• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۰-۲۵ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
فینال سوپرجام اسپانیا در عربستان

ال‌کلاسیکوی متفاوت برای کارلتو و ژاوی

تردیدی نیست که ال‌کلاسیکو یکی از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین دیدارهای فصل فوتبال جهان است که بسیاری از هواداران حداقل دو بار در طول فصل منتظر برگزاری آن هستند تا شاهد رقابت دو غول فوتبال اسپانیا باشند. شاید با جدایی مسی و رونالدو از دو تیم بارسا و رئال‌مادرید تا حدی از حساسیت و جذابیت این مسابقه کم شده باشد.

ال‌کلاسیکوی  متفاوت  برای  کارلتو   و   ژاوی

تردیدی نیست که ال‌کلاسیکو یکی از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین دیدارهای فصل فوتبال جهان است که بسیاری از هواداران حداقل دو بار در طول فصل منتظر برگزاری آن هستند تا شاهد رقابت دو غول فوتبال اسپانیا باشند. شاید با جدایی مسی و رونالدو از دو تیم بارسا و رئال‌مادرید تا حدی از حساسیت و جذابیت این مسابقه کم شده باشد، اما هنوز هم نمی‌توان به‌راحتی تماشای این مصاف پربیننده را از دست داد. این بار دو تیم قرار است امشب و برخلاف روال معمول در عربستان به مصاف هم بروند. رقابت‌های سوپرجام اسپانیا در سال‌های اخیر با فرمتی متفاوت برگزار می‌شود و 4 تیم برای فتح این تورنمنت تلاش می‌کنند که امسال این دو تیم پس از برتری برابر والنسیا و بتیس که از قضا هم دو بازی به ضربات پنالتی کشیده شد موفق شدند راهی فینال شوند تا این فصل حداقل شاهد سه ال‌کلاسیکو باشیم. 
رئال‌مادرید در دیدار برابر والنسیا در بهترین فرم خود نبود و به زحمت توانست برابر شاگردان جنارو گتوسو کار را به تساوی کشانده و درنهایت توانستند در ضربات پنالتی این تیم را مغلوب کنند. این در‌حالی است که رئالی‌ها در آخرین بازی خود در لیگ هم شکست 2 بر یک را برابر ویارئال تجربه کردند تا مشخص شود که آنچلوتی و تیمش در شرایط خوبی قرار ندارند. با این باخت آنها با 3 امتیاز اختلاف نسبت به بارسلونای صدرنشین در رتبه دوم قرار گرفتند و در این برهه حساس فصل احساس خطر می‌کنند؛ چراکه پیش از بازی امشب در جام حذفی باید به مصاف ویارئال بروند و به‌زودی نیز باید در دور نخست حذفی لیگ قهرمانان رودرروی لیورپول قرار گیرند. در چنین وضعیتی افت تیم می‌تواند به قیمت از دست رفتن فرصت فتح جام‌های پیش‌رو باشد. اگر‌چه سوپرجام اسپانیا جامی پراهمیت و حساس تلقی نمی‌شود، اما با توجه به اینکه حریف آنها در فینال بارسا است برتری در این مسابقه ارزش زیادی پیدا می‌کند. نخستین ال‌کلاسیکوی این فصل را در لیگ رئالی‌ها با نتیجه 3 بر یک برده‌اند و حالا آنها امیدوارند با تکرار این موفقیت بتوانند از شرایط نه‌چندان مساعد کنونی خارج شوند. 
کارلو آنچلوتی، سرمربی رئال‌مادرید درباره این بازی می‌گوید: «همه جام‌ها برای ما مهم هستند و به همین دلیل با تمام قوا به مصاف بارسا خواهیم رفت. موفقیت در چنین دیدارها و تورنمنت‌هایی به ما‌ انگیزه مضاعف می‌دهد تا بتوانیم در ادامه فصل عملکرد بهتری داشته باشیم. به‌خصوص در چنین دیدارهایی ما تا آخر می‌جنگیم؛ چراکه تیم ‌انگیزه بسیار زیادی در دربی دارد. کسب نتیجه خوب در این بازی‌ها باعث می‌شود تا تیم از نظر روحی کاملا ریکاوری شده و در بهترین شرایط برای ادامه مسابقات قرار گیرد. به همین دلیل است که حتی بازیکنان باتجربه ما هم با تمام توان تلاش می‌کنند و به‌خوبی از اهمیت این جام آگاهند.»
سرمربی ایتالیایی در پاسخ به این سوال که آیا فقط با جنگیدن و تلاش زیاد می‌توان بارسا را شکست داد، می‌افزاید: «شما شاید خیلی خوب بازی کنید اما درنهایت برنده نشوید. بردن بارسلونا فقط یه راه ندارد بلکه باید در بهترین فرم باشید و کاملا عالی بازی کنید. ما در بازی با والنسیا عملکرد خوبی داشتیم اما برابر دروازه آنها از فرصت‌ها استفاده نکردیم و به دردسر افتادیم. امیدواریم در بازی یکشنبه این اتفاق تکرار نشود و توپ‌های‌مان به گل تبدیل شود. خبر خوب برای ما بازگشت
کریم بنزما از مصدومیت است. این اتفاق اعتمادبه‌نفس خوبی به تیم ما می‌دهد و در نیم‌فصل دوم به تیم ما کمک می‌کند تا شرایط بهتری داشته باشیم.»
  روند بدون شکست کاتالان‌ها
در سوی دیگر میدان آبی‌واناری‌ها انتظار بازی به‌مراتب راحت‌تری را برابر بتیس داشتند، اما در هر دو باری که شاگردان ژاوی در این بازی پیش افتادند حریف موفق شد بازی را به تساوی بکشاند تا درنهایت با درخشش تراشتگن در ضربات پنالتی، آنها حریف رئال در فینال شوند. بارسا پرافتخارترین تیم در این جام است اما از سال 2018 تاکنون دیگر نتوانسته آن را فتح کند و دو سال پیش هم در دیدار نهایی برابر بیلبائو شکست خورد و ناکامی دیگری را تجربه کرد. کاتالان‌ها در آخرین بازی خود در لیگ در‌حالی‌که عملکرد خیلی خوبی برابر اتلتیکومادرید نداشتند در پایان با یک گل به برتری رسیدند تا صدر جدول را به تنهایی در اختیار داشته باشند. به این ترتیب این تیم که آخرین باختش به شکست 3 بر صفر برابر بایرن‌مونیخ در دور گروهی لیگ قهرمانان در اکتبر برمی‌گردد از آن زمان تاکنون بدون شکست مانده تا هواداران بارسا به موفقیت تیم‌شان در این فصل امیدوار باشند. 
البته ژاوی و شاگردانش برخلاف رقیب امشب خود از لیگ قهرمانان حذف شده‌اند و ماه آینده میلادی باید در دیدار پلی‌آف لیگ اروپا مصافی حساس و البته دشوار را برابر منچستریونایتد برگزار کنند. سرمربی بارسا درباره جدال امشب می‌گوید: «این بازی با مصافی که در لیگ با آنها داشتیم متفاوت است. می‌خواهیم کنترل بازی را در دست گرفته و خط دفاعی آنها را زیر فشار قرار دهیم. آنها تیم قدرتمندی هستند، اما شرایط دو تیم نسبت به بازی ماه اکتبر تغییر زیادی داشته و امیدواریم این بار ما تیم برتر زمین باشیم. در بارسا هدف اصلی ما فتح جام‌های پیش‌رو است و در همه تورنمنت‌ها انگیزه زیادی برای قهرمانی داریم. در این شرایط حتی وقتی رئال حریف ما باشد نیز به‌دنبال برتری و بالا بردن جام خواهیم بود.»
او همچنین درباره تقابل آرائوخو و وینیسیوس و برنامه‌ای برای مهار این ستاره برزیلی می‌افزاید: «رونالد بازیکنی فوق‌العاده است و در موقعیت‌های یک در مقابل یک و مهار بازیکنان تکنیکی یکی از بهترین‌های دنیاست. حضور او در خط دفاعی باعث می‌شود تا استحکام بیشتری در این بخش از زمین داشته باشیم. او این توانایی را دارد تا در کناره‌ها هم بازی کند و این دست مربی را برای انتخاب باز می‌گذارد. امیدوارم برابر رئال‌مادرید هم او در بهترین فرم خود باشد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک