• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۰-۲۹ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
با قرار دادن نعمتی و پاکدل در لیست مازاد باشگاه

شوک یحیی به بی‌انگیزه‌ها

عبدی فعلا ماندنی است ولینگتون برزیلی و یک تونسی گزینه‌های اصلی جانشینی لوکادیا

دور برگشت بازی‌های لیگ برتر در‌حالی از امروز آغاز خواهد شد که تقابل دو تیم مطرح تهرانی با نمایندگان اصفهان در لیگ در نوع خودش جالب توجه خواهد بود. مخصوصا جدال استقلال و سپاهان با دو مربی مطرح پرتغالی که دومین رویاریی آنها در لیگ به‌حساب می‌آید.

شوک یحیی به بی‌انگیزه‌ها

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:دور برگشت بازی‌های لیگ برتر در‌حالی از امروز آغاز خواهد شد که تقابل دو تیم مطرح تهرانی با نمایندگان اصفهان در لیگ در نوع خودش جالب توجه خواهد بود. مخصوصا جدال استقلال و سپاهان با دو مربی مطرح پرتغالی که دومین رویاریی آنها در لیگ به‌حساب می‌آید.در روزهای اخیر خبری نبود از اینکه یحیی بخواهد بازیکنی را کنار بگذارد. او حتی لیست مازادی هم نداشت که بخواهد آن را به باشگاه اعلام کند، از این جهت که اگر او چنین قصدی داشت در همان آغاز فصل نقل‌و‌انتقالات نیم‌فصل این کار را انجام می‌داد اما شرایط طوری پیش رفت که سرمربی پرسپولیس وادار شد به اینکه شوکی به تیمش بدهد. در واقع تصمیمی که یحیی گرفت نوعی شوک به برخی بازیکنان تیمش بود که در ادامه فصل تمرینات و مسابقات را جدی گرفته و با ‌انگیزه بالا در تمرینات حاضر شوند. سیامک نعمتی و حامد پاکدل مدت‌ها بود که از روزهای اوج خود فاصله گرفته بودند و طبق شنیده‌های ما یحیی چند بار به آنها تذکر داده بود که از عملکردشان رضایت ندارد و اگر شرایط‌شان تغییر نکند از تیم کنار گذاشته خواهند شد. نعمتی و پاکدل جزء نفراتی بودند که در تعطیلات لیگ بابت جریمه 5 درصدی باشگاه هم اعتراض داشتند و به نوعی جزء اعتصابیون بودند. با شروع دوباره لیگ یحیی سعی کرد به آنها در بازی‌ها فرصت کافی بدهد اما هیچ‌یک عملکرد خوبی نداشتند تا اینکه یحیی درنهایت عذر آنها را خواست. هرچند شاید این دو بازیکن خودشان مدعی شوند برای اینکه در تیمی ثابت بازی کنند قصد ترک پرسپولیس را دارند که به نظر می‌رسد این‌طور نیست. 

پرسپولیس به دنبال درآمدزایی
باشگاه پرسپولیس مدت‌هاست که از فروش بازیکن درآمدی نداشته و این در حالی است که دستمزد بازیکنان و مربیان این فصلش بالاست. با رفتن یورگن لوکادیا هم پرسپولیس حتما باید برای او جانشین بیاورد. از این‌رو رضا درویش به دنبال این است که هزینه جذب بازیکن جدید را از فروش بازیکنان مازاد خود کسب کند. در حال حاضر دو تیم متمول مس کرمان و تراکتور با ارسال نامه‌ای به باشگاه پرسپولیس خواهان جذب سیامک نعمتی شده‌اند. از این‌رو مدیریت باشگاه پرسپولیس در نظر دارد که یک رقم سنگین برای صدور رضایتنامه نعمتی درنظر بگیرد. رقمی که مس و تراکتور مشکلی برای پرداخت آن نداشته باشند. در این میان حامد پاکدل دیروز راهی باشگاه پرسپولیس شد و بعد از جلسه با مدیران باشگاه به‌صورت توافقی از جمع سرخپوشان جدا شد. اما مدیریت این باشگاه به‌شدت با این مساله مخالف بوده و برای این بازیکن هم قصد دارند رقمی برای صدور رضایتنامه درنظر بگیرند. ناگفته نماند پاکدل اخیرا برای بازگشت به آلومینیوم اراک، تیم سابقش اعلام آمادگی کرده بود اما مهدی رحمتی بعد از بررسی وضعیت او به این نتیجه رسیده بود که پاکدل با روزهای اوجش در این تیم اراکی فاصله دارد و به کارش نمی‌آید. 

لیست مازاد بیشتر از دو نفر بود
یحیی گل‌محمدی درنظر داشت بیشتر از دو بازیکن را در لیست مازاد خود قرار دهد و شاید اگر در پست دروازه و مهاجم کمبود مهره نداشت تصمیم دیگری می‌گرفت. بازیکنانی نظیر احمد گوهری و مهدی عبدی عملکردشان در پرسپولیس باب میل یحیی نیست و چه‌بسا اگر این مربی، دروازه‌بان نزدیک به بیرانوند در تیمش داشت یا اینکه در خط حمله با کمبود مهره مواجه نبود این دو بازیکن هم الان باید دنبال تیم جدید برای خود بودند. مخصوصا عبدی که در این فصل از روزهای اوج خود فاصله گرفته و اصلا انتظارات را برآورده نکرده است. در این مورد باخبر شدیم هر دو بازیکن که دو فصل دیگر هم با پرسپولیس قرارداد دارند اگر تا تابستان نتوانند انتظارات را برآورده سازند برای فصل بعد جایی در اندیشه‌های یحیی نخواهند داشت. بازیکنی مثل عبدی چند سال است که در پرسپولیس حضور دارد و بیشتر از آنکه سیر صعودی داشته باشد سیر نزولی داشته و این مساله برای مربیان او هم خوب نیست. در چنین شرایطی طبیعی است که عبدی اگر به خودش نیاید دیگر از حمایت گل‌محمدی برخوردار نخواهد بود. چه‌بسا اگر در نقل‌و‌انتقالات زمستانی هم باشگاهی حاضر باشد پول خوبی برای خرید عبدی بدهد پرسپولیس در صورت جذب مهاجم جدید او را بفروشد اما فعلا او مشتری ندارد. 

جا برای جذب 2 بازیکن باز شد
پرسپولیس با کنار گذاشتن سیامک نعمتی و حامد پاکدل از لیست خود در حال حاضر سه جای خالی در لیستش دارد. یکی از این جاهای خالی به جذب مهاجم نوک اختصاص پیدا خواهد کرد. مهاجمی که قرار است خارجی باشد. اما برای دو جای خالی یحیی گل‌محمدی بازیکنانی را مدنظر دارد. محمدرضا حسینی، حسین شنانی و گادوین منشا نفراتی هستند که احتمال پیوستن‌شان به پرسپولیس در نیم‌فصل وجود دارد. در این میان حسینی به نوعی در لیست مازاد سپاهان قرار گرفته و در ذوب‌آهن شاگرد یحیی بوده است. اگر او خودش بتواند رضایتنامه بگیرد آن وقت شانس زیادی برای سرخپوش شدن خواهد داشت. شنانی هم خودش در تلاش برای گرفتن رضایتنامه‌اش از نفت مسجدسلیمان است. همین شرایط را منشا هم دارد و باید دید مس رضایتنامه او را راحت صادر خواهد کرد یا نه. البته این احتمال هم وجود دارد که یحیی یک جای خالی برای جذب بازیکن آزاد برای نیم‌فصل دوم بگذارد تا اگر دوباره شیخ دیاباته یا بازیکن دیگری مصدوم شد بتواند برای او جایگزین بیاورد. 

مهاجم جدید از برزیل می‌آید
یحیی گل‌محمدی برای تقویت خط حمله تیمش چند گزینه خارجی داشت که کارنامه آنها توسط آنالیزورهای پرسپولیس کاملا مورد ارزیابی قرار گرفت. از آنجا که یحیی در زمینه جذب بازیکن خارجی حساسیت زیادی را به‌خرج می‌دهد، از یک ماه پیش در این مورد اقدامات لازم صورت گرفته است. در این مورد باخبر شدیم که یحیی درنهایت نام یک مهاجم برزیلی را به باشگاه اعلام کرده و خواستار جذب او شده است. البته مهاجمی هم از تونس مدنظر یحیی است که به‌نوعی گزینه دوم او محسوب می‌شود. باشگاه پرسپولیس قرار است مذاکرات را برای جذب مهاجم برزیلی آغاز کند. بازیکنی که هنوز نام او مطرح نشده است. در این مورد در رسانه‌ها از ولینگتون مهاجم فصل گذشته شونان بلمار ژاپن نام برده شده است. مهاجم 34 ساله‌ای که در حال حاضر بازیکن آزاد است و مشکلی برای پیوستن به پرسپولیس ندارد. مسئولان باشگاه پرسپولیس هم تایید کردند که گزینه نهایی گل‌محمدی همین بازیکن است و البته مدعی شدند او یکی از گزینه‌های معرفی‌شده به این مربی است. در این مورد یحیی در تلاش است خیلی سکرت عمل کند تا قیمت بازیکن بالا نرود. ضمن اینکه باشگاه پرسپولیس به‌خاطر بالارفتن قیمت دلار خیلی نمی‌خواهد برای جذب بازیکن خارجی هزینه کند و مبلغی در حدود 200 هزار دلار برای خرید یک بازیکن برای نیم‌فصل دوم مدنظر دارد. 

عیسی غایب است، شیخ تعویضی 
پرسپولیس برای بازی روز جمعه خود مقابل ذوب‌آهن عیسی آل‌کثیر را در اختیار نخواهد داشت. از این جهت که او هنوز مجوز حضور در تمرینات گروهی را پیدا نکرده و همچنان باید به‌طور اختصاصی به تمرین بپردازد. لوسادا، مربی بدنساز اسپانیایی پرسپولیس از سوی یحیی ماموریت پیدا کرده که عیسی را در شرایط ایده‌آل و زمان مناسب به تمرینات گروهی برگرداند. اتفاقی که احتمالا از یک هفته دیگر رخ خواهد داد. اما شیخ دیاباته هم که رفته‌رفته به تمرینات گروهی پرسپولیس اضافه شد در شرایط فعلی از نظر بدنی شرایط خوبی ندارد و او هم با تمرینات ویژه‌ای که هر روز زیر نظر لوسادا انجام می‌دهد در حال آماده‌سازی خود است. به احتمال خیلی زیاد شیخ در بازی روز جمعه به لیست 18 نفره پرسپولیس باز خواهد گشت اما در بهترین حالت برای دقایقی کوتاه فرصت بازی پیدا کند. 

یحیی به ترکیب برنده دست نمی‌زند
اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، پرسپولیس در بازی فردا با همان ترکیبی به میدان خواهد رفت که در دو بازی قبل خود در لیگ برتر ظاهر شد. ترکیبی که در آن یحیی با تراکم خط هافبک از هیچ‌یک از مهاجمانش استفاده نمی‌کند. در این ترکیب، نفرات خط هافبک در حالت چرخشی به دروازه حریف نزدیک می‌شوند. جالب اینکه این ترکیب بهترین آمار گلزنی را داشته و در دو بازی 7 گل به ثمر رسانده است. گل‌هایی که بیشتر روی کارهای ترکیبی به‌ ثمر رسیده و بازیکنانی مثل محمد عمری، دانیال اسماعیلی‌فر و مهدی ترابی فضای بیشتر و بهتری برای خودنمایی داشته‌اند. هرچند ذوب‌آهن تیمی است که خیلی عقب و بسته بازی می‌کند و همین مساله کار پرسپولیس را برای گلزنی در این مسابقه خیلی سخت‌تر خواهد کرد. در دو بازی قبل نه گل‌گهر و نه نساجی اهل بازی بسته و تدافعی نبودند و این مساله فضای بیشتری را در اختیار هافبک‌های پرسپولیس و بازیکنان سرعتی این تیم قرار داد اما شرایط در بازی فردا متفاوت خواهد بود. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار