• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۰-۰۴ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
محمدرضا مهرانپور در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

این استقلال به خواسته‌های ساپینتو نزدیک شده است

از نتیجه دربی، گل‌گهر و سپاهان خوشحال شدند نبودن رضاوند می‌تواند به استقلال ضربه بزند استقلال باید نهایت استفاده را از تغییرات در نفت آبادان ببرد رفتار تاج جالب نبود؛ او باید پاسخ مردم را می‌داد

تیم فوتبال استقلال عصر امروز به نفت آبادان می‌رود درحالی‌که طلایی‌پوشان به تازگی سرمربی جدیدی را به خدمت گرفته‌اند. اگر‌چه برخی اعتقاد دارند معمولا تغییرات مدیریتی و مربیگری می‌تواند شوک مثبتی را ایجاد کند اما از سوی دیگر هم از آن جایی که سرمربی برزیلی نفت بعد از سال‌ها به فوتبال ایران بازگشته و شناختی به آن صورت از فضای فوتبالی ایران ندارد.

این استقلال به خواسته‌های ساپینتو نزدیک شده است

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:تیم فوتبال استقلال عصر امروز به نفت آبادان می‌رود درحالی‌که طلایی‌پوشان به تازگی سرمربی جدیدی را به خدمت گرفته‌اند. اگر‌چه برخی اعتقاد دارند معمولا تغییرات مدیریتی و مربیگری می‌تواند شوک مثبتی را ایجاد کند اما از سوی دیگر هم از آن جایی که سرمربی برزیلی نفت بعد از سال‌ها به فوتبال ایران بازگشته و شناختی به آن صورت از فضای فوتبالی ایران ندارد این موضوع می‌تواند به نفع استقلال برای کسب نتیجه مناسب تمام شود. بر همین اساس و به بهانه برگزاری دیدار دو تیم دقایقی با محمدرضا مهرانپور همکلام شدیم و درباره سایر مسائل مرتبط دیگر با استقلال و فوتبال ایران هم سوالاتی را با وی مطرح کردیم.

شرایط استقلال را در برهه زمانی فعلی چطور ارزیابی می‌کنید؟
شرایط استقلال بد نیست. استقلال دارد به چیزهایی که ساپینتو می‌خواهد می‌رسد و دستش هم باز است چون بازیکن زیاد دارد. این تیم فعلا در کورس است و بعید می‌دانم فعلا با وضعیتی که وجود دارد از کورس خارج شود. 

دربی 99 چطور بود؟
بازی خوبی بود. نسبت به دربی‌های قبلی بازی زیباتر و جذاب‌تری بود اما در هر صورت نتیجه خوبی برای استقلال به دست نیامد. به نظر من از این نتیجه بیشتر سپاهان، گل‌گهر و فولاد خوشحال شدند تا خود استقلال و پرسپولیس. 

یک سری از کارشناسان به تعویض‌های ساپینتو ایراد گرفته بودند. به نظر شما هم این سرمربی در این خصوص اشتباه کرد و می‌توانست تصمیمات دیگری بگیرد؟
خودم به‌شخصه فکر می‌کردم مهدی‌پور را به جای سعید مهری از ابتدا بازی بدهد یا اینکه این دو بازیکن در کنار یکدیگر کار را از ابتدا آغاز کنند اما در هر صورت ترکیب دیگری را شاهد بودیم این در حالی است که حضور روزبه چشمی در میانه زمین استقلال خیلی مورد علاقه من نیست چراکه احساس می‌کنم یک مقدار سرعت بازی استقلال را می‌گیرد و چون کند است خطاهای زیادی انجام می‌دهد اما از طرف دیگر همین بازیکن هم در جام‌جهانی توانست به تیم ملی کمک کند و هم در دربی به استقلال کمک کرد. بنابراین این بازیکن در خط هافبک هر چقدر دور از دروازه باشد عملکرد بهتری دارد. 

درباره تعویض‌های تیم در دربی صحبتی دارید؟
تعویض‌ها و چیدمان یک تیم را فقط مربی می‌تواند تشخیص بدهد چون هر روز با این بازیکنان تمرین و زندگی می‌کند و شرایط آمادگی و روحی و روانی آنها را بهتر از من و شما می‌داند. بنابراین این حق طبیعی یک مربی است که انتخاب چیدمان، ترکیب و تعویض‌ها در اختیار خودش باشد و ساپینتو هم حتما برای این منظور بهترین‌ها را انتخاب کرده است. بزرگ‌ترین مربیان دنیا هم شاید در این مساله دچار اشتباهاتی بشوند بنابراین نمی‌توان به این موضوع زیاد خرده گرفت. شاید روزهای ابتدایی می‌شد به ساپینتو در این خصوص انتقاداتی را وارد دانست اما الان این سرمربی اشراف خوبی به فوتبال ما و بازیکنانی که در استقلال بازی می‌کنند دارد و او خودش بهتر می‌داند که چه زمانی باید از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کند. 

الان شاید چند هفته‌ای آرش رضاوند در اختیار ساپینتو نباشد. این موضوع به استقلال ضربه می‌زند؟
از اول فصل اگر یادتان باشد گفته بودم که استقلال به یک پلی‌میکر و بازیساز و کسی که بتواند پاس آخر را بدهد نیاز دارد. بازیکنی که بتواند پاس منجر به گل بدهد و خصوصیاتی مثل مجتبی جباری داشته باشد ندارد و اگر بتواند در ادامه فصل چنین بازیکنی را جذب کند این موضوع خیلی می‌تواند به استقلال کمک کند. آرش رضاوند هم بازیکن بسیار ارزشمندی هست و یکی از محاسن او توپگیری از خط هافبک حریف است و نبودن او می‌تواند به استقلال آسیب برساند. 

نقاط ضعف استقلال در مقطع زمانی فعلی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
خیلی واضح است که تیم در امر گلزنی و در فاز هجومی نفرات باکیفیتی دارد حتی در بین وینگرهای چپ و راست نیز این تیم نفرات خوب و قابلی دارد کما‌اینکه می‌بینیم به مهدی قائدی کمتر بازی می‌رسد و این نشان می‌دهد استقلال در این منطقه بازیکنان باکیفیتی دارد این در حالی است که در خط دفاعی نیز همین روال ادامه دارد و بازیکنان باتجربه و ملی‌پوش این تیم خیلی خوب می‌توانند عقب زمین را جمع کنند اما عمده‌ترین مشکل استقلال در وسط زمین نداشتن هافبک بازیساز است. این تیم اگر بازیکن طراح داشته باشد این امر خیلی می‌تواند به آبی‌ها کمک کند. اگر آنها بتوانند بازیکنی را جذب کنند که در وسط زمین طراحی حملات استقلال را به عهده بگیرد فکر می‌کنم در نیم‌فصل دوم شرایط تیم بهتر خواهد شد. 
استقلال پارسال هم چنین مشکلی را داشت اما بدون شکست به قهرمانی رسید. 
شرایط هر سال با سال دیگر فرق دارد. حتی شرایط هر بازی با هم متفاوت هستند. سال گذشته شاید نگاه قهرمانی به استقلال وجود نداشت اما امسال این نگاه وجود دارد که این تیم می‌خواهد از عنوان قهرمانی خود دفاع کند و به همین دلیل همه تیم‌ها دوست دارند مقابل استقلال نتیجه بگیرند بنابراین حفظ قهرمانی از قهرمان شدن هم دشوار‌تر است. ضمن اینکه شاید در فوتبال ایران کمتر چنین بازیکنی را داشته باشیم و باید بگردیم در‌صورتی‌که چنین بازیکنی باشد به جمع بازیکنان تیم اضافه کنیم در غیر این صورت به گزینه خارجی فکر کنیم. در این مورد فکر می‌کنم بازیکنی مانند عرفان باقری که از آکادمی استقلال رشد کرده و آینده فوتبال ایران محسوب می‌شود می‌تواند به این تیم در این منطقه از زمین کمک کند. درصورتی‌که به او اعتماد شود عرفان می‌تواند در وسط زمین کارساز باشد. 

شما در حالی از بازیکن خارجی صحبت می‌کنید که به خاطر تورم و قیمت ارز، نگه داشتن همین خارجی‌های فعلی نیز برای باشگاه‌ها بسیار دشوار شده است. چرا خودمان نباید بازیکن طراح و هافبک بازیساز بسازیم؟
به هر حال این موضوع زمانبر است یا روی آن فکر نشده یا عدم ثبات مدیریت یا کادرفنی؛ همه اینها دست به دست هم می‌دهد که یک کار را اصولی، اساسی و آینده‌دار انجام ندهیم. همه کارها را گلخانه‌ای و مقطعی و با این دیدگاه که امسال حالا بگذرد و برای سال‌های بعدی خدا کریم است، انجام می‌دهیم. این کار اشتباه است. اگر بخواهیم مثل تیم‌های بزرگ اروپایی فکر کنیم باید اصولی و اساسی فکر کنیم. من هم با شما موافق هستم و معتقدم با بودن آکادمی‌ها و کودکانی که عاشق فوتبال هستند باید برنامه‌ریزی کنیم و بازیکنانی را بسازیم که نیاز باشگاه را برطرف کنند اما متاسفانه در فوتبال ما این‌طور نیست. اگر هم چنین بازیکنانی باشند می‌بینیم که از آکادمی استقلال جذب باشگاه‌های دیگر می‌شوند و بعد از اینکه در تیم‌های دیگر چرخیدند با چندین برابر قیمت در اوج دوباره به استقلال بر‌می‌گردند. نگاه خوبی به آکادمی‌ها نمی‌شود و درخصوص پرورش بازیکنان زیاد در این زمینه فعالیت و برنامه‌ریزی صورت نمی‌گیرد. ضمن اینکه در رده‌های پایه نیز امروز مربیان بیشتر به دنبال نتیجه هستند و فکر می‌کنم این یک اشتباه بزرگ است. ای کاش هیچ‌کدام از تیم‌های رده‌های استقلال قهرمان نشوند اما این تیم‌ها بتوانند سالی 4 بازیکن به تیم‌های بزرگسالان تزریق کنند که این موضوع از هر عنوانی ارزشمندتر و اقتصادی‌تر است. 

بازی با نفت آبادان را چطور می‌بینید؟
همیشه تغییر مربی و مدیریت به تیم‌ها یک شوکی را وارد می‌کند که معمولا یک شوک مثبت است و چه بسا نفت هم دچار چنین حالتی باشد. شانسی که استقلال آورده این است که این مربی از فضای جدید فوتبال ایران شناخت زیادی ندارد و چه‌بسا در دو سه بازی ابتدایی نتواند خواسته‌های خودش را در قالب ترکیبی دلخواه پیاده کند و استقلال باید نهایت استفاده را از این شرایط ببرد و سه امتیاز این بازی را کسب کند. 

یعنی نفت آبادان حریف ساده‌ای برای استقلال محسوب می‌شود؟
هیچ بازی‌ای در لیگ برتر ساده نیست. به‌خصوص مقابل تیم‌های استقلال و پرسپولیس که بازیکنان‌ انگیزه پیدا می‌کنند چون در این دیدارها بیشتر دیده می‌شوند و چه‌بسا زندگی فوتبالی آنها نیز در گرو چنین بازی‌ای باشد. به خاطر همین من فکر می‌کنم هیچ بازی‌ای برای استقلال در فصل آسان نیست. 

2  گزینه استقلالی از جمله مجیدی و قلعه‌نویی در بین گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی دیده می‌شوند. کدام یک را اصلح‌تر می‌دانید؟
این دو هر دو جزء بهترین مربیان ایران بودند، هستند و خواهند بود اما در هر صورت تجربه بین‌المللی و ملی امیر قلعه‌نویی خیلی بیشتر است و فکر می‌کنم در این مقطع زمانی قلعه‌نویی بیشتر و بهتر می‌تواند به تیم ملی کمک کند. 

بقیه گزینه‌ها به‌خصوص گزینه‌های خارجی را چطور می‌بینید؟
کی‌روش که امتحانش را پس داده است و فکر نمی‌کنم دیگر این مربی برای ما بار فنی داشته باشد و سودی به فوتبال ما برساند. او مربی بسیار بزرگ و خوبی است اما فکر می‌کنم دیگر برای تیم ملی‌مان نتواند گزینه مثبتی باشد. این در حالی است که برانکو هرجا بوده به‌خصوص در تیم‌های ایرانی نشان داده می‌تواند نتایج خوبی بگیرد و مربی با برنامه‌ای به شمار می‌رود. فکر می‌کنم اگر بنا به انتخاب مربی خارجی باشد برانکو بهتر است چون شناخت خوبی از بازیکنان و فوتبال ما دارد و اگر قرار به انتخاب گزینه داخلی باشد گزینه‌هایی مانند نکونام و قلعه‌نویی گزینه‌های مناسبی به شمار می‌روند. 

رفتار مهدی تاج در برنامه اخیر تلویزیونی را پسندیدید؟
سوال‌های مجری سوال‌های مردم بود و سوال‌های خودش نبود و اصلا رفتار جالبی از سوی تاج صورت نگرفت. ای کاش چنین اتفاقی نمی‌افتاد و آقای تاج باید جواب مردم را می‌داد و این نوع برخورد، جالب و قشنگ نبود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار