• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۰۸ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 3
  • 0

موتور روشن تولید و نمایش جایی بیرون از تلویزیون

​​​​​​​شبکه‌ نمایش خانگی از اواخر دهه 80 کارش را آغاز کرد. فیلمسازان و بازیگران معروف در این بستر دست به تولید زدند و آثار آنها گاهی در میان مردم مقبولیت داشت و گاهی هم مورد استقبال واقع نمی‌شد.

موتور روشن تولید و نمایش جایی بیرون از تلویزیون

کیانا تصدیق‌مقدم، خبرنگار:شبکه‌ نمایش خانگی از اواخر دهه 80 کارش را آغاز کرد. فیلمسازان و بازیگران معروف در این بستر دست به تولید زدند و آثار آنها گاهی در میان مردم مقبولیت داشت و گاهی هم مورد استقبال واقع نمی‌شد. از همان ابتدا هم سریال‌ها به صورت هفتگی منتشر می‌شد. نمی‌توان گفت عملکرد کاملا قابل قبولی داشتند اما به مرور این آثار جای خودشان را میان خانواده‌ها پیدا کردند. در روزهایی که شبکه نمایش خانگی به کمک سخت‌افزارها به دست مخاطب می‌رسید و هنوز دنیای وی‌او‌دی‌ و اینترنت دسترسی را راحت نکرده بود، مخاطبان سریال‌ها باید هر قسمت را به صورت دی‌وی‌دی از مغازه‌ها می‌خریدند. یکی از ویژگی‌هایی که در این پلتفرم‌ها وجود داشت تنوع ژانر و موضوعی بود که باعث می‌شد سلیقه‌های مختلف را راضی نگه دارد. اسفند‌ماه 94 از پروژه ملی «سند»‌(سامانه نمایش درخواستی) یا همان وی‌او‌دی‌های ایرانی رونمایی شد. این سامانه در انواع پلتفرم‌ها توانستند مخاطبان زیادی را با خود همراه کنند. رفته‌رفته هرکدام از این بسترها زمینه‌های جذب مخاطب خود را تقویت کردند و به‌ویژه در دوران کرونا به اوج خودشان رسیدند. یکی از ویژگی‌های دیگر این پلتفرم‌ها در سال‌هایی که گذشت، آن بود که دیگر نیازی نبود خانواده‌ها هر هفته دی‌وی‌دی‌‌ خریداری کنند؛ به جای آن بستری فراهم شد تا مخاطبان بتوانند به‌صورت ماهانه اشتراک هرکدام از پلتفرم‌هایی که می‌خواستند را خریداری کنند و به مدت یک‌ماه به محتواهای مختلف و نه‌فقط سریال مدنظرشان دسترسی پیدا کنند. این موضوع زمینه‌ای شد تا دسترسی برای کسانی که به فیلم و سریال علاقه داشتند راحت‌تر شود. همچنین در موقعیت‌های مختلف برای اینکه بتوانند مخاطبان‌شان را حفظ کنند بعضی محصولاتشان را رایگان کردند یا تخفیف‌هایی را برای خرید اشتراک در نظر گرفتند. از اینها که بگذریم به مساله مهم‌تری می‌رسیم. آن چیزی که بیشتر اهمیت دارد محتوایی است که این پلتفرم‌ها در اختیار مخاطبان‌شان قرار می‌دهند. اتصال و نزدیکی شبکه نمایش خانگی با فضای مخاطبانش، باعث شد که این پلتفرم‌ها متوجه سلیقه مخاطبان‌شان شوند و سعی کردند با در نظر گرفتن این موضوع دست به تولید بزنند. البته حضور بازیگران و فیلمسازان مشهور هم در جلب رضایت بینندگان بی‌تاثیر نیست. یکی‌دیگر از قابلیت‌های پلتفرم‌های نمایش خانگی به روز بودنشان است؛ به روز بودن به این معنا که معمولا در هر ماه یا نهایتا دوماه یک‌بار، محتوای جدیدی را برای مخاطبان منتشر می‌کنند. برای مثال در ماهی که گذشت فیلیمو یک سریال جدید، نماوا سه سریال و فیلم‌نت یک سریال جدید دیگر را منتشر کرد. علاوه‌بر این‌ها یکی‌دیگر از قابلیت‌هایی که به تازگی به این پلتفرم‌ها اضافه شده اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی است. به تازگی سه فیلم سینمایی به صورت آنلاین اکران شدند. 
آنچه می‌خوانید درباره محتواهایی است که طی یک ماه اخیر در پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی منتشر شدند و باعث شده که موتور تولید آثار نمایش در ایران گرم بماند. 

سقوط 
سریال «سقوط» به کارگردانی سجاد پهلوان‌زاده جدیدترین تولید شبکه نمایش خانگی است که از فیلیمو در حال پخش است. این سریال در ژانر جاسوسی است و روایتی متفاوت از داعش و حضور این گروه تروریستی در منطقه را به تصویر کشیده است. سریال سقوط اولین تجربه کارگردانی سجاد پهلوان‌زاده است. پهلوان‌زاده از دوستان و همکاران نزدیک محمدحسین مهدویان است که تجربه همکاری آنها در پروژه‌های مختلف باعث شد این بار در سقوط سجاد در مقام کارگردان حاضر شود و محمدحسین در مقام مشاور او را همراهی کند. محمدرضا منصوری تهیه‌کننده آثار سینمای دفاع‌مقدس که از آخرین ساخته سینمایی‌اش یعنی دسته دختران یک سال می‌گذرد، با تهیه‌کنندگی این سریال تجربه حضور در نمایش خانگی را پشت سر می‌گذارد. هادی بهروز فیلمبردار ثابت اغلب آثار مهدویان در سقوط به‌عنوان مدیر فیلمبرداری حضور دارد. ضمن اینکه بهزاد جعفری‌طادی طراح صحنه آثار مهدویان نیز در این کار حضور دارد و حبیب خزاعی‌فر مثل همیشه به‌عنوان آهنگساز همراه این تیم است. سریال سقوط یک داستان عاشقانه را بر بستر یک رخداد سیاسی و جاسوسی روایت می‌کند. سقوط را باید داستان شجاعت زنان ایران دانست. زنانی که در هر شرایطی تلاش می‌کنند حق خود را از ظالم بگیرند و در این ماجرا دختری از ایران در چنگال دشمن گرفتار می‌شود. این سریال با رضایت ۹۴ درصدی مخاطبان پربازدیدترین سریال ۳ ماه گذشته فیلیمو شده است. مطمئنا همین موضوع ملتهب و جذاب سریال و انتخاب بازیگران آن می‌تواند، در رضایت و اقبال مخاطبانش تاثیرگذار باشد. کاری که می‌تواند در تلویزیون اتفاق بیفتد. داستان سریال سقوط در دو بخش ایران و عراق می‌گذرد و بالطبع فیلمبرداری در ایران و عراق صورت گرفته است. عمده سکانس‌های ایران در استان کردستان و بخش عمده سکانس‌های عراق در استان موصل فیلمبرداری شده است. علاوه‌بر حمید فرخ‌نژاد بازیگران دیگری چون عباس جمشیدی‌فر و سجاد بابایی در این سریال بازی کرده‌اند. نقش اصلی زن این سریال به یک چهره تازه‌کار به نام الناز ملک سپرده شده است. 

پوست شیر
جریان رسانه‌ای که به دنبال تحریم انواع آثار نمایشی و سرگرم‌کننده در جامعه ایران بود، زورش به آثار شبکه نمایش خانگی نرسید. در چندماه گذشته شاهد این بودیم که سریال‌های جدیدی وارد شبکه نمایش خانگی شدند و مخاطبان را جذب کردند. سریال «پوست شیر» که از بستر فیلم‌نت منتشر می‌شود، داستانی جنایی-معمایی دارد. روایت قتل یک دختر که توسط افرادی ناشناس و به دلایل نامعلوم کشته شده است. پدر آن دختر تصمیم می‌گیرد تا خودش به همراه دوستانش، قاتل را یافته و به سزای اعمالشان برساند. پوست شیر محصول جدید برادران محمودی است. جمشید و نوید محمودی که اصالتا افغانستانی هستند، نزدیک به یک دهه است که با ساخت آثار سینمایی وارد کار حرفه‌ای کارگردانی شده‌اند. از طرف دیگر، گروه بازیگران سریال پوست شیر یکی از گروه‌های قوی بازیگری در سریال‌های جدید شبکه نمایش خانگی است. بازیگران اصلی این پروژه، هادی حجازی‌فر و شهاب حسینی هستند. حجازی‌فر که بارها بازی واقع‌گرا و معمولا با خشونتی مهار‌نشدنی از او در آثار سینمایی دیده‌ایم، حالا در دومین تجربه حضورش در نمایش خانگی، در نقش متفاوتی حضور دارد. نقشی که تابه‌حال حتی شبیه آن را در کارنامه‌اش نداشته. او نعیم را بازی می‌کند، پدری با سابقه خلافکاری در پی قاتل دختر نوجوانش. در این سریال برای اولین‌بار دوربین تا حد زیادی به صورت حجازی‌فر نزدیک شده و او باید احساسات درونی خود را با چهره و لحنش به مخاطب منتقل کند. شهاب حسینی دیگر بازیگر سریال پوست شیر هم برای دومین‌بار حضور در شبکه نمایش‌خانگی پس از مجموعه پرطرفدار «شهرزاد» را تجربه می‌کند. حسینی پس از فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی و جایزه معتبری که برای آن گرفت، دیگر مجالی برای بازی در اثری قابل توجه را پیدا نکرده بود. حالا اما در پوست شیر با یک بازی برونگرا از طرف او طرف هستیم. مجموع بازیگران این سریال و روایت معماگونه داستان باعث جذب مخاطب و رضایت 95 درصدی از این سریال شده است. 

آکتور
سریال «آکتور» به کارگردانی نیما جاویدی جدیدترین اثر پلتفرم نماوا و فیلیمو است و نخستین قسمت آن 6 بهمن ماه منتشر شد و رضایت 93 درصدی مخاطبان را در فیلیمو کسب کرد. داستان آکتور درباره زندگی پر‌فراز و نشیب چند بازیگر مستعد تئاتر است که بعد از پیشنهادی که به آنها می‌شود زندگی‌شان دستخوش ماجراهایی پیچیده می‌شود. چند جوان در هیاهوی جامعه و مشکلات مختلفی که با آن درگیر هستند، ناچارند برای گرفتن حق‌شان با جریان‌هایی درگیر شوند. 
بازیگران شناخته شده سینما و تلویزیون در این پروژه ایفای نقش کردند که در میان آنها می‌توان به نوید محمدزاده، هستی مهدوی‌فر، هانیه توسلی، احمد مهرانفر، گلاره عباسی و هومن برق‌نورد اشاره کرد. هنوز مشخص نیست که این سریال می‌تواند توجه مخاطبان این دو پلتفرم را به خودش جلب کند اما با در میان بودن اسامی بازیگرانی که در آن ایفای نقش کردند به نظر می‌رسد که بتواند مخاطبان زیادی را جذب کند. 

سرگیجه
سریال «سرگیجه» به کارگردانی بهرنگ توفیقی 26 دی ماه از پلتفرم نماوا پخش شد. داستان سریال درباره زوجی به نام پیمان و فریبا است که مراسم سالگرد ازدواجشان را بدون حضور کامران برگزار می‌کنند. در همین حال سوءتفاهمی بین کامران و پیمان پیش می‌آید و درگیر می‌شوند و همه فکر می‌کنند پیمان، کامران را کشته است. این اتفاق ممکن است به قیمت جان پیمان تمام شود. 
حامد بهداد، رعنا آزادی‌ور، هومن سیدی، هادی حجازی‌فر، مهراوه شریفی‌نیا و شبنم مقدمی از بازیگرانی هستند که در این سریال ایفای نقش کردند. تاکنون 2 قسمت از این سریال منتشر و موفق شده رضایت 95 درصدی مخاطبانش را جلب کند. طبیعتا حضور بازیگران مطرح در این سریال باعث دیده شدن بیشتر آن و جلب توجه تماشاگران می‌شود. 

مترجم
«مترجم» سریال جدید نمایش خانگی به نویسندگی و کارگردانی بهرام توکلی است و تاکنون دو قسمت از آن منتشر شده و رضایت 92 درصدی بینندگانش را کسب کرده است. بازیگران شناخته‌شده‌ای مثل پانته‌آ پناهی‌ها، صابر ابر و ملیکا شریفی‌نیا در این سریال ایفای نقش کردند. هنوز زمانش نرسیده که بتوان محتوای سریال را قضاوت کرد اما مترجم هم مانند دیگر سریال‌های نمایش خانگی سراغ بازیگران چهره رفته است. 
داستان سریال درباره یک مترجم جوان است که در شغلش مسیرهای تازه‌ای را کشف می‌کند. رفتن در این مسیرهای پر‌پیچ و خم باعث می‌شود تا او به رازی خانوادگی پی ببرد که بر زندگی و آینده‌ خود و خانواده‌اش سایه می‌اندازد. سایه‌ای که می‌تواند آرامش یک شهر را تهدید کند. 

سه فیلم در اکران آنلاین
فیلم سینمایی «علف‌زار» به کارگردانی کاظم دانشی از 29 دی ماه در پلتفرم فیلیمو اکران شد. تهیه‌کننده این فیلم بهرام رادان بود. علف‌زار در چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر اکران شد و درباره بازپرس دادگاه کیفری است که درگیر پرونده‌ای پیچیده شده است. علف‌زار در بخش سودای سیمرغ چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده چهار جایزه بهترین صداگذاری، بهترین تدوین، بهترین نقش مکمل زن و بهترین فیلمنامه شد. همچنین در بخش موسیقی متن هم دیپلم افتخار را از آن خود کرد. 
فیلم «انفرادی» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی 7 بهمن ماه در شبکه نمایش خانگی فیلیمو اکران آنلاین شد. انفرادی جزء فیلم‌های پرفروش سینمای ایران است. داستان این فیلم درباره مردی است که زیر بار بدهی‌های سنگین رفته و تصمیم می‌گیرد برای پرداخت قرض‌هایش دست به سرقتی بزرگ بزند. مهدی هاشمی، رضا عطاران و احمد مهرانفر بازیگران نقش اصلی این فیلم هستند. 
فیلم سینمایی «سگ‌بند» دومین تجربه کارگردانی مهران احمدی بعد از اکران در سینماها، یکم بهمن ماه به صورت آنلاین اکران شد. این فیلم در نوروز سال ۱۴۰۱ روی پرده سینما‌ها رفت و موفق شد عنوان دومین فیلم پرفروش سال را از آن خودش کند. 
داستان «سگ‌بند» درباره دو برادر است که با ارثی که از طرف پدرشان به آنها می‌رسد، وارد یک تجارت خطرناک می‌شوند. آن‌ها برای شروع این تجارت خطرناک و البته کثیف سفری به تایلند می‌کنند. 
امیر جعفری، بهرام افشاری، نازنین بیاتی، سیامک صفری، میر‌طاهر مظلومی، ویدا جوان و زنده‌یادها عزت‌الله مهرآوران و سیروس گرجستانی در این فیلم بازی دارند. مهران احمدی نیز علاوه ‌بر کارگردانی، نقش کوتاهی را در این فیلم ایفا کرده است. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار