• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۹-۲۷ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
پژوهشگران برتر واحد علوم‌وتحقیقات از تاثیر مثبت تغییر ریل دانشگاه آزاد می‌گویند

در ابتدای مسیریم

هفته پژوهش بهانه‌ای است برای بررسی فعالیت‌های علمی مراکز آموزش عالی و در پس آن تقدیر از چهره‌های شاخص و تاثیرگذاری که در مسیر فعالیت‌های تحقیقاتی خوش درخشیدند. سالن دکتر حبیبی هم دیروز میزبان جمع کثیری از پژوهشگران واحد علوم‌و‌تحقیقات بود تا در پایان هفته پژوهش چهره‌های موفق و برتر پژوهشی خود را معرفی کند.

در ابتدای مسیریم

سارا طاهری- راضیه فلاح، خبرنگار:هفته پژوهش بهانه‌ای است برای بررسی فعالیت‌های علمی مراکز آموزش عالی و در پس آن تقدیر از چهره‌های شاخص و تاثیرگذاری که در مسیر فعالیت‌های تحقیقاتی خوش درخشیدند. سالن دکتر حبیبی هم دیروز میزبان جمع کثیری از پژوهشگران واحد علوم‌و‌تحقیقات بود تا در پایان هفته پژوهش چهره‌های موفق و برتر پژوهشی خود را معرفی کند. «فرهیختگان» در حاشیه این آیین با 6 نفر از این چهره‌های شاخص حوزه علم و فناوری گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

باید مساله‌محور به موضوعات فکر کنیم

حمید عزت‌پناه عضو هیات‌علمی صنایع غذایی دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات و پژوهشگر برتر در تشریح فعالیت‌های علمی خود گفت: «در 25 سال گذشته فعالیتم در موضوعات مربوط به زندگی مردم بوده است. مثلا موفق شدیم در بهترین منابع علمی دنیا 80 صفحه مطلب در مورد ویروس ها و مشکلات آنها برای مواد غذایی تهیه کنیم. ضریب تاثیر این ژورنال 16 یعنی بهترین ژورنال دنیا در این حوزه است.» 
او اضافه کرد: «این یک کار دوساله بود برای این که بتوانیم موضوع ویروس کرونا را بررسی کنیم  و امسال موفق شدیم به اسم واحد علوم‌وتحقیقات و به‌عنوان نویسنده مسئول این مقاله در ژورنال comprehensive review in food science and food safety  را چاپ کنیم. در‌حال‌حاضر مقالات واحد علوم‌وتحقیقات در این ژورنال به چاپ رسیده است. زمینه این مقاله ایمنی مواد غذایی در رشته علوم و صنایع غذایی است.» 
او ادامه داد: «در‌حال‌حاضر با یک مجموعه در سوئیس با عنوان associate editor در حال همکاری هستم. همچنین با دو بخش یک ژورنال جدید اما موفق به نام frontiers in food science and food technology (مرزهای علوم و فناوری‌های غذایی) با آدرس علوم‌وتحقیقات همکاری دارم.»
این پژوهشگر برتر اضافه کرد: «تخصص من در صنایع شیر است. بهترین ژورنال در این حوزه ژورنال society of dairy technology (انجمن فناوری لبنیات) انگلستان است با عنوان international journal of dairy technology  (ژورنال بین‌المللی فناوری لبنیات) که با این ژورنال نیز به‌عنوان هیات تحریریه همکاری می‌کنم. معمولا کارهای  یک محقق و پژوهش بررسی شده و اگر تخلفاتی دارد مشخص می‌شود. همچنین حیثیت کاری و توانمندی او ارزیابی می‌شود. بنابراین از بهترین مراجع علمی از او دعوت می‌کنند که به‌عنوان ادیتور با ژورنال‌ها همکاری کند. خوشبختانه به دلیل زحماتی که به آدرس واحد کشیدیم از اساتید دانشگاه آزاد دعوت شد تا در این ژورنال‌ها فعالیت داشته باشند که این اقدام عملا یک مهر تاییدی است که از بعد علمی مورد تایید قرار گرفته‌ایم.»
او بیان کرد: «همچنین در زمینه دیگری که با دانشجویان کار کرده و همچنان تولید علم می‌کنیم مربوط به سلامتی جامعه است. به‌طور مثال در‌حال‌حاضر یک دانشجوی دکتری دارم که تحقیقی در‌خصوص ترکیبات ضدسرطان برای سرطان سینه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام داده است تا افرادی که شیر را می‌خورند ترکیبات ضدسرطانی را دریافت کنند.» 
او گفت: «همچنین موفق شدیم پروتیئن‌های شیر را به شکل ایمن به گونه‌ای تغییر دهیم که حس چربی بدهند اما محصول بدون چربی باشد. یعنی 60 درصد از انرژی‌زای چربی کمتر شود اما مصرف کننده حس چربی را دریافت می‌کند. معتقدم باید به درد جامعه فکر کنیم و بدانیم درد جامعه چیست و همانطور که دکتر طهرانچی در سخنرانی خود به آن اشاره کردند باید مساله محور به موضوعات فکر کنیم.» 
او ‌در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: «اگر می‌گوییم یک استاد باید در تراز جهانی باشد منابع در اختیار او هم باید جهانی باشد. دانشجویی که به استاد مراجعه می‌کند باید تحقیقات در تراز جهانی انجام دهد. در دانشگاه‌های بزرگ دنیا خوشه‌ای تشکیل می‌شود و استادی را به عنوان رهبر در نظر می‌گیرند و اساتید با او همکاری می‌کنند تا به یک دانشجوی دکتری برسند. معمولا از صنعت به آنها سفارش داده می‌شود و به فردی که به‌عنوان رهبر شناخته می‌شوند می‌گویید ما فلان مشکل را داریم و حاضریم با شما همکاری کنیم. صنعت باید هزینه‌های لازم را پرداخت کند تا انگیزه لازم برای آن تیم ایجاد شود. درواقع تیم باید مساله‌محور هدایت شوند. همیشه ابهامی که بین همکاران ما وجود دارد این است که شأن یک محقق و پژوهشگر از نظر اجتماعی، اقتصادی و... نسبت به آحاد جامعه کجاست؟ وقتی در‌خصوص شأن یک محقق در تراز کشور بحث می شود در تراز دنیا هم باید مورد مقایسه قرار بگیرد. در‌واقع وقتی از یک محقق و پژوهشگر می‌خواهیم که یک کار جهانی انجام دهد باید ببینیم امکانات و خدماتی در در شأن جهانی نیز به او ارائه می‌دهیم یا خیر.» 
عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد علوم‌و‌تحقیقات تصریح کرد: «معتقدم تغییر مسیر دانشگاه مثبت است اما هنوز جوان است. انتخاب افراد در این مسیر بسیار سخت است و باید افراد متخصص را در این مسیر پیدا کنیم. برخی از بخش‌ها و انجمن‌های حرفه‌ای جهانی هستند که به شرکت‌ها و صنایع مرتبط هستند و می‌توانند فرصت‌های کاری را برای دانشجویان فراهم کنند که ما باید ارتباط خود را با آنها بیشتر کنیم.» 

باید دسترسی استادان به مواد، تجهیزات و امکانات بیشتر شود 

اکرم عیدی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌وتحقیقات، برگزیده پژوهشگران و فناوران واحد علوم‌وتحقیقات درخصوص علت انتخاب خود به‌عنوان پژوهشگر برتر گفت: «تعداد مقالات بالا و h-index عامل بسیار مهمی در این انتخاب بوده که نتیجه تجربه و تیم گروهی خوب و تعامل بالا بین افراد و شخص من است. از سوی دیگر دانشجویان پویا و خوب نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در این زمینه بوده که باعث شده تا مقالات مختلفی را به نشریات معتبر بین‌المللی ارائه دهم.»
او با بیان اینکه حدود ۲۰۰ مقاله در حوزه فیزیولوژی و مولکولی ارائه و در نشریات از قبیل اشپیلینگر چاپ شده‌اند، عنوان کرد: «گروه ما به‌صورت پایه مدل‌های بیماری را ایجاد کرده و با استفاده از داروهای مختلف؛ دسته‌ای از داروها موثر درمانی شناسایی می‌شود. تحقیقات بیشتر روی بیماری‌هایی از قبیل آلزایمر، پارکینسون، دیابت، مشکلات کلیوی، مشکلات کبدی و بسیار دیگری از بیماری‌ها انجام شده است. این اقدامات پایه اولیه درمان محسوب شود. به عبادت دیگر این تحقیقات و داروهای موثر در این مرحله به‌عنوان عامل درمانی شناخته نشده‌اند و تنها خروجی کلینیک‌های درمانی هستند. پس از اقدامات پژوهشی ما در آزمایشگاه و عبور از مرحله تجربی به مرحله بالینی می‌رسیم. در نتیجه این تعریف اقدامات گروه ما کارهای پایه است‌.»
 عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌وتحقیقات درباره تاثیر تغییر نگرش دانشگاه و اهمیتی که بر حوزه پژوهشی که در سال‌های اخیر گذاشته شده، بیان کرد: «بر پرداخت به پژوهش هنوز فضای فعالیت بسیار است و درحال‌حاضر تا جایگاه ایده‌آل بسیار فاصله وجود دارد. به علت برخی از سیاست‌های دانشگاه هنوز آن تاثیر مثبت در حوزه پژوهش اتفاق نیفتاده است.»
او در بیان مشکلات پژوهشی که هنوز بر سر راه پژوهشگران وجود دارد عنوان کرد: «مشکلات عمده در سطح کلان و به علت تحریم‌ها ایجاد شده است. همین امر عامل اولیه ایجاد مشکلات مالی حوزه پژوهش را بسیار زیاد کرده است. مواد اولیه آزمایشگاهی به سختی تهیه می شود. پژوهشگری که می‌خواهد در سطح بین‌الملل فعالیت داشته باشد؛ باید مواد اولیه در همان سطح را داشته باشد. افزایش قیمت ارز مهم‌ترین عاملی است که نمی‌گذارد پژوهشگر از امکانات و تجهیزات بین‌المللی برخوردار شود.»
عیدی درخصوص تاثیر آیین‌نامه‌های حمایتی ابلاغی دانشگاه آزاد در سال‌های اخیر گفت: «ابلاغ این آیین‌نامه‌ها آنطور که باید تاثیر لازم را روی حوزه پژوهش نگذاشته است. اگر تغییری ایجاد شده، آنقدر کم و کوچک بوده که حتی احساس نشده است.»
عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌وتحقیقات در بیان چالش‌های فعالیت‌های پژوهشی، اظهار کرد: «فعالیت پژوهشی که در کشور انجام می‌شود و به نشریات معتبر خارجی ارسال می‌شود، با دیگر پژوهش‌هایی مقایسه می‌شود که به مراتب امکانات بسیار بهتری به نسبت پژوهشگر داخل کشور داشته‌اند. همین امر در نتیجه نهایی کار تاثیر منفی دارد و یکی از عوامل مهم منفی در نتیجه نهایی هر اقدام پژوهشی است. به عقیده من باید دسترسی استادان به مواد، تجهیزات و امکانات بیشتر شود. از سوی دیگر نیاز است تا حمایت‌های مالی بیشتری از دانشجوهای سطح دکتری و استادهای پژوهشگر انجام شود.»

ارزش افزوده شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه در آینده دیده خواهد شد

حمید رضایی، پژوهشگر برتر و فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک واحد علوم‌و‌تحقیقات گفت: «موضوع پژوهش اما یکی از نیازهای صنعت بود که به دانشگاه اعلام شده و خروجی آن هم، طراحی فیکسچر انعطاف‌پذیر و برنامه‌پذیر بدنه خودرو شده است. این محصول ثبت اختراع شده و با 6 طبقه‌بندی بین‌المللی در سطح اختراعات گرید A قرار می‌گیرد. همچنین تاییدیه سازمان علمی و پژوهشی را دریافت و منتخب جشنواره امید هم بوده و تا امروز دو مقاله ISI هم از این مقاله در ژورنال‌های معتبر به چاپ رسیده است.»
او افزود: «فیکسچر انعطاف‌پذیر به خودروسازان این امکان را می‌دهد که چند پلتفرم متفاوت خودرو را در یک خط تولید، داشته باشند. امروز در کشور ما یک خط تولید مختص یک پلتفرم است اما با به‌کارگیری این سیستم‌ها می‌توان چند پلتفرم را در ابعاد مختلف به‌صورت همزمان و از طریق یک خط تولید، تولید کرد. صنعت خودروسازی دنیا به این سمت می‌رود که دیگر بر اساس سلیقه مشتری‌ها  دست به تولید خودرو می‌زند.» 
این پژوهشگر برتر در همین زمینه اظهار کرد: «این سیستم این اجازه را می‌دهد که چند پلتفرم مختلف را در یک خط تولید، تولید کنیم. امروز دیگر دنیایی نیستیم که یک خودرو را در چند میلیون تولید کرد. این اختراع یک پله ما را به رسیدن به خودروسازی که بر اساس سلیقه مشتری اقدام به تولید خودرو کند، نزدیک می‌کند. در این سیستم از تکنولوژی اینترنت اشیا و هوش مصنوعی استفاده شده و باعث می‌شود تا کیفیت بدنه خودرو افزایش پیدا کند. یعنی در خط تولیدی که بر اساس این سیستم باشد، هم دست طراح بازتر بوده و هم باعث افزایش کیفیت می‌شود.» 
رضایی با اشاره به تغییر نگرش دانشگاه آزاد در حوزه فناوری بیان کرد: «در دوره قبلی نه تنها خیلی به چشم نیامده بلکه هر‌جا می‌رفتیم به در بسته می‌خوردیم و حتی برخوردهای نه چندان جالبی هم شاهد بودیم؛ اما در دوره جدید سیستم به‌طور کلی تغییر کرده و از خود دانشگاه با بنده تماس و عنوان کردند که این طرح را در شورای گسترش مطرح کنم و خود دانشگاه به ما رجوع کرده است. طبیعتا اگر در همین مسیر حرکت کنیم شاید امروز ثمره آن را نبینیم، اما در آینده ارزش افزوده‌هایی که از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌شود، بسیار مثبت خواهد بود. امروز حمایت‌های قابل توجهی از استارتاپ‌های دانشگاه آزاد هم صورت می‌گیرد.»
این پژوهشگر برتر گفت: «قطعا پژوهشگران نیز نیازهای مالی دارند و نمی‌توانند وقتی به کار پژوهش می‌پردازند، تمرکزشان را برای کسب درآمد روی کارهای دیگر بگذارد، همین دلیل باید پژوهشگر در دوره پژوهشش، از طرف صنعت یا دانشگاه حمایت مالی شود و یا دغدغه‌های شهریه‌ای را کمتر کنند.»
رضایی خاطر‌نشان کرد: «باید در وهله اول ارتباط بیشتری با صنعت بگیریم، امروز در صنعت کشورمان مسائل پیش پا افتاده که نیاز صنعت هم محسوب می‌شود اما صنعتگر توان کار پژوهشی را ندارند و به همین دلیل گرنتی را به پژوهشگران می‌دهد که خروجی آن شاید یک محصول مرتبط با بازار باشد که هم به اقتصاد دانشگاه کمک کرده و هم باعث رفع مشکل صنعت می‌شود.»

ابلاغ بخشنامه الف و ب باعث همکاری اساتید با صنعت شد

سارا الله‌یاری‌بیک، عضو هیات دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات  برگزیده بخش آزمایشگاه برتر درخصوص اقدام پژوهشی که انجام داده، عنوان کرد: «برای اولین‌بار در کشور آزمایشگاهی توسط اعضای هیات‌علمی، دانشگاه و صنعت خارج از دانشگاه تجهیز و تاسیس کرده‌ایم. در این آزمایشگاه سه نفر از اعضای هیات‌علمی رشته‌های دامپزشکی، صنایع غذایی کشاورزی و منابع طبیعی روی موضوعات بین‌رشته‌ای مشغول به فعالیت هستند.»
او با بیان اینکه بیشترین توجه گروه روی مسائل نانو وجود دارد، درباره اقدامات پژوهشی بین‌رشته‌ای که در این آزمایشگاه انجام شده، بیان کرد: «نانو امولسیون گیاهان دارویی مانند زعفران یکی از اقداماتی است که در مدت تاسیس این آزمایشگاه انجام شده است. این اقدام برای استفاده بیشتر و  سودمندتر از گیاهان با انجام تکنولوژی‌های نوین و روش‌های مختلف، گیاه به اندازه نانو کوچک می‌شود. این امر باعث می‌شود تا سطح مقطع گیاه افزایش پیدا کرده و کارایی محصول را افزایش داد. برای مثال طعم، بو، رنگ گیاه زعفران در کنار خواص فیزیکی و شیمیایی آن در این روش افزایش پیدا می‌کند. در‌نتیجه این امر هزینه تمام‌شده درکنار پایداری گیاه افزایش پیدا می‌کند.» الله‌یاری درباره تاثیر بخشنامه‌های پژوهشی که در ۲ سال اخیر برای حمایت از پژوهشگران ابلاغ شده، گفت: «ابلاغ این بخشنامه‌ها در‌جهت ترغیب اعضای هیات‌علمی در ارتباط با صنعت بسیار مثمر و اثربخش عمل کرده‌اند. به بیان دیگر ابلاغ این بخشنامه‌ها آن دسته از اعضای هیات‌علمی که تنها به آموزش تئوری مشغول بودند را ترغیب به انجام فعالیت‌های پژوهشی کرده است. برای مثال ابلاغ بخشنامه اعضای هیات‌علمی الف و ب، باعث ترغیب استاد به تدریس کاربردی دروس تخصصی و همکاری با صنعت شده است. از سوی دیگر این امر باعث نزدیکی صنعت با دانشگاه شده و علم تئوری به‌سمت علم کاربردی حرکت کرده است.»
عضو هیات‌علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات با بیان اینکه تغییرات مثبتی در حوزه پژوهش دانشگاه ایجادشده، عنوان کرد: «در یک‌سال اخیر اتفاقات بسیار مثبتی در حوزه پژوهش دانشگاه از قبیل جذب سرمایه‌گذار افتاده است. البته هنوز در ابتدای مسیر قرار داریم و تا افق‌های بالاتر فاصله است، برای مثال توانستیم ارتباط درست با صنعت برقرار و محصولات دانش‌بنیان تولید کنیم، در نتیجه آزمایشگاه ما عضو شبکه راهبردی ریاست‌جمهوری بوده و با اخذ انواع استانداردها درحال پیوستن به آزمایشگاه همکار وزارت علوم می‌شویم.»
الله‌یاری درمورد چالش‌هایی که در این مسیر داشته، اظهار کرد: «متاسفانه هنوز مسیر به‌خوبی مشخص نیست، به بیان دیگر دانشگاه برای حمایت از پژوهشگر کارهایی انجام داده اما هنوز قواعد و آیین‌نامه‌های مشخصی برای افرادی که می‌خواهند با صنعت در ارتباط باشند، وجود ندارد. به بیان دیگر آبین‌نامه‌های بسیاری در این مدت ابلاغ شده اما متاسفانه هنوز آنطور که باید قوانین در آنها پرداخته نشده و حتی گاهی همین عوامل باعث می‌شوند دست معاونان برای کمک به پژوهشگر بسته شود. برای رفع این امر نیز باید اصلاحیه‌هایی روی آیین‌نامه‌ها انجام شود.»
عضو هیات‌علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست واحد علوم‌وتحقیقات با بیان اینکه هنوز اول راه هستیم و راه طولانی در پیش است، برای حوزه پژوهش پیشنهاد کرد: «نیاز است حمایت‌های مالی بیشتر و بهتری از پژوهشگر انجام شود. امروز پژوهشگر زمان بسیاری برای نوشتن الگوی مالی یا بیزنس‌پلن می‌گذارد که فعالیت سخت، تخصصی، هزینه‌بر و زمانبری است. همچنین دانشگاه می‌تواند با در اختیار گذاشتن فضاهایی در مرکز رشد   اعضای هیات‌علمی با دغدغه و هزینه کمتر فعالیت پژوهشی خود را انجام دهند.»

باید در جذب پروژه‌های کاربردی به دانشگاه کمک شود

رضا آقایی‌طوق، عضو هیات‌علمی گروه مهندسی هوافضای واحد علوم‌وتحقیقات و پژوهشگر برتر نیز درخصوص پژوهش‌های خود گفت: «در حوزه ترجمه کتاب به‌عنوان مترجم برتر انتخاب شدم. این کتاب باعنوان پیش‌رانش هواپیما و موتورهای توربین گازی است. علت انتخاب این کتاب از بین چندین کتاب مرتبط در این حوزه، مساله‌محور بودن آن است. البته کتاب‌های خوبی در این حوزه هستند اما مزیت این کتاب به‌روز بودن آن است، زیرا برای هر موضوعی که در آن بحث‌شده چشم‌اندازی را برای آینده مطرح کرده که برای دانشجویان و صنعتگران اتفاق خوبی است.»
او در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص تغییر ریل دانشگاه آزاد به‌سمت انجام پژوهش‌های کاربردی اظهار کرد: «در کل کشور در سطح دانشگاه‌ها یک مشکل داریم؛ اینکه اساسا ارتباط پژوهشی کامل و درست بین صنعت و دانشگاه تعریف نشده است. دانشگاه در بسیاری مواقع مظلوم واقع می‌شود، یعنی تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد به دلایل مختلف خروجی مناسب ندارد. حرکتی که در این دوسال آخر در دانشگاه آزاد اتفاق افتاده مثبت بوده و برنامه‌ریزی‌های خوب و کلانی هم صورت گرفته است. البته دست دانشگاه تا حدی باز است، زیرا دانشگاه منشأ تولید پول و ثروت نیست، بلکه منشأ تولید علم است پس باید دست دانشگاه را بگیرند و این درحالی است که دانشگاه آزاد مظلوم واقع‌شده، زیرا متکی به چاه نفت نیست و منبع درآمدی خود را از دانشجو دریافت می‌کند و دانشجو نیز بنیه تعریف‌شده‌ای دارد.»
او عنوان کرد: «بنابراین باید به جامعه صنعت کشور و دولت گفت نگاه درستی به دانشگاه آزاد داشته باشد و از آن حمایت کنند، زیرا بدنه دانشگاه آزاد جزء آموزش عالی کشور است و بار سنگینی را از دوش دولت و خزانه دولت برداشته، بنابراین مستحق حمایت بوده و باید در جذب پروژه‌های کابردی به این دانشگاه کمک شود. این تغییرات مثبت است اما باید از دانشگاه حمایت شود.»
آقایی‌طوق بزرگ‌ترین چالش پژوهشگران را  عدم حمایت و صنعت دانست که باید به آن توجه شود. 

مشکلات مادی درکنار تامین تجهیزات بزرگ‌ترین مانع‌های فعالیت پژوهشی 

علی خورشیدی‌بنام دانشجوی دکتری واحد علوم‌وتحقیقات رشته مهندسی هوافضا در تشریح عملکرد پژوهشی خود گفت: «فعالیت در حوزه‌های مختلف ازجمله هوافضا و روباتیک و انتقال تجربیات داخل و خارج دانشگاه؛ با همیاری استادها و حمایت‌های باشگاه پژوهشگران واحد علوم‌وتحقیقات؛ در قالب پلتفرم‌های آموزشی، تحقیقاتی اقدامات پژوهشی انجام داده‌ایم.»
او با بیان اینکه امسال مسئول حوزه دانشگاهی حوزه ربوکاپ دانشگاه آزاد بوده است، عنوان کرد: «طراحی و ساخت پلتفرم ربات خودران از اقدامات پژوهشی بوده که عامل انتخاب در این همایش شده است. این پلتفرم درحال‌حاضر در اختیار دانشگاه است تا نمونه‌ای در اختیار دانشجویان باشد.» خورشیدی در توضیح  پلتفرم روبات خودران اظهار کرد: «این پلتفرم و ربات خودران در خودرو‌های بدون راننده کاربرد دارند و به‌صورت هوش مصنوعی کنترل خودروها را در اختیار می‌گیرند. شایان‌ذکر است این محصول امسال مقام برتر مسابقات روبوکاپ در بخش طراحی را از آن خود کرد.» دانشجوی دکتری دانشگاه علوم‌‌وتحقیقات در ادامه افزود: «روی چاپگرهای سه‌بعدی، همکاری با پژوهشگاه ماهنورد سازمان فضایی از دیگر فعالیت‌هایی بوده که باعث شد به‌عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شوم.»
او درمورد تحولات دانشگاه آزاد بیان کرد: «حرکت از سمت مقاله‌گرایی به‌سمت عملگرایی یکی از اتفاقات بسیار مثبتی بوده که در این سال‌ها اتفاق افتاده است. این اقدام باید در همه دانشگاه‌های کشور و سیستم آموزش ایجاد شود تا مشکلات کشور در زمینه‌های مختلف حل شود. پیش از این افراد تنها با ارائه مقاله و دانش تئوری می‌توانستند به مدارج بالا دست پیدا کنند که هیچ تاثیری روی حل بسیاری از مشکلات کشور نداشت. درنتیجه این تغییر مسیر، از علوم انسانی تا فناوری‌های هایتک امروز در خدمت مردم و کشور قرار می‌گیرد، برای تاثیر مثبت این اقدام نیاز به صرف زمان بیشتر است، اما در همین مدت کم نیز می‌توان شاهد تغییرات عملکردی دانشگاه و استادها بود. هفته پژوهش اوج نمایش این تغییر مسیر بود که جنبه عملی علم درکنار علم تئوری قرار گرفته بود.»
او با بیان اینکه ارتباط با صنعت از بزرگ‌ترین مشکلات دانشگاه آزاد است، اظهار کرد: «امیدواریم با ابلاغ بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مختلف، دانشگاه بتواند با صنعت ارتباط بهتر و مناسب‌تری را برقرار کند و زیرساخت‌های لازم این مسیر ایجاد شود. دانشگاه و صنعت بخشی از یکدیگر شوند تا چرخه درست علم و اقتصاد را درکنار هم شکل دهند.»
خورشیدی در بیان چالش‌های مسیر پژوهشی خود، گفت: «مشکلات مادی و تامین منابع مالی درکنار تامین تجهیزات از بزرگ‌ترین مانع‌های فعالیت پژوهشی دانشجویان است. قوانین موجود حتی توانایی شخصی دانشجو در تامین بودجه پژوهش را نیز محدود کرده است. این درحالی است که بسیاری از رشته‌های هایتک نیازمند تجهیزات و مواد اولیه بسیاری هستند. انتظار است زیرساخت‌های لازم برای تامین منابع مالی با سرعت بیشتری انجام شود. برخی از این مسیرها به‌قدری طولانی و زمانبر است که سختی پژوهش را بسیار می‌کند. زمانی که این موانع زیاد شود؛ بسیاری از افراد به‌سمت مقاله‌گرایی حرکت می‌کنند که این یک گام به عقب محسوب می‌شود.»
دانشجوی دکتری واحد علوم‌وتحقیقات رشته مهندسی هوافضا در پیشنهاد خود برای حوزه پژوهش، گفت: «از صنایع مختلف برای بیان چالش‌های صنعتی، بیان تجربیات و اقداماتی که انجام داده‌اند، دعوت به‌عمل آید. از سوی دیگر بسیاری از دانشجویان  مقطع لیسانس از ظرفیت‌های بالایی برای انجام کارهای پژوهشی برخوردارند و در مقایسه با مقاطع بالاتر زمان بیشتری نیز در اختیار دارند؛ بهتر است از این نیروی علمی استفاده کاربردی‌تر صورت گیرد. مشکلات مادی نیز از دیگر مشکلات دانشجویان دکتری در انجام پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی است. بهتر است تسهیلات مالی سریع‌تر و بهتر در اختیار پژوهشگران دانشجو قرار گیرد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار