• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۰-۲۱ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
به بهانه خداحافظی ستاره ولزی از فوتبال

بیل؛ از فوق‌ستاره تا نیمکت‌نشین رئال

گرت بیل، ستاره ولزی فوتبال اروپا -که در سال‌های اخیر حواشی و البته افتخارات زیادی داشته- دوشنبه‌شب با انتشار متنی رسما از دنیای فوتبال خداحافظی کرد و کفش‌هایش را آویخت. بدون‌تردید او یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال بریتانیا به‌شمار می‌رود و جایگاه ویژه‌ای در بین بازیکنان جزیره دارد.

بیل؛ از فوق‌ستاره تا نیمکت‌نشین رئال

گرت بیل، ستاره ولزی فوتبال اروپا -که در سال‌های اخیر حواشی و البته افتخارات زیادی داشته- دوشنبه‌شب با انتشار متنی رسما از دنیای فوتبال خداحافظی کرد و کفش‌هایش را آویخت. بدون‌تردید او یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال بریتانیا به‌شمار می‌رود و جایگاه ویژه‌ای در بین بازیکنان جزیره دارد. اگرچه در ماه‌های اخیر این شایعه مطرح شده بود که او شاید به‌دنبال آویختن کفش‌هایش باشد اما صعود ولز به جام‌جهانی باعث شد او این تصمیم را مدتی به‌تعویق بیندازد و درنهایت روز دوشنبه با انتشار نامه خداحافظی‌اش از هواداران، آنها را شوکه کرد. ستاره سابق تاتنهام و رئال‌مادرید در این نامه از تصمیمش برای کنار گذاشتن فوتبال نوشت و گفت درطول 17 فصلی که در دنیای حرفه‌ای ورزش حضور داشته، لحظات تلخ و شیرین زیادی را تجربه کرده است. 
بیل در ساوتهمپتون و سپس تاتنهام به چهره‌ای تاثیرگذار و آینده‌دار بدل شد و به‌دنبال آن با انتقالی رکوردشکن به رئال‌مادرید پیوست تا افتخارات مهمی ازجمله فتح لیگ قهرمانان را به کارنامه ورزشی‌اش اضافه کرد. بیل در رئال‌مادرید روزهای پرفراز و نشیبی را تجربه کرد؛ از زدن گل آکروباتیک و تماشایی در فینال لیگ قهرمانان تا هو شدن توسط هواداران تیم به‌دلیل حواشی و واکنشی‌هایی که نسبت به نیمکت‌نشینی‌اش در این تیم داشت و حتی در برهه‌ای حاضر نشد این تیم را با وجود مشکلات زیادی که ایجاد کرده بود، ترک کند. 
گل اول او در فینال سال 2018 را بارها می‌توان تماشا کرد و از ضربه فوق‌العاده او لذت برد. ضربه برگردان زیبا، تماشایی با زمان‌بندی دقیق که قدرت بدنی بالای او را به رخ می‌کشد. کمتر بازیکنی در دنیای فوتبال می‌توانست این ارسال را با ضربه آکروباتیک پای چپ تبدیل به گل کند؛ چراکه زاویه آن بسیار سخت بود اما برای بیل کار سختی نبود و تیمش را در کی‌یف از لیورپول پیش انداخت. شاید بیشتر هواداران قرمزها آن مسابقه را با اشتباهات عجیب لوریس کاریوس، گلر تیم‌شان به‌خاطر بیاورند اما بدون‌تردید گل بیل یکی از سه گل برتر تاریخ فینال‌های تورنمنت‌های مهم اروپایی به‌شمار می‌رود. بیل از همان دوران حضورش در تاتنهام نشان داد که استعداد بسیار بالایی دارد و به‌لطف سرعت شگفت‌انگیز خود می‌تواند به بالاترین سطح فوتبال برسد اما مهم‌ترین نقطه ضعف او مصدومیت‌های زیادش بود که درنهایت هم باعث شد در سال‌های آخر فوتبالش کمتر بتواند برای تیم‌هایش بازی کند و خیلی زودتر از آنچه که تصور می‌شد و در 33 سالگی دنیای فوتبال را ترک کرد. 
وقتی در ال‌کلاسیکو با سرعت اعجاب‌آور خود در دقایق پایانی بازی مارک بارترا، مدافع بارسا را پشت سر گذاشت و گل برتری تیمش در این دیدار از جام حذفی را زد هواداران رئالی عاشق عملکرد او شده بودند اما چندسال بعد او به بازیکنی منفور در برنابئو بدل شد که بارها مورد انتقاد هواداران قرار گرفت. 9 سال حضورش در مادرید برایش 5 قهرمانی اروپا را برایش به‌دنبال داشت که در این زمینه‌فقط پاکو گنتو، وینگر سابق رئالی‌ها در دهه‌های 50 و 60 عملکرد بهتری داشته و 6 بار قهرمان اروپا شده است. رئال‌مادرید با افت بیل به‌دنبال فروش او بود تا از شر حقوق بالایش خلاص شود اما ستاره ولزی درخواست این تیم را قبول نکرد؛ چراکه مدتی قبل وقتی او به‌دنبال ترک تیم و رفتن به لیگ چین بود با مخالفت فلورنتینو پرس روبه‌رو شد و به همین دلیل این بار او با رئیس باشگاه لج کرد تا کارش به نیمکت‌نشینی و حتی بازگشت قرضی به تاتنهام کشیده شود. او در بازگشت به تیم سابقش چندان خوب کار نکرد و دوباره به رئال پس فرستاده شد. بالاخره در سال 2022 راهی لیگ آمریکا شد و به‌همراه لس‌آنجلس اف‌سی قهرمانی در لیگ این کشور را تجربه کرد تا با روحیه‌ای خوب راهی جام‌جهانی شود، اما حضور در این تورنمنت برای او و تیمش خوب پیش نرفت و با یک تساوی مقابل آمریکا و دو شکست برابر ایران و انگلیس در قعر جدول گروه خود قرار گرفتند و حذف شدند. 
راب پیج، سرمربی تیم ملی ولز البته چندان از تصمیم ستاره تیمش شوکه نشد و گفت: «برای من انتشار این خبر چندان عجیب و دور از انتظار نبود. من به گرت گفته بودم که فکر می‌کنم الان زمان مناسبی است که به خداحافظی فکر کند. البته او اگر به فوتبال ادامه می‌داد حتما در تیم ملی باقی می‌ماند اما احتمالا شرایط برای او کمی تغییر می‌کرد و دیگر مانند سابق نبود.» 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار