• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۰۴ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ابراهیم قاسمپور در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: کنار گذاشتن پرکاس اشتباه بود

مشکل اصلی نفت آبادان بی‌پولی است

مشکل اصلی نفت آبادان بی‌پولی است

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:تیم فوتبال نفت آبادان اگرچه در ابتدای فصل جاری کار را با رضا پرکاس آغاز کرد اما در همان ابتدای فصل اعتمادی به ادامه این فعالیت نشد تا عنان کار به دست فیروز کریمی بیفتد. با این حال کریمی هم دوای درد آبادانی‌ها نبود و او هم جای خود را به تاوارس برزیلی داد. این درحالی است که عدم ثبات در این باشگاه فقط به مباحث فنی مربوط نشده و در بخش مدیریت نیز تیم جنوبی در ماه‌های اخیر تغییرات زیادی را تجربه کرده است تا جایی که در همین روزهای گذشته پارو جای خود را به رضاییان داد. درخصوص این تغییرات و عدم ثبات در این تیم، نتایج و آخرین وضعیت نفت آبادان دقایقی با ابراهیم قاسمپور که به قول خودش اسماً مدیر فنی تیم آبادانی به‌شمار می‌رود اما رسما او را قبول ندارند، به گفت‌وگو نشستیم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

هنوز به‌عنوان مدیرفنی نفت آبادان با این تیم مشغول هستید؟
هم بله هم خیر!  بله، چون هنوز قطع همکاری را به من اعلام نکرده‌اند و از سوی دیگر هم پاسخ منفی است چون درخصوص مسائل فنی از بعد از انتخاب پارو به‌عنوان مدیرعامل باشگاه هیچ نظری از من گرفته نشد و مشورتی با بنده نکردند. ایشان تماسی نداشتند و من هم تماسی نگرفتم. بنابراین نه عدم همکاری داشتیم و نه اینکه همکاری رسمی. کماکان بلاتکلیفیم. اسماً به‌عنوان مدیرفنی هستیم اما رسما فعالیتی نداریم. 

بعد از انتخاب مسعود رضاییان به‌عنوان سرپرست باشگاه، ایشان هم با شما تماسی نگرفته‌اند؟
خیر ایشان هم تماسی هم نداشتند. 

فکر نمی‌کنید تیم باقدمت و پرهوادار نفت آبادان در چند سال اخیر به‌خاطر همین عدم ثبات مدیریتی و فنی به این حال و روز دچار شده است؟
خیلی مسائل هستند که می‌توانند تعیین‌کننده باشند و در این خصوص هم بحثم فقط به نفت برنمی‌گردد و این موضوع به کلیت فوتبال ایران مربوط می‌شود. در آبادان که عشق و دلخوشی همه مردم به همین تیم است اما خیلی عوامل هستند که در عدم نتیجه‌گیری یا نتیجه‌گیری یک تیم تاثیرگذار هستند. نحوه مدیریت در کنار همین ثباتی که اشاره می‌کنید مستقیما تاثیرگذار هستند. با این وجود ثبات باید برای کسی باشد که توانایی، دانش یا مدیریت خوبی داشته باشد که بتواند به نحو احسن کارش را در درازمدت انجام بدهد در غیر این صورت کسی که ضعیف کار می‌کند باید او را هم مانند یک مربی که توانمندی لازم را ندارد، برکنار کنند. البته فعلا رسم است که در حال حاضر در مدیریت فوتبال ما اولین کسی را که قربانی می‌کنند همین مربی است و هیچ کنکاشی صورت نمی‌گیرد که شاید مشکل کار از جای دیگری باشد و مسائل فنی مطرح نیستند. البته این موضوع نیز فقط به نفت مربوط نمی‌شود و امروز مدیریت ورزش ما به‌طور کلی در مملکت مشکل دارد. شما الان وضعیت تیم ملی و تیم امید را ببینید. بنابراین مدیریت ورزش در کشور مشکل دارد اما تا جایی به مشکل می‌خورند دیواری از دیوار سرمربی کوتاه‌تر پیدا نمی‌شود. 

درباره نفت آبادان شرایط را چطور بررسی می‌کنید؟
می‌گویند پول وسیله است اما من معتقدم که پول همه‌چیز است. در دور و زمانه‌ای که زندگی‌های زناشویی به‌خاطر مشکلات مالی و اقتصادی ازهم می‌پاشد، دیگر یک تیم ورزشی که بسیاری افراد با آن ارتباط دارند جای خود را دارد. فوتبال یک ورزش هزینه‌بر است که اولین فاکتور آن برای موفقیت به تامین منابع مالی و پولی مربوط می‌شود. شما اگر امکانات نداشته باشید، زمین نداشته باشید یا نتوانید اردو بروید و لباس بخرید چطور می‌خواهید موفق باشید؟ پول این مسائل را حل می‌کند. در آبادان مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که باعث شده امروز نفت به این حال و روز بیفتد که عمده‌ترین آن بی‌پولی است. اگر پول باشد و در کنارش یک مدیریت توانمند و آگاه به مسائل فوتبال روز کشور هم وجود داشته باشد مطمئن باشید درصد زیادی از مشکلات حل می‌شود. چطور می‌توان با این بی‌پولی درحالی‌که بازیکنان صحبت از رقم‌های 10 تا 15 میلیاردی می‌کنند تیم را تقویت کرد؟ بازیکنی که 200 میلیون هم نمی‌ارزد، این ارقام را می‌خواهد. در این بین باشگاه‌هایی مانند سپاهان، فولاد یا همین استقلال و پرسپولیس با وجود اینکه بازیکن دارند باز هم چپ و راست دارند بازیکن می‌گیرند اما باشگاهی مانند نفت چطور می‌تواند با این ارقام به جنگ چنین تیم‌هایی برود؟ اما نفت برای تقویت، نگاه به صندوق مالی خودش می‌کند و با این وضعیت هم نمی‌تواند اقدام کند. این درحالی است که ما یک مهاجم و بازیساز خوب در نیم‌فصل دوم برای تقویت تیم می‌خواهیم اما با این شرایط نمی‌توانیم اقدام خاصی انجام بدهیم. الان عمده مشکل نفت آبادان، اول پول است و سپس موضوع بعدی برمی‌گردد به ثبات مدیریتی و مدیر توانمندی که باید بیاید تا بتواند با تامین منابع مالی و برنامه‌ریزی درست، این تیم را از این جایگاه نجات بدهد. 

برخی تصمیمات قبلی در این تیم نمی‌تواند به مشکلات اقتصادی مرتبط باشد. 
در هر صورت بعد از پول، باید از مدیریت قوی هم بهره برد، این درحالی است که در این چند ماه اخیر مدیریت قوی در باشگاه نداشتیم. چون اگر چنین مدیری وجود داشت سمت‌وسوی کار به این شکل پیش نمی‌رفت. البته مطمئنا کمبود منابع مالی برای مدیران قبلی هم مشکل‌ساز شده است. شاید مدیریت هم بر مبنای منابع مالی تصمیم‌گیری کرده است و براساس داشته‌هایش هزینه کرده و اگر بیشتر داشت، شاید از افراد بهتری بهره می‌گرفت. همه اینها زنجیروار و سلسله‌وار به هم مرتبط هستند اما قبول دارم که در این مدت اخیر مدیریت هم ایراد داشت. 

در هر صورت انتخاب فردی مانند فیروز کریمی، نفت را تا حد زیادی عقب نینداخت؟
نمی‌خواهم درباره اسامی صحبت کنم اما اشتباهات زیادی صورت گرفت. برداشتن پرکاس در هفته‌های ابتدایی به نظرم اشتباه بود. به او زمان ندادند این در صورتی است که در زمان این سرمربی تیم داشت خوب بازی می‌کرد اما مدیریت ترجیح داد در آن مقطع تغییراتی را ایجاد کند. متاسفانه مربیان روی صندلی لغزان می‌نشینند و راحت‌ترین کار برای یک مدیر جابه‌جایی یک مربی است. 

گفته می‌شود یکی از مصاحبه‌های شما جاده‌صاف‌کن تغییرات مدیریتی اخیر و برکناری پارو از مدیریت نفت آبادان شده است. 
چنین چیزی اصلا مطرح نیست. اگر برای تغییرات به مصاحبه من استناد می‌کنند یعنی حرف‌های من دوای درد است؛ پس چرا با من مشورتی نمی‌شود و از من نظر نمی‌خواهند؟ مطمئنا هیات‌مدیره باشگاه ضعف‌هایی را دیده و طبق بررسی‌هایی که داشته، دیده کار ایراد دارد و تصمیمات اخیر را گرفته و پارو را برکنار کرده است. من در مصاحبه‌ام از چند آیتم به‌عنوان عوامل ناکامی نفت نام بردم که یکی از آنها قطع همکاری با مربی گلرها و بدنساز برزیلی تیم بود. این درحالی است که بعدا یک برزیلی دیگر به‌عنوان همزبان این نفرات به‌عنوان سرمربی انتخاب شد. من حرف غیرمنطقی نزدم و این مسائلی هستند که خود هیات‌مدیره باشگاه هم از آنها آگاه هستند. شما وقتی یک سرمربی برزیلی می‌آورید کدام عقل سلیمی می‌گوید که مربیانی که از ارکان اصلی تیم هستند و زبان او را می‌فهمند و از یکدیگر شناخت خوبی دارند را برکنار کنید. باشگاهی که از نظر منابع مالی در مضیقه است چطور پول می‌دهد تا مربیانش بروند و دوباره هزینه می‌تراشد تا مربی جدید بیاورد؟ اینها را آدم‌های غیرفوتبالی هم می‌فهمند و بحث من نیست. 

نفت در لیگ می‌ماند؟
من امیدوارم بماند. دعا می‌کنم و هرکاری هم از دستم بربیاید کمک می‌کنم چون هنوز به اسم مدیرفنی، اسماً در این باشگاه هستم. درست است از من مشورت نمی‌گیرند اما تیم دارد خوب بازی می‌کند. در هرصورت به دوستانم گفته‌ام اگر می‌خواهند وضعیت تیم بهتر شود این تیم نیازی به مدافع ندارد چون نفت در فاز دفاعی مشکلی ندارد. اما در پست‌های فوروارد و بازیساز دو بازیکن می‌خواهیم که روند تیم ان‌شاءالله در ادامه بهتر شده و این تیم در لیگ برتر حفظ شود. به نظر من این تیم در حال حاضر نفرات بدی هم ندارد و حالا همه‌چیز به تفکرات تاوارس برمی‌گردد که در نقاطی که نیاز به بازیکن دارد و احساس ضعف می‌کند تیم را تقویت کنند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک