• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۰۳ - ۰۰:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» خبر داد

تولید دستگاه‌های داروسازی با یک‌چهارم قیمت خارجی

شرکت دانش‌بنیان فناوری دارویی «درسا به‌ساز» از سال 91 فعالیت خود را در زمینه ساخت دستگاه‌های مرتبط با داروسازی، زیست‌فناوری و صنایع شیمیایی آغاز کرده است و به عنوان یکی از شرکت‌های فعال این حوزه شناخته می‌شود. این شرکت تولیدات مختلفی داشته که در نوع خود بی‌بدیل بوده و در بی‌نیاز کردن کشور به واردات تاثیر به‌سزایی داشته است.

تولید دستگاه‌های داروسازی  با یک‌چهارم قیمت خارجی

ندا اظهری، خبرنگار:شرکت دانش‌بنیان فناوری دارویی «درسا به‌ساز» از سال 91 فعالیت خود را در زمینه ساخت دستگاه‌های مرتبط با داروسازی، زیست‌فناوری و صنایع شیمیایی آغاز کرده است و به عنوان یکی از شرکت‌های فعال این حوزه شناخته می‌شود. این شرکت تولیدات مختلفی داشته که در نوع خود بی‌بدیل بوده و در بی‌نیاز کردن کشور به واردات تاثیر به‌سزایی داشته است.
 سید‌علی سجادی، مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید:«ما تاکنون دستگاه‌های مختلفی را از قبیل رآکتور شیشه‌ای دو‌جداره با ژاکت استیل و مخزن شیشه‌ای، رآکتور شیمیایی دو جداره شیشه‌ای، اسپری درایر (خشک‌کن پاششی)، فریز‌درایر (خشک‌کن سرمایشی)، اکسترودر اسفرونایزر، حمام سیرکولاتور گرمایشی 30 لیتری، حمام سیرکولاتور گرمایشی 10 لیتری و روتاری اوپراتور (تقطیر در خلا) تولید کرده‌ایم. شرکت ما در نمایشگاه دائمی ایران‌ساخت ارائه محصول دارد و در نمایشگاه امسال با 5 محصول حاضر شدیم که دو دستگاه را برای اولین‌بار رونمایی کردیم؛ یک دستگاه نیمه‌صنعتی روتاری و دیگری دستگاه «فلوئید‌بد‌درایر» (خشک‌کن) هستند.» 
او در توضیح دستگاه‌های ارائه‌شده اشاره می‌کند: «دستگاه رآکتورهای شیمیایی درواقع رآکتورهای دوجداره‌ای هستند که برای فرآیندهای شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که دما و چرخش دستگاه کاملا کنترل‌شده اتفاق می‌افتد. اما فرق این رآکتورهای شیمیایی با دستگاه‌های روتاری در این است که فرآیندهای شیمیایی در رآکتورهای شیمیایی کاملا در خلا انجام می‌شوند و از این‌رو، سیستم دچار خلا می‌شود. برخی از مواد در دمای مشخصی خاصیت خود را از دست می‌دهند از این‌رو، فرآیند جداسازی مواد باید در دمای پایین‌تری اتفاق بیفتد و عملکرد دستگاه روتاری همین است. این نخستین باری است که دستگاه روتاری به صورت نیمه‌صنعتی یا صنعتی به‌صورت شیشه‌ای در ایران ساخته شده است. البته در حجم‌های یک‌لیتری از این دستگاه در داخل کشور موجود بوده اما در حجم‌های 20 لیتری اولین باری است که شرکت ما چنین دستگاهی را تولید می‌کند.» 
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار می‌کند: «به‌طورقطع نمونه‌های وارداتی از این رآکتورهای شیشه‌ای در داخل کشور موجود است. این نمونه‌های تولید داخل هنوز در مرحله نیمه‌صنعتی قرار دارند و به مرحله تجاری‌سازی نرسیده‌اند. معمولا محدوده قیمت تمام‌شده دستگاه‌های تولید ما در داخل کشور حدودا یک‌چهارم تا یک‌سوم قیمت مشابه خارجی آن است.» 
به گفته سجادی «مواد شیمیایی در داخل بالن 20 لیتری ریخته می‌شود که به صورت چرخشی کار خود را انجام می‌دهد تا مواد داخل آن به‌طور مداوم در حال چرخش باشد. این بالن با زاویه مورب قرار گرفته تا سطح بیشتری داشته باشد. این بالن درواقع همان حمام مواد است. بعد از اینکه عملیات چرخش (روتاری) آغاز شد، حمام بالا آمده و می‌توان دمای آن را کنترل کرد. این دما باعث تبخیر مایع داخل بالن می‌شود. بخارات و گازهای ایجاد‌شده بر اثر تبخیر این مایع، به ناحیه کندانسور (مبدل حرارتی) وارد شده و به‌دلیل سبک بودن وزن گاز، بالا رفته و گازها و بخارات با فنرهای موجود برخورد کرده و سرد می‌شوند. سپس این مواد وارد مخزنی 4 لیتری موسوم به «رسیور» (دریافت‌کننده) می‌شود که به صورت مایع داخل آن ریخته شده و بعد از رسیدن به حجمی مشخص، از قسمت پایین دستگاه تخلیه می‌شود. بیشترین کاربردهای این دستگاه در صنایع دارویی و شیمیایی و گیاهان دارویی است.»
او عنوان می‌کند: «دستگاه رآکتور دوجداره 30 لیتری هم تقریبا عملکردی مشابه رآکتور دوجداره 4 لیتری دارد که از قطعات جانبی، کندانسورها و ادیشن‌ها ساخته شده است. ادیشن، ساختاری دارد که به‌عنوان مثال کمک می‌کند شما بتوانید حین واکنش، ماده‌ای را وارد کنید یعنی واکنش در حال انجام است و به دمای موردنظر می‌رسد و شما باید ماده‌ای را وارد کنید. دستگاه کاملا آب‌بندی است که مواد به هر دلیلی امکان نشست به خارج از دستگاه را نداشته باشند و سیستم کاملا بسته است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار