• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۰-۲۹ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سیدصالحی در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان»: پرسپولیس حتما باید مهاجم جذب کند

مورایس و ساپینتو نیاز به زمان دارند

دور برگشت بازی‌های لیگ برتر در‌حالی از امروز آغاز خواهد شد که تقابل دو تیم مطرح تهرانی با نمایندگان اصفهان در لیگ در نوع خودش جالب توجه خواهد بود. مخصوصا جدال استقلال و سپاهان با دو مربی مطرح پرتغالی که دومین رویاریی آنها در لیگ به‌حساب می‌آید.

مورایس و ساپینتو نیاز به زمان دارند

دور برگشت بازی‌های لیگ برتر در‌حالی از امروز آغاز خواهد شد که تقابل دو تیم مطرح تهرانی با نمایندگان اصفهان در لیگ در نوع خودش جالب توجه خواهد بود. مخصوصا جدال استقلال و سپاهان با دو مربی مطرح پرتغالی که دومین رویاریی آنها در لیگ به‌حساب می‌آید. در تقابل اول سپاهان در تهران موفق شد با دو گل استقلال را شکست دهد و حالا ساپینتو و شاگردانش نگاه انتقامی هم به بازی امروز دارند. درخصوص دو بازی حساس این هفته با سیدمهدی سید‌صالحی که سابقه بازی در سه تیم سپاهان، پرسپولیس و استقلال را در کارنامه فوتبالی خود دارد، همکلام شدیم.
کارشناس فوتبال کشورمان در مورد دیدار سپاهان و استقلال به «فرهیختگان» گفت: «تقابل سپاهان و استقلال همیشه جذاب بوده و مخصوصا حالا که هر دو از مربیان پرتغالی بهره می‌برند. دو مربی که اولین فصل حضورشان در فوتبال ایران را سپری می‌کنند و در نیم‌فصل اول تقریبا خوب نتیجه گرفتند. سپاهان و استقلال تیم‌های پرمهره لیگ هستند که کمترین انتظار از آنها انجام بازی زیبا و تماشاگرپسند است. این تقابل‌ها قطعا بیننده زیادی هم خواهد داشت و آنها هم دوست دارند از دو تیم بازی جذاب ببینند. امیدوارم در کنار این مساله هر تیمی که استحقاقش را دارد برنده شود.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا عملکرد مورایس و ساپینتو در نیم‌فصل گذشته چشمگیر بوده یا اینکه نتوانستند تاثیر خاصی را در تیم‌شان ایجاد کنند؟ عنوان کرد: «هر مربی خارجی که وارد یک فضا و مخصوصا کشور جدید می‌شود چند‌ماه زمان می‌خواهد که فقط با فرهنگ و سبک فوتبال آن کشور آشنا شود. چه سپاهان و چه استقلال وقتی سراغ چنین مربیانی رفتند باید این فکر را می‌کردند که باید به سرمربیان خود حداقل یک نیم‌فصل مهلت دهند و انتظار معجزه از او را نداشته باشند. مورایس در سپاهان کمترین شناخت را از شاگردانش داشت و همین مساله باعث شد مدام ترکیب تیمش را تغییر دهد. این مساله روند نتیجه‌گیری سپاهان را کند کرد و نوسان‌هایی هم در مقاطعی ایجاد کرد. در این سو ساپینتو در هفته‌های ابتدایی تیمش را تهاجمی ارنج کرد، اما هر‌چه از فصل گذشت او را محتاط‌تر دیدیم. همان‌طور‌که گفتم دو تیم باید فرصت کافی را به سرمربیان خود می‌دادند و شاید از نوسانی که این تیم‌ها داشتند پرسپولیس بیشترین بهره را برد و توانست به 5 اختلاف امتیاز نسبت به این دو رقیبش قهرمان نیم‌فصل شود.»
سیدصالحی در واکنش به انتقاداتی که از استقلال و ساپینتو می‌شود، یادآور شد: «استقلال روند روبه رشدی نداشته و هنوز نتوانسته در خطوط خود به هماهنگی و هارمونی لازم برسد و این یک ایراد بزرگ است. نبود یک هافبک خوب و متفکر در خط میانی استقلال کاملا احساس می‌شود و ساپینتو برای نیم‌فصل دوم حتما باید کمبودهای تیمش را با جذب بازیکن مناسب برطرف کند. شاید مصدومیت عارف غلامی و رضاوند هم در افت تاکتیکی استقلال بی‌تاثیر نبود از این جهت که هر دو مهره‌های ارزشمندی برای این تیم هستند.»
آقای‌گل سال‌های نه‌چندان دور فوتبال ایران درباره عملکرد مهاجمان سپاهان و تراکتور نیز گفت: «وقتی آقای‌گل فعلی لیگ 6 گل زده است، یعنی اینکه کلا مهاجمان لیگ گلزن نشان نداده‌اند. استقلال و سپاهان مهاجمانی دارند که خیلی خوب خود را در موقعیت گلزنی قرار می‌دهند اما آن تمرکز لازم را برای زدن ضربات آخر ندارند.»
وی در ادامه با اشاره با بازی حساس پرسپولیس و ذوب‌آهن که فردا در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود نیز عنوان کرد: «پرسپولیس در یک مقطع خیلی کوتاه با رفتن لوکادیا دچار افت شد، اما یحیی گل‌محمدی با شناخت خوبی که از تک‌تک مهره‌های تیمش داشت توانست با آوردن وحید امیری و محمد عمری به خط جلو یک تغییر مثبت را مقابل حریفان ایجاد کند. هر دو بازیکن دونده و تاثیرگذار هستند که در این بین عمری هم نشان داده هم تکنیکی‌تر از عالیشاه است و هم گلزن‌تر از او و اگر مغرور نشده و این روند را ادامه دهد می‌تواند سال‌های خوبی را برای خودش رقم بزند. اما پرسپولیس فردا با تیمی بازی دارد که علاقه‌مند به بازی تدافعی و بسته است. بازی مقابل این تیم‌ها سخت است و قاعدتا نفرات تهاجمی و سرعتی پرسپولیس در بازی فردا کمترین فضا را خواهد داشت و نیاز دارند به اینکه بازی را به کناره‌ها برده و روی ضربات سر برنامه‌ریزی کنند. به‌هر‌حال پرسپولیس در بازی فردا نیاز دارد به اینکه در خط حمله مهاجمانی سرزن داشته باشد. نه‌فقط برای این بازی، بلکه یحیی حتما برای ادامه فصل نیاز دارد به اینکه یک جانشین خوب با خصوصیات خود لوکادیا برای تیمش پیدا کند تا تنوع تاکتیکی بیشتری در تیمش داشته باشد‌.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک