• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۹-۲۷ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
آرژانتین- فرانسه؛ فینال جذاب جام 22

جدال مسی و امباپه برای ستاره سوم

انتظارها برای بیست‌و‌دومین فینال جام‌های جهانی امروز به پایان می‌رسد و دو تیم آرژانتین و فرانسه فینالی جذاب و پرستاره را برگزار خواهد کرد. تقابل مسی و امباپه بدون‌شک یکی از مهم‌ترین جدال‌های دیدار عصر امروز خواهد بود و باید دید در نهایت جام قهرمانی را کدام‌یک از ستاره‌های پاری‌سن‌ژرمن بالای سر خواهد برد.

جدال مسی و امباپه برای ستاره سوم

انتظارها برای بیست‌و‌دومین فینال جام‌های جهانی امروز به پایان می‌رسد و دو تیم آرژانتین و فرانسه فینالی جذاب و پرستاره را برگزار خواهد کرد. تقابل مسی و امباپه بدون‌شک یکی از مهم‌ترین جدال‌های دیدار عصر امروز خواهد بود و باید دید در نهایت جام قهرمانی را کدام‌یک از ستاره‌های پاری‌سن‌ژرمن بالای سر خواهد برد. هر دو کشور تا‌کنون دو بار جام قهرمانی در این مسابقات را بالای سر برده‌اند و حالا هر دو به‌دنبال نصب ستاره سوم روی پیراهن خود هستند. افتخاری که آنها را به جمع تیم‌های پرافتخار فوتبال دنیا نظیر برزیل، ایتالیا و آلمان نزدیک خواهد کرد. پیش از این دیدار شایعاتی درباره اینکه کریم بن‌زمای مصدوم قرار است با بهبود آسیب‌دیدگی‌اش به فهرست فرانسوی‌ها برای فینال برگردد منتشر شده بود اما با توجه به روابط نه‌چندان خوب او با سرمربی تیم از یک سو و این موضوع که اضافه شدن او برای فینال ممکن است باعث ناراحتی و اعتراض برخی بازیکنان شود دشان رسما اعلام کرد که قرار نیست چنین اتفاقی رخ دهد و او با اتکا به همان نفراتی که تیم را به فینال رسانده‌اند بازی با آرژانتین را آغاز خواهد کرد.

مسی یا امباپه؟
بازی امروز در ورزشگاه لوسیل برگزار خواهد شد. استادیومی که به گفته مسئولان قطری بعد از جام‌جهانی قرار است کاربری دیگری پیدا کند و دیگر میزبان مسابقات فوتبال نخواهد بود. این یعنی جدال آرژانتین و فرانسه آخرین مسابقه فوتبال در این ورزشگاه خواهد بود و تیم برنده با جام قهرمانی آخرین روز فوتبالی در لوسیل را جشن می‌گیرد. قطری‌ها تلاش زیادی داشتند تا بهترین جام‌جهانی را برگزار کنند و حالا تقابل مسی و امباپه در دیدار نهایی می‌تواند بهترین حسن ختام برای آنها باشد تا دو نسخه متفاوت از بهترین‌های فوتبال دنیا در‌حال‌حاضر فینال را برگزار کنند. مسی که در اواخر فوتبالش قرار دارد و با فتح بازی امروز می‌تواند گام بلندی برای تبدیل شدن به بهترین بازیکن تاریخ بردارد و امباپه که یک جام‌جهانی را در کارنامه دارد و یکی از مهم‌ترین استعدادهای فوتبالی سال‌های اخیر دنیای فوتبال محسوب می‌شود. آنها اگرچه هم‌باشگاهی هستند اما در دیدار امروز برای فتح جام به هم رحم نخواهند کرد. این دیدار شاید تا حدی مشخص کند که آیا واقعا مسی بهترین بازیکن تمام دوران است یا اینکه امباپه این توانایی را دارد که از او و رونالدو عبور کرده و نامش را در تاریخ این ورزش جاودانه کند.
مسی در رده باشگاهی افتخارات زیادی را به نام خود به ثبت رسانده و از لحاظ کسب عناوین انفرادی نیز چیزی کم ندارد. او با 7 توپ طلا در این زمینه رکورددار است (که البته ممکن است با درخشش در این جام این تعداد نیز به 8 عدد برسد) و در ویترین افتخارات او فقط قهرمانی در جام‌جهانی کم است. امباپه اما اگرچه در دوره قبل با فرانسه قهرمانی دنیا را تجربه کرده اما در رده باشگاهی هنوز نتوانسته فاتح لیگ قهرمانان شود و قهرمانی در لیگ فرانسه افتخاری نیست که با وجود این همه ستاره در پاری‌سن‌ژرمن بتوان آن را دستاوری مهم برای او و یارانش دانست. امباپه در سال‌های اخیر تلاش داشته تا از این تیم جدا شده و به باشگاه‌هایی چون رئال‌مادرید یا لیورپول برود که پیوستن به این تیم‌ها می‌تواند چالشی جدی برای او باشد و عیارش را بیش از قبل نمایان کند. 
مسی اما با وجود اینکه ستاره‌ای بسیار محبوب در آرژانتین است اما برای اینکه بتواند از مارادونا عبور کند باید حداقل یک جام‌قهرمانی در این تورنمنت به کارنامه‌اش اضافه کند. اتفاقی که در سال 2014 تا آستانه آن پیش رفت اما در‌نهایت بازی فینال را به آلمان باختند و در حسرت قهرمانی ماندند.

تفکرات 2 مربی
جدال مربیان دو تیم نیز می‌تواند بسیار جذاب باشد. اسکالونی که پس از فتح کوپا آمه‌ریکا حالا به‌دنبال تاریخ‌سازی جدیدی با آرژانتین است و دشان که برای دفاع از عنوان قهرمانی تیمش در دنیا برنامه‌های تاکتیکی زیادی در ذهن دارد. 
لیونل اسکالونی در نشست خبری پیش از این بازی گفت: «امیدوارم بتوانیم قهرمان جام‌جهانی شویم و این فوق‌العاده خواهد بود. مهم این است که لیونل مسی از این بازی لذت ببرد و چه سناریویی بهتر از درخشش در فینال جام‌جهانی؟ دیروز داشتیم با بازیکنان صحبت می‌کردیم و من از آنها تشکر کردم، زیرا این حس همه آرژانتینی‌ها است. امیدواریم فردا بتوانیم جام قهرمانی را بالای سر ببریم و و اگر این اتفاق رخ ندهد نیز باز همه احساس غرور کنند، زیرا حالا لحظه لذت بردن از این فینال است. ما نمی‌توانیم فقط به پیروزی فکر کنیم، موارد زیادی وجود دارد که باید آنها را به‌خوبی تجزیه و تحلیل کنیم و سعی کنیم شکست نخوریم. روی آنالیز بازی کار زیادی شده، اما ما نمی‌توانیم فقط به بردن فکر کنیم و احتمال باخت نیز وجود دارد. از اولین روزی که کار خود را اینجا آغاز کردم، ایده ما این بود که تیم ملی متعلق به همه باشد. باید به هر بازیکنی فرصت درخشش را داد و سپس باید تصمیم بگیریم که آیا آنها در سطح تیم هستند یا خیر. ما یک گروه فوق‌العاده تشکیل داده‌ایم که برای این پیراهن همه کار می‌کنند و این مهم‌ترین دستاورد است. ما در بهترین شرایط خود قرار داریم. حتی من بازیکنانی مانند نیکو دومینگز، خوان موسو، لوکاس مارتینز کوارتا، نیکو گونزالس، خواکین کوره‌آ را نمی‌خواهم فراموش کنم. بزرگ‌ترین پیروزی ما این است که همه احساس می‌کنند بخشی از تیم هستند. حتی مردم نیز چنین احساسی دارند و ما تا شروع فینال از این لحظات لذت خواهیم برد.»
در سوی مقابل دیدیه دشان، سرمربی فرانسه نیز درباره این بازی گفت: «وقتی به نشست می‌آمدم، بازیکنانم خواب بودند. درواقع الان اطلاعات دقیق درمورد تعداد بیماران یا وضعیت بازیکنان مبتلا ندارم. در‌حال تلاشیم تا این معضل را به بهترین شکل و با آرامش حل کنیم. امروز اطلاعات بیشتری به من خواهد رسید. امشب و فردا صبح را برای تصمیم‌گیری در مورد فهرست نهایی وقت دارم. البته می‌دانم که این قضیه بیماری مورد علاقه شما رسانه‌هاست و درکش می‌کنم. تمام احتیاط‌های لازم و دستورات پزشکی را رعایت کرده‌ایم و سعی داریم تا این وضعیت را مدیریت کنیم. قطعا این شرایطی نیست که دوستش داشتیم ولی باید با آن کنار بیاییم.»
دشان در پاسخ به این سوال که آیا نگران بازی فینال است، گفت: «در هر صورت این شرایطی است که در آن گرفتار شده‌ایم و باید خودمان را وفق دهیم. هر‌کاری می‌کنیم تا در بهترین فرم در میدان و برابر آرژانتین حاضر شویم. آرژانتین هم با مشکلاتی روبه‌رو بود و به‌خصوص در اولین بازی پس از شکست برابر عربستان وارد بحران شد. نه نگرانم و نه استرس دارم. بهترین راه آماده شدن برای بازی فینال جام‌جهانی حفظ آرامش است. این مهم‌ترین بازی ممکن است و بازی خاصی برای همه خواهد بود. فضای خاصی هم بر این بازی حاکم است و می‌دانم آرژانتینی‌ها و بسیاری از فوتبال‌دوستان ازجمله برخی فرانسوی‌ها دوست دارند به‌خاطر مسی آرژانتین قهرمان شود ولی گفتم که نگران نیستم.» او درباره آینده‌اش روی نیمکت این تیم افزود: «مربیگری فرانسه بهترین اتفاقی است که در زندگی برای من رخ داده و زمانی هم به‌عنوان بازیکن تیم ملی از بازی برای فرانسه احساس غرور می‌کردم. هدایت فرانسه برای من افتخار بزرگی است. این یعنی عشق و مربیگری در بالاترین سطح فوتبال. از هدایت فرانسه خوشحالم و همیشه تیم ملی مهم‌تر از شخص من بوده است. تیم ملی فراتر و بالاتر از هر چیز دیگری است. من در خدمت کشورم هستم و فردا هم مربی فرانسه خواهم بود. فعلا به تنها چیزی که فکر می‌کنم فینال است و نه آینده.»
هوگو لوریس، کاپیتان خروس‌ها هم درباره این دیدار می‌گوید: «آرژانتین تیمی سازمان‌یافته و بسیار قدرتمند به‌خصوص در فاز دفاعی است. به سرعت از دفاع به حمله می‌روند و از اشتباهات کوچک حریف به بهترین شکل استفاده می‌کنند. در تاریخ فوتبال آرژانتین بازیکنان بزرگ زیادی بوده‌اند. زمانی مارادونا را داشتند و حالا لیونل مسی را دارند. انتظارات زیادی از آرژانتین است و فشار روی این تیم بیشتر خواهد بود. برای همه ما فرانسوی‌ها حضور در فینال افتخار بزرگی است و پیروزی برابر آرژانتین حتی ارزش قهرمانی را بیشتر نیز خواهد کرد.»
او درباره اینکه بیشتر فوتبال‌دوستان دنیا می‌خواهند لیونل مسی فردا قهرمان شود و مخالف قهرمانی فرانسه هستند، گفت: «وقتی مردم فرانسه حامی ما هستند، این قضیه کوچک‌ترین اهمیتی برای ما ندارد. از روز اول بازی‌ها هدف ما رسیدن به فینال بود و خیلی‌ها به ما اعتقاد نداشتند. برای قهرمانی وارد زمین می‌شویم و البته می‌دانیم که لیونل مسی در تاریخ فوتبال چه جایگاه بزرگی دارد. در هر صورت بازی فردا بین فرانسه و آرژانتین است. در هر دو تیم بازیکنان خوب زیادی حضور دارند و اهمیت بازی به قدری بالاست که نمی‌توانیم و نباید فقط روی لیونل مسی متمرکز شویم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار