• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۰-۲۶ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

جمهور ادبیات به رسمیت شناخته شود

شنبه هفته جاری مراسم پایانی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد برگزار شد و تنها یک نویسنده در بخش مستند‌نگاری برگزیده این دوره از جایزه معرفی شد و در سایر بخش‌ها با نظر داوران به تقدیر از اهالی قلم کفایت شد.

حمید نورشمسی، نویسنده، ناشر و کتابفروش:شنبه هفته جاری مراسم پایانی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد برگزار شد و تنها یک نویسنده در بخش مستند‌نگاری برگزیده این دوره از جایزه معرفی شد و در سایر بخش‌ها با نظر داوران به تقدیر از اهالی قلم کفایت شد.  این اتفاق چیزی جز بازگشایی یک زخم قدیمی درباره جوایز ادبی در ایران، از جمله همین جایزه در افکار عمومی نبود و آن عدم به یقین رسیدن و انتخاب اثر برگزیده از سوی داوران برای این رویداد است که گران‌ترین جایزه ادبی سال کشور به‌شمار می‌رود. این نگاه حداقلی به ادبیات سال‌هاست که این جایزه و رویدادهای مشابه را اسیر خود کرده است و کامی تلخ برای ادبیات و مخاطبان باقی‌مانده برای آن، تدارک دیده است. 
اما چرا این رویداد ادبی به چنین فرجامی منتهی شده است و چرا نگاه‌های حداقلی به ادبیات و جایزه جلال آن را به این فرجام رسانده است؟
قبل از پاسخ به این سوال مایلم درباره این پیش فرض صحبت کنم که عبارت سوال‌آمیز پیش چگونه ایجاد شده است. جایزه ادبی جلال به‌عنوان پرسروصدا‌ترین و البته پرحاشیه‌ترین رویداد ادبی ایران که با متولی‌گری دولت و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده است، سنگ بنای خود را از ابتدا بر حرکت بر مداری غیرشفاف قرار داد. قرار دادن عبارت «ارتقای زبان و ادبیات ملی ـ دینی» در آئین‌نامه این رویداد درحالی‌که تعریفی روشن و مشخص برای ادبیات ملی و ادبیات دینی در ذیل این آیین‌نامه درج نشده است، فضا را برای تفسیرهای غیرشفاف از این مهم در طول تمامی سال‌های گذشته باز کرده است و درنتیجه در هر دوره از برگزاری به صرف سلیقه داوران و تفسیر آنها از این مهم، به ادبیات نگاه شده است که بی‌شک چیزی جز دیدگاه حداقلی نیست. 
اما جدای از این مهم، عبارت‌های تولید فکر ادبی ـ هنری اسلام‌گرا و تقویت روحیه انتقادی ـ علمی نسبت به ترجمه نیز در تبصره مرتبط با این جایزه درج شده است که نه‌تنها تعریف شفافی ندارند که به نوعی و شاید به‌شکلی با موضوع عنوان شده در بخش قبلی همخوانی ندارند. 
این موضوع حداقلی‌ترین مساله‌ای است که اختلاف‌نظرهای همیشگی درباره منتخب این جایزه و شایسته یا ناشایسته بودن برای تقدیرشدن در این رویداد را رقم زده است و در مواردی مانند دوره اخیر منجر به نامزد شدن کتاب‌هایی برای مرحله پایانی این رویداد شده که بسیاری از مخاطبان تنها به واسطه این رویداد نامی از آنها شنیده‌اند و در طول حداقل یک‌ سال گذشته از انتشارشان، کمتر نشانی از آن در کتابفروشی‌ها، مطبوعات و حتی صفحات مجازی می‌توان سراغ گرفت. 
اما موضوع دیگر درباره این رویداد و ماحصل آن فرآیند منتهی به انتخاب اثر یعنی انتخاب هیات‌علمی، دبیر و درنهایت داوران است که انتخاب آن درنهایت از فیلتر سلیقه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نگاه حاکم بر آن می‌گذرد که به‌طبع در هر دوره‌ای متفاوت است. و البته این تفاوت نیز امری اجتناب‌ناپذیر می‌نماید ولی درنهایت باید اذعان داشت که از رهگذر آن ارتقای زبان و ادبیات ملی حاصل نخواهد شد. 
یک جایزه ادبی ملی نماینده جمهور ادبیات یک کشور به‌شمار می‌رود و بالطبع باید توسط آن تعیین‌تکلیف و انتخاب شود. شاید از این رهگذر و به دنبال اعلام معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی‌بر ایجاد تغییراتی در شیوه برگزاری این رویداد، باید جمهور ادبیات را برای انتخاب برگزیده این جایزه به رسمیت شناخت و نحوه اعمال نظرش در این جایزه ملی را تبیین کرد.  نگارنده بر این باور است که با استناد به منش و شیوه حیات فکری و مادی سیدجلال آل‌احمد که این رویداد به نام وی نامگذاری شده است، تکثرگرایی و ایجاد یک آکادمی ادبی مشتمل بر بخش وسیعی از جامعه ادبی ایران و حضور رای آنها در انتخاب آثار راه‌یافته به مرحله پایانی این رویداد و درنهایت برگزیدن حتمی یک اثر در هر دوره با این مکانیسم می‌تواند برای همیشه بر حرف و حدیث‌ها و حواشی پیرامون این رویداد پایان دهد. در همین زمینه و درباره آثار حاضر در این داوری نیز می‌توان به شیوه جوایز و رویدادهای ادبی مشهور جهان از صاحبان آثار و ناشران آنها خواست تا آنها را با شناسنامه نویسنده و یک ارزش افزوده فرهنگی برای معرفی به دبیرخانه این رویداد معرفی کنند تا در داوری آکادمی درباره آن تاثیرگذار باشد.  دخالت جمهور ادبیات در انتخاب یک اثر برگزیده ملی بی‌شک می‌تواند افتخاری بزرگ برای اهالی کلمه و کتاب و قلم در ایران باشد و یک بار برای همیشه با حذف حواشی، یک پیوست رسانه‌ای‌ تبلیغاتی جذاب را پیرامون کتاب و کلمه در ایران ایجاد کند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار