• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۰۳ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از شرایط نقل‌وانتقالاتی تنها نماینده آسیایی ایران

پول تورس نرسید نکونام شاکی شد

مدیر سابق باشگاه فولاد: جواد خودش گفت با خارجی‌ها تمدید کنید بودجه و نبود جای خالی، دو مشکل اصلی فولاد برای خرید بازیکن

اظهارات تند جواد نکونام در کنفرانس خبری بعد از بازی هفته شانزدهم با استوری جنجالی موسی کولیبالی در فضای مجازی همراه شد تا مشکلات درونی باشگاه فولاد به خوبی خود را نشان دهد.

پول تورس نرسید نکونام شاکی شد

نیلوفر مژدهی، خبرنگار:اظهارات تند جواد نکونام در کنفرانس خبری بعد از بازی هفته شانزدهم با استوری جنجالی موسی کولیبالی در فضای مجازی همراه شد تا مشکلات درونی باشگاه فولاد به خوبی خود را نشان دهد. موضوعی که در این چند ماه به‌شدت بر حواشی این تیم افزود و هرچند تلاش شد پنهان بماند اما چون حل نشد بالاخره خود را به بدترین شکل ممکن نشان داد. 
کولیبالی از احتمال جدایی‌اش گفت و خواهان هوشیاری هواداران شد و نکونام نیز در اظهارتی تند با انتقاد از قوانین فوتبال ایران و ضعف فدراسیون در اجرای قانون به عدم توانایی در خروج نام بازیکنان خارجی گلایه کرد. درواقع موضوع این است که نکونام می‌خواهد بازیکنان خارجی را از لیست خارج کند و نمی‌تواند. پاتوسی از یک سو به دلیل نقض قوانین باشگاه و عدم حضور به‌موقع در تمرینات طی چند نوبت بهانه خوبی به نکونام داد و کولیبالی نیز به دلیل پربودن لیست تیم فولاد قربانی بعدی است. 

 نکونام خواهان تمدید با خارجی‌ها شد
نکونام در بخشی از اظهاراتش به قرارداد این دو بازیکن اشاره کرد و به نوع عقد قرارداد باشگاه فولاد با این بازیکنان انتقاد کرده است. همین موضوع ما را بر آن داشت تا با یکی از مسئولان وقت باشگاه فولاد در زمان عقد قرارداد صحبت کنیم و دلیل بستن این قرارداد را جویا شویم. این فرد که تمایلی نداشت به دلیل عدم مسئولیت در باشگاه نامی از او برده شود در این باره گفت: «نکونام خودش خواهان تمدید قرارداد با این دو بازیکن شد. قرارداد پاتوسی را دوساله تمدید کردیم و سال قبل نیز با کولیبالی یک‌ساله بستیم. این قراردادها خواسته نکونام بود و هر دو بازیکن تا پایان امسال قراردادشان تمام می‌شود. پول‌شان را بدهند آنها هم می‌روند. یک زمانی نکونام اینها را می‌خواست و ما با آنها قرارداد بستیم هیچ مورد خاصی هم در قراردادشان نیست.»
موضوع این است که قرارداد این دو بازیکن در ایران و باشگاه فولاد مشکلی ندارد بلکه در اواسط فصل باشگاه فولاد نمی‌تواند قرارداد آنها را فسخ کند. درست مثل همه باشگاه‌های دیگر. درواقع مشکل قرارداد این دو بازیکن نیست بلکه بیشتر به نظر می‌رسد نکونام از این ناراحت است که این بازیکنان مرجعی به نام فیفا را ملاک احقاق حق خود می‌دانند ولی مرجع بازیکنان و مربیان داخلی فدراسیون فوتبال است و قانون هم در این فدراسیون به‌درستی اعمال نمی‌شود. به همین دلیل نکونام نمی‌تواند خارجی‌ها را به‌راحتی کنار بگذارد. خوب طبیعی است در فوتبال ایران قوانین با ریش‌سفیدی حل می‌شود یا شاید هم حل نشود اما در فوتبال دنیا قانون حرف اول و آخر را می‌زند. 

 پول نیست نکو شاکی شد
حالا بشنوید از مشکل اصلی فولاد. ظاهرا نکونام از باشگاه فولاد خواسته است تا بازیکنان جدیدی را جانشین بازیکنان خارجی کند تا طبق سهمیه نفرات تازه‌ای را در لیگ قهرمانان آسیا همراه داشته باشند. این موضوع با پاتوسی و کولیبالی در میان گذاشته شد و از آنجا که آنها بیش از نیمی از قرارداد خود را دریافت کردند با جدایی مخالفت کردند. در اصل چون این دو بازیکن مشتری دیگری ندارند و در این چند روز هم نمی‌توانند تیم خوبی پیدا کنند از این درخواست باشگاه فولاد شوکه شدند. در نتیجه فولادی‌ها را تهدید کردند در صورت فسخ یکطرفه قرارداد از سوی این تیم خوزستانی به فیفا شکایت کرده و با استناد به اینکه آینده شغلی‌شان به خطر افتاده می‌توانند از باشگاه غرامت بگیرند. 
همین هم کار نکونام و باشگاه فولاد را سخت کرده و این مربی را به حدی عصبانی کرده است که حالا او شاکی است که با شکایت به فیفا او را تهدید کردند. 
بازیکن جدید فولاد اما هیچ ربطی به خارجی‌ها ندارد. نکونام قبلا یک بار با جذب گومز اشتباه بزرگی کرد و علاوه‌بر ضرر مالی که به باشگاه زد حتی از این بازیکن استفاده هم نکرد. در نتیجه این بار اصرار او به استفاده از هافبک تازه‌وارد اسپانیایی چندان با اقبال عمومی روبه‌رو نشده است. نکونام می‌خواست این بازیکن را در بازی با صنعت نفت داشته باشد اما چون موفق نشد از طریق باشگاه مبلغی را در ازای این انتقال پرداخت کند و به نوعی پولی به بازیکن بدهد او هم بازی نکرد. حتی یکی از نزدیکان به باشگاه فولاد به ما گفت: «گویا روبرتو تورس برای بازی در تیم فولاد پول خواسته و باشگاه نتوانست نیاز مالی در این خصوص را فراهم کند از این‌رو وی در این بازی به میدان نرفت و نکونام عصبانی شد. قرار است در این یکی دو روزه پول پرداخت شود و از بازی بعد مشکلی نخواهد بود اما نکونام او را برای بازی با صنعت نفت می‌خواست و چون نشد عصبانی است.»

 لیست خروج فولاد مشتری ندارد
در باشگاه فولاد احتمال تغییر برخی بازیکنان بسیار زیاد است صحبت از جدایی مجید علیاری، پاتوسی، سعید آقایی، علی قربانی، موسی کولیبالی و وحید حیدریه است و اسامی زیادی هم به‌عنوان ورودی مطرح هستند. از این لیست خروجی فعلا فقط علیاری قطعا جدا شده است و از آن طرف هم روبرتو تورس از اوساسونا و سعید واسعی هم از تراکتور به این تیم آمده‌اند. در لیست نکونام بازیکنانی چون ابوالفضل رزاق‌پور از تراکتور، زبیر نیک‌نفس از استقلال، سیامک نعمتی از پرسپولیس، محمدرشید مظاهری از سپاهان و محمود قائد‌رحمتی از آلومینیوم وجود دارند اما با توجه به وضعیت موجود و عدم نقدینگی در باشگاه و همچنین خالی نبودن لیست بازیکنان کار برای جذب نفرات جدید بسیار سخت است. در ظاهر در این لیست نامی از اشکان دژاگه نیست اما او هم گویا خیال جدایی دارد. می‌گویند مقصدش تیم تهرانی هوادار است و چون اولویت دژاگه حضور در تهران است بدش نمی‌آید فولاد را به مقصد این تیم ترک کند. از طرفی نکونام که به‌شدت به جای خالی برای جذب بازیکن نیاز دارد، در ظاهر به جدایی دژاگه واکنشی نشان نداده و حتی او را در لیست خروج نگذاشته است اما در صورتی که خودش بخواهد برود با او مخالفت نمی‌کند که هیچ، از این تصمیم استقبال هم خواهد کرد. باید دید درنهایت این تصمیم دژاگه به کجا می‌انجامد؛ چراکه نکونام به‌خاطر دوستی که با این بازیکن دارد نمی‌خواهد شخصا به او درخواست جدایی دهد ولی با توجه به شرایط تیم فولاد و دقایقی که دژاگه برای این تیم بازی کرده قطعا اشکان خود به خوبی می‌داند که رفتنش بیشتر از ماندنش به کار جواد می‌آید. 

 نکو با حذف از لیگ قهرمانان هم می‌ماند؟
تغییر و تحولات اخیر در باشگاه فولاد بسیار غیرمنتظره بود. در شرایطی که تیم فولاد نتیجه نمی‌گرفت و انتقادهای زیادی متوجه جواد نکونام بود، حمیدرضا گرشاسبی به‌خاطر نتایج ضعیف برکنار شد تا نکونام ماندنی شود. درواقع فشار در خوزستان آنقدر زیاد بود که تغییر در این باشگاه واجب بود و اگر این اتفاق رخ نمی‌داد قطعا فشار انتقادات تیم را از روند خود خارج کرده و حتی می‌توانست وارد بحران کند. از طرفی به دلیل شرایط حساس این تیم در لیگ قهرمانان مسئولان رده بالای فولاد تمایلی به تغییر در کادر فنی نداشتند، در نتیجه گرشاسبی قربانی این شرایط شد. با وجود انتقادهای تند نکونام(البته به مدیریت قبلی)، نتایج ضعیف تیم فولاد و ولخرجی‌های ادامه‌دار این مربی در نقل‌وانتقالات پیش‌فصل و زمستانی او همچنان در تیم فولاد خواهد ماند. حداقل او تا بازی مقابل الفیصلی در لیگ قهرمانان آسیا باقی می‌ماند. اگر در این مسابقه موفق به صعود شود که بخت به او رو کرده و می‌ماند اما اگر ببازد و حذف شود با وجود مقدمه‌چینی که از حالا کرده است احتمال برکناری او وجود دارد. 
با این حال یکی از نزدیکان این باشگاه به ما خبر داد که این مربی قرار نیست با هر نتیجه‌ای برکنار شود. او مدعی شد گرشاسبی رفت که نکو بماند. از این‌رو تنها اتفاقات تازه می‌تواند پرونده این مربی را بپیچد و اگر شرایط به همین منوال باشد او تا پایان فصل ابقا شده است. 
هرچند حمیدرضا رادکیا، مدیرعامل جدید باشگاه فولاد از نکونام و بازیکنانش حمایت کرده است اما گویا او چندان کاره‌ای نیست و به همین دلیل او را به‌عنوان سرپرست موقت انتخاب کردند. اگر قرار بود رادکیا تصمیم‌گیرنده باشد به او حکم مدیرعاملی قطعی می‌دادند اما شنیدیم این مدیرعامل که مدیر فروش شرکت فولاد است آنقدر سرش شلوغ است و مشغله کاری دارد که دیگر به امور باشگاه نمی‌رسد. درواقع انتخاب او بهانه‌ای بود تا به نوعی بی‌پولی‌های باشگاه و کم‌وکسری‌ها به گردن یک مسئول موقت بیفتد و اگر او رفت و مدیرعاملی قطعی مشخص شد دیگر کسی اهمال‌کاری‌ها را گردن نگیرد. رادکیا مثل همه مسئولان موقت ادعا می‌کند چون موقت بوده قدرتی نداشته و به او بودجه و امکان نمی‌دادند و مدیر قطعی هم همه کاستی‌ها را به گردن مسئول موقت می‌اندازد. 
این‌طور به نظر می‌رسد که فولادی‌ها در آستانه لیگ قهرمانان آسیا با چالش روبه‌رو شدند و این روزها را به سختی سپری می‌کنند. فاصله باشگاه با تیم و حتی کارخانه زیاد شده است و آن شرایط قبل در این تیم حاکم نیست. به هر حال وضعیت این تیم بعد از لیگ قهرمانان آسیا و نتیجه‌ای که در بازی با الفیصلی به دست می‌آید مشخص می‌شود. ضمن اینکه این چند روز باقی مانده از نقل‌وانتقالات نیز تکلیف نکونام و فولاد را مشخص می‌کند و این تیم می‌تواند همچون آتش زیر خاکستر شعله‌ور شود. 
 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک