• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۰-۰۱ - ۱۰:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی تساوی‌های 2 - 2 کارنامه سرمربیگری گل‌محمدی

نقش یحیی در پرگل شدن دربی‌های اخیر

دون شک فوتبال‌دوستان ایرانی بعد از تماشای جدال‌های بیست‌ودومین دوره جام‌جهانی چشم‌هایشان کار سختی برای تطابق پیداکردن با عملکرد تیم‌های حاضر در لیگ خلیج فارس دارد اما به نظر می‌رسد هفته دوازدهم فصل فوتبالی 1402-1401 به دلیل 18 بار فرو ریختن دروازه تیم‌های حاضر در این رویداد و تنها ثبت یک دیدار بدون گل توانست آغاز دوباره خوبی برای فوتبال در کشورمان بعد از تعطیلی 47 روزه باشد.

نقش یحیی در پرگل شدن دربی‌های اخیر

امید نظری‌گوهر؛ خبرنگار: بدون شک فوتبال‌دوستان ایرانی بعد از تماشای جدال‌های بیست‌ودومین دوره جام‌جهانی چشم‌هایشان کار سختی برای تطابق پیداکردن با عملکرد تیم‌های حاضر در لیگ خلیج فارس دارد اما به نظر می‌رسد هفته دوازدهم فصل فوتبالی 1402-1401 به دلیل 18 بار فرو ریختن دروازه تیم‌های حاضر در این رویداد و تنها ثبت یک دیدار بدون گل توانست آغاز دوباره خوبی برای فوتبال در کشورمان بعد از تعطیلی 47 روزه باشد. به‌طور‌قطع حساس‌ترین دیدار روزهای اخیر فوتبال کشورمان تقابل استقلال و پرسپولیس بود که برای ششمین بار در طول 99 تقابل گذشته سرخابی‌های پایتخت با تساوی 2 بر 2 به اتمام رسید. نکته جالب تقابل این 2 باشگاه را می‌توان در یک نکته آماری جست‌وجو کرد. پیش از حضور دوباره یحیی گل‌محمدی روی نیمکت قرمزهای پایتخت تنها در لحظه دمیده شدن سوت پایان شهرآورد پنجاهم و هفتاد و سوم (بدون احتساب دیدار نیمه‌تمام استقلال و پرسپولیس در شهرآورد سی و نهم پایتخت) توسط یانگ جو کیم و سعید مظفری زاده نتیجه 2 بر 2 روی اسکوربورد ورزشگاه آزادی حک شده بود اما مدافع اسبق پرسپولیس در قامت سرمربیگری این تیم در دربی‌های نود و دوم، نود و سوم، نود و چهارم و نود و نهم کار را با تساوی 2 بر 2 به اتمام رسانده است تا دستاورد گل‌محمدی در این ضیافت روی آمار 1 برد و 8 تساوی متوقف شود. البته به جز 4 تساوی 2 - 2 اشاره‌شده گل‌محمدی در کارنامه مربیگری‌اش نتایج مشابه دیگری در قامت هدایت ذوب‌آهن و نفت تهران دارد که روی سرنوشت باشگاه تحت هدایتش یا رقیب تاثیری مستقیم داشته است.

فرار از شکست با حربه تجربه
رقابت‌های نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران مصادف با تغییرات روی نیمکت بالانشینان فصل فوتبالی 1399-1398 شده بود. فارغ از جدایی مصطفی دنیزلی و دراگان اسکوچیچ از تیم‌های تراکتور و صنعت نفت و سپردن هدایت تیم‌های تبریزی و آبادانی به ساکت الهامی و بهنام سراج، بزرگ‌ترین دگرگونی در سرخابی‌های پایتخت با رفتن آندره‌آ استراماچونی و گابریل کالدرون و حضور فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی رقم خورد تا فوتبال‌دوستان به جای تماشای شهرآوردی با رنگ و بوی ایتالیایی- آرژانتینی به نظاره پیکاری کاملا ایرانی بنشینند. آبی‌های پایتخت در نود و دومین دربی تهران بازیکنان تاثیرگذاری همچون عارف غلامی، سیاوش یزدانی و شیخ دیاباته را به‌همراه خود نداشتند اما ‌انگیزه‌های شخصی مجیدی و نبوغ بازیکنانی مثل مهدی قائدی و ارسلان مطهری باعث شد استقلال 2 مرتبه از حریف ‌اش پیش بیفتد اما شاگردان گل محمدی در دقیقه 89 موفق شدند با ضربه بشار رسن بازی را به تساوی 2 بر 2 بکشانند و شاید حتی اگر کمی شانس و دقت چاشنی استراتژی‌های سرخپوشان می‌شد ضربه کاشته آنتونی استوکس در دقیقه 2+ 90 می‌توانست 17 بهمن 1398 را برای پرسپولیس تبدیل به روزی خوشایند کند.

ناکام در حفظ نتیجه
استقلال و پرسپولیس در فصل فوتبالی 1399-1398 بار دیگر در نیمه‌نهایی جام حذفی برابر یکدیگر قرار گرفتند تا مهدی قائدی در دقیقه 4 از آرایش، سیستم و استراتژی‌های بی‌نظم حریف بهترین سود ممکن را ببرد و دروازه بوژیدار رادوشویچ را فرو بریزد. قرمزها در دقایق 49 و 89 توانستند با گلهای بشار رسن و علی علیپور تا یک‌قدمی حضور در دیدار پایانی جام حذفی پیش بروند اما سانتر دقیقه 3+90 هرویه میلیچ، عدم خروج از دروازه سنگربان کروات و پرواز محمد دانشگر تمام آرزوهای سرخپوشان را تبدیل به یاس کرد تا مشخص شدن سرنوشت برنده این نبرد به ضربات پنالتی بکشد و تبدیل نشدن ضربات احمد نوراللهی و کریستین اوساگونا به گل و موفقیت شیخ دیاباته، وریا غفوری، هرویه میلیچ و ارسلان مطهری در نبردهای 2 نفره باعث راه‌یابی استقلالی‌ها به فینال این تورنمنت شود.
آبی‌پوشان تهرانی در 16 دیدار ابتدایی لیگ بیستم روی نیمکت‌شان محمود فکری را می‌دیدند تا شهرآورد نود و چهارم پایتخت محل نبرد گل‌محمدی و فکری باشد. آبی‌پوشان خیلی زود توانستند در دقیقه 2 به پشتوانه زهر ارسلان مطهری و اشتباه کمال کامیابی‌نیا با نتیجه یک بر صفر از حریف‌شان که هنوز از شوک شکست در فینال لیگ قهرمانان آسیا 2020 خارج نشده بود پیش بیفتند اما در ادامه نبرد عقب‌نشینی استقلالی‌ها، تغییر سیستم شاگردان فکری و نیاز مبرم پرسپولیس به پیروزی باعث فرو ریختن دروازه رشید مظاهری توسط مهدی عبدی و وحید امیری در دقایق 51 و 67 شد. اما شاگردان گل‌محمدی در ادامه راه همچون شهرآورد گذشته نتوانستند نتیجه را حفظ کنند تا گل 3+90 مهدی قایدی زمینه حسرت پرسپولیسی‌ها به دلیل موقعیت‌های از دست رفته توسط احمد نوراللهی را فراهم کند.

 رکورد شکست‌ناپذیری حفظ شد
یکی از نکات تلخ کارنامه گل‌محمدی در شهرآوردها را می‌توان در عدم استراتژی مناسب برای حفظ پیروزی خلاصه کرد تا در سال‌های اخیر شاگردان این مربی 3 مرتبه برد را با تساوی عوض کنند. اما تیم تحت هدایت مرد 51 ساله توانست بعد از گشوده شدن دروازه‌اش توسط روزبه چشمی و ارسلان مطهری در دقایق 30 و 50 و مشاهده نتیجه 2 بر 1 روی اسکوربورد ورزشگاه آزادی با ضربه سر گئورگی گولسیانی در دقیقه 89 از مهلکه شکست بگریزد و تا پیش از آغاز هفته سیزدهم لیگ برتر و تقابل با پیکان به پشتوانه 25 امتیاز به جایگاه نخست جدول بیست و دومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران تکیه بزند.

تکرار اشتباهات گذشته
البته بدون شک کسب نتیجه 2 بر 2 توسط گل‌محمدی در قامت سرمربی پرسپولیس در دیدارهای مهم به موارد اشاره‌شده خلاصه نمی‌شود و این سرمربی در فصل فوتبالی 1392-1391 به دلیل درس نگرفتن از 2 دیدار زمینه‌ساز غم و ناراحتی خیل عظیم هواداران قرمز بود. جایگزین مانوئل ژوزه، ماجراجویی‌اش روی نیمکت سرخپوشان را از مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی آغاز کرد تا با پیروزی 6 بر صفر گام در نیم‌فصل دوم دوره دوازدهم لیگ برتر و پیکار با صنعت نفت آبادان بگذارد. سرخ‌ها با گل‌های دقایق 4 و 10 علی کریمی و محمد نوری موفق شدند بعد از سالها یک بازی چشم‌نواز و قابل‌قبول را در مستطیل سبز ارائه دهند اما ناتوانی در حفظ نتیجه باعث شد در دقایق 55 و 84 دروازه نیلسون جونیور توسط رضا خالقی‌فر و روح الله عرب باز شود و رویاپردازی علاقه‌مندان پرسپولیس خیلی زود تبدیل به واقعیت گردد. از سوی دیگر شاگردان این مربی در دقیقه 3+90 سی‌امین تقابل‌شان در دوازدهمین دوره لیگ برتر برابر مس کرمان پیروزی 2 بر یک را با تساوی 2 بر 2 عوض کردند تا ناتوانی آنها در حفظ نتیجه کاملا نمایان شود.
پرسپولیسی‌ها در مهم‌ترین و حساس‌ترین دیدارشان در فصل فوتبالی 1392-1391 در فینال جام حذفی به دیدار سپاهان رفتند تا در ابتدا گل دقیقه بیست و چهارم کریم انصاری‌فرد ورزشگاه مملو از تماشاگر آزادی را به ناگهان منفجر کند. سپاهانی‌ها در دقیقه 59 توانستند از اشتباه حسین ماهینی و نیلسون جونیور بهترین سود ممکن را ببرند و بعد از روانه شوت جواهیر سوکای جشن شادی را در اردویشان برپا کنند. محمد نوری در دقیقه نهم اوقات اضافه موفق شد توپ را وارد دروازه شهاب گردان کند تا قرمزها در یکقدمی حضور در لیگ قهرمانان آسیا 2014 قرار گیرند اما شاگردان زلاتکو کرانچار با زهر و ضربه دقیقه 106 محمد غلامی بیش از 100 هزار نفر تماشاگر حاضر در استادیوم را ناچار به سکوت کردند. شاگردان گل‌محمدی در ضربات پنالتی نیز چندان مطمئن ظاهر نشدند تا از دست رفتن ضربات پنالتی توسط هادی نوروزی و رضا حقیقی و موفقیت اروین بولکو، محمدرضا خلعتبری، امید ابراهیمی و احسان حاج‌صفی در نبردهای 2 نفره روبه‌روی سنگربان برزیلی باعث بالا رفتن جام قهرمانی توسط محرم نویدکیا شود.

از دست رفتن پیروزی به قیمت عدم قهرمانی
یحیی گل‌محمدی در قامت سرمربیگری باشگاه نفت تهران نیز نتوانست در یک دیداری که در پایان اهمیت آن مشخص شد پیروزی را حفظ کند. شاگردان وی در دیدار پایانی نیم‌فصل نخست لیگ سیزدهم به پشتوانه گل به خودی هادی عقیلی و ضربه حسین ابراهیمی از سپاهان پیش افتادند اما گلهای دقیقه 80 و 89 امید ابراهیمی و احسان حاج‌صفی اندوخته 3 امتیازی شاگردان این مربی را به یک امتیاز تقلیل داد تا نفت در پایان فصل نتواند در جنگ کسب عنوان قهرمانی از فولاد خوزستان و پرسپولیس سبقت بگیرد و با فاصله 2 امتیازی نسبت به قهرمان، یعنی شاگردان فرکی با تکیه به جایگاه سوم فصل فوتبالی 1392-1393 را به اتمام برساند. البته نمی‌توان نقش شکست هفته سی‌ام برابر سپاهان را در عدم قهرمانی این تیم کتمان کرد اما قطعا تساوی تلخ روبه‌روی زردپوشان اصفهانی، داماش گیلان و استقلال خوزستان نیز روی عدم کامیابی اشاره‌شده نقش داشت.

سد راه قهرمانی تیم محبوب
گل‌محمدی را باید یکی از سرمربیان برتر فوتبال ایران دانست که با متوقف کردن و پیروزی مقابل تیم محبوبش ارزش‌هایش را اثبات کرده است که بدون شک یکی از این رخدادها در هفته نوزدهم دوره پانزدهم لیگ برتر رقم خورد. گاندوها در دقیقه 73 نبرد روبه‌روی شاگردان برانکو ایوانکوویچ موفق شدند گل دقیقه 35 امید عالیشاه را جبران کنند اما دوباره تیم تحت هدایت مرد کروات در دقیقه 79 از ذوب‌آهنی‌ها پیش افتادند اما ارسال دقیقه 3+90 دانیال اسماعیلی‌فر، تزلزل مدافعین و سنگربان پرسپولیس و ضربه سر مرتضی تبریزی باعث حک شدن نتیجه 2 بر 2 روی اسکوربود ورزشگاه فولاد‌شهر شد. تبدیل صفر امتیاز به یک امتیاز در لحظات پایانی تاثیری روی سرنوشت ذوب‌آهنی‌ها در فصل فوتبالی 1395-1394 نداشت اما پرسپولیسی‌ها به دلیل همین تساوی‌های تلخ در پایان فصل به نظاره جشن قهرمانی استقلال خوزستانی‌ها نشستند. همچنین شاگردان این سرمربی در دوره بیست و هشتم جام حذفی توانستند در مرحله یک‌چهارم نهایی از شکست 2 بر صفر، پیروزی در ضربات پنالتی و صعود به جمع 4 تیم را خلق کنند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار