیز در تولید ماهی کار خود را آغاز کرد. این واحد نیز درحال حاضر بیش از یک تن در ماه ماهی تولید می‌کند. این اقدامات همه در جهت تبدیل استان مازندران به‌عنوان قطب تولید ماهی در سطح کشور انجام شده است.» رئیس دانشگاه آزاد واحد ساری با بیان اینکه خام‌فروشی یکی از اشتباهات صنعت است و سود مالی کمی به همراه خواهد داشت، گفت: «در نظر داریم تا در کنار تولید انواع ماهی، فرآورده‌های مختلفی از این ماده را نیز به‌صورت دانش‌بنیان تولید و به بازار عرضه کنیم. یکی از این اقدامات تولید ژلاتین از پوست و استخوان ماهی است که درحال انجام است. به بیان دیگر تمرکز حوزه دانش‌بنیان‌ها را نیز در حوزه تولید و پرورش ماهی و دیگر مزیت‌های استان مانند تولید مرکبات پیش خواهیم برد.»
او درباره اقداماتی که در رابطه با دانشکده‌‌های مهارتی در این استان انجام شده، عنوان کرد: «امسال 8 رشته مهارتی مانند طراحی دوخت، ساخت جواهرات مجوز فعالیت را کسب و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. این 8 رشته تنها برای واحد ساری بوده که حتی توانستند در چند نمایشگاه استانی نیز شرکت و موفقیت کسب کنند.»

 کسب 10 میلیارد تومان درآمد غیرشهریه‌ای در استان مازندران 
کرمانیان درخصوص میزان درآمد غیرشهریه‌ای استان مازندران اظهار کرد: «متاسفانه امسال نتوانستیم به 15 درصد درآمد شهریه‌ای که مشخص شده دست پیدا کنیم و تنها به 2 درصد از آن هدف‌گذاری دست پیدا شد. با این همه حدود 10 میلیارد تومان از فروش محصولات دانش‌بنیان، باغی، شیلات و برگزاری کارگاه‌هایی آموزشی کسب شده است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار