• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۰-۱۱ - ۰۰:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نساجی از عدم همکاری برای تجهیز ورزشگاه وطنی شاکی است

چه کسانی سنگ‌اندازی می‌کنند؟

پیش از این حسن رنگرز به‌عنوان مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران به خاطر آماده نشدن ورزشگاه شهید وطنی و آوارگی تیم نساجی بازخواست می‌شد و در مظان اتهام قرار داشت. با کنارگیری او و تغییر در این اداره کل مشخص شد بی‌توجهی به اصول اولیه حمایت از باشگاهی بومی در شهرهای مازندران مسری است و حالا که مدیر عوض شده باز هم صدای پای خانه‌به‌دوشی این تیم شنیده می‌شود. 

چه کسانی سنگ‌اندازی می‌کنند؟

نیلوفر مژدهی، خبرنگار:پیش از این حسن رنگرز به‌عنوان مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران به خاطر آماده نشدن ورزشگاه شهید وطنی و آوارگی تیم نساجی بازخواست می‌شد و در مظان اتهام قرار داشت. با کنارگیری او و تغییر در این اداره کل مشخص شد بی‌توجهی به اصول اولیه حمایت از باشگاهی بومی در شهرهای مازندران مسری است و حالا که مدیر عوض شده باز هم صدای پای خانه‌به‌دوشی این تیم شنیده می‌شود. 
به گفته سهیل مهدی، مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ ورزشگاه وطنی تا زمان فراهم نشدن زیرساخت‌ها از پذیرش تماشاگران محروم است. این اما فقط بخش مربوط به سازمان لیگ است و تیم نساجی خود مشکلات عدیده‌ای در این استادیوم دارد. سوالی که ایجاد می‌شود این است که آیا ورزشگاه وطنی از برگزاری دیدارهای خانگی نساجی درصورت حضور تماشاگر در لیگ برتر محروم می‌شود؟
 این ورزشگاه از پذیرش تماشاگر تا زمانی که شرایط ورود تماشاگران میزبان و میهمان از لحاظ فنی و زیرساختی در آن فراهم نشود، محروم است اما نساجی می‌تواند بازی‌های خود را بدون تماشاگر در آن میزبانی کند. درواقع فعلا محدودیتی برای برگزاری مسابقه در آن وجود ندارد اما امکانات مدنظر سازمان لیگ برای ورود تماشاگران به آن فراهم نیست. 
این اخبار امیدوار‌کننده است اما هر تیمی ورزشگاه خانگی را به خاطر تماشاگرانش می‌خواهد پس چرا تاکنون و بعد از این همه مدت هنوز این ورزشگاه که آن را طی مراسمی با‌شکوه افتتاح کردند شرایط میزبانی ندارد؟
همان زمان هم از اینکه این استادیوم به خاطر بازسازی افتتاح شد انتقادهایی متوجه مسئولان استان بود اما حالا سوال این است که چرا با وجود بودجه‌هایی که چه در زمان مدیرکل قبلی و چه در زمان مدیرکل جدید به این پروژه اختصاص یافت هنوز ایرادات به قوت خود باقی است؟ مگر همه این تغییرات به جهت خوشایند سازمان لیگ و ایراداتی که مسئولان برگزاری مسابقات گرفتند انجام نشد پس چطور هنوز ورزشگاه به‌طور کامل آماده نیست؟

چمن وطنی در معرض خطر
شاید جالب باشد بدانید عمده مشکل ورزشگاه شهید وطنی برای برگزاری هر مسابقه‌ای چمن این مجموعه است. چمن پر‌رمز و راز این ورزشگاه که به سختی تهیه و اجرا شد یکی از اصلی‌ترین دغذغه‌های مسئولان باشگاه نساجی است. شرایط آب‌و‌هوایی مازندران به شکلی است که شدیدا این چمن را تهدید می‌کند. مخصوصا اینکه زیرساخت‌های لازم برای تهویه این چمن فراهم نیست و هر آن احتمال خراب شدن آن وجود دارد. در چنین شرایطی اگر چمن آسیب ببیند نساجی باید بار دیگر قید میزبانی در این استادیوم را بزند و به فکر ورزشگاهی دیگر در شهری دیگر باشد. این نگرانی به حدی است که مسئولان باشگاه نساجی را وادار به ملاقات‌های متعدد با مسئولان ورزش استان کرده اما ظاهرا این دادخواهی چندان مورد اقبال مسئولان نیست یا نگرانی آنها به اندازه نگرانی مسئولان باشگاه نساجی نیست. طبیعی است حالا که نساجی نمی‌تواند از تماشاگر استفاده کند میزبانی در ورزشگاه وطنی چندان برای مسئولان استان اهمیتی ندارد. از طرفی آنها قرار نیست هزینه میزبانی این تیم در شهری دیگر و سفرهای مکرر تیم نساجی را بدهند از این رو متوجه هزینه‌ای که باشگاه نساجی درصورت لغو میزبانی متحمل می‌شود نیستند یا برایشان اهمیتی ندارد. 
ایزد سیف‌الله‌پور مدیرعامل باشگاه نساجی در این مورد به «فرهیختگان» گفت: «ما خودمان دیگر از این شرایط خسته شدیم. پیش خودم فکر می‌کنم که چقدر آدمهای منفوری هستیم که با ما همکاری نمی‌شود. فدراسیون به یک‌سری آیتم‌ها ایراد گرفته است اما عمده ایراد این ورزشگاه از جانب باشگاه و به جهت‌ چمن گرفته شده است. اگر این چمن آسیب ببیند دیگر سازمان لیگ کاری به بلایی که سر نساجی می‌آید ندارد و میزبانی را لغو می‌کند همان‌طور که در دو فصل قبل این کار را کرد و میزبانی را از ما گرفت.»
باشگاه نساجی خواهان آن شده تا مجموعه را در اختیارش قرار دهند. شاید به این ترتیب خود در جهت حفاظت چمن ورزشگاه تلاش کند. گویا استادیوم شهید وطنی به سیستم گرمایش و سرمایش مجهز نیست از این رو چمن در فصل زمستان امکان گرم شدن و در فصل تابستان امکان سرد شدن ندارد و تحت‌تاثیر شرایط جوی تخریب خواهد شد. در هر حال در این چند هفته که هوا سرد شده است اگر باشگاه نساجی وارد عمل نمی‌شد و برای حفاظت از زمین کاور نمی‌خرید همین حالا هم چمن نابود شده بود. کاور اما به تنهایی برای حفاظت از چمن کافی نیست. این وظیفه مسئولان ورزش استان است زمینی که با بودجه این استان احداث شده را رها نکرده و در جهت حفظ آن بکوشند و اگر این‌چنین نشود طبیعی است منابع استانی که خرج آن شده هدر خواهد رفت. 
جالب است که از زمان افتتاح این ورزشگاه 4 ماه گذشته است و نه‌تنها پیش از افتتاح، که در این 4 ماه هم برای تامین این سیستم کاری نشده است. این مهم‌ترین نیاز ورزشگاه وطنی است چراکه هر‌چه سکوها زیبا و جایگاه‌ها تمیز و نو باشند، میزبانی در ورزشگاهی که چمن ندارد اهمیت نخواهد داشت. 

فدراسیون و ایرادات خاص 
سازمان لیگ فعلا با زمین چمن کاری ندارد و وقتی تخریب شد به آن خواهد پرداخت چراکه این موضوع تا وقتی چمن سالم و قابل بهره‌برداری است صدمه‌ای به برنامه مسابقات نمی‌زند و این باشگاه مسئول مجموعه است که باید به فکر حفظ زمینش باشد. در نتیجه مشکل سازمان لیگ در موارد دیگری ازجمله ورودی و خروجی گیت‌های تماشاگران، جداسازی جایگاه تماشاگران تیم میهمان و میزبان، سیستم خبرنگاران و چند ایراد مشابه است. ضمن اینکه آسانسور برای جایگاه VIP و CIP خراب است!
سکوهای طبقه دوم پله ندارد و باشگاه نساجی به‌عنوان قهرمان جام‌حذفی در صورت حضور در آسیا به‌عنوان نماینده ایران در این استادیوم مجوز برگزاری بازی پیدا نخواهد کرد. جالب است که باشگاه نساجی برای استفاده از سیستم کمک‌داور ویدئویی نیز اقدام کرده اما درصورت صدور مجوز حضور تماشاگر خطر لغو میزبانی آنها را تهدید می‌کند و همین بهانه خوبی است تا مالکیت این باشگاه از اقدام در این خصوص منصرف شود. 
برخی ایرادات این ورزشگاه عجیب است. گویا ورودی و خروجی درب دارد اما گیت موجود نیست. این گیت لازمه ورود تماشاگر است به همین دلیل سازمان لیگ فعلا بازی‌ها را بدون تماشاگر در این استادیوم برگزار می‌کند و بدون شک درصورت حضور تماشاگران استادیوم وطنی شرایط میزبانی نخواهد داشت. در این شرایط این سوال به وجود می‌آید که مسئولان این استان 4 ماه قبل دقیقا چه چیزی را افتتاح کردند؟
به‌نظر می‌رسد هزینه‌های میلیاردی برای این استادیوم شده است. شنیده‌ها از ارقام 67 میلیاردی خبر می‌دهند. با این حال این ایرادات به راحتی با 4 میلیارد تومان قابل حل شدن است. مشکل اینجاست که مسئولان برای افتتاح این ورزشگاه آنقدر عجله داشتند که دیگر منتظر تکمیل نماندند و با همه نواقص ورزشگاه را افتتاح کردند و بعد از این افتتاح ایرادات به دست فراموشی سپرده شد تا این ورزشگاه در ظاهر شرایط میزبانی نداشته و حتی توانایی حفظ چمن خود از شرایط اقلیمی را هم ندارد. زمستان است و خطر یخ زدن چمن به‌شدت ورزشگاه وطنی را تهدید می‌کند. 
مدیرعامل باشگاه نساجی در این مورد به ما گفت: «4 ماه است استادیوم افتتاح شد اما نواقص به قوت خود باقی است. دلیل این همه سنگ‌اندازی را نمی‌دانم. اولویت‌ها مشخص است و می‌دانم مسئولان هم پیگیر هستند اما چرا به نتیجه نمی‌رسیم. چند ماه است می‌خواهند یک صورت‌جلسه آماده کنند. چرا پیمانکار که پول را گرفته کار را شروع نمی‌کند؟»
همین موضوع باعث شد تا با عادل عالیشان، مدیرکل ورزش استان مازندران تماس بگیریم. وی از انتقاد ما به عدم پیشرفت کار و نواقص مجموعه ورزشی وطنی ناراحت شد و گفت: «شما اطلاعاتتان ضعیف است. از کجا می‌دانید که ما کار انجام ندادیم؟ چرا فکر می‌کنید کوتاهی صورت گرفته؟ قرار نیست میزبانی را از نساجی بگیرند. نساجی میزبان است و بازی را در ورزشگاه وطنی برگزار می‌کند.» 
البته در این گفت‌وگو فقط دلیل عدم رفع نواقص را از او پرسیدیم. درواقع مدیرکل بهتر از ما می‌داند که نساجی به دلیل نبود تماشاگران در ورزشگاه مجوز میزبانی در وطنی پیدا کرد. وی توضیح در این مورد را به 2 ساعت بعد موکول کرد و پس از آن هرچه تماس گرفته و پیام ارسال کردیم جواب تلفن‌ها را نداد تا مشخص شود این مقام مسئول تمایلی به پاسخ و رفع ابهامات درخصوص نواقص ورزشگاه وطنی و خطر لغو میزبانی‌های تیم نساجی ندارد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار