• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۰-۲۵ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مخاطب تلویزیون را دریابید

نیاز آنتن به هفت زنده

فت در ایام برگزاری جشنواره چهل و یکم فجر، پس از چندین سال از شبکه سه، به شبکه نمایش می‌رود.

نیاز آنتن به هفت زنده

میلاد جلیل زاده، خبرنگار:هفت در ایام برگزاری جشنواره چهل و یکم فجر، پس از چندین سال از شبکه سه، به شبکه نمایش می‌رود. خدا را شکر که ناچار شدند به تولید برنامه رضایت بدهند ولی به‌هر‌حال یک شبکه عمومی تلویزیون که پخش هفت در آن می‌توانست نسبت عموم مردم با سینما را در ایام جشنواره پررنگ‌تر کند، خودش را کنار کشید و از هر دردسری فرار کرد. دبیر جدید جشنواره فجر آخرین تهیه‌کننده برنامه هفت بود. او حکم دبیری فجر را سال گذشته در شرایطی دریافت کرد که وضعیت اجتماعی کشور منظره دیگر داشت و حالا اوضاعی درست شده که ظاهرا او انتظارش را نمی‌کشید. مثل کسی که برای شنا در یک ظهر ولرم تابستانی از ساحل عبور کرده اما گرفتار طوفان می‌شود و در‌حالی که فعلا حق برگشتن ندارد، با حسرت به ساحل نگاه می‌کند. از طرف دیگر مدیران سیما هم ظاهرا از هر دردسری خسته شده‌اند و به این فکر نمی‌کنند که اساسا خیلی از دردسرهای‌شان به دلیل همین دردسرگریزی است. اگر مسئولان اورژانس بیمارستان از دردسر فرار کنند، بعدا گرفتاری‌شان بیشتر نخواهد شد؟ وضعیت این است؛ از یک طرف اتفاقاتی که بعد از شهریور امسال در کشور افتاد، همه نمادهای جمعی و هویتی ایران را مورد هجوم عده‌ای بی‌سر‌و‌پا قرار داد و حالا همه نگران فضای برگزاری فجر هستند و از طرف دیگر، دبیر جشنواره و مدیران تلویزیون می‌خواهند هر‌طور شده از تیررس هر نقد و هجمه‌ای فرار کنند. هم باید جشنواره باشد و برایش هفت دست‌و‌پا کنند که بشود به این نگرانی‌ها پاسخ داد و هم باید خنثی و بی‌دردسر باشد تا کسی نتواند آش جدیدی برای مدیران سیما و دبیر جشنواره بپزد.
این وضعیت بینابین اما چیزی است که احتمالا منافع مدیران شبکه سه و دبیر جشنواره را تامین می‌کند نه منافع عام کشور را. کشور در شرایط حال‌حاضر چیز دیگری لازم دارد. ما به این احتیاج داریم که بخش معقول‌تر معترضان به اوضاع عمومی کشور، جشنواره را و سینما و سیما را مال خودشان بدانند. حس کنند که در اینجا هم سهیم هستند. البته لزوما نه به آن معنا که مثلا دبیر جشنواره موقعیت‌ها را به افرادی از جریان سیاسی مقابل بدهد و تصور کند که این حس عمومی سهیم بودن در جشنواره، ایجاد شده است. با این کار فقط چند محفل کوچک راضی خواهند شد. جشنواره را می‌توانند کاملا خودشان برگزار کنند اما به شکلی که همه حس کنند صدایشان در آن هست و سهمی از آن دارند. هر چقدر درباره فستیوال حرف زده شود و جنجال به‌پا شود، این حس تقویت می‌شود که اصل وجود آن به‌عنوان یک رویداد ملی پیشفرض خیلی‌هاست. اگر بگویند چرا چنین است و چنان است، یعنی جشنواره باید به شکلی دیگر باشد ولی به‌هر‌حال گفته‌اند که باشد. کسانی که از دردسر می‌گریزند و همزمان مسئول ایجاد چنین جو پویا و پرهیجانی هستند، در ایفای نقش‌هایشان دچار تناقض درونی می‌شوند. هفت باید در شبکه سه پخش شود و زنده پخش شود و آزادانه و در چهارچوب‌های منطقی به طرح مباحث بپردازد. هیچ منتقدی به سفارش جریان اصولگرا یا برای دلجویی از جریان اصلاح‌طلب نباید به این برنامه بیاید و اولویت می‌بایست مهارت و اهلیت افراد در طرح مباحث باشد. هفت باید بتواند به ثبت درست و دقیق جشنواره چهل‌و‌یکم به‌عنوان بخشی از تاریخ سینمای ایران بپردازد و در‌ضمن با عمومی کردن اخبار و تحلیل‌ها و هیجان آن، این جشنواره را از حالت محفلی بیرون بیاورد. انتقال هفت به شبکه نمایش لابد با این توجیه قرار است انجام شود که نمایش، یک شبکه سینمایی است. اما این رفتار عملا فرار از قرار گرفتن در مرآی هیات‌منصفه‌ای به بزرگی تمام ایران است. هم سینما و هم سیما مدیرانی می‌خواهند که عاشقانه کار هنری را دوست داشته باشند و اصول مدیریت خلاقیت‌ها را بدانند و برایش حاضر باشند جان بدهند چه رسد به هزینه. کسانی باید کار دست‌شان باشد که هدفی در ذهن داشته باشند و برای رسیدن به آن تلاش کنند، نه اینکه دنبال تمام شدن هر رویداد و کشیدن یک نفس راحت باشند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟