• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۰-۱۵ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
هادی ساعی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: دوستان ریشه تکواندو را می‌زنند

پولادگر به جای گرفتن دست‌مان، پایمان را گرفته است

با تمام قوا ایستاده‌ام و مثل میهماندوست نخواهم رفت خیلی بد است که تکواندو اولویت وزیر ورزش نیست

هادی ساعی و سیدمحمد پولادگر 15 دی‌ماه سال گذشته به‌عنوان دو رقیب در مجمع انتخاباتی فدراسیون تکواندو حاضر شدند و سرانجام پس از 21 سال ریاست پولادگر در تکواندو کشور، هادی ساعی با کسب 29 رای از 57 رای ماخوذه به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون انتخاب شد. 

پولادگر به جای گرفتن دست‌مان، پایمان را گرفته است

مهدی منصرف، خبرنگار:هادی ساعی و سیدمحمد پولادگر 15 دی‌ماه سال گذشته به‌عنوان دو رقیب در مجمع انتخاباتی فدراسیون تکواندو حاضر شدند و سرانجام پس از 21 سال ریاست پولادگر در تکواندو کشور، هادی ساعی با کسب 29 رای از 57 رای ماخوذه به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون انتخاب شد. 
انتخاباتی که البته با حواشی بسیار زیادی همراه بود و همین حواشی باعث شد تا امضای حکم ریاست ساعی از سوی وزیر ورزش و جوانان تا 2 اسفندماه سال گذشته به درازا بکشد. پس از حضور ساعی در فدراسیون تکواندو و حضور سیدمحمد پولادگر در پست معاون توسعه ورزش حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان انتظار می‌رفت که این رقابت به پایان برسد و مانند دوران قهرمانی ساعی و ریاست پولادگر شاهد همکاری این دو چهره تکواندویی ورزش کشور باشیم. تصوری که خیلی زود نقش‌بر‌آب شد و تنش‌های میان این دو تقریبا در یک سال گذشته همواره وجود داشت و فقط در روزهایی حکم آتش زیر خاکستر را داشته است که با وزش بادی در مقاطعی شعله‌ور شده. در روزهای گذشته و به دنبال صحبت‌های هادی ساعی در نشست خبری فدراسیون تکواندو مبنی‌بر کارشکنی سیدمحمد پولادگر در پرداخت بودجه این فدراسیون و به دنبال آن صحبت‌های پولادگر پس از مجمع انتخاباتی فدراسیون اسکواش شاهد اوج‌گیری دوباره اختلاف رئیس فعلی و گذشته فدراسیون تکواندو بودیم. 
بعد از موضع‌گیری‌های علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی علیه پولادگر، حالا هادی ساعی نیز اعتقاد دارد کمک 20 میلیاردی مجلس به این رشته باید جدا از بودجه فدراسیون تکواندو از طرف وزارت ورزش و جوانان پرداخت شود. موضوعی که مورد قبول سیدمحمد پولادگر نیست و معتقد است با وجودی که این کمک‌ها از محل تبصره 14 بوده است، اما مجلس این مبالغ را نیز در بودجه وزارت ورزش و جوانان در نظر گرفته است. 
اتفاقات اخیر باعث شد که هادی ساعی، رئیس فدراسیون تکواندو و پرافتخارترین المپین ورزش کشور در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به‌شدت علیه پولادگر موضوع گرفته و حتی از بی‌تفاوتی وزیر ورزش و جوانان نسبت به این موضوع ابراز تاسف کند. گفت‌وگوی ساعی را در ادامه بخوانید.

فکر می‌کنید چه زمانی قرار است فدراسیون تکواندو و وزارت ورزش و جوانان درخصوص امضای تفاهمنامه سال جاری به توافق برسند؟ 
عدم تفاهم یک بحث است و دخالت برخی آدم‌ها در وزارت ورزش و جوان یک بحث دیگر است. سال 1401 رو به اتمام است و تنها سه ماه به پایان سال باقی مانده است، اما همچنان بحث بودجه فدراسیون تکواندو و امضای تفاهمنامه با وزارت ورزش ادامه دارد. نمی‌دانم چرا دوستان با ورزش تکواندو که مدعی متولی بودن آن و ادعاهایی دیگر هستند این‌گونه رفتار می‌کنند و ریشه این رشته را می‌زنند و خشک می‌کنند. خیلی بد است که وزیر ورزش اطلاعی از رفتارها و بلاهایی که زیرمجموعه خود سر فدراسیون تکواندو می‌آورند نداشته باشد. 

در این مدت هیچ تماسی از سوی سجادی، وزیر ورزش با شما گرفته نشد تا این مشکل به پایان برسد؟ موضوعی که شاید با برگزاری جلسه‌ای منجر به حل مشکل می‌شد؟
هیچ تماسی در این مدت با من نگرفتند. واقعا وزیر ورزش نمی‌داند چه اتفاقاتی در حال افتادن است؟ اگر این موضوع را نداند که خیلی بد است و اگر می‌داند و به روی خودش نمی‌آورد یا تکواندو جزء اولویت‌هایش نیست که واقعا دیگر نمی‌دانم باید چه کار کنیم. 

شما تا‌به‌حال استدلال پولادگر درخصوص این اختلاف را با مجلس به‌عنوان نهادی که این کمک را برای تکواندو در نظر گرفته است مطرح کردید؟
اصلا نمی‌خواهم موضوع خانواده ورزش را به جای دیگر بکشانیم. این موضوع در ورزش است و باید در خود آن حل شود. 

اگر مجلس کمک 20 میلیارد تومانی را به تکواندو اختصاص نداده بود، بودجه سال 1401 فدراسیون تکواندو چقدر بود؟ 
ظاهرا قرار بوده که 2 میلیارد تومان باشد و واقعا نمی‌دانم چه استدلالی دوستان دارند. پولادگر با همین استدلال‌ها باعث شد که میهماندوست و خیلی‌‌های دیگر از ایران بروند. در حالی که قرارداد میهماندوست با فدراسیون تکواندو پیش از المپیک 2012 لندن ماهیانه 3 میلیون تومان بود. از طرف کمیته ملی المپیک برای او و برخی دیگر از مربیان 5 میلیون تومان در ماه در نظر گرفته شد، اما پولادگر حقوق 3 میلیونی فدراسیون را قطع کرد و فقط 5 میلیون کمیته المپیک را پرداخت می‌کرد. موضوعی که درنهایت منجر به رفتن میهماندوست شد. 

احتمال دارد با این اتفاقات شما نیز از فدراسیون تکواندو بروید؟
مطمئن باشند که من نخواهم رفت و با تمام قوا ایستاده‌ام تا از حق تکواندو دفاع کنم. خیلی بد است که امروز باید با آدم‌های تکواندویی بجنگم. اگر رشته یا افراد دیگر بودند به نظر خیلی راحت‌تر کار خود را انجام می‌دادم. همیشه حرمت و احترام گذاشتم، اما به نظر می‌رسد دوستان احساس می‌کنند که می‌ترسیم یا عرضه نداریم و جور دیگری برداشت کردند. 

با توجه به اینکه شما و پولادگر هر دو از خانواده تکواندو هستید توقع می‌رفت با برگزاری جلساتی در اتاق دربسته خیلی زودتر مشکل حل شود، اما به نظر فاصله بین شما و پولادگر خیلی زیاد است؟
چهار سال در کمیته ملی المپیک بودم و هر‌جا که توانستم برای تکواندو تلاش کردم و تعصب تکواندویی داشتم و کمک کردم. انتظار داشتم با حضور پولادگر در وزارت ورزش و جوانان این اتفاق از طرف ایشان هم بیفتد، اما متاسفانه آدم‌های اطراف او هستند که مشاوران خوبی نیستند. 

اعتقاد دارید که اگر این افراد نبودند مشکلات زودتر حل می‌شد؟ 
بله همین‌طور است. همیشه به پولادگر احترام گذاشتم و حرمت بزرگ‌تری و زحماتی که برای تکواندو کشید را رعایت کردم. به واسطه سال‌ها حضور در کنار پولادگر، او را به خوبی می‌شناسم، اما به نظر برای ایشان خیلی سخت است که ساعی رئیس فدراسیون شده است. اگر با من مشکل دارد بهتر است مشکل شخصی‌مان را حل کنیم ولی تکواندو را فدای خواسته‌های شخصی نکنیم. از روزی که آمدم هر روز برای تکواندو یک داستان و مشکل درست می‌کنند. به جای اینکه دست ما را بگیرند، فعلا پای ما را گرفتند. 

تا چه زمانی فکر می‌کنید این داستان ادامه داشته باشد؟
سفت و محکم می‌ایستم. در روزهای گذشته استیضاح وزیر ورزش مطرح بود و نمی‌خواستم قبل از این اتفاق حرف بزنم تا بگویند فلانی باعث این اتفاق شد. کسی بودم که قبل از حضور سجادی در مجلس برای رای اعتماد، از حضور او حمایت و استقبال کردم و این اتفاق نیز فقط به خاطر ورزشی بودنش بود. به خاطر این حمایت توقع بیشتری نداشتم و فقط چون قرار بود یک آدم ورزشی در راس کار باشد از این اتفاق حمایت کردم. امروز نیز اگر صحبت می‌کنم به خاطر یک خانواده یک میلیون نفری پرافتخار است، اما متاسفانه آقای وزیر، تکواندو را جز اولویت‌های خود نمی‌داند. کوتاه نخواهم آمد و بهتر است آقایان انرژی خود را برای تماس با این و آن و پرونده‌سازی نگذارند و وقت و انرژی خود را برای کارهایی که باید انجام بدهند، بگذارند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک