• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۰۸ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به آثار 10 بازیگر مشهور سینما در جشنواره چهل‌و‌یکم فیلم فجر

ستاره‌ها در راه

جشنواره امسال اما بازیگران چهره بسیاری دارد که یک فیلم را در بخش مسابقه دارند ازجمله مهم‌ترین این بازیگرها می‌توان به علی نصیریان، جواد عزتی، بابک حمیدیان، باران کوثری، هانیه توسلی، علی مصفا، مانی حقیقی، فرشته حسینی، مصطفی زمانی، حسن معجونی و فرهاد آئیش اشاره کرد.

ستاره‌ها در راه

جشنواره امسال اما بازیگران چهره بسیاری دارد که یک فیلم را در بخش مسابقه دارند ازجمله مهم‌ترین این بازیگرها می‌توان به علی نصیریان، جواد عزتی، بابک حمیدیان، باران کوثری، هانیه توسلی، علی مصفا، مانی حقیقی، فرشته حسینی، مصطفی زمانی، حسن معجونی و فرهاد آئیش اشاره کرد.

علی نصیریان
 «هفت بهار نارنج» اولین فیلم سینمایی فرشاد گل‌سفیدی در مقام کارگردان است. مردادماه سال گذشته، گل‌سفیدی از پایان فیلمبرداری این پروژه گفت و اینکه مونتاژ این کار توسط خودش انجام شده است. پیش از این پروانه ساخت این فیلم به‌صورت ویدئویی و با عنوان «هفت» صادر شده بود، اما گل‌سفیدی برای اینکه پروانه سینمایی این اثر را بگیرد، نام فیلم را به هفت بهار نارنج تغییر داد. علی نصیریان به‌عنوان نقش اول بازیگر مرد در این فیلم حضور دارد. نصیریان بازیگر، نویسنده و کارگردان ایرانی سینما، تئاتر و تلویزیون، فعالیت هنری‌اش را از سال 1329 در مدرسه تئاتر باربد آغاز کرد و با نقش‌آفرینی در فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی در سال 1347 چهره‌ای متفاوت از بازیگری را به رخ کشید. گاو، «آقای هالو»، «دایره مینا»، «ستارخان»، «سرایدار»، «مهرگیاه»، «جاده‌های‌ سرد»، «شیرسنگی»، «کمال‌الملک»، «ناخدا خورشید» و «بوی پیراهن یوسف» از فیلم‌هایی است که نصیریان در آن به ایفای نقش پرداخته است. این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در سال ۱۳۸۰ به‌‌عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایرانی معرفی شد و نشان درجه‌ یک هنری را دریافت کرد. علی نصیریان در ۸۴‌سالگی در سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم مسخره‌باز کسب کرد و تبدیل به مسن‌ترین فردی شد که این جایزه را دریافت کرده‌ است. جایزه‌ای که خیلی دیر به او اهدا شد و شاید به‌خاطر همین است که باعث به‌وجود آمدن انتقادهای زیادی از او شد. نصیریان در همان ایام و در مصاحبه‌ای گفت: «جایزه و جشنواره فرعیات است. من فیلم‌های زیادی داشتم که استحقاق جایزه را داشتند؛ ولی حالا به‌دلایل خاصی و افراد خاصی که دوست نداشتند، مرا زیر پا گذاشتند. چهل دوره جشنواره برگزار شد به من جایزه ندادند، خب ندهند. کار‌هایی را که من کرده ام خود مردم قضاوت می‌کنند. شهرت، جایزه و عکس روی مجله نیست، شهرت محبوبیتی است که در دل مردم ایجاد می‌شود.»

رضا کیانیان
«سینما متروپل» ماجرای راه‌اندازی سینمای متروکه متروپل آبادان در دل جنگ و حصر شهر را روایت می‌کند. رضا کیانیان، بازیگر پیشکسوت سینما در آستانه 72‌سالگی‌اش در این پروژه سینمایی حضور دارد. آغاز فعالیت هنری از سال 1345 با حضور در عرصه تئاتر. فعالیت در سینما از سال 1368 با حضور در «تمام وسوسه‌های زمین» ساخته حمید سمندریان. فیلم سینمایی سینما متروپل به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر و تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی در آبادان فیلمبرداری شده است. 

پانته‌آ پناهی‌ها
پانته‌آ پناهی‌ها پیش از آنکه در سینما حضور داشته باشد و به‌عنوان منشی‌صحنه فعالیت کند، به‌عنوان بازیگر در صحنه تئاتر هنرنمایی کرده بود. او در جشنواره سی‌و‌‌چهارم فیلم فجر، توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کند. او امسال در دو فیلم‌ سینمایی «کت‌چرمی» و «کاپیتان» نقش‌آفرینی می‌کند و جزء بازیگران زن پرکار سینما محسوب می‌شود.

جواد عزتی
جواد عزتی با تئاتر کار بازیگری را شروع کرد ولی اولین حضورش در قاب تصویر مربوط به سریالی به‌نام «قصه‌های شبانه» با کارگردانی سعید آقاخانی بود. بعدها جواد عزتی در سریال «من یک مستاجرم» یک قسمت بازی کرد و به‌مرور پایش به تلویزیون باز شد و توانست در یک سریال 52 قسمتی به‌عنوان «بی‌مقدمه» با فردوس کاویانی همبازی و بهتر دیده شود. همین سریال باعث شد مهران مدیری او را برای سریال‌هایش انتخاب کند. عزتی از آن ‌دست بازیگرانی است که گام‌به‌گام وارد دنیای بازیگری حرفه‌ای شد. «طلا و مس» اولین حضور جدی عزتی در سینمای ایران نبود ولی نقش کوتاهی که او در این فیلم ایفا کرد، باعث شد کارگردان‌های دیگر برای فیلمسازی سراغ او بروند. جواد عزتی در چند سال اخیر فیلم‌های مهم و پرفروشی همچون «هزارپا»، «ماجرای نیمروز»، «لاتاری»، «آینه‌بغل»، «تنگه ابوقریب» و... را بازی کرده است.
با وجود بازی‌های تحسین‌شده عزتی در آثار سینمایی و چندین‌بار نامزدی در ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر، هیچ گاه نتوانست جایزه سیمرغ بلورین جشنواره را دریافت کند، حتی در جشنواره سی‌ونهم با اینکه در فیلم‌های «آتابای»، «خورشید»، «دوزیست»، «شنای پروانه» و «مغز استخوان» حضور داشت هم نتوانست جایزه‌ای بگیرد. او امسال در فیلم‌سینمایی کت چرمی با یک کارگردان فیلم اولی به جشنواره چهل‌ویکم آمده است.

میرسعید مولویان
میرسعید مولویان در جشنواره فیلم فجر چهل‌و‌یکم، در فیلم کنجکاوی برانگیزی به نام «جنگل پرتقال» ایفای نقش کرده است. اگرچه دیر اما نام این بازیگر را در سال‌های بعد، بیشتر از همیشه خواهیم شنید. او سال‌ها در صحنه تئاتر کشور فعالیت داشت و بازی او در جشنواره سی‌و‌هفتم فیلم فجر با حضور در فیلم تومان بیشتر دیده شد. کارگردان تومان درباره انتخاب مولویان در این فیلم گفته بود: «برای این فیلم، نوید محمدزاده، فرشته حسینی و... کست اولیه من بودند اما با ایمان و اعتقادی که به میرسعید مولویان داشتم او را برای فیلم انتخاب کردم و البته نکته جالب توجه این است که خود نوید محمدزاده هم از این اتفاق حمایت و استقبال کرد. هدف من چیز دیگری بوده و از همان ابتدا به دنبال فروش بالا و بُرد اقتصادی نبودم.» نوید محمدزاده همان روزهای پخش «تومان» در جشنواره فیلم فجر، نوشت: «میرسعیدمولویان در فیلم تومان بازیگری لایق دیده شدن و لایق احترام. وقتشه جا باز بشه برای کسانی که به‌خاطر بازیگری زندگیشون را قمار کردند.» نقش‌آفرینی مولویان در این فیلم مورد توجه منتقدان قرار گرفت. او در سال ۱۴۰۰ نامزد بهترین بازیگر مرد در بخش سینمایی جشن حافظ شد و همین‌طور در سریال شبکه خانگی خاتون به کارگردانی تینا پاکروان نقش‌آفرینی کرده است.

نادر سلیمانی
نادر سلیمانی، بازیگر با سابقه کشورمان که پیش از این، او را در فیلم‌های کمدی دیده بودیم با یک فیلم جدی در جشنواره چهلم فجر حضور داشت و توانست برای بازی‌ در «ضد»، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کند.او امسال در فیلمی به نام «گُل‌های باواردِه» حضور دارد. نام قبلی این اثر سینمایی پالایشگاه بود که به‌خاطر رفتارهای اخیر فرخ‌نژاد تبدیل به یک‌پروژه جنجالی شد. حمید فرخ‌نژاد از بازیگران این فیلم سینمایی بود که گفته می‌شود بخشی از دستمزد خودش را برای حضور در این پروژه دریافت کرده است، بعد از رفتن او به آمریکا و حواشی اخیری که این بازیگر ایجاد کرد، از پروژه کنار گذاشته شد و نادر سلیمانی جایگزین او در شد. «پالایشگاه» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی و با سرمایه‌گذاری بنیاد سینمایی فارابی قرار است روی موضوع مهم «مهندسی جنگ» و با محوریت پالایشگاه نفت آبادان در سال‌های دفاع مقدس ساخته شود. قصه فیلم درباره جابه‌جایی تمام تجهیزات و امکانات پالایشگاه آبادان در زمان حصر است.

صابر ابر
یکی از پرکارترین بازیگران امسال جشنواره فیلم فجر است. او در سه پروژه سینمایی «یادگار جنوب»، «کت چرمی» و «بعد از رفتن» ایفای نقش کرده است که هر سه این پروژه را کارگردا‌های جوان ساخته‌اند. یادگار جنوب را پدرام پورامیری، حسین دوماری کارگردانی کردند. کت چرمی را حسین میرزامحمدی و بعد از رفتن را رضا نجاتی به‌عنوان کارگردان اولی ساخته است.

الناز شاکردوست
فیلم سینمایی یادگار جنوب دومین ساخته حسین دوماری و پدرام پورامیری، از جمله پربازیگرترین فیلم‌های چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر محسوب می‌شود. الناز شاکردوست در این فیلم بازی کرده است. او که سال‌ها صرفا به‌عنوان چهره‌ای گیشه‌ای در سینمای ایران شناخته می‌شد، توانست در جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را دریافت کند. فیلم عاشقانه یادگار جنوب اوایل تابستان امسال در تهران، گرمسار و قشم فیلمبرداری شده است، البته اگر فیلم «کابل پلاک ۱۰» آماده نمایش می‌شد امسال شاکردوست به‌جز یادگار جنوب در دو فیلم حاضر می‌شد.

پژمان جمشیدی
پژمان جمشیدی از معدود بازیگران موفق سینما و تلویزیون است که از دنیای فوتبال پایش به سینما باز شد.اولین‌بار در جشنواره سی‌وششم فیلم فجر نامزد جایزه نقش مکمل مرد شد. در جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر، وقتی اسامی نامزدهای سیمرغ بلورین اعلام شد، نام جمشیدی در لیست نامزدهای بهترین نقش مکمل مرد بود اما درنهایت داوران جایزه را به پوریا رحیمی‌سام برای بازی در فیلم زالاوا دادند. او در جشنواره چهلم فیلم فجر هم برای بازی در فیلم «علفزار» نامزد جایزه بخش بازیگر مکمل مرد شد اما باز هم جایزه به امین حیایی برای بازی در فیلم «برف آخر» رسید.او امسال در پروژه سینمایی یادگار جنوب حضور دارد و اگر «ویلای ساحلی» کیانوش عیاری هم در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر حاضر می‌شد، چهره او هم در دو اثر به نمایش در می‌آمد.باید دید که امسال سیمرغ روی شانه‌های پژمان جمشیدی می‌نشیند؟

پژمان بازغی
پژمان بازغی در دو فیلم سینمایی «کاپیتان» و «پرونده باز است» ایفای نقش کرده است. کاپیتان را محمد حمزه‌ای و پرونده باز است را کیومرث پوراحمد کارگردانی کرده است. در خلاصه کاپیتان آمده است: «در بخش کودکان سرطانى بیمارستان اطفال، دو پسربچه به نام عیسى و على که رویاى فوتبالیست شدن دارند، قصد دارند قبل از آخرین عمل سنگین على، دور از چشم پزشکان و پرستاران به رویای خود دست یابند.» فیلم سینمایی پرونده باز است، درباره یک پرونده جنایی است که در خلاصه داستان آن آمده است: فرهاد نوجوان ۱۵‌ساله ناخواسته مرتکب قتل می‌شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار