• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۰-۱۹ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دلایلی که مس رفسنجان را از اهدافش دور کرد

نگرانی ربیعی از مهاجمان افول کرده و مشکلات مالی

این چهارمین فصل حضور محمد ربیعی در تیم مس است که دو سال آن لیگ برتری است و حالا سومین حضور خود در تیم مس در لیگ برتر را تجربه می‌کند. این تیم در همان سال اول حضورش در لیگ برتر توانست در رده هشتم جدول قرار بگیرد و فصل قبل نیز با دو پله صعود ششم شدند.

نگرانی ربیعی از مهاجمان افول کرده و مشکلات مالی

نیلوفر مژدهی، خبرنگار:این چهارمین فصل حضور محمد ربیعی در تیم مس است که دو سال آن لیگ برتری است و حالا سومین حضور خود در تیم مس در لیگ برتر را تجربه می‌کند. این تیم در همان سال اول حضورش در لیگ برتر توانست در رده هشتم جدول قرار بگیرد و فصل قبل نیز با دو پله صعود ششم شدند و امسال نیز تا پایان نیم‌فصل اول در رده پنجم جدول قرار گرفته‌اند. از این رو امید آن می‌رود که روند صعودی برای این تیم ادامه داشته و آنها در نیم‌فصل دوم نیز جایگاه بهتری کسب کنند. با این حال مس که در ابتدای فصل داعیه قهرمانی یا حداقل کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را داشت با مشکلاتی روبه‌رو شد که مهم‌ترین آن بی‌پولی است. با این حال این مشکلات آنها را از اهداف‌شان دور کرد به‌طوری‌که حالا نمی‌توان مس را مدعی قهرمانی تصور کرد اما می‌توان پیش‌بینی جایگاه بهتری برایشان داشت. هر چند نباید فراموش کنیم جایگاه پنجم حاصل تلاش اعضای این تیم است اما قطعا به عملکرد بد رقبا نیز بستگی دارد که میدان را برای آنها خالی کردند. بد نیست برخی از این مشکلات و دلایلش را بررسی کنیم. 

چه بلایی سر منشا آمد؟
تیم مس رفسنجان با 4 گلی که دریافت کرد عملکرد خوبی در خط دفاع داشت. چهار گلی که هیچ‌کدام در جریان مسابقه‌ به ثمر نرسیده و از روی ضربات ایستگاهی یا پنالتی وارد دروازه مسی‌ها شده است. تنها 9 گل زده اما نمی‌تواند عملکرد خط حمله شاگردان محمد ربیعی را توجیه کند. مسی‌ها که فصل قبل عملکرد خوبی در گلزنی داشتند و با خرید گادوین منشا آمار خوبی از خود به جا گذاشته بودند این فصل با وجود تقویت خط حمله هنوز موفق نشدند توانایی‌های خود را با اثبات برسانند. تا حدی که آقای گل فصل قبل به یک بازیکن منفعل تبدیل شد که حتی در ترکیب اصلی هم جایی ندارد. منشا اینقدر ضعیف عمل می‌کند که از دید محمد ربیعی به یک بازیکن بدون استفاده تبدیل شده و می‌توان گفت دیگر او را نمی‌خواهد. 
اینکه چرا این اتفاق برای منشا افتاد نیز در نوع خود جالب است. یکی از نزدیکان به باشگاه مس شرایط منشا را بی‌ربط به اتفاقات ابتدای فصل نمی‌داند. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» ادعا کرد وقتی برخی عکس‌ها از این مهاجم در همان ابتدای فصل لو رفت این بازیکن دیگر تمرکزش را از دست داد. ابتدا به نظر نمی‌رسید این موضوع برای منشا چندان دردسری داشته باشد اما بعد از اینکه متوجه عواقب کارش در ایران شد و متوجه شد قرار است با او برخورد‌های سختی شود نگران شد و از آن پس دیگر آن بازیکن سابق نشد. 
در همان زمان مسئولان وقت باشگاه پادرمیانی کرده و تلاش کردند این بازیکن با مشکلی روبه‌رو نشود. به این ترتیب این اقدام مسئولان باشگاه برای پاک کردن اتفاقات زشت آن زمان هزینه سنگینی روی دست باشگاه گذاشت. به همین دلیل مدیریت وقت تصمیم گرفت این مهاجم آفریقایی را 30 درصد جریمه کند. این درحالی است که قرارداد منشا مشروط است و او درصورتی پول می‌گیرد که گل بزند و گل بسازد. در نتیجه 30 درصد جریمه مالی می‌تواند برای او بسیار سنگین باشد. شاید ندانید اما این بازیکن حساسیت زیادی روی مسائل مالی دارد و اتفاقا از اینکه جریمه مالی شود به‌شدت آسیب روحی می‌بیند. همین موضوع ضربه سنگین دیگری به او زد و در شرایطی که فکر می‌کرد به همت باشگاه مشکلش حل شده با جریمه 30 درصدی که برایش در نظر گرفته بودند بیشتر آسیب دید و اتفاقا افسرده شد. 
پس از آن باشگاه مس و عواملش هر چه کردند نتوانستند حال روحی این بازیکن را بهتر کنند و جالب اینکه با توجه به خطایی که مرتکب شده بود مدیریت به هیچ‌وجه در بخشش او کوتاه نیامد. از این رو منشا رفته‌رفته افت کرد به‌طوری که حالا نه مس او را می‌خواهد و نه هیچ باشگاه دیگری. 

قرارداد خارجی‌ها چقدر است
شاید جالب باشد بدانید قرارداد گادوین منشا با باشگاه مس رفسنجان فقط 250 هزار دلار است که 30 درصد آن را هم جریمه شده است. در کل مسی‌ها قرارداد‌های سنگینی با بازیکنان خارجی خود نبستند و کل مبلغی که به بازیکنان خارجی دادند 600 هزار دلار است. درصورت گلزنی اما برایشان امتیازاتی قائل هستند و پاداش خوبی می‌دهند که مبلغ قراردادشان را توجیه می‌کند. هر چند این پاداش امسال با توجه به مشکلات مالی موجود چندان دندان‌گیر نیست. این مبالغ شاید از نگاه ما با توجه به تورم و دلار 40 هزار تومانی کلان باشد اما برای بازیکنان خارجی این تیم در مقایسه با دیگر بازیکنان در دیگر تیم‌های لیگ برتر ناچیز محسوب می‌شود. مخصوصا برای منشا که حتی موفق به گلزنی هم نشده تا از آن پاداش‌های خاص بگیرد. به این ترتیب باید منشا را از حالا جدا شده دانست؛ چراکه با توجه به این شرایط ربیعی دیگر او را نمی‌خواهد و با توجه به حواشی‌ای که دارد دیگر تیم‌ها نیز او را نخواستند. 

کم گل خوردنکم گل زدن را توجیه نمی‌کند
این اولین بار نیست که منشا از نظر اخلاقی به مشکل برخورده و افت می‌کند. او این شرایط را در باشگاه پرسپولیس و حتی استقلال هم تجربه کرد. به همین دلیل هم مدیر برنامه‌هایش قرارداد او را طوری می‌بندد که وی کمتر درگیر حاشیه شده و برای دریافت پول گل بزند و منتظر پاداش باشد اما در میان غفلت مدیربرنامه و مسئولان وقت باشگاه مس، باز هم او خود را دچار مشکل کرد تا به روزهای افول از همیشه نزدیک‌تر باشد. 
جدا از وضعیت منشا آمار نه‌چندان مطلوب خط حمله تیم مس با وجود شیمبا یکی دیگر از مشکلات این تیم و محمد ربیعی است. پریرا تاکنون فقط 2 گل زده که در مجموع پانزده بازی آمار خوبی نیست و این بدان معنی است که او تقریبا در هر 7 بازی یک بار گل زده است. شاید 9 گل زده در مقایسه با 4 گل خورده جذاب به نظر برسد اما وقتی دقت کنیم متوجه می‌شویم نه‌تنها تیم‌های 9 گله در لیگ زیاد هستند بلکه آنها حتی به اندازه تیم نفت مسجدسلیمان قعرنشین جدول رده‌بندی نیز گل نزدند. تیم مس اگر کم گل نمی‌خورد با این وضعیت تهاجمی قطعا نمی‌توانست در جایگاه پنجم جای بگیرد. از این رو آنها برای حل این مشکل بدون شک به دنبال مهاجمانی به‌عنوان جانشین منشا هستند تا ضعف تهاجمی خود را بپوشانند. آنها در این خصوص تاکنون به چند بازیکن لیگ برتری پیشنهاداتی دادند اما آن بازیکنان تحت قرارداد باشگاه خود هستند و مبلغ رضایتنامه‌شان بالاست. از طرفی باشگاه مس به‌شدت مشکل مالی دارد و نه‌تنها توان پرداخت پول رضایتنامه این مهاجمان را ندارد بلکه بازیکن نیز با توجه به این شرایط تیمش را برای پیوستن به مس بی‌پول رها نمی‌کند. 

دوراندیشی تنها شانس مس
با این حال نکته مثبت باشگاه مس قرارداد این بازیکنان است. مدیریت قبلی که یک‌باره برکنار شد با دوراندیشی قرارداد اغلب بازیکنان را تا سال آینده تمدید کرده و این اطمینان وجود دارد که هر بازیکنی برای جدایی درآمدزا بوده و درصورت صلاحدید کادر فنی اصلا اجازه جدایی ندارد. به این ترتیب مسی‌ها با وجود بی‌پولی حداقل از این جهت تامین هستند. فراموش نکنیم در این دو سالی که تیم مس در لیگ برتر نتایج خوبی می‌گرفت و در پایان جایگاه مناسبی داشت نفراتی را در خود داشت که شاید در ظاهر فعالیت‌شان به چشم نمی‌آمد اما در پیشبرد اهداف این تیم تاثیرگذار بودند. یکی از این نفرات علی علیزاده بود که در کنار مدیریت در پیشبرد اهداف باشگاه مس رفسنجان تاثیر گذاشت. او مثل یک آچارفرانسه نه‌تنها مشکلات لجستیک، که مسائل مالی را نیز رسیدگی می‌کرد و در جذب بازیکنان و بستن قراردادها خوب عمل می‌کرد به‌طوری که تاکنون این باشگاه برای هیچ قراردادی ضرر نکرده است. از این رو مدیریت جدید که خود به‌خوبی به این مهم واقف است با وجود استعفای چندباره معاون فنی ورزشی باشگاه، استعفای او را نپذیرفته است. در هر صورت مدیریت جدید که در کمال تعجب در اوج بی‌پولی مسئولیت این تیم را برعهده گرفت قطعا برای رسیدگی به وضعیت تیمش به این مسائل نیز آگاه است. 
هرچند مدیریت قبلی به‌خوبی بازیکنان و کادر فنی را در هنگام عقد قرارداد توجیه کرد و آنها به‌خوبی می‌دانند که پول هست اما کم است، با این حال به همان مبالغ پایین راضی شدند و حالا هم با توجه به حضور در جایگاه پنجم جدول در نیم‌فصل اول رقابت‌ها، وضعیت بدی ندارند. در واقع قرار نبود مسی‌ها با مشکلات مالی روبه‌رو شوند اما عدم افزایش بودجه ورزش از سهم مسئولیت‌های اجتماعی در مجمع عمومی صنایع مس و تورم موجود در فوتبال در کنار صعود تیم مس کرمان به لیگ برتر از بودجه رفسنجانی‌ها کاست تا شاهد چنین مشکلاتی باشیم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار