• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۹-۲۴ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
نگاهی به گران‌ترین پروژه‌های سینمایی هالیوود

هالیوودی‌ها ریسک نمی‌کنند

در دوران پساکرونا سینماها دوباره جان گرفتند و کمپانی‌های فیلمسازی دوباره پروژه‌های گرا‌‌‌ن‌قیمت خود را به‌راه انداختند.

هالیوودی‌ها ریسک نمی‌کنند

کیانا تصدیق‌مقدم، خبرنگار: در دوران پساکرونا سینماها دوباره جان گرفتند و کمپانی‌های فیلمسازی دوباره پروژه‌های گرا‌‌‌ن‌قیمت خود را به‌راه انداختند. وقتی به مجموعه رقم بودجه‌های سینمایی نگاه می‌کنید این تصور شکل می‌گیرد که صنعت سینمای هالیوود دلارهایش را برای تولید انبوه آثار سینمایی کنار گذاشته است. اما واقعیت این است که در چرخه صنعتی سینمای جهان، رقم‌های درشت در اختیار پروژه‌های کم‌ریسک و امتحان‌پس‌داده است. به ۹ فیلم گرا‌‌‌ن‌قیمت هالیوود که سال بعد اکران می‌شوند نگاه کنید. ۶ فیلم آن در دنباله فیلم‌هایی است که قبلا تولید شده و فروش خوبی در گیشه داشتند و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفتند و تنها 3 فیلم با عنوانی جدید تولید می‌شوند. سینمای هالیوود سراغ پروژه‌هایی می‌رود که در سال‌های گذشته بازدهی مالی خوبی داشته و حداقل فروش آن ۲ برابر بودجه ساخت فیلم شده است. در میان فیلم‌هایی که در دست تولید است «آواتار: راه آب» با بودجه ۴۰۰ میلیون دلاری گران‌ترین فیلم هالیوودی در سال ۲۰۲۲ است. در ادامه این گزارش فیلم‌هایی که برای اکران در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ با بودجه‌های قابل توجه تولید شدند را معرفی کردیم. 

«آواتار: راه آب»، تاریخ اکران ۲۵ آذر ۱۴۰۱
«آواتار: راه آب» قسمت دوم از مجموعه «آواتار» است که در سال ۲۰۰۹ اکران شد. این فیلم در ژانر علمی‌تخیلی‌حماسی و توسط جیمز کامرون، کارگردان آمریکایی تولید شده است. این فیلم توسط استودیو قرن بیستم به‌عنوان دومین قسمت از مجموعه فیلم‌های «آواتار» توزیع می‌شود. قسمت اول این مجموعه با بودجه ۲۳۷ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه جهانی۲ میلیارد و ۸۴۷ میلیون دلار فروخت.  حالا قسمت دوم از این مجموعه فیلم با بودجه تخمینی ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار در دست تولید است و به‌عنوان یکی از گران‌ترین فیلم‌های هالیوودی شناخته می‌شود.  «آواتار: راه آب» در تاریخ ۶ دسامبر ۲۰۲۲ در لندن به نمایش درآمده و در تاریخ ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲ در ایالات متحده اکران خواهد شد.  سه دنباله دیگر از این مجموعه قرار است در سال‌های ۲۰۲۴، ۲۰۲۶ و ۲۰۲۸ عرضه شوند، اگرچه به گفته کارگردان دو مورد آخر به استقبال تجاری از «آواتار: راه آب» بستگی دارد.  براساس معرفی سازمان‌هایی مانند هیات ملی بازبینی و موسسه فیلم آمریکا، نام «آواتار: راه آب» بین 10 فیلم برتر سال ۲۰۲۲ دیده می‌شود. همچنین در هشتادمین دوره جوایز گلدن‌گلوب، این فیلم نامزد بهترین فیلم درام و بهترین کارگردانی شد. 

«آکوامن و پادشاهی گمشده»، تاریخ اکران ۴ دی ۱۴۰۲
«آکوامن و پادشاهی گمشده» یک فیلم ابرقهرمانی آمریکایی است که براساس شخصیت آکوامن از دی‌سی‌کامیکس ساخته شد. این فیلم توسط استودیوی دی‌سی، شرکت سافران، و تولیدات اتمی هیولا تولید شده و توسط برادران وارنر پیکچرز توزیع می‌شود و قرار است دنباله‌ای بر فیلم آکوامن (۲۰۱۸)، پانزدهمین فیلم در دنیای توسعه یافته دی‌سی باشد. این فیلم توسط جیمز وان کارگردانی شده است و قرار است در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳ در ایالات متحده اکران شود. در ابتدا قرار بود این فیلم در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲ اکران شود، اما از این تاریخ به ۱۷ مارس ۲۰۲۳ و بعد به تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳ تغییر پیدا کرد. 
اولین سری از این فیلم با هزینه ‌۲۰۰ میلیون دلاری تولید شد و یک میلیارد و 148 میلیون دلار در گیشه جهانی فروخت و به‌عنوان پنجمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۸، پرفروش‌ترین فیلم دنیای سینمایی دی‌سی، نهمین فیلم پرفروش ابرقهرمانی تاریخ و بیست‌ودومین فیلم پرفروش تاریخ سینما انتخاب شد. دومین قسمت از این فیلم هم با هزینه‌‌ای بین ۲۲۰ تا۲۵۰ میلیون دلار ساخته شده است و باید دید پس از اکران مورد استقبال قرار می‌گیرد یا خیر. 

«نگهبانان کهکشان ۳»، تاریخ اکران ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
«نگهبانان کهکشان ۳»، یک فیلم ابرقهرمانی آمریکایی و فیلمی به کارگردانی جیمز گان است که براساس تیم ابرقهرمانی مارول کامیکس تولید شده و توزیع آن برعهده استودیو مارول و استودیو والت‌دیزنی‌ موشن‌پیکچرز است. این فیلم دنباله‌ای برای «نگهبانان کهکشان۲۰۱۴» و «نگهبانان کهکشان۲۰۱۷» است. در این فیلم، نگهبانان مأموریتی را برای دفاع از کیهان و محافظت از یکی از خود آغاز می‌کنند. «نگهبانان کهکشان ۳» قرار است به‌عنوان بخشی از فاز پنجم دنیای سینمایی مارول در ۵ می‌۲۰۲۳ در ایالات متحده اکران شود.  قسمت اول این مجموعه با بودجه ۱۹۵ میلیون دلاری تولید شد و ۷۷۳ میلیون و 300 هزار دلار در گیشه جهانی فروخت و به سومین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۴ و بیست‌وهشتمین فیلم پرفروش ابرقهرمانی تاریخ تبدیل شد. قسمت دومش هم با هزینه ۲۰۰ میلیون دلاری تولید و ۸۶۳ میلیون و چهارصد هزار دلار در گیشه فروخت و عنوان هشتمین فیلم پرفروش ۲۰۱۷ و هجدهمین فیلم پرفروش ابرقهرمانی را به خود اختصاص داد. کارگردان این فیلم گفته است امکان تولید قسمت چهارم از فیلم «نگهبانان کهکشان» وجود دارد و باید دید سومین قسمت آن مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد یا خیر. اگرچه رقم دقیقی برای این قسمت فیلم ابرقهرمانی منتشر نشده است اما تولیدات استودیو مارول معمولا از ۱۲۵ میلیون دلار برای ماجراجویی‌های انفرادی شروع می‌شود و تا رقم ۳۵۰ میلیون دلار برای پروژه‌های ابرقهرمانی گروهی مانند آونجرز بالا می‌رود. 

«ماموریت غیرممکن»، تاریخ اکران ۲۴ دی ۱۴۰۱
«ماموریت غیرممکن» یک فیلم اکشن جاسوسی آمریکایی به کارگردانی کریستوفر مک‌کواری است. این فیلم دنباله فیلم «ماموریت غیر ممکن- فال اوت» و هفتمین قسمت از مجموعه فیلم ماموریت غیرممکن است. تام کروز بازیگر نقش اصلی این فیلم است. این فیلم قراراست ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۳ در ایالات متحده و توسط پارامونت اکران شود.  تریلر «ماموریت غیرممکن» به‌طور انحصاری در cinemacon در ۸ آوریل ۲۰۲۲ منتشر شد و تصویری مربوط به تام کروز درحال پرواز و در یک هواپیمای دوباله بود. این تریلر در ۲۱ می‌۲۰۲۲ در رسانه‌های اجتماعی هم به نمایش درآمد و در ۲۳ می‌۲۰۲۲ به‌طور رسمی به‌صورت آنلاین منتشر شد.  فیلم اول «ماموریت غیرممکن» با بودجه ۱۷۸ میلیون دلاری تولید شد و ۷۹۱ میلیون و صدهزار دلار در گیشه جهانی فروخت. «ماموریت: غیرممکن - فال‌اوت» نخستین فیلم مجموعه است که به صورت تمام سه‌بعدی در سینماها اکران شد. این فیلم با تحسین گسترده منتقدان و تماشاگران همراه شد و در دسته پرفروش‌ترین فیلم مجموعه «ماموریت غیرممکن» و هشتمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۸ قرار گرفت.  حالا قسمت سری دوم این فیلم قرار است با بودجه ۲۹۰ میلیون دلاری تولید شود. با توجه به این رقم «ماموریت غیرممکن» در دسته فیلم‌های پرهزینه سینمای هالیوود قرار می‌گیرد. 

«شزم! خشم خدایان»، تاریخ اکران ۲۶ اسفند ۱۴۰۱
«شزم! خشم خدایان»، یک فیلم ابرقهرمانی آمریکایی به کارگردانی دیوید اف سندبرگ است و براساس شخصیت شزم از دی‌سی‌کامیکس ساخته شده است. این فیلم توسط سینما خط جدید، استودیو دی‌سی، و شرکت سفران تولید شده و توسط برادران وارنر توزیع می‌شود، این فیلم دنباله «شزم ۲۰۱۹» و دوازدهمین فیلم در دنیای توسعه‌یافته دی‌سی است. «شزم! خشم خدایان»، قرار است در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۲۳ در ایالات متحده اکران شود. در این فیلم، خانواده‌ای از قهرمانان نوجوان به رهبری  شزم با دختران اطلس مبارزه می‌کنند. بعد از استقبال خوب از فیلم، ساخت قسمت دوم آن توسط برادران وارنر در دستور کار قرار گرفت. هنری گیدن که وظیفه نویسندگی قسمت نخست را برعهده داشت برای نوشتن فیلمنامه دنباله این فیلم بازگشت و نتیجه آن «شزم! خشم خدایان» شد. این فیلم با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری تولید شده است و فیلمبرداری آن در مه همان سال در آتلانتا آغاز شد و در اوت به پایان رسید. 
سری اول این فیلم با هزینه‌ای بین 80 تا 100 میلیون دلار تولید و ۳۶۶ میلیون دلار در گیشه جهانی فروخته است. 

«فلش»، تاریخ اکران ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
فلش یک فیلم ابرقهرمانی آمریکایی است که براساس شخصیتی به همین نام از دی‌سی‌کامیکس ساخته شده است. این فیلم توسط برادران وارنر پیکچرز، استودیو دی‌سی، دابل‌دریم، و کارخانه دیسکو تولید شده و توسط برادران وارنر پیکچرز توزیع می‌شود. این فیلم را اندی موشیتی کارگردانی کرده است. داستان این فیلم درباره شخصی است که برای جلوگیری از قتل مادرش که عواقب ناخواسته‌ای به همراه دارد، به گذشته سفر می‌کند. این فیلم متاثر از خط داستانی کتاب‌های مصور فلش‌پوینت است که چندین شخصیت کمیک دی‌سی از جمله افلک و کیتون را تکرار می‌کنند. از اواخر دهه ۱۹۸۰ وارنر برنامه‌هایی برای ساخت فیلمی بر محور شخصیت فلش داشت و تا سال ۲۰۱۴ چندین پروژه در دست تولید قرار گرفت که هیچ‌کدام به سرانجام نرسید. سپس این پروژه به‌عنوان بخشی از دنیای توسعه‌یافته دی‌سی دوباره معرفی شد. کارگردانان متعددی به پروژه پیوستند اما هرکدام به دلیل اختلاف‌نظر با ایده‌های استودیو از پروژه جدا شدند. موسکیتی و هادسون در ژوئیه ۲۰۱۹ به این پروژه پیوستند و مقدمات تولید در ژانویه ۲۰۲۰ آغاز و سرانجام این فیلم با هزینه ۲۰۰ میلیون دلاری تولید شد. 
پس از تاخیرهای متعدد ناشی از تغییر کارگردان، همه‌گیری کرونا و مشکلات دیگر پس از تولید، «فلش» قرار است در تاریخ ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳ در ایالات متحده اکران شود. 

«جان ویک: فصل ۴»، تاریخ اکران ۴ فروردین ۱۴۰۲
یک فیلم اکشن آمریکایی به کارگردانی چاد استاهلسکی و دنباله «جان ویک: فصل ۳» و چهارمین قسمت از مجموعه فیلم‌های «جان ویک» است. 
این فیلم در ابتدا قرار بود ۲۱ می‌۲۰۲۱ اکران شود اما به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد و درنهایت تصمیم گرفته شد که ۲۴ مارس ۲۰۲۳ در ایالات متحده اکران شود. 
در این قسمت از فیلم، جان ویک از سرانی که به او خیانت کرده‌اند و خواهان مرگ قطعی وی هستند عصبانی است و قصد دارد با کمک دوست خود که زخم بدی را در طول جنگ قبلی خورده ‌است با افرادی که کشتن او تنها هدف‌شان است مقابله کند و انتقام خودش را بگیرد. 
قسمت اول این مجموعه با بودجه‌ای بین 20 تا 30 میلیون دلار تولید و ۸۶ میلیون دلار فروخته است. ساخت قسمت دوم آن ۴۰ میلیون دلار هزینه داشت و ۱۷۱میلیون و 500 هزار دلار در گیشه فروخت و سری سوم آن با هزینه تولید ۷۵ میلیون دلاری، 327.3میلیون دلار در گیشه جهانی فروخته است. این مجموعه فیلم‌ با فروش کلی بیش از ۵۸۷ میلیون دلار در سراسر جهان، موفقیت‌های تجاری و انتقادی را به‌دست آورد و درنهایت قسمت چهارم آن با بودجه ۹۰ میلیون دلاری برای نمایش در سال ۲۰۲۳ تولید شد. 

«بابیلون»، تاریخ اکران ۱۶ دی ۱۴۰۱
«بابیلون» یک فیلم کمدی درام  از دوره حماسی آمریکایی به کارگردانی دیمین شزل است. برد پیت در این فیلم ایفای نقش کرده است. 
«بابیلون» قرار است در تاریخ ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ توسط پارامونت پیکچرز در ایالات متحده اکران شود. این فیلم در هشتادمین جوایز گلدن‌گلوب، به‌عنوان بهترین فیلم موزیکال یا کمدی انتخاب شده است. 
داستان این فیلم درباره ظهور و سقوط چندین شخصیت طی انتقال فیلم‌های هالیوود از صامت به صوتی در اواخر دهه ۱۹۲۰ است. 
«بابیلون» در ابتدا قرار بود ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ اکران شود اما به دلیل شیوع کرونا یک سال به تعویق افتاد و تاریخ آن به ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ تغییر کرد و قرار است در این تاریخ هم اکرانی محدود داشته باشد و اصل اکران در سینماها در ۶ ژانویه ۲۰۲۳ باشد. 
بنا بر اظهارات سازندگان و تهیه‌کنندگان این فیلم، با توجه به حضور بازیگران مطرح و پرطرفدار و تم اثر که مربوط به دهه ۱۹۰۰ میلادی است و تولید این نوع کارها هزینه‌بر بوده و بودجه زیادی نیاز دارد، هزینه تولید این فیلم مبلغی بالغ بر ۱۰۹ میلیون دلار می‌شود که جزء ساخته‌های پرخرج و گران هالیوود محسوب می‌شود. 

«اوپنهایمر»، تاریخ اکران ۳۰ تیر ۱۴۰۲
«اوپنهایمر» یک فیلم زندگی‌نامه‌ای آمریکایی به کارگردانی کریستوفر نولان در درباره شخصیتی به نام رابرت اوپنهایمر، فیزیک‌دان نظری آمریکایی است که به خاطر بازی در پروژه منهتن - جنگ جهانی دوم، به عنوان پدر بمب اتمی شناخته می‌شود. «اوپنهایمر» قرار است ۲۱ جولای ۲۰۲۳ توسط یونیورسال پیکچرز در ایالات متحده اکران شود. هزینه تولید این فیلم ۱۰۰ میلیون دلار است. کارگردان این فیلم در مصاحبه با توتال فاش کرد که اولین انفجار هسته‌ای تاریخ را بدون استفاده از جلوه‌های کامپیوتری در «اوپنهایمر» بازسازی کرده است. وی همیشه استفاده از جلوه‌های عملی را به کامپیوتری ترجیح داده و حتی یک بوئینگ ۷۴۷ واقعی را در فیلم «تنت» منفجر کرد؛ بنابراین جای تعجب ندارد که در هنگام فیلمبرداری این فیلم هم از انفجار واقعی استفاده کرده باشد. وی در این باره گفته است: «بازسازی آزمایش ترینیتی (اولین انفجار هسته‌ای در نیومکزیکو) بدون استفاده از گرافیک کامپیوتری چالش بزرگی بود. از نمایش دینامیک کوانتومی و فیزیک کوانتومی گرفته تا خود آزمایش ترینیتی و بازآفرینی آن عظیم بود. با توجه به شرایط بسیار سخت بیرون و در آب و هوایی که برای فیلم لازم بود، چالش‌های عملی بزرگی وجود داشت.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار