• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۰۶ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

دانشگاه آزاد با ارائه راهکار علمی سلامت جامعه را ارتقا می‌بخشد

نخستین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی، نوآوری و فناوری گیاهان دارویی معطر با رویکرد برنامه علمی صنعت و تجارت با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در شهرقدس برگزار شد.

دانشگاه آزاد با ارائه راهکار علمی سلامت جامعه را ارتقا می‌بخشد

نخستین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی، نوآوری و فناوری گیاهان دارویی معطر با رویکرد برنامه علمی صنعت و تجارت با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در شهرقدس برگزار شد. دکتر طهرانچی در این همایش گفت: «اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب در صنعت غذا و داروهای گیاهی فاصله زیادی داریم، ولی بدون‌شک سعی داریم این پژوهش‌ها را به زندگی مردم برسانیم و فقر و بیماری را از جامعه برطرف کنیم.» رئیس دانشگاه آزاد مباحث مربوط به گیاهان دارویی را با توجه به شرایط و موقعیت خاص کشور ایران مهم عنوان کرد و افزود: «در این زمینه باید بتوانیم شبکه بسیار قوی ایجاد و سعی کنیم به دانشجویان بیاموزیم که چگونه بتوانند مبتنی‌بر این صنایع با کسب مهارت، تجربه و تحقیق شغل ایجاد کرده و به درآمد از محل تولیدات علمی و تحقیقات دست پیدا کنند.»
وی حل مشکلات جامعه در بخش صنعت غذا و داروهای گیاهی، مهارت‌افزایی، کارآفرینی و ایجاد کسب‌وکار‌های جدید را با توجه به ظرفیت های بالای دانشگاه آزاد اسلامی امکان‌پذیر دانست و گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی به‌سمت علم و پژوهش‌های کاربردی گام برداشته و در زمینه غذا و داروهای گیاهی برنامه‌های بسیار جدی دارد و سعی می‌کند با دریافت راهکارهای علمی و عملی محققان دانشگاهی سطح سلامت افراد جامعه را ارتقا بخشد.»

واحدهای دانشگاهی تلاش خود را در توان‌افزایی اساتید به‌کار ببرند
نشست هم‌اندیشی معاونان فرهنگی و دانشجویی واحدهای ویژه و سطح یک دانشگاه آزاد اسلامی با حضور فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی و داریوش جاوید معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
جهان‌بین در این نشست با تاکید بر اهمیت اقطاب اثرگذار در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه، گفت: «نقش اقطاب اثرگذار مانند معلم، استاد، مدیریت، خانواده و محیط‌های رفاقتی جامعه بسیار برجسته است و باید به آن توجه ویژه داشت.»
وی با بیان اینکه لازم است ارتباط مستقیم و رودررو با دانشجویان در محیط دانشگاه افزایش یابد، اظهار داشت: «اگر این ارتباط صورت نگیرد و مدیریت نشود، ممکن است باعث به وجود آمدن یک فضای دوقطبی شود که البته مطلوب نخواهد بود. در این زمینه اساتید بیشترین ارتباط را با دانشجویان دارند و قطعا تاثیری دوچندان در برقراری این ارتباط خواهند داشت.» معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: «لازم است با اتخاذ سیاست‌های درست، از دانشجویان هوادارانی واقعی برای انقلاب اسلامی و دین بسازیم. دانشگاه آزاد اسلامی دارای یک‌میلیون و 250 هزار دانشجو است که همین امر مسئولیت دانشگاه آزاد اسلامی را مضاعف می‌کند. در این زمینه بیشترین نقش را اساتید دانشگاه برعهده دارند و لازم است واحدهای دانشگاهی تمام تلاش خود را در توان‌افزایی اساتید و اعضای هیات علمی به کار ببرند.» وی با بیان اینکه پس از هوادارسازی، دو موضوع «عنصر» و «عضو» از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: «در این زمینه نیز اساتید، تشکل‌های دانشجویی و شبکه‌سازی نقش پررنگی دارند.»
جهان‌بین همچنین بر لزوم کاهش تصدی‌گری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، برگزاری جشنواره‌های امامت و مهدویت، برگزاری جلسات تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، برگزاری شوراهای تعامل خانواده و دانشگاه، برگزاری جلسات فکری و... تاکید کرد.

  معاونان فرهنگی بازوهای توانمند دانشگاه در جهاد تبیین هستند
در ادامه این نشست جاوید معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد با تاکید بر اهمیت جهاد تبیین در دانشگاه، گفت: «معاونان فرهنگی بازوهای توانمند دانشگاه در جهاد تبیین هستند و باید در این زمینه تلاش حداکثری داشته باشند.»
وی با اشاره به چالش‌های دانشگاه آزاد اسلامی در چند سال گذشته گفت: «شیوع کرونا کاهش هرم جمعیت جوان، افزایش مراکز آموزش عالی، پرداخت 1200 میلیارد تومان به بازنشستگان و بازخریدشدگان دانشگاه و... ازجمله چالش‌های دانشگاه آزاد اسلامی بود که دکتر طهرانچی با اتخاذ سیاست‌ها و تدابیر لازم توانست دانشگاه را در مسیر اعتلا و موفقیت نگه دارد. امروز با گذار از چالش‌های یادشده، در دانشگاه شرایط مناسبی برقرار است.»
جاوید ادامه داد: «حقوق کارکنان و اعضای هیات‌علمی در چندسال اخیر با شیب قابل‌قبولی افزایش داشته است. در تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سامانه‌های یکپارچه‌ای ازجمله آموزشیار و پژوهشیار راه‌اندازی شده که در یکپارچه شدن امور دانشگاه تاثیر بسزایی داشته است. درحال‌حاضر هیچ توسعه کمّی در دانشگاه نداریم و تمام تمرکز بر توسعه کیفیت و افزایش امور رفاهی کارکنان است.»
معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با تاکید بر اهمیت درآمدزایی غیرشهریه‌ای در دانشگاه، گفت: «حوزه فرهنگی اگر درآمدزایی برای خود ایجاد کند، می‌تواند تمام آن را در حوزه مربوط به خود هزینه کند.»
در ادامه این نشست جلسه پرسش و پاسخ با حضور معاونان فرهنگی و دانشجویی برگزار شد. همچنین قرار است در این نشست سه‌روزه جلسات پرسش و پاسخ با حضور رئیس مرکز حراست دانشگاه، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی، مدیرکل دانشجویی، مدیرکل تشکل‌های اسلامی، رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی، رئیس مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی و رئیس باشگاه رشد استعدادهای هنری و ادبی جوان برگزار شوند.
همچنین در روز دوم برگزاری این نشست کمیسیون‌های فرهنگی اجتماعی، امور دانشجویی، تشکل‌های اسلامی، ورزش و تربیت‌بدنی، نظارت و ارزشیابی برگزار خواهند شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار