• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۹-۲۷ - ۰۰:۰۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مهابادی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

بعید می‌دانم ساپینتو و یحیی سورپرایزی داشته باشند

برای پرسپولیس نباختن از بردن بیشتر اهمیت دارد استقلال می‌تواند روی میانه پرسپولیس حساب باز کند!

تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس درحالی سه‌شنبه هفته‌جاری دربی ۹۹ را برگزار می‌کنند که این مسابقه بعد از حدود دوماه تعطیلی رقابت‌های لیگ برتر به‌خاطر اردوی آماده‌سازی تیم ملی به‌منظور حضور در جام‌جهانی و همچنین برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی به انجام رسیده و از این لحاظ پیش‌بینی این که این دیدار از لحاظ کیفی بازی قابل‌قبولی از آب درنیاید، خیلی سخت نخواهد بود.

بعید می‌دانم ساپینتو و یحیی سورپرایزی داشته باشند

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس درحالی سه‌شنبه هفته‌جاری دربی ۹۹ را برگزار می‌کنند که این مسابقه بعد از حدود دوماه تعطیلی رقابت‌های لیگ برتر به‌خاطر اردوی آماده‌سازی تیم ملی به‌منظور حضور در جام‌جهانی و همچنین برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی به انجام رسیده و از این لحاظ پیش‌بینی این که این دیدار از لحاظ کیفی بازی قابل‌قبولی از آب درنیاید، خیلی سخت نخواهد بود، هرچند سابقه و تاریخچه دربی نشان داده این مسابقه خیلی از شرایط روز و اوضاع‌واحوال تیم‌ها تبعیت خاصی نکردهغ چراکه این دیدار در ذات خود جذابیت‌های پنهانی را همیشه به‌همراه داشته است. بر همین اساس و به‌منظور بررسی شرایط دو تیم، آنالیز فنی این دیدار و پیش‌بینی اتفاقات و نتیجه آن دقایقی با داوود مهابادی، مدافع سال‌های دور باشگاه استقلال به صحبت پرداختیم که گفت‌وگوی «فرهیختگان» با این چهره را در ادامه می‌خوانید. 

صحبت را از دربی ۹۹ آغاز کنیم؛ می‌خواهیم درباره این دیدار به‌صورت فنی اظهارنظر شما را بشنویم؟ هرچند می‌دانیم که مسائل انگیزشی و روحی روانی روی دربی همیشه تاثیرگذار است اما از لحاظ تاکتیکی و فنی مسابقه را در فاصله تقریبا ۴۸ ساعت مانده تا آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟
فکر می‌کنم با توجه به اینکه پرسپولیس شیخ دیاباته را در این دیدار ندارد، احتمال اینکه یحیی گل‌محمدی بخواهد از دو مهاجم همزمان در ترکیب ابتدایی این تیم استفاده کند بسیار ضعیف است، درواقع بعید می‌دانم پرسپولیس بخواهد با ترکیب ۴۴۲ در این مسابقه از ابتدا به میدان بیاید و گل‌محمدی به‌احتمال‌زیاد با همان سیستم ۴۲۳۱ تیمش را ارنج کرده و جانب احتیاط را هم بیشتر می‌گیرد. شرایط این دیدار برای پرسپولیس از لحاظ جدولی به‌گونه‌ای است که برای آنها نباختن از بردن بیشتر اهمیت دارد، بنابراین به‌نظر می‌رسد پرسپولیسی‌ها در این مسابقه محتاط‌تر از حریف خود به‌میدان بیاید و احتمالا در این مسابقه دل به تک‌موقعیت‌ها خواهند بست، ضمن اینکه با رسیدن وحید امیری جناح چپ پرسپولیس نسبت به گذشته شرایط بهتری را پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر نقطه قوت این تیم بازیکنان کناری‌اش محسوب می‌شوند به‌خصوص با حضور مهدی ترابی در سمت چپ و همه اینها درحالی است که این تیم یک مهاجم باکس بسیار قوی دارد که در چند بازی گذشته نشان داده چطور می‌تواند از تک‌موقعیت‌های خود بهترین استفاده را کند، درنهایت هم پرسپولیس یک دروازه‌بان خوب دارد به نام بیرانوند که واقعا می‌تواند نقطه اتکای این تیم به شمار برود.

نقاط ضعف پرسپولیس را چطور ارزیابی می‌کنید؟
به‌نظر من این تیم همچنان در مرکز خط دفاعی هنوز دچار ناهماهنگی است و پاشنه‌آشیل این تیم در این نقطه محسوب می‌شود و استقلال می‌تواند روی این مساله برنامه‌ریزی کند. بازیکن خلاق آنچنانی در پرسپولیس وجود ندارد و من در این تیم چنین بازیکنی را نمی‌بینم. در گذشته پرسپولیس وضعیت بهتری داشت اما الان در میانه زمین چنین بازیکنی وجود ندارد، هرچند سروش رفیعی تا حدودی خوب است اما معتقدم مکملی ندارد که بخواهد خطر ویژه برای استقلال محسوب شود.
شرایط استقلال را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 
در نقطه مقابل استقلال دروازه‌بان قابل‌اتکا و قابل‌اعتمادی دارد، از نظر من حسینی امسال عملکرد خوبی داشته و با توجه به اینکه این بازیکن در جام‌جهانی هم بازی کرده تجربه بهتری دارد و از اعتمادبه‌نفس بالایی برخوردار شده است، از سوی دیگر  فکر می‌کنم آبی‌ها در سمت چپ خط دفاعی شرایط جالبی ندارند و استقلال می‌تواند در این منطقه آسیب‌پذیر باشد و حتی این نقطه از زمین می‌تواند پاشنه آشیل  این تیم به‌شمار برود. هرچند از وضعیت جلالی خبر ندارم و نمی‌دانم به این بازی خواهد رسید یا خیر، درنهایت اینکه خط هافبک استقلال توپ‌گیرتر و دونده‌تر است و بازیکنان خط حمله این تیم نیز درمجموع خلاقیت بیشتری دارند. درواقع با حضور مهدی قایدی و برخی مواقع که یامگا در این نقطه از زمین بازی می‌کند و محمد محبی این نفرات خلاقیت بیشتری دارند، ضمنا هرکدام از مهاجمان این تیم که در نوک خط حمله به‌کار گرفته شوند، مطمئنا بازیکنان خوبی خواهند بود و می‌توانند خطرساز ظاهر شوند.

این بازی از لحاظ فنی چه نکات دیگری می‌تواند داشته باشد؟
از لحاظ ضربات ایستگاهی هر دو تیم تا اینجای فصل در هنگام حمله خیلی خوب عمل کرده‌اند، در بحث دفاعی نیز دو تیم هنگام ضربات دفاعی شاید شانس کمی به یکدیگر بدهند، ضمن اینکه مرکز خط دفاعی استقلال در این فصل عملکرد خوبی داشته اما آنها هنوز نتوانسته‌اند اعتماد صددرصدی را برای تیم خود ایجاد کند و این درحالی است که پرسپولیسی‌ها هم در این منطقه از زمین هنوز ضعف‌هایی دارند. 

نتیجه بازی را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟
درمجموع، شانس نتیجه مساوی در این بازی را بیشتر می‌بینم.

کدام تقابل‌ها در نقاط مختلف زمین و احیانا بین چه بازیکنانی می‌تواند جذابیت‌های بیشتری را ایجاد کرده تا جایی که از حالا منتظر این تقابل‌ها باشیم؟
تقابل مهدی قایدی با دانیال اسماعیلی‌فر یعنی وینگر چپ استقلال با مدافع راست پرسپولیس می‌تواند تقابل جذاب و هیجان‌انگیز باشد، البته می‌توانم به نبرد مدافع مرکزی خارجی استقلال، یعنی سیلوا با مهاجم خارجی پرسپولیس یعنی لوکادیا هم اشاره کنم و این نبرد هم می‌تواند جذاب باشد. 

اگر شیخ مصدوم نمی‌شد صحبت‌هایی از تغییر تاکتیک پرسپولیس و بازی با دو مهاجم از سوی کادر فنی این تیم مطرح شده بود. شما فکر می‌کنید برای این بازی سرمربیان استقلال یا پرسپولیس سورپرایز یا تغییرات ویژه‌ای را لحاظ کنند؟
استقلال در اوایل فصل کار را با سه دفاع شروع کرد اما در ادامه ساپینتو متوجه شد که تیمش با سیستم چهار دفاع بهتر کار می‌کند و نتیجه بهتری می‌گیرد، بنابراین بعید می‌دانم سرمربی استقلال تغییری را در سیستم و روش کار این تیم نسبت به گذشته بدهد. در سوی دیگر میدان به‌قول شما اگر گل‌محمدی شیخ دیاباته را داشت، امکان استفاده از دو مهاجم همزمان در ترکیب این تیم برای بازی با استقلال خیلی زیاد بود، اما الان نمی‌دانم که چه اتفاقی می‌افتد. شاید هم چنین سیستمی را به‌کار گرفته و از اول با دو مهاجم ترکیب تیمش را بچیند یا بخواهد از نیمه‌دوم این کار را انجام بدهد اما معمولا یحیی گل‌محمدی را چنین شخصیتی دیده‌ام که تفکراتش به‌گونه‌ای است که در دو نیمه با دو سیستم متفاوت بازی می‌کند و برای نیمه دوم به‌طور کل سیستم و ارنج تیم را تغییر می‌دهد، یعنی مثلا در نیمه اول ۴۴۲ و برای نیمه دوم ۴۲۳۱ تیمش را به‌میدان می‌فرستد. درواقع برای اینکه تیم حریف دستش را نخواند، زمان‌هایی این کارها را انجام می‌دهد اما با توجه به شرایط و همه جوانب بعید می‌دانم شاهد سورپرایز یا تغییر بزرگی از جانب دو سرمربی در دیدار دربی ۹۹ باشیم. در شرایط عادی بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک