• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۹-۲۶ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی شانس‌های اصلی جوایز بهترین‌های جام‌جهانی قطر

نبرد ستارگان پاریسی برای عناوین انفرادی

بعد از گذشت 27 روز از آغاز بیست‌ودومین دوره جام‌جهانی حالا زمان برگزاری مهم‌ترین دیدارهای این تورنمنت یعنی دیدارهای رده‌بندی و فینال فرا رسیده تا سرنوشت این دوره نیز با مشخص شدن 3 تیم برگزیده مشخص شود. فارغ از جایزه‌های تیمی و مالی یعنی تخصیص 42، 30 و 27 میلیون دلار به 3 تیم برتر این آوردگاه همچون سال‌های گذشته، اسپانسرهای بزرگ‌ترین نمایشگاه فوتبال ملی جهان و مسئولان فدراسیون جهانی فوتبال در پایان تقابل فرانسه و آرژانتین به نفرات شایسته این تورنمنت جایزه‌های انفرادی نیز اهدا می‌کنند که بدون شک تصاحب و مالکیت هرکدام از جوایز کفش طلا، کفش نقره‌ای، کفش برنز، توپ طلا، برترین بازیکن جوان جام و دستکش طلایی به کارنامه گاها پر زرق‌وبرق فوتبالیست‌های نامدار حاضر در جام‌جهانی قطر ارزش بیشتری می‌بخشد.

نبرد ستارگان پاریسی برای عناوین انفرادی

امید نظری گوهر، خبرنگار:بعد از گذشت 27 روز از آغاز بیست‌ودومین دوره جام‌جهانی حالا زمان برگزاری مهم‌ترین دیدارهای این تورنمنت یعنی دیدارهای رده‌بندی و فینال فرا رسیده تا سرنوشت این دوره نیز با مشخص شدن 3 تیم برگزیده مشخص شود. فارغ از جایزه‌های تیمی و مالی یعنی تخصیص 42، 30 و 27 میلیون دلار به 3 تیم برتر این آوردگاه همچون سال‌های گذشته، اسپانسرهای بزرگ‌ترین نمایشگاه فوتبال ملی جهان و مسئولان فدراسیون جهانی فوتبال در پایان تقابل فرانسه و آرژانتین به نفرات شایسته این تورنمنت جایزه‌های انفرادی نیز اهدا می‌کنند که بدون شک تصاحب و مالکیت هرکدام از جوایز کفش طلا، کفش نقره‌ای، کفش برنز، توپ طلا، برترین بازیکن جوان جام و دستکش طلایی به کارنامه گاها پر زرق‌وبرق فوتبالیست‌های نامدار حاضر در جام‌جهانی قطر ارزش بیشتری می‌بخشد. بدون شک موارد اشاره‌شده باعث می‌شود شاگردان دیدیه دشان، لیونل اسکالونی، زلاتکو دالیچ و ولید الرکراکی جدا از تلاشی که برای موفقیت تیم‌های ملی‌شان در نبردهای پیش‌رو می‌کنند به دنبال اثبات شایستگی‌هایشان در دیدار رده‌بندی و فینال باشند تا با دست پر به تیم‌های باشگاهی‌شان بازگردند. 

جایزه ارزنده به افراد خوشحال اعطا نشده است!
در 5 دوره اخیر جام‌جهانی با انتخاب مسئولان فدراسیون جهانی فوتبال و اسپانسرهای این رقابت‌ها جایزه برترین بازیکن به افرادی همچون اولیورکان، زین‌الدین زیدان، دیگو فورلان، لیونل مسی و لوکا مودریچ اعطا شده است که نکته مشترک این لیست عدم لمس مهم‌ترین جام قهرمانی فوتبال جهان توسط بازیکنان تیم‌های ملی آلمان، فرانسه، اروگوئه، آرژانتین و کرواسی در سال‌های 2002، 2006، 2010، 2014 و 2018 بوده است. اما به‌طور قطع چندین ستاره نامدار حاضر در این تورنمنت اصلا دوست ندارند به سرنوشت افراد اشاره شده مبتلا شوند تا در 2 دیدار پایانی به دنبال مجاب کردن مسئولان فیفا برای عدم درنظر‌گیری این قانون نانوشته باشند. 
یکی از گزینه‌های اصلی تصاحب توپ طلای جام‌جهانی 2022 شخصی نیست به‌جزء کیلیان امباپه که به پشتوانه 2 مرتبه فرو ریختن دروازه تیم‌های دانمارک و لهستان، یک‌بار به زانو در آوردن سنگربان استرالیا، متئو رایان، تاثیرگذاری روی گل شاگردان دیدیه دشان برابر استرالیا و لهستان خودش را جزء کاندیداهای اصلی این عنوان معتبر کرده است. بدون شک بزرگ‌ترین نکته بازدارنده که می‌تواند باعث عدم دستیابی بهترین بازیکن جوان دوره گذشته این رقابت‌ها به‌عنوان معتبرترین بازیکن بیست‌ودومین جام‌جهانی شود تکرار عملکردش در مرحله یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی یعنی عدم تاثیرگذاری روی گل‌های خروس‌ها است. شماره 10 فرانسوی‌ها اگر می‌خواهد همزمان دومین قهرمانی‌اش در این رویداد را به‌دست آورد و به‌عنوان ارزنده اشاره‌شده دست یابد باید فارغ از حرکات جذاب در مستطیل سبز ورزشگاه لوسیل روی گل‌های احتمالی تیمش در فینال نیز نقش داشته باشد. 
همچنین به‌طور قطع لیونل مسی به پشتوانه گلزنی برابر عربستان، مکزیک، استرالیا، هلند، کرواسی و تاثیرگذاری روی گل‌های آلبی‌سلسته مقابل شاگردان خراردو مارتینو، لوییز فن‌خال و زلاتکو دالیچ دوباره بعد از جام‌جهانی 2014 در قامت کسب توپ طلای بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی جهان ظاهر شده است. تا پیش از برگزاری دیدار فینال شماره‌های 30 و 7 پاریسن ژرمن به‌عنوان 2 کاندید اصلی تصاحب معتبرترین جایزه این تورنمنت پنداشته می‌شوند. پیش از این بازیکنی موفق نشده بیش از یک‌بار عنوان برترین بازیکن جام‌جهانی را به‌دست آورد تا شاید اعجوبه آرژانتینی بتواند با متقاعد کردن مسئولان فیفا و اسپانسرها اسمش را نسبت به افرادی همچون پله، یوهان کرایف، دیگو آرماندو مارادونا، زین‌الدین زیدان و رونالدو نازاریو متمایز کند. 
علاوه‌بر موارد اشاره‌شده آنتوان گریزمان با توجه به ارسال 2 پاس گل برای اورلین شوامنی و الیویه ژیرو در تقابل مرحله یک‌چهارم نهایی برابر انگلیس و تاثیرگذاری روی گل شاگردان دشان مقابل دانمارک می‌تواند جزء گزینه‌های احتمالی تصاحب جایزه برترین بازیکن جام‌جهانی 2022 تصور شود. البته شانس شماره 7 فرانسه نسبت به امباپه و مسی بسیار کمتر است و برای غلبه بر این 2 مهره باید همچون فینال جام‌جهانی 2018 که ارمغانش رقم زدن آمار 1 گل و 2 پاس گل بود بدرخشد. همچنین بازیکنی مثل الیویه ژیرو با2 مرتبه گلزنی مقابل استرالیا و فتح سنگر وویچک شزنی و جردن پیکفورد نمی‌تواند جزء گزینه‌های اصلی پنداشته شود تا تنها راهش برای لمس توپ طلای این دوره از جام‌جهانی به پدید آوردن اتفاق خارق‌العاده‌ای در پیکار روبه‌روی تیم تحت هدایت لیونل اسکالونی گره بخورد. 

جنگ در فینال
یکی از جایزه‌های ارزنده هر دوره جام‌جهانی، کفش طلا است که در 5 دوره اخیر به رونالدو نازایو، میروسلاو کلوزه، توماس مولر، خامس رودریگز و هری کین اعطا شد که در جام‌جهانی‌های اخیر عنوان آقای گلی را به‌دست آورده بودند. در بیست‌ودومین دوره جام‌جهانی تا پیش از آغاز دیدار پایانی بازیکنانی همچون لیونل مسی و کیلیان امباپه 5 گله، خولیان آلوارز و الیویه ژیرو 4 گله، شانس تصاحب این عنوان را دارند. نکته جالب برترین لیست گلزنان این تورنمنت حضور 4 گلزن برتر در تیم‌های تحت هدایت لیونل اسکالونی و دیدیه دشان است تا بر همین اساس دیدار عصر فردا بیش از همیشه رنگ‌وبوی انگیزه‌های فردی را نیز بگیرد. 
طبق شناخت از افکار و معادلات اسپانسرهای دخیل در انتخاب افراد برگزیده این تورنمنت و مسئولان فدراسیون جهانی فوتبال به نظر می‌رسد از میان کیلیان امباپه و لیونل مسی هرکدام در کسب عنوان آقای گلی ناکام بمانند شانسش برای کسب توپ طلای این رویداد بیش از حریفش می‌شود و بر همین اساس به‌سختی بتوان کسب هر 2 عنوان برگزیده این جام یعنی کفش طلا و توپ طلا را برای یک شخص متصور شد و باید فرضیه تقسیم جوایز میان فوتبالیست‌های کشورهای مختلف را محتمل دانست. 

3 گزینه اصلی برای تصاحب دستکش طلایی
طبق آمارها یکی از سخت‌ترین ابراز نظرها در تورنمنت اخیر به صحبت در مورد شایسته‌ترین سنگربان جام‌جهانی 2022 برمی‌گردد چون دروازه بان‌های شایسته‌ای مثل وویچک شزنی و آندریس نوپرت فارغ از عدم راه‌یافتن کشورهایشان به جمع 4 تیم نهایی در این آوردگاه مهم درخشیدند. اما به نظر می‌رسد نمی‌توان اسامی اشاره شده را در حد و اندازه‌های کسب دستکش طلایی دانست و باید 3 سنگربان دیگر را جزء کاندیداهای اصلی عنوانی دانست که در 5 دوره اخیر افرادی مثل فابین بارتز، جانلوئیجی بوفون، ایکر کاسیاس، مانوئل نویر و تیبو کورتوا به آن دست یافته‌اند. 
بدون شک هیچ کارشناسی نمی‌تواند به‌راحتی از کنار عملکرد درخشان دومینیک لیواکویچ در ضربات پنالتی مقابل ژاپن و برزیل بگذرد زیرا وی نقش بسیار مهمی در صعود کرواسی به جمع 4 تیم نهایی داشته و یکی از شانس‌های مالکیت دستکش طلایی پنداشته می‌شود. همچنین سنگربان مراکشی‌ها یاسین بونو فارغ از درخشش روی ضربات پنالتی روبه‌روی اسپانیا و ناکام گذاشتن بازیکنانی همچون کارلوس سولر و سرخیو بوسکتس در دیدار روبه‌روی پرتغال در مرحله یک‌چهارم با ثبت 3 سیو درخشید تا سلسائوی فوتبال اروپا در امر گلزنی ناکام بماند و بعد از دمیده شدن سوت پایان بازی راهی به‌جزء ترک قطر نداشته باشد. 
امیلیانو مارتینز نیز تا پیش از آغاز ضیافت‌های پنالتی پیکار آرژانتین- هلند در حد‌واندازه‌های سنگربانی نسبتا قابل اطمینان ظاهر شده بود اما ناکام گذاشتن ویرجیل فن‌دایک و استیون برهایس در امر گلزنی در ضربات پنالتی او را تبدیل به یکی از سنگربانان بسیار موفق بیست‌ودومین دوره جام‌جهانی کرده است تا شانس خوبی برای تصاحب جایزه دستکش طلایی داشته باشد. همچنین هوگو لوریس تا این مرحله در لحظات حساس نتوانسته آنچنان شایستگی‌هایش را اثبات کند. البته نباید فراموش کرد فرانسه در جام‌جهانی 2022 اثبات کرده برای موفقیت نیاز چندانی به درخشش سنگربانش ندارد اما لوریس با درخشش در فینال که عیار و ارزشش نسبت به دیدارهای گذشته بسیار متفاوت است، می‌تواند فاصله‌اش را با بونو، لیواکویچ و مارتینز کم کند. 

آلوارز در آستانه تصاحب مهم‌ترین جایزه زندگی‌اش
در 5 دوره اخیر جام‌جهانی بازیکنانی مثل لندون داناون، لوکاس پودولسکی، توماس مولر، پل پوگبا و کیلیان امباپه موفق شده‌اند با کسب جایزه و عنوان برترین بازیکن جوان این رقابت‌ها راه‌شان را برای پیشرفت هرچه بهتر هموار کنند و حالا به نظر می‌رسد در بیست‌ودومین دوره جام‌جهانی فرصت اشاره‌شده برای خولیان آلوارز پیش آمده است تا با تکیه به 2 مرتبه گلزنی روبه‌روی کرواسی و فروریختن دروازه لهستان و استرالیا به برترین بازیکن جوان آوردگاه اخیر تبدیل شود. البته نمی‌توان به‌راحتی از کنار عملکرد درخشان بازیکنانی همچون انزو فرناندز، اورلین شوامنی، بوکایو ساکا، گونسالو راموس و جود بلینگهام گذشت اما به‌طور قطع شانس مهاجم 22 ساله آلبی‌سلسته به دلیل عملکرد مثبت متداوم بیش از اسامی اشاره‌شده است. 
 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار