• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۰-۲۹ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به فروش کتاب‌ها در سال 2022

کاهش فروش کتاب چاپی

فروش کتاب در آمریکا در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال پیش ۶.۶ درصد کاهش یافت. با‌این‌حال این آمار در مقایسه با سال ۲۰۱۹ که آخرین سال پیش از پاندمی است، حدود ۱۵درصد بیشتر است و نشان می‌دهد علاقه به کتاب از دوره در خانه ماندن تاکنون همچنان بالا مانده است.

کاهش فروش کتاب چاپی

فروش کتاب در آمریکا در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال پیش ۶.۶ درصد کاهش یافت. با‌این‌حال این آمار در مقایسه با سال ۲۰۱۹ که آخرین سال پیش از پاندمی است، حدود ۱۵درصد بیشتر است و نشان می‌دهد علاقه به کتاب از دوره در خانه ماندن تاکنون همچنان بالا مانده است.
فروش نسخه‌های چاپی در این دوره ۳۶۲ میلیون نسخه کتاب بود که در مقایسه با ۳۸۶.۶ میلیون نسخه کتاب سال پیش، کمتر شده است. این کاهش در همه دسته‌ها، به‌جز کتاب‌های داستانی برای بزرگسالان، مشاهده شده است.آثار غیرداستانی بزرگسالان بیشترین کاهش را شاهد بوده که برابر با ۱۰.۳ درصد است. در میان آثار غیرداستانی بزرگسالان با وجود پرفروش شدن کتاب «عادت‌های اتمی» نوشته جیمز کلیر، همه موضوع‌ها به جز موضوع سفر با کاهش روبه‌رو شدند.«عادت‌های اتمی» ‌که سال ۲۰۱۸ منتشر شد هنوز در میان ۱۰ کتاب اول پرفروش آمازون جای دارد.
در میان کتاب‌های غیرداستانی کتاب‌های مرجع ۱۶.۱ درصد و کتاب‌های زندگینامه‌ای و خاطرات نیز کاهش ۱۵.۳ درصدی را ثبت کرده‌اند.در دسته‌های دیگر نیز کتاب‌های داستانی نوجوانان با کاهش 7.5 درصدی و کتاب‌های کودکان با کاهش ۲.۷ درصدی روبه‌رو شده‌اند.

  تاثیر قرنطینه‌های جدی بر فروش کتاب مشهود است
در چین اما در سال ۲۰۲۲ کاهش ۱۳.۶ درصدی در فروش کتاب ثبت شده است.در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹، فروش ۱۲.۸ درصد کاهش یافته که به شیوع کووید و اقدامات مربوط به ممانعت از شیوع کرونا نسبت داده می‌شود. فروش کتاب در کتابفروشی‌های فیزیکی در این میان ۳۹.۷ درصد کاهش را ثبت کرده‌ و فروش آنلاین هم نسبت به سال قبل کاهشی ۵.۸ درصدی را تجربه کرده است. در این میان باید گفت حدود ۸۰درصد کتاب‌های فروخته شده در چین از طریق آنلاین به فروش می‌رسند.

  فرانسوی‌ها در دوران پاندمی کتابخوان‌تر شدند
فروش کتاب در فرانسه هم کاهشی ۶ درصدی را به نسبت سال پیش تجربه کرده اما هنوز ۱۰ درصد بالاتر از همین مقطع در سال ۲۰۱۹ است. آمار فروش کتاب در فرانسه برابر با ۳.۰۱ میلیارد یورو (۴.۵۵ میلیارد دلار آمریکا) بوده است. بدون در نظر گرفتن فروش کتاب‌های درسی، فروش در سال ۲۰۲۱ در فرانسه در مقایسه با سال پیش رشدی ۱۷.۷ درصدی را ثبت کرده بود که دلیل آن شناختن کتابفروشی‌ها به‌عنوان «کسب‌وکارهای ضروری» در دوره پاندمی از سوی دولت و فعالیت کتابفروشی‌ها بود. آمار گردآوری شده از ناشران مختلف نشان‌دهنده انتشار بیش از ۶۵۰ عنوان کتاب جدید در این مقطع است.

  ناشران آلمانی خواستار صفر شدن مالیات شدند
در آلمان فروش کتاب در نیمه نخست ۲۰۲۲ با رشدی نزدیک به یک درصد روبه‌رو بوده و می‌توان گفت تقریبا ثابت مانده است. درواقع رشد فروش کتاب در آلمان در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ برابر ۰.۷ درصد بوده است. این آمار ۳ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ است و باید گفت پاندمی موجب کاهش کتاب‌خوانی شده است. این کاهش در فروش کتاب‌های فیزیکی هم مشهود است و ۳.۱ درصد از فروش کتاب‌های چاپی کم شده است. آمار فروش کتاب‌های چاپی در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهشی ۱۱درصدی را نشان می‌دهد.
متوقف ماندن فروش کتاب موجب شده تا ناشران از دولت بخواهند کاهش مالیات بر ارزش افزوده در فروش کتاب را از ۷ درصد به صفر برساند و احیای کتاب‌فروشی در مرکز شهرها را تسهیل کند.
یکی از آمار نگران‌کننده برای صنعت نشر آلمان، کاهش تعداد خریداران کتاب است. در‌حالی‌که حدود ۲۷ میلیون نسخه کتاب سال پیش فروخته شد، این آمار ۵.۱ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ است. در همین حال شمار خریداران کتاب در رده سنی ۱۰ تا ۱۹ سال در مقایسه با سال ۲۰۱۹ افزایشی ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد. در همین حال خرید کتاب به زبان انگلیسی رشدی ۵۰ درصدی داشته است.

  دو برابر شدن قیمت کاغذ در ایتالیا فروش را کم کرد
آمار فروش کتاب در ایتالیا هم ۲.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش کم شده است و کتاب‌فروشی‌های فیزیکی بیش از نیمی از فروش یعنی ۵۲ درصد آن را به خود اختصاص داده‌اند. رئیس اتحادیه ناشران ایتالیایی هرچند معتقد است وضعیت با پشت سر گذاشتن دوران پاندمی روبه‌بهبودی است، اما افزایش قیمت کاغذ، تورم و کاهش شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان موجب شده تا فروش کتاب کاهش یابد. در ایتالیا قیمت کاغذ از آغاز سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۲ برابر افزایش یافته است. نرخ تورم این کشور در ماه آوریل(فروردین) ۶.۲ درصد بوده است.

  کاهش 6.5 درصدی فروش کتاب‌های چاپی 
فروش کتاب‌های چاپی در ایالات متحده آمریکا در سال 2022 در مقایسه با سال 2021، 6.5 درصد کاهش داشته و این گزارش از طریق سامانه NPD BookScan در کتابفروشی‌ها به‌دست آمده است.
مجموع فروش کتاب سال گذشته به 788.7 میلیون واحد رسید که از 843.1 میلیون واحد در سال 2021 کمتر بوده است، این در‌حالی است که فروش واحد چاپ در سال 2022 هنوز 11.8 درصد بالاتر از سال 2019 و پیش از پاندمی کرونا بود. سال 2022، فروش کتاب‌های جدید ناشران در مقایسه با عناوین قدیمی، بیشترین میزان کاهش را داشت. فروش عناوین جدید با 10.5 درصد کاهش نسبت به فروش عناوین قدیمی با کاهش 3.7 درصد، کاهش بیشتری داشته است؛ در‌حالی‌که فروش عناوین قدیمی که 30 درصد از بازار را تشکیل می‌دهد، 10.4 درصد کاهش یافته است؛ این میزان در سال گذشته33 درصدبود. فروش جلدهای شومیز تجاری تنها 2.4 درصد کاهش یافته است و 60 درصد از فروش سال 2022 را به خود اختصاص داد، در‌حالی‌که فروش جلدهای شومیز تجاری در سال 2021، 57 درصد بود. هفته‌نامه پابلیشرز، افزایش فروش چاپی ادبیات داستانی بزرگسالان (8.5 درصد) را ناشی از تاثیر BookTok از زیرمجموعه‌های برنامه TikTok دانست؛ در برنامه BookTok  سازندگان ویدئوها درباره کتاب‌هایی که می‌خوانند بحث می‌کنند و آن را به اشتراک می‌گذارند.
فروش در ادبیات غیرداستانی بزرگسالان 10.3 درصد، داستان‌های نوجوانان 8.8 درصد و ادبیات غیرداستانی جوانان 4.6 کاهش داشته است، اما در بخش ادبیات داستانی جوانان با کاهش 0.2 درصد، میزان تغییرات نسبتا ثابت بود. به گزارش بوکسلر، بازار چاپ که در سال‌های اخیر به دلیل پاندمی کرونا در بریتانیا رونق پیدا کرده بود، سال جدید به‌دلیل بحران هزینه‌های زندگی با کاهش 2.2 درصدی حجم و کاهش 1.4 درصدی ارزش در هفته‌های مشابه سال 2021 روبه‌رو شد. کتاب «عادت‌های اتمی» نوشته جیمز کلیر در سال 2022، در 1.3 میلیون نسخه فروخته شد که بار دیگر رتبه نخست ادبیات غیرداستانی را به خود اختصاص داد؛ همچنین کتاب «نوری که با خود داریم» اثر میشل اوباما با فروش نزدیک به 734000 نسخه، رتبه دوم فروش ادبیات غیرداستانی در سال 2022 را به خود اختصاص داد. در بریتانیا نیز کتاب «با ما تمام می‌شود» اثر کالین هوور، پرفروش‌ترین عنوان کتاب سال 2022 بود که با فروش 693850 نسخه در طول سال و بهبود 204 درصدی نسبت به سال 2021 روبه‌رو بود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟