• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۰-۰۱ - ۰۰:۲۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
دکتر طهرانچی:

شبکه‌سازی دانشجویی در اردوهای راهیان نور اهمیت دارد

رئیس دانشگاه آزاد بر حمایت از برگزاری اردوهای دانشجویی به‌ویژه اردوهای راهیان نور تاکید کرد.

شبکه‌سازی دانشجویی  در اردوهای راهیان نور اهمیت دارد

نشست صمیمانه دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد با دانشجویان دانشگاه آزاد استان گلستان در واحد گرگان برگزار شد. 
در ابتدای این نشست تعدادی از دانشجویان به نمایندگی از بسیج دانشجویی، تشکل‌های اسلامی، کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی دانشگاه آزاد استان گلستان به بیان مطالب، نظرات، دغدغه‌ها، پیشنهادها و... پرداختند. 
لزوم توجه و تقویت برنامه‌های فرهنگی و افزایش بودجه این حوزه، تاکید بر رعایت عفاف و حجاب در محیط دانشگاه و توجه به آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوطه، پرورش روحیه پرسشگری دانشجویان، فرصت‌دهی برای حضور هوشمند جوانان در جامعه، رفع بروکراسی‌ها و موانع برای فعالیت‌های دانشجویی، بررسی عملکرد کانون‌ها و رتبه‌بندی آنها، نظارت بر وضعیت آزمایشگاه‌ها، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی، تخصیص فضای رفاهی برای دانشجویان، رسیدگی به خوابگاه‌های دانشجویی و برگزاری کارگاه‌های علمی و آشنایی دانشجویان با آینده شغلی ازجمله موضوعات مطرح‌شده توسط نمایندگان دانشجویان بود. 
همچنین دانشجویان مواردی چون برنامه‌ریزی برای جذب و حفظ نخبگان، توجه به شرایط اقتصادی و موضوعات مربوط به شهریه، ایجاد فضای شور و نشاط در محیط دانشگاه، استفاده از کارشناسان فرهنگی مجرب و باانگیزه در واحدهای دانشگاهی، ایجاد بستر مناسب برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای، فراهم کردن بستر کار برای دانشجویان، افزایش بودجه انجمن‌های علمی و اختصاص فضای مناسب به آنها، افزایش میزان تسهیلات دانشجویی، تسهیل صدور مجوز برگزاری نشست‌های دانشجویی، راه‌اندازی سرویس حمل‌ونقل دانشجویان، بهبود شرایط سلف و غذای دانشجویی را مطرح کردند. 
دکتر طهرانچی پس از استماع صحبت‌های دانشجویان، گفت: «بسیار مفتخریم چنین دانشجویان مطالبه‌گر و واقع‌بین در دانشگاه آزاد داریم و همه تلاش و برنامه‌های خود را برای پیشرفت و اعتلای آنها به کار خواهیم گرفت.» 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موضوع شهریه دانشجویان و پرداخت حقوق و دستمزد اساتید و کارکنان این دانشگاه، تصریح کرد: «واقعیت این است که دانشگاه آزاد با دوگانه خدمت و شهریه مواجه است، اما در این دوگانه هیچ‌گاه هزینه‌ای برای راحتی خودمان در نظر نگرفته‌ایم. بحمدالله در این مدت توانستیم وابستگی بودجه به شهریه دانشجویی که 85 تا 90 درصد بود را به 70-60 درصد کاهش دهیم. البته تمام شهریه دریافتی صرف پرداخت حقوق و دستمزد اعضای هیات‌علمی و کارکنان دانشگاه می‌شود و فاصله بین حقوق و شهریه، فعالیت‌های فرهنگی، پرداخت حق‌التدریس و حق‌التحریر، هزینه‌های زیرساختی و... که مازاد درآمدهای شهریه‌ای است، از محل دیگر فعالیت‌های دانشگاه تامین می‌شود.» 
وی افزود: «برای حمایت از دانشجویان در حوزه شهریه، سپرده‌گذاری واحدهای دانشگاهی در بانک‌ها را ممنوع کرده و تاکید کردیم که سپرده‌های دانشگاه برای پرداخت تسهیلات کم‌بهره به دانشجویان در بانک‌های قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری شود. البته دانشگاه آزاد در حوزه مالی نهایت تعامل و همکاری را با دانشجویان دارد، به‌طوری که اکنون با گذشت سه ماه از آغاز نیم‌سال تحصیلی، 52 درصد شهریه ترم جاری دریافت شده است، اما دانشجویان نیز باید به این موضوع توجه داشته باشند که دانشگاه نمی‌تواند بدون دریافت شهریه، حقوق و دستمزد کارکنان و اعضای هیات‌علمی را تامین کند. البته موضوعات مطرح‌شده مطالباتی بحق است و دانشجویان باید این مطالبه‌گری را داشته باشند.» 
دکتر طهرانچی با اشاره به انجام نظارت‌های میدانی و تهیه پرسشنامه‌های الکترونیکی از دانشجویان برای آگاهی و نظارت بر فعالیت واحدهای دانشگاه آزاد ، گفت: «گزارش‌های میدانی و نظرسنجی از دانشجویان به‌صورت مرتب به بنده ارائه می‌شود. به همین دلیل در جریان کوچک‌ترین موضوعات و مشکلات دانشجویان قرار دارم.» 
رئیس دانشگاه آزاد به مسائل مربوط به غذای دانشجویی اشاره کرد و افزود: «دانشگاه‌های دولتی از محل یارانه تخصیص‌داده‌شده به صندوق رفاهی دانشجویان، غذای دانشجویی دریافت می‌کنند اما طی یک دهه گذشته حمایت این صندوق از دانشگاه آزاد به حداقل رسیده است. شما دانشجویان باید در کنار مدیران دانشگاه این موضوع را مطالبه‌گری کنید تا در خدمات و حمایت‌های دولت از سلف‌های دانشجویی تبعیض صورت نگیرد، اما ما نیز تاکید کرده‌ایم که غذای دانشجویی باید با بهترین کیفیت و کمترین قیمت به دست دانشجویان برسد.» 

شبکه‌سازی دانشجویی در اردوهای راهیان نور اهمیت دارد
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «واقعیت این است که نظام بروکراتیک و پیچیده اداری در همه نهادها ریشه کرده است. در این مدت در دانشگاه آزاد تلاش داشته‌ایم که با این نظام بروکراتیک مقابله کرده و پیچیدگی‌ها و زمان‌بر بودن رویه‌های اداری را کاهش دهیم، اما زمان زیادی نیاز است تا این چرخ مربع به حرکت درآید.» 
وی ادامه داد: «برای تسریع امور مربوط به فعالیت‌های فرهنگی، بودجه‌ای نزد معاونان فرهنگی قرار داده شده تا بتوانند بدون طی کردن مراحل اداری زمان‌بر، فعالیت‌های دانشجویی و فرهنگی را اجرایی کنند.» 
عضو هیات امنای دانشگاه آزاد با تاکید بر حمایت از برگزاری اردوهای راهیان نور گفت: «یکی از برنامه‌های جدی این دانشگاه، برگزاری اردوهای راهیان نور است چراکه در دوران کرونا و با غیرحضوری شدن دانشگاه‌ها، برخی از جوانان درگیر فضای مجازی شدند و باید آنها را به فضای حقیقی بیاوریم. یکی از راهکارها، برگزاری اردوهای دانشجویی به‌ویژه اردوهای راهیان نور است. در برگزاری این اردوها، آنچه بیش از بودجه مهم است، شبکه‌سازی دانشجویی است.» 
دکتر طهرانچی با اشاره به مطالبه دانشجویان درخصوص اجرای دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی و رفتاری و لزوم توجه به حجاب و عفاف در محیط دانشگاه، اظهار داشت: «واقعیت این است که دشمن توانسته نسبت به ارزش اجتماعی و اقبال عمومی حجاب در دستگاه محاسبات مردم اختلال ایجاد کند که اصلاح آن نیازمند توجه به تعلیم‌وتربیت اجتماعی است. به همین دلیل معتقدیم امر حجاب بیشتر از آنکه انضباطی باشد، اجتماعی است و همه ارکان دانشگاه ازجمله تشکل‌های دانشجویی باید تلاش کنند تا امر حجاب را به جایگاه معروف اجتماعی خود برگردانند.»

 دانشگاه برای ارتقای امید جوانان  برنامه‌ریزی‌های منسجم زیادی دارد
رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: «نظام سلطه ارزش‌های دینی، هویتی، ملیتی و خانواده را مورد هدف قرار داده تا مردم را شهروند تکنولوژی و دهکده جهانی کند. به همین دلیل برای انسانیت و برده‌داری مدرن خواب‌های زیادی دیده است. آنچه اتفاق می‌افتد، یک رفتار شبکه‌ای است و در مواجهه با این روند، نباید تحلیل نقطه‌ای داشت. اکنون در زمان و برهه حساس و مهمی قرار داریم، اما آینده از آن شما جوانان است و کشورهای منطقه به شما چشم امید دوخته‌اند.» 
دکتر طهرانچی با اشاره به ویژگی‌های شهدای جهاد علمی اظهار داشت: «یکی از شاخص‌های شهیدان علی‌محمدی، شهریاری، فخری‌‌زاده و دیگر شهدای این عرصه داشتن تفکر ایرانی بود. به همین دلیل با وجود مقالات فراوانی که در حوزه فیزیک داشتند، چون در جریان فکری غرب قرار نگرفته بودند، ترور و شهید شدند. بحمدالله در نظرسنجی‌ها، جوانان به آینده امیدوارند. دانشگاه آزاد نیز برای ارتقای امید جوانان برنامه‌ریزی‌های منسجم زیادی دارد که رویداد «عصر امید» یکی از آنهاست.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به اعضای تشکل‌های دانشجویی گفت: «شما خلاق و توانمند هستید و باید در این جنگ ترکیبی و شبکه‌ای، به کمک بیایید. اکنون تعالی اجتماعی برعهده شماست و در این راه باید با دیگر جوانان گفت‌وگو کنید. در این پیچ تاریخی باید کلان‌نگر و ولی‌محور بوده و با در نظر گرفتن ابعاد شبکه جهانی و یورش‌هایی که به انسانیت وارد کرده‌اند، هوشیار باشید.»  دکتر طهرانچی همچنین در ادامه این سفر، در جلسه‌ای جداگانه، با کارکنان و اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان دیدار و گفت‌وگو کرد. 

آغاز ثبت‌نام و انتخاب رشته تکمیل‌ظرفیت پذیرش دانشجو صرفا براساس سوابق تحصیلی 
ثبت‌نام و انتخاب رشته تکمیل‌ظرفیت پذیرش دانشجو صرفا براساس سوابق تحصیلی در مقاطع کارشناسی پیوسته و کاردانی ناپیوسته دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد.  به اطلاع متقاضیان ثبت‌نام و شرکت در تکمیل‌ظرفیت پذیرش براساس سوابق تحصیلی در مقاطع کارشناسی پیوسته و کاردانی ناپیوسته دانشگاه آزاد اسلامی می‌رساند ثبت‌نام و انتخاب رشته از دیروز چهارشنبه ۳۰ آذر آغاز و تا روز شنبه ۱۰ دی ادامه خواهد داشت. 
داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سامانه مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی به نشانی www. azmoon. org ابتدا دفترچه راهنمای ثبت‌نام را دریافت و پس از مطالعه و کسب آگاهی، درصورت تمایل و داشتن شرایط با تهیه کارت اعتباری نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته اقدام کنند. 

دوره مهارت‌افزایی اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد برگزار می‌شود
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد از راه‌اندازی دوره مهارت‌افزایی برای منتورها و مشاورهای دانشگاه آزاد خبر داد و افزود: «این دوره در قالب علوم شناختی با موضوعات حل مسائل خلاق و تفکر خلاق در بخش مهارت‌زایی و مهارت‌های کسب‌وکار همچون مارکتینگ و تحلیل بازار برگزار می‌شود.»
محمدجواد صدری‌مهر، در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره اقدامات جدید پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد گفت: «پارک علم و فناوری این دانشگاه دوره مهارت‌افزایی برای منتورها و مشاورهای دانشگاه را در مدرسه کسب‌وکار راه‌اندازی کرده است. این دوره شامل ۷۲ ساعت آموزش در بخش‌های متعدد در قالب علوم شناختی با موضوعات حل مسائل خلاق، تفکر خلاق و... در بخش مهارت‌زایی و مهارت‌های کسب‌وکار همچون مارکتینگ و تحلیل بازار است. از دیگر اقدامات شامل آینده‌پژوهشی، آینده‌شناسی و تاثیر فناوری نوین در آینده کسب‌وکار شامل هوش‌مصنوعی، علوم اعصاب و دیگر فناوری‌ها و علوم موثر در آینده کسب‌وکار می‌شود.»
وی افزود: «هدف از برگزاری دوره این است که به مهارت منتور (شخصی با برخورداری از دانش، مهارت‌ها و تجربه‌های کافی به کارآموز یا کارمند کم‌تجربه کمک می‌کند تا در مسیر زندگی شخصی و حرفه‌ای خود به‌درستی گام بردارد) در شبکه دانشگاه آزاد افزوده شود. به باور بنده منتور کسی است که به‌دلیل تجربه ناموفق چندساله استارتاپ را به یک تجربه موفق کوتاه‌مدت تبدیل ‌کند و نقش او بی‌بدیل و کلیدی است و برگزاری این دوره بدون حضور منتورها بی‌نتیجه است.» رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد تاکید کرد: «محوری‌ترین فرد و بخش در هر منطقه منتورها هستند و سعی شده از آنها به‌عنوان اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد در راستای وظایف خود به مهارت‌افزایی بپردازند، چون منتور (افراد کاربلد) در چرخه طبیعی فناوری طی سال‌ها فعالیت پرورش داده شده و باید در بطن دانشگاه آزاد به مهارت‌افزایی پرداخته و با آینده فناوری و کسب‌وکارها آشنا شوند.»
صدری‌مهر افزود: «این دوره ۷۲‌ ساعته به شکل حضوری و غیرحضوری برگزار می‌شود و در این دوره دو دانشگاه و آکادمی اروپایی برای آموزش حضور داشته و مدرسه کسب‌وکار مسئولیت‌های متعدد را برعهده دارد. اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این دوره به‌عنوان منتور یا مشاوره در فضاهای متعدد دانشگاه به فعالیت می‌پردازند.» 
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد تاکید کرد: «این دوره به شکل مشترک بین پارک علم و فناوری و معاونت توانمندسازی و مهارت‌های کاربردی دانشگاه آزاد برگزار می‌شود. افراد شرکت‌کننده از امتیاز ارتقای اعضای هیات‌علمی برخوردار می‌شوند. همچنین هر‌ساله دوره‌های حرفه‌ای و مبتدی مهارت‌افزایی در زمستان سال آینده برگزار ‌شود.»

وحدت حوزه و دانشگاه ارمغان انقلاب اسلامی است
مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد گفت: «وحدت حوزه و دانشگاه از تئوری‌های فاخر و ارمغان انقلاب است که امام خمینی(ره) در روزهای آغازین انقلاب آن را رقم زد.»
شریفانی در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه آزاد واحد قشم با اشاره به اینکه معمار اندیشه وحدت، شهید مفتح است، خاطرنشان کرد: «ایجاد بستر نقد تفکر ماتریالیستی، اثبات کارآمدی دین در حل مشکلات و تلاش برای اجماع و همفکری متفکران حوزه و دانشگاه از زحمات ارزشمند شهید مفتح است.»
وی با اشاره به آسیب‌های این وحدت اظهار کرد: «خطری که از سوی دانشگاه وحدت را تهدید می‌کند، سیطره تفکر پوزیتیویستی و سکولاری مادی‌گرایانه در قالب اینکه علم حلال مشکلات است و خطری که از سمت حوزه وحدت را تهدید می‌کند، تفکر خرافی افراطی و فقدان نخبگان مشترک در این عرصه است. بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب هنوز تعداد معدودی از اندیشمندان مثل شهید مطهری، شهید مفتح، مقام‌معظم‌رهبری، مرحوم آیت‌الله مصباح منادی وحدت حوزه و دانشگاه هستند، در‌حالی‌که انتظار می‌رود هزاران نفر از اندیشمندان حوزه و دانشگاه به این میدان آمده و اقدامات موثری را در عرصه وحدت انجام دهند.»
شریفانی با بیان اینکه حوزه روزی متولی اغلب علوم بوده و اکنون باید بپذیرد که رقبای زیادی در این عرصه پیدا کرده است، افزود: «وحدت حوزه و دانشگاه به معنای این است که دانشگاه بپذیرد دین در بخش‌های مختلف معرفتی، عاطفی و رفتاری سهم دارد و حوزه بپذیرد دانشگاه بخش‌های مختلفی از علوم را متولی‌گری می‌کند

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار