• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۰-۰۴ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
2 ماموریت سخت مدیران پرسپولیس: لوکادیا دردسر نشود و پیدا کردن جایگزین او

همه گزینه‌های روی میز یحیی

لوکادیا در اوج ناآمادگی به پرسپولیس آمد و با بازی در این تیم کم‌کم به فرم مطلوب نزدیک شد.تعطیلات لیگ فرصت خیلی خوبی بود تا مهاجم هلندی به شرایط ایده‌آل خود نزدیک شود همین مساله بیشتر مربیان پرسپولیس و حتی هواداران این تیم را عصبی می‌کند. 

همه گزینه‌های روی میز یحیی

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:وقتی فصل شروع شد و لوکادیا با گل‌های حساس، خودش را به‌عنوان یک خرید خیلی خوب برای پرسپولیس نشان داد مدیران این باشگاه به خودشان می‌بالیدند که چنین مهاجمی را جذب کرده‌اند و با حضور در برنامه‌های مختلف تلویزیونی سعی می‌کردند چندان روی قیمت بالای لوکادیا مانور نداده و کیفیت بالای او را به رخ بکشند اما حالا که این بازیکن به‌طور ناگهانی تصمیم به ترک ایران گرفته، در پرسپولیس همه سکوت اختیار کرده‌‍‌اند. 
مهاجم هلندی با این کارش هم دست یحیی گل‌محمدی را در خط حمله در پوست گردو گذاشت و هم مدیریت باشگاه پرسپولیس را به تکاپو انداخته که اجازه ندهد حق باشگاهش در این ماجرا پایمال شود و هم اینکه سریعا به دنبال یک جانشین نیز برای او باشد. در واقع دو چالش بزرگ پیش‌روی مدیریت باشگاه پرسپولیس است که چه‌بسا اگر به سلامت از آنها عبور نکند شرایط سختی را برای ادامه کار در این باشگاه پیش‌رو خواهد داشت. 
نکته قابل توجه اینکه لوکادیا در اوج ناآمادگی به پرسپولیس آمد و با بازی در این تیم کم‌کم به فرم مطلوب نزدیک شد. تعطیلات لیگ فرصت خیلی خوبی بود تا مهاجم هلندی به شرایط ایده‌آل خود نزدیک شود و این اتفاق هم رخ داد. او با حضور منظم در تمرینات سرخپوشان کیلوهای اضافی خود را آب کرد و وقتی کاملا آماده شد تصمیم گرفت به کشورش برگردد. همین مساله بیشتر مربیان پرسپولیس و حتی هواداران این تیم را عصبی می‌کند. 

 نامه جدید برای بازگشت دوباره قبل از اقدام از طریق فیفا
در حال حاضر باشگاه پرسپولیس در واکنش به فسخ قرارداد یکطرفه لوکادیا به دنبال این است که نامه‌ای را تنظیم و آن را برای کمیته اخلاق فیفا ارسال کند. این باشگاه برای تنظیم هر چه بهتر این نامه با وکلای حقوقی زیادی مشورت کرده چراکه نمی‌خواهد مرتکب کوچک‌ترین اشتباهی در این پرونده شود. لوکادیا 4، 5 وکیل هلندی و فرانسوی دارد و اینکه او به همین راحتی حاضر به فسخ قراردادش می‌شود یعنی اینکه خیالش از بابت برخی مسائل راحت است. این مساله مدیران پرسپولیس را حسابی‌ ترسانده است. همه ترس آنها این است که لوکادیا به مانند آنتونی استوکس شرایطی را پیش بیاورد که خواهان کل پول قراردادش شود. البته در پرونده استوکس باشگاه پرسپولیس این اشتباه را داشت که هیچ شکایتی از این بازیکن به فیفا نکرد که البته آن هم ماجرای خاص خودش را داشت. در حال حاضر مدیران پرسپولیس این تجربه را دارد که اگر نخواهند به فیفا شکایت کنند آن وقت وکلای لوکادیا در این زمینه اقدام خواهند کرد. 
جالب اینکه باشگاه پرسپولیس به توصیه مشاورانش قبل از ارسال نامه به فیفا، نامه‌ای را برای خود لوکادیا ارسال کرده و از او خواسته به ایران برگردد. در این ماه باشگاه پرسپولیس به مهاجم هلندی خود اطمینان داده که شرایط برای ادامه حضورش در ایران از هر نظر مهیاست و کادرفنی، بازیکنان و هواداران نیز خواهان بازگشتش به تیم هستند. اینکه حالا لوکادیا که قراردادش را یکطرفه فسخ کرده چه جوابی به این نامه بدهد مشخص نیست اما احتمال اینکه اصلا نامه را جواب ندهد زیاد است. در این میان باشگاه پرسپولیس برای جمع کردن مدرک برای ارائه به فیفا به لوکادیا نامه زده و خودشان هم می‌دانند امکان بازگشت مهاجم هلندی به جمع سرخپوشان بسیار ضعیف است. 

 درخواست هواداران از لوکادیا
یکی از حسن‌های بزرگ لوکادیا بعد از حضورش در فوتبال ایران این بود که چند میلیونی به فالورهایش در اینستاگرام اضافه شد. از این جهت که هواداران پرسپولیس استقبال فوق‌العاده‌ای از او داشتند. اما حال همین هواداران از مهاجم هلندی شاکی هستند که چرا در این مقطع از فصل جدا شده و درخواست‌های زیادی از او برای بازگشت به ایران مطرح شده است. در این میان هستند هوادارانی هم در فضای مجازی که علیه مدیریت باشگاه پرسپولیس موضع‌گیری کرده و اعتقاد دارند ضعف در بستن قرارداد حرفه‌ای بوده که لوکادیا در این شرایط به خودش اجازه فسخ قرارداد یکطرفه را می‌دهد. 

 گل‌محمدی نمی‌خواهد فرصت را از دست بدهد
رقابت‌های لیگ بدون وقفه تا پایان سال ادامه خواهد داشت و یحیی گل‌محمدی به دنبال این است هرچه زودتر یک جانشین مناسب برای لوکادیا پیدا کند. اتفاقی که اگر دیر رخ دهد ممکن است پرسپولیس موقعیت خوبش در صدر جدول را از دست بدهد. فصل پیش مشکل اصلی پرسپولیس نداشتن گلزن بود و در شرایط فعلی که لوکادیا رفته و شیخ دیاباته هم مصدوم است، یحیی روی گلزنی خیلی نمی‌تواند روی وحید امیری، مهدی عبدی یا حامد پاکدل به‌عنوان تک مهاجم دل خوش کند. با توجه به همین قضیه پرسپولیس بزودی با گزینه‌های مدنظر گل‌محمدی وارد مذاکره خواهد شد. در این میان مهاجمان ایرانی حاضر در لیگ ایران و لیگ‌های خارجی برای گل‌محمدی در الویت هستند از این جهت که هم او شناخت کافی از این نفرات دارد و هم اینکه با دردسر احتمالی هم مواجه نخواهند بود. مشابه آنچه در مورد لوکادیا رخ داد. در ادامه سعی می‌کنیم به گزینه‌هایی که پرسپولیس قبل از لوکادیا با آنها به شکلی وارد مذاکره شد بپردازیم و اینکه کدام یک از آنها شانس بیشتری برای پیوستن به جمع سرخپوشان دارند. 

شهریار مغانلو گزینه محبوب یحیی
باشگاه پرسپولیس قبل از شروع فصل گذشته تلاش زیادی کردی تا شهریار مغانلو را در این تیم حفظ کند اما باشگاه سپاهان با هر ترفندی بود او را از چنگ سرخ‌پوشان درآورد. انتقالی که نه خیلی به نفع این بازیکن شد و نه پرسپولیس. از همین‌رو یحیی گل‌محمدی حتی در تابستان امسال هم دنبال این بود که مغانلو را به تیمش برگرداند اما مسئولان باشگاه پرسپولیس نتوانستند در این انتقال با باشگاه سپاهان به توافقی برسند از این جهت که باشگاه اصفهانی چراغ قرمز به پیشنهاد پرسپولیس نشان داد. در حال حاضر هم که لوکادیا رفته، گزینه اول یحیی برای جانشینی او مغانلو است. این بازیکن به خاطر شرایط فیزیکی و نوع بازی‌اش دقیقا به سیستم مدنظر یحیی می‌خورد و به این خاطر او اصرار زیادی به بازگشت این بازیکن دارد. در این میان خود مغانلو هم بدش نمی‌آید به پرسپولیس برگردد از این جهت که بهترین روزهای فوتبالش را در همان نیم‌فصلی که در پرسپولیس بود، سپری کرد. قدر مسلم سپاهان حاضر به از دست دادن مغانلو نخواهد شد و ممکن است در پیشنهاد باشگاه پرسپولیس برای معاوضه بازیکن دست روی چند ملی‌پوش این تیم بگذارد.  البته ناگفته نماند که مغانلو در تیم مورایس شرایط بهتری داشته و رفته‌رفته به روزهای اوجش نزدیک می‌شود. او در بازی دوستانه اخیر پرسپولیس و سپاهان هم دو گل قشنگ به علیرضا بیرانوند زد و در بازی روز گذشته سپاهان با نفت مسجد سلیمان گلزنی کرد. از نظر مالی هم مغانلو در سپاهان شرایط خیلی خوبی دارد و اگر قرار باشد به پرسپولیس برگردد مطمئنا دستمزد سنگینی هم طلب خواهد کرد. هر چند امکان این انتقال در زمستان امسال شاید 10 درصد هم نباشد.  در یکی دو روز اخیر که پرسپولیس از بازگشت لوکادیا ناامید شده حتی تماس‌هایی از سوی واسطه‌های نزدیک به این باشگاه با شهریار مغانلو صورت گرفته تا وضعیت قرارداد او با سپاهان را بسنجند.

یحیی، یک کاوه آماده می‌خواهد 
یکی دیگر از بازیکنانی که یحیی گل‌محمدی فوتبال او را دوست دارد و علاقه‌مند است دوباره شاگردش شود کاوه رضایی است. بازیکنی که در تیم خود یحیی گل‌محمدی در ذوب‌آهن اوج گرفت و تبدیل به یکی از بهترین‌های لیگ شد. بعد از آن دیگر طرفین فرصت کار کردن دوباره با یکدیگر را پیدا نکردند. کاوه رضایی در دو مقطع به پرسپولیس خیلی نزدیک شد. بار اول زمانی بود که مهدی طارمی از پرسپولیس رفته بود و باشگاه پرسپولیس تا آستانه جذب او پیش رفت اما درنهایت این بازیکن به خاطر شرایطی مالی بهتر راهی استقلال شد. در تابستان امسال هم یحیی گل‌محمدی از مدیریت باشگاه پرسپولیس خواست با کاوه مذاکرات جدی داشته باشند که این اتفاق هم رخ داد. رضایی حتی نشست دوستانه‌ای هم با مسئولان باشگاه پرسپولیس برگزار کرد اما طرفین بر سر مسائل مالی به توافق نرسیدند. پیشنهاد مالی که رضایی به باشگاه پرسپولیس داد بسیار سنگین بود و درنهایت باشگاه استقلال بود که با یک رقم درست او را جذب کرد اما بعد از آن مدیریت این باشگاه متوجه شد که لیست بزرگسالش پر است و نمی‌تواند کاوه را جذب کند. به خاطر همین مساله هم او راهی تراکتور شد. رضایی در 11 هفته سپری شده از لیگ (بدون احتساب بازی‌های امروز) فقط در 4 بازی برای تراکتور به میدان رفته و موفق به زدن یک گل شده است. او 7 بازی را به دلیل مصدومیت و ناآمادگی از دست داده و با توجه به اینکه فصل پیش هم زمان زیادی مصدوم بود، پرسپولیس با جذب وی قطعا ریسک خواهد کرد. یحیی اگرچه به رضایی اعتقاد خاصی دارد اما مطمئنا او را آماده و سرحال می‌خواهد. در شرایط فعلی پرسپولیس بازیکنی شبیه رضایی در اختیار دارد که بیشتر مواقع مصدوم است؛ شیخ دیاباته‌ای که تا اینجای فصل 3 بازی برای پرسپولیس به صورت نصف و نیمه به میدان رفته است. 

شهاب زاهدی؛ مهاجمی که اختیارش دست خودش نیست
یکی از بازیکنانی که در سن جوانی از فوتبال ایران راهی فوتبال اروپا شد و توانست پیشرفت قابل توجهی داشته باشد، شهاب زاهدی است. بازیکنی که از همان ابتدای انتقالش به فوتبال اروپا تحت قرارداد ایجنت بود و در چند سال اخیر نیز برای انتقال به هر تیمی تحت فرمان ایجنت اروپایی خود بوده است. خصوصیات فیزیکی و تکنیکی شهاب تقریبا مشابه آن چیزی است که یحیی برای خط حمله‌اش می‌خواهد. سرمربی پرسپولیس در تابستان امسال هم برای خرید زاهدی علاقه‌مند نشان داد و حتی نماینده باشگاه پرسپولیس با این بازیکن وارد مذاکره شد اما او با تشکر از پیشنهاد این باشگاه اعلام کرد که شرایطش در اروپا طوری نیست که هر جا دوست داشته باشد بازی کند. در حقیقت این ایجنت زاهدی است که علاقه‌ای به بازگشت این بازیکن به فوتبال ایران ندارد و به دنبال درآمدزایی بیشتر از این بازیکن در فوتبال اروپاست. زاهدی در حال حاضر در تیم پوشکاش مجارستان به صورت قرضی بازی می‌کند چراکه تحت قرارداد باشگاه زوریای اوکراین است. یکی دیگر از مسائلی که باعث شد زاهدی در تابستان فوتبال اروپا را به لیگ ایران ترجیح دهد حضور در تیم ملی بود. او فکر می‌کرد با درخشش در تیم پوشکاش می‌تواند مسافر جام‌جهانی شود و حتی در این زمینه صحبت‌هایی هم با دراگان اسکوچیچ داشت اما با آمدن کارلوس کی‌روش او شانس بازی در جام‌جهانی را از دست داد. با این تفاسیر ممکن است که این بار زاهدی و ایجنتش پیشنهاد پرسپولیس را رد نکنند و او حتی برای چند ماه سرخپوش شود. زاهدی در زمان سرمربیگری حمید درخشان در پرسپولیس عضو این تیم بود اما به خاطر استفاده از مواد نیروزا محروم شد و تصمیم گرفت برای ادامه فوتبال راهی قاره سبز شود و پس از مدتی بازی در ایسلند به اوکراین رفت و جنگ در این کشور سبب شد تا به مجارستان کوچ کند. 

انصاریفرد، همان بازیکنی که یحیی می‌خواهد
طی چند سال اخیر باشگاه پرسپولیس چند بار برای جذب کریم انصاریفرد اقدام کرده است اما موفق به بازگرداندن این بازیکن به جمع سرخپوشان نشده. انصاریفرد در زمان حضورش در پرسپولیس یک نیم‌فصل با یحیی گل محمدی کار کرد اما بعد از آن طرفین دیگر سابقه کار با یکدیگر را ندارند. در شرایط فعلی هم که انصاریفرد در قبرس به فوتبالش ادامه می‌دهد بار دیگر در تابستان با پیشنهاد پرسپولیس مواجه شد اما او اعلام کرد که قصد دارد همچنان در فوتبال اروپا به کارش ادامه دهد. یکی از دلایلی که باعث شده انصاریفرد تمایلی برای بازگشت به فوتبال ایران نداشته باشد مربوط به همسر اوست. درواقع همسر انصاریفرد از مخالفان بازگشت این بازیکن به فوتبال ایران است. با توجه به این مساله بعید است باشگاه پرسپولیس در زمستان بخواهد دوباره به انصاریفرد پیشنهاد بازگشت به این تیم را بدهد. هرچند خصوصیات بازی انصاریفرد خیلی به کار تیم گل‌محمدی می‌آید. در واقع کریم همان بازیکنی است در کلاس فوتبال لوکادیا با کوله باری از تجربه از فوتبال اروپا. شاید در بهترین حال انصاریفرد بتواند یک نیم فصل در پرسپولیس بازی کند. در حال حاضر کریم شرایط نسبتا خوبی در تیم اومانیا قبرس دارد و هواداران این تیم علاقه خاصی به او دارند تا حدی که در نظر‌سنجی اخیر از او به‌عنوان بهترین بازیکن دیدار اخیر اومانیا نام بردند. کریم در تابستان امسال با قراردادی دوساله راهی فوتبال قبرس شد و برای جدایی از این تیم نیاز به رضایتنامه دارد. طبیعی است که اومانیا حاضر نباشد در زمستان به راحتی مهاجم ایرانی خود را از دست بدهد و احتمالا پرسپولیس باید قید مذاکره دوباره با این بازیکن را بزند. 

علیپور به یک شرط سرخپوش می‌شود
یحیی گل‌محمدی در زمان حضورش در پرسپولیس هیچ‌وقت از مدیریت این باشگاه نخواسته که برای جذب علی علیپور اقدام کنند. درواقع علیپور بازیکنی نبوده که در لیست خرید یحیی برای تقویت خط حمله تیمش باشد. مهاجم مازندرانی آخرین فصل حضورش در پرسپولیس با پوکر این تیم در قهرمانی رقم خورد و گل‌محمدی نیز در نیم‌فصل دوم همین فصل جانشین گابریل کالدرون شد. اما بعد از آن هر وقت که صحبت از بازگشت علیپور به فوتبال ایران شد، یحیی تمایل چندانی برای جذب او نشان نداد. اما آنچه مشخص است علیپور اصلا شرایط خوبی در تیم ژیل ویسنته ندارد و چنانچه یحیی گل‌محمدی او را بخواهد حتما در همین زمستان به پرسپولیس باز خواهد گشت. شاید یحیی هنوز از اینکه علیپور قبل از فینال لیگ قهرمانان از پرسپولیس جدا شد از او دلخور باشد و به خاطر همین در این دو سال برای همکاری دوباره با علاقه‌ای نشان نداده است. در هر صورت با توجه به اطلاعاتی که خبرنگار «فرهیختگان» کسب کرده و تماسی که با نزدیکان او داشتیم علیپور برای جدایی از ژیل ویسنته کار سختی ندارد از این جهت که این باشگاه هم برای انتقال قرضی و حتی فروش علیپور با قیمت مناسب استقبال خواهد کرد. مساله دیگری که علیپور را ترغیب به بازگشت به پرسپولیس می‌کند شرایط مالی نه‌چندان خوب این بازیکن در تیم پرتغالی است. درواقع دستمزد این بازیکن در تیم ژیل ویسنته خیلی کمتر از دستمزد ستاره‌های پرسپولیس در لیگ ایران است. از این رو بازگشت علیپور به پرسپولیس از نظر مالی هم به نفع او خواهد بود. در کل این انتقال فقط به نظر نهایی گل‌محمدی بر‌می‌گردد و اینکه او تمایلی برای کار کردن دوباره با علیپور دارد یا خیر. 

تمدید با آل‌کثیر برای تقویت خط حمله
یحیی گل‌محمدی در مصاحبه‌های اخیرش تاکید داشته که باشگاه پرسپولیس با عیسی آل‌کثیر به توافق برسد تا این بازیکن بتواند به تمرینات برگردد. اصرار گل‌محمدی به این خاطر نیست که یورگن لوکادیا ایران را ترک کرده و عیسی می‌تواند جای او را پر کند بلکه مساله چیز دیگری است. واقعیت امر این است که یحیی برای اینکه مهاجم تیمش در هنگام بازی برای این تیم دچار آسیب‌دیدگی از ناحیه رباط صلیبی شد اخلاق حکم می‌کند که باشگاه برای قدرشناسی هم که شده او را به حال خودش رها نکرده و این فرصت را در اختیار این بازیکن قرار دهد تا بار دیگر با پیراهن پرسپولیس به میدان برود. به همین منظور هم یحیی از درویش خواسته انتقال عیسی را نهایی کنند تا او بتواند با تمرین در کنار تیم به خودش را برای بازگشت به میادین آماده کند. خود عیسی هم تمایل زیادی برای ماندن دارد اما مدیر برنامه‌های او یک‌سری خواسته‌های مالی از مسئولان باشگاه پرسپولیس در این انتقال داشته که با آن موافقت نشده است. در شرایط فعلی هم طرفین در حال مذاکره هستند تا بر سر مسائل مالی به توافق برسند. قدر مسلم آل‌کثیر گزینه تقویت خط حمله پرسپولیس است نه جانشین برای لوکادیا. از این رو پرسپولیس اگر با هر یک از گزینه‌های اشاره‌شده یا حتی مهاجم خارجی دیگری به توافق برسد، آل‌کثیر را هم جداگانه به خدمت خواهد گرفت. آل‌کثیر قابلیت این را دارد که در جناحین هم بازی کند و یحیی او را بیشتر برای مهاجم مکمل مدنظر دارد تا اینکه بخواهد از او به‌عنوان تک‌مهاجم استفاده کند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

شما با تعطیلی کدام روز در کنار جمعه موافقید؟


مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک