• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۰-۰۱ - ۱۰:۰۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مجیدی در امارات می‌ماند، برانکو متعهد به عمان

فدراسیون فقط یک گزینه برای هدایت تیم ملی دارد

جام جهانی 2022 با قهرمانی تیم ملی آرژانتین به پایان رسید و تیم ملی ایران هم مانند همه ادواری که در این رقابت‌ها حضور داشت، نتوانست از مرحله گروهی صعود کند.

فدراسیون فقط یک گزینه برای هدایت تیم ملی دارد

حمیدرضا اسکندری؛ خبرنگار گروه ورزش: جام جهانی 2022 با قهرمانی تیم ملی آرژانتین به پایان رسید و تیم ملی ایران هم مانند همه ادواری که در این رقابت‌ها حضور داشت، نتوانست از مرحله گروهی صعود کند. مساله‌ای که در این رقابت‌ها خیلی به چشم آمد نزدیکی تیم‌های حاضر در مسابقات بود که نشان داد فوتبال در همه قاره‌ها درحال پیشرفت است و بی‌دلیل نیست که فیفا قصد دارد از سال 2026 مسابقات را با 48 تیم برگزار کند. از همین رو برای دوره بعد آسیا 8.5 سهمیه در جام‌جهانی خواهد داشت که نشان می‌دهد تیم ملی کشورمان برای صعود به این مسابقات خیلی کار سختی پیش رو ندارد.
اما اینکه برای چهارسال آینده فدراسیون فوتبال کشورمان چه برنامه و چه اهدافی دارد به نظر می‌آید با آن بیگانه است. از این جهت که مهدی تاج و مهدی محمدنبی از وقتی که تیم ملی از قطر برگشته درتلاش بوده و هستند که به همه بقبولانند تیم ملی در جام‌جهانی، نه‌تنها ناکام نبوده، بلکه عملکرد خوبی داشته است و اگر هم نتوانسته خوب نتیجه بگیرد، به‌دلیل دیر آمدن کارلوس کی‌روش به تیم ملی، عوامل حاشیه‌ای و بدشانسی بوده است.در واقع تاج و نبی هر تصمیمی را که خودشان اتخاذ کرده‌اند مثبت ارزیابی کرده و اعتقادشان این است که با همین دست فرمان نیز باید در جام ملت‌ها حضور پیدا کنند.
از صحبت‌های اخیر رئیس و نایب‌رئیس فدراسیون پیداست که در شرایط فعلی برای آنها فقط جام ملت‌ها مهم است و اگر تیم ملی در این رقابت‌ها نتایج خوبی بگیرد، احتمالا سرمربی‌اش برای جام‌جهانی 2026 حفظ خواهد شد.
در این میان مسئولان فدراسیون برای خود این زحمت را قائل نشده‌اند که برای انتخاب سرمربی تیم ملی نیم‌نگاهی هم به مربیان مطرح خارجی که درحال‌حاضر بیکار هستند، داشته باشند و مدام از چند مربی ایرانی برای هدایت تیم ملی نام می‌برند و از طرفی از کی‌روش به‌شدت حمایت می‌کنند تا همچنان او گزینه اول‌شان برای هدایت تیم ملی باشد.
تاج در آخرین اظهارنظرش درمورد گزینه‌های هدایت تیم ملی از علی دایی، امیر قلعه‌نویی، فرهاد مجیدی و برانکو ایوانکوویچ درکنار کی‌روش نام برد که با یک بررسی کوتاه می‌توان گفت در این شرایط به‌نظر می‌رسد سرمربی تیم ملی از قبل انتخاب شده است.

علی دایی؛ نه کارنامه موفقی دارد
نه تمایل به همکاری

بررسی کارنامه مربیگری علی دایی و اینکه آیا او گزینه مناسبی برای هدایت است، اصلا نمی‌تواند سخت باشد. مربی که آخرین‌بار در فروردین سال 1398 روی نیمکت سایپا نشست و بعد از آن رو به کارهای اقتصادی آورد. دایی در این مدت بارها اعلام کرده که تمایلی برای ادامه مربیگری ندارد درحالی‌که هدایت تیم ملی باید به مربیانی سپرده شود که تشنه کار باشند و در روز ساعت‌های زیادی برای پیشبرد برنامه‌های خود وقت بگذارند.

قلعه‌نویی؛ مخالف زیاد دارد
کاری به این نداریم که امیر قلعه‌نویی سال‌هاست در کسب عنوان قهرمانی در تیم‌هایش ناکام بوده و آخرین باری که توانست قهرمان لیگ شود 10 سال پیش با استقلال بود. واقعیت امر این است که هدایت تیم ملی باید به مربی سپرده شود که بین طرفداران فوتبال و اهالی آن وجهه بسیار خوبی داشته باشد. سرمربی گل‌گهر مربی قابل‌احترامی است اما در بین طرفداران فوتبال مخالفانش قابل‌قیاس با طرفدارانش نیستند. ضمن اینکه قلعه‌نویی در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال فقط یک حامی دارد که او هم دوست و همبازی قدیمی‌اش است.

برانکو؛ متعهد به فوتبال عمان
مهدی تاج درحالی از برانکو به‌عنوان یکی از گزینه‌های هدایت تیم ملی نام می‌برد که او تحت قرارداد فدراسیون عمان است و آذر سال گذشته بود که قراردادش را با این فدراسیون تا پایان جام ملت‌های 2023 تمدید کرد. ضمن اینکه بعد از عملکرد خوب عمان در بازی دوستانه آخرش مقابل آلمان رسانه‌های این کشور خواستار تمدید قرارداد با این مربی کروات شدند. درکنار این مساله برانکو بارها عنوان کرده که به‌خاطر پایبندی‌اش به فدراسیون عمان پیشنهادهای زیادی را رد کرده است. با این تفاسیر باید گفت تاج درحقیقت با مطرح کردن اسم برانکو فقط خواسته نام گزینه‌هایی که کمترین شانس را برای هدایت تیم ملی دارند، بیشتر کند.

مجیدی چراغ سبز نشان نداد
شاید در اسامی نام‌برده جدی‌ترین رقیب برای کارلوس کی‌روش، فرهاد مجیدی باشد؛ مربی‌ای که بعد قهرمانی با استقلال راهی فوتبال امارات شد تا در لیگ این کشور تجربه جدیدی کسب کند. اگرچه مجیدی هم در امارات تحت قرارداد باشگاه اتحاد کلباست اما او خودش هم تمایل چندانی برای هدایت تیم ملی ندارد و این موضوع را نیز به اطلاع مسئولان فدراسیون رسانده، با این حال تاج از این مربی برای هدایت تیم ملی نام برده است.

کی‌روش انتخاب اول و آخر فدراسیون
مهدی تاج بعد از بازگشت از قطر تلاش زیادی کرد تفکرات هیات‌رئیسه را به افکارش درمورد کی‌روش نزدیک کند اما تا الان موفق نبوده است. سرمربی پرتغالی در هیات‌رئیسه پنج‌ مخالف دارد و همین مساله کار را برای تاج جهت انتخاب گزینه مدنظرش سخت می‌کند. درحقیقت گزینه‌هایی هم که کنار کی‌روش قرار داده شده بیشتر شبیه یک بازی رسانه‌ای است تا اینکه فدراسیون بخواهد با بررسی همه جوانب و شرایط گزینه‌های مطرح‌شده تصمیم نهایی را بگیرد. تاج و نبی به‌خاطر ارتباط خوبی که با کی‌روش دارند سخت درتلاش بوده و هستند که او را برای جام ملت‌ها نیز حفظ کنند. همه هدف این دو فرد مسئول در فدراسیون فعلا موفقیت تیم ملی در جام ملت‌هاست و تمدید قرارداد با کی‌روش هم تا پایان این مسابقات خواهد بود، حتی درمورد بازیکنان تیم ملی هم قرار نیست خیلی اتفاق جدیدی رخ دهد و تیم ملی با کمترین تغییرات برای جام ملت‌ها تدارک خواهد دید. شواهد این امر نشان می‌دهد که توافقات اولیه فدراسیون با کی‌روش انجام شده و این مربی از همین حالا به‌دنبال برنامه‌ریزی برای تیم ملی تا شروع جام ملت‌های آسیاست. با این حساب قرار نیست با هیچ مربی مطرح و صاحب‌سبکی در فوتبال دنیا نیز حتی مذاکره‌ای صورت گیرد. گزینه‌های داخلی هم با دلایلی که گفته شد هیچ یک رقیب جدی برای کی‌روش محسوب نمی‌شوند و فقط شرایط مجیدی تا حدی بهتر از بقیه است که او خودش تمایل به همکاری با فدراسیون در این مقطع ندارد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار