• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۹-۲۹ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی شرایط قرمزها در آستانه دربی امروز: پرسپولیس در شوک غیبت مهاجمانش

آشوبی: سخت‌ترین روزهای مربیگری گل‌محمدی است

این دربی می‌تواند جذاب باشد

دربی پایتخت در شرایطی امروز برگزار می‌شود که نه خبری از لوکادیا است و نه شیخ دیاباته‌ای که قرار بود اولین تقابلش با استقلال رقم بخورد. تماشاگران هم همچنان از حضور در ورزشگاه‌ها محروم هستند و هوای تهران هم آلوده‌تر از هر زمان دیگری است. همه این اتفاقات قطعا از هیجان و جذابیت دربی خواهد کاست و در چنین شرایطی سخت است .

آشوبی: سخت‌ترین روزهای مربیگری گل‌محمدی است

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:دربی پایتخت در شرایطی امروز برگزار می‌شود که نه خبری از لوکادیا است و نه شیخ دیاباته‌ای که قرار بود اولین تقابلش با استقلال رقم بخورد. تماشاگران هم همچنان از حضور در ورزشگاه‌ها محروم هستند و هوای تهران هم آلوده‌تر از هر زمان دیگری است. همه این اتفاقات قطعا از هیجان و جذابیت دربی خواهد کاست و در چنین شرایطی سخت است که انتظار بازی جذاب و تماشایی را از سوی دو تیم داشته باشیم. مخصوصا اینکه مسابقات هم بیش از 50 روز تعطیل بوده و این مساله خودش بر کیفیت بازی تاثیر منفی خواهد گذاشت. کمتر دربی پیش‌ آمده که جذاب و پرگل از آب در بیاید اما حداقل در این چند سال اخیر دربی آن چنانکه باید حساس جلوه داده نشده تا این مساله باعث نشود تیم‌ها تحت تاثیر حواشی قرار بگیرند. در شرایط فعلی هم شاهد کمترین کری از سوی بازیکنان و مربیان دو تیم بوده‌ایم که این موضوع هم به‌نوبه خودش از هیجانات بازی می‌کاهد. در کل می‌توان گفت که این دربی با دربی‌های قبل کمی فرق دارد چون عوامل همه دست به دست همه داده تا دربی خوبی انتظار نرود. اتفاقی که امیدواریم برعکس آن را در بازی امروز شاهد باشیم. در این مورد فرزاد آشوبی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «اتفاقات زیادی رخ داده که باعث می‌شود خیلی آنها را برای دربی مثبت ارزیابی نکنیم. به هر حال این بازی همیشه حساسیت خودش را داشته اما در شرایط فعلی از این حساسیت تا حدی کاسته شده است. اول اینکه دو تیم در شرایطی به مصاف هم می‌روند که چندان از وضعیت هم خبر ندارند. مسابقات به‌خاطر جام‌جهانی مدت‌ها تعطیل بوده و این موضوع نه‌تنها در لیگ ما بلکه در همه لیگ‌های معتبر دنیا هم تاثیر منفی خود را خواهد گذاشت. خیلی مهم است که بازیکن در شرایط بازی باشد و تمرین زیاد هیچ‌وقت بازیکن را آماده مسابقه نگه نمی‌دارد. در چنین شرایطی سخت است که بتوان بازی امروز را پیش‌بینی کرد اما با مهره‌هایی که دو تیم در اختیار دارند حداقل این انتظار را داریم بازی قابل‌قبولی را تماشا کنیم. الان هواداران فوتبال بازی‌های جام‌جهانی را دیده و از این لحاظ سیراب هستند و البته انتظارشان هم این است بازی حداقل نزدیک به این سطح را هم در دربی ببینند که انتظار زیادی نمی‌تواند باشد.»
سازمان لیگ می‌توانست دربی را قبل از جام‌جهانی که بازیکنان در شرایط بازی بودند برگزار کند یا حداقل دو سه هفته بعد از تعطیلات تا این مساله کمک کند هواداران شاهد بازی جذاب‌تری باشند. حتی می‌شد قبل از آغاز بازی‌های لیگ مسابقات جام حذفی را برگزار کرد تا سرخابی‌ها پیش از دربی به شرایط مسابقه نزدیک شوند. هر چند پرسپولیس قبل از این مسابقه در یک بازی دوستانه به مصاف سپاهان رفت و استقلال هم ترجیح داد با تیم‌هایی مثل ملوان و نفت مسجد سلیمان مصاف کند. آشوبی در واکنش به این موضوع می‌افزاید: «طبعا اگر دربی در کوران داغ مسابقات برگزار می‌شد جذاب‌تر بود اما الان هم نمی‌شود از سازمان لیگ خرده گرفت. به هر حال بازی‌ها باید در زمان تعیین‌شده برگزار شود و تیم‌ها هم موظفند به برنامه‌ریزی‌ها احترام بگذارند. اما حرف من این است که وقتی به‌خاطر آلودگی هوا مدارس تعطیل می‌شود و مسابقات مختلف هم لغو می‌شود چرا باید دربی را برگزار کنند؟ یعنی آلودگی برای بازیکنان سرخابی ضرر ندارد. این هم از آن ابهاماتی است که ذهن آدم را درگیر می‌کند. از طرفی هواداران چرا نباید به ورزشگاه آمده و بازی را تماشا کنند. توجیهی برای این سوال وجود ندارد. واقعا برای خود من درکش سنگین است که هدف از برگزاری بازی‌ها بدون تماشاگر چیست. این اتفاق حالا قرار است در دربی هم رخ دهد بدون آنکه دلیل قانع‌کننده‌ای برای هواداران بیاورند. اطلاع چندانی از قوانین فیفا ندارم اما ممکن است ادامه این روند واکنش فیفا را هم در پی داشته باشد. به هر حال فوتبال متعلق به تماشاگران است و هیچ توجیه فنی برای دور کردن آنها از بازی‌ها وجود ندارد. در همه جای دنیا تلاش می‌شود تا تماشاگران را به ورزشگاه بکشانند اما در کشور ما برعکس عمل می‌شود.»

 در غیاب 2 مهاجم اصلی
هواداران پرسپولیس تا هفته پیش امیدوار به این بودند که دربی پایتخت با یک زوج خیلی خوب متشکل از شیخ دیاباته و یورگن لوکادیا در خط حمله تیم محبوب‌شان برگزار شود اما در فاصله 5 روز هر دو بازیکن را به دلایل مختلف از دست دادند. اتفاقی که شوک سنگینی را به پرسپولیس و شخص یحیی گل‌محمدی وارد کرد. یحیی در نشست خبری دیروز خود هم به این مساله اشاره داشت که هنوز در تعجب است که چرا لوکادیا به‌یکباره ایران را ترک کرده درحالی‌که در آخرین تمرین به دنبال فیلم آنالیز استقلال بود. طبیعی است که هواداران پرسپولیس هم هنوز این موضوع را درک نکرده باشند از این جهت که قرمزها بعد از سال‌ها صاحب یک مهاجم خارجی گلزن شده بودند و همین مساله شانس این تیم را از تیم‌های دیگر لیگ برای قهرمانی افزایش داده بود. اما حالا پرسپولیس باید به دنبال یک جانشین مناسب برای بهترین بازیکن خود باشد. به‌هر‌حال این اتفاق رخ داده و در این مورد هم نظر آشوبی را جویا شدیم: «به گل‌محمدی حق می‌دهم که در شوک باشد. این هم از سختی‌های کار مربیگری است. اتفاقات این‌چنینی هر مربی را دچار شوک می‌کند و من فکر می‌کنم یحیی سخت‌ترین روزهای مربیگری‌اش را در همین یکی دو روز سپری می‌‌کند. اینکه بازیکنی به همین راحتی می‌تواند تیمش را ترک و راهی کشورش شود خیلی عجیب است. کاری که لوکادیا انجام داد از یک بازیکن حرفه‌ای بسیار بعید است. به هرحال یک قراردادی بین دو طرف بسته شده و باید از سوی طرفین اجرا شود اما متاسفانه تصمیماتی که از بیرون برای فوتبال گرفته می‌شود قطعا چنین تبعاتی هم در پی دارد. امیدوارم گل‌محمدی بتواند در این روزهای سخت تصمیمات درستی بگیرد و با یک نتیجه خوب در دربی شرایط خوبی را برای تیمش و هوداران رقم بزند. در هر صورت غیبت لوکادیا فقط مختص این بازی نیست و بعید است او تا پایان فصل برگردد و یحیی بعد از دربی تازه باید به این فکر کند که برای ادامه فصل چه کند که غیبت لوکادیا احساس نشود. با وضعیتی هم که شیخ دیاباته دارد چندان نمی‌تواند روی او حساب کند.»
در حال حاضر شاید برای خیلی‌ها این سوال مطرح شود که کدام بازیکن قرار است جای لوکادیا را در خط حمله پرسپولیس پر کند. مهدی عبدی و حامد پاکدل دو مهاجم دیگر پرسپولیس هستند و به آنها وحید امیری را هم می‌شود اضافه کرد. امیری در سال‌های گذشته و در تیم یحیی بارها به‌عنوان مهاجم به میدان رفته و عملکرد قابل‌قبولی هم داشته است. اما باید دید یحیی از تک‌مهاجم تیمش چه انتظاری دارد و کدام یک از این گزینه‌ها می‌توانند به کارش بیایند. نظر آشوبی در این مورد جالب است: «در این مورد ایده گل‌محمدی مهم است و اینکه چه برنامه و سیستمی برای دربی مدنظرش است. او خیلی بهتر از ما از وضعیت تک‌تک نفراتش باخبر است. شاید بتوان گفت مهدی عبدی بهترین گزینه برای جانشینی لوکادیاست اما عبدی در این فصل خیلی کم به کار گرفته شده و این خودش نشان می‌دهد که او از روزهای اوجش فاصله دارد. پرسپولیس تیم خوبی است و مهره‌های قابلی هم در اختیار گل‌محمدی است ولی خیلی سخت است که یک مربی قبل از چنین بازی حساسی به‌یکباره مجبور شود تفکرات تاکتیکی و حتی سیستم مدنظرش را تغییر دهد. برای همین می‌ گویم یحیی این روزها سخت‌ترین روزهای سرمربیگری‌اش را سپری می‌کند. زمان برای پیدا کردن جانشین برای لوکادیا خیلی کوتاه است و امیدوارم این شوک وارده به پرسپولیس در دربی به ضرر این تیم تمام نشود.»
تجربه ثابت کرده در دربی که یک طرفش سرمربی خارجی باشد و یک طرفش سرمربی ایرانی حداقلش این است که بازی خیلی محتاط‌آمیز نباشد. اکثر دربی‌هایی هم که پرگل و جذاب شده یا مربیان دو تیم خارجی بوده‌اند یا حداقل یکی از دو تیم سرمربی خارجی روی نیمکت داشته است. از این جهت که حداقل مربیان خارجی کمتر در دربی به باخت فکر می‌کنند تا مربیان ایرانی. در این مورد کارشناس فوتبال ایران هم با ما تقریبا هم‌عقیده است و می‌گوید: «با شناختی که من از دو مربی دارم و بازی‌هایی که در این فصل از سرخابی دیده‌ایم فکر می‌کنم بازی چندان هم با احتیاط همراه نباشد و هر دو مربی به شکلی تیم‌شان را ارنج کنند که بیشتر به دنبال برد باشند تا نباختن. تجربه نشان داده که دلیل اصلی جذاب نبودن دربی‌ها بخش عمده‌اش به تفکرات مربیان و ترس از باختن بوده است. فرق نمی‌کند چه مربی ایرانی روی نیمکت باشد یا مربی خارجی مهم آن تفکر هست که نباید دفاعی باشد.»
 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک