• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۹-۲۱ - ۰۰:۲۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
صدای دیاباته و هتل‌ها درآمد

بحران مالی قرمزها در آستانه دربی

پرسپولیس در تعطیلات دوران پرحاشیه‌ای را سپری کرد. این در‌حالی است که سرخپوشان اولین تیمی بودند که تمرینات آماده‌سازی خود را شروع کردند اما با گذشت یک هفته درگیر حواشی داخلی شدند.

بحران مالی قرمزها در آستانه دربی

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:پرسپولیس در تعطیلات دوران پرحاشیه‌ای را سپری کرد. این در‌حالی است که سرخپوشان اولین تیمی بودند که تمرینات آماده‌سازی خود را شروع کردند اما با گذشت یک هفته درگیر حواشی داخلی شدند. اعتراض به جریمه کسر 5 درصد قرارداد، چهار روز از تمرینات این تیم را تعطیل کرد. در ادامه اردوی خارجی سرخپوشان بنا‌به دلایلی نامشخص لغو شد. حریفان تدارکاتی خوب برای پرسپولیس در دوران آماده‌سازی پیدا نشد. در‌واقع این اتفاقات خلاف آن چیزی بود که یحیی گل‌محمدی برای تیمش برنامه‌ریزی کرده بود. از طرف دیگر نیز سرمربی سرخپوشان خودش را درگیر برخی مسائل کرد و این موضوع حواشی زیادی برای او و تیمش ایجاد کرد. چه‌بسا یک‌سری اتفاقات منفی که در پرسپولیس در‌حال رخ دادن است (از‌جمله لغو اردوی خارجی) بی‌ارتباط با پرداختن سرمربی این تیم به مسائل اینچنینی نبوده است. 
آنچه در یکی دو هفته اخیر بیشتر از هر چیز دیگری برای پرسپولیس مشکل‌ساز بوده مسائل مالی است. مدیریت باشگاه پرسپولیس هنوز نتوانسته حتی حقوق کارمندان باشگاهش را بدهد و این یعنی که اوضاع مالی صدرنشین لیگ حسابی آشفته است. باشگاه پرسپولیس در کل 70 نفر پرسنل دارد که تعدادی از آنها در ورزشگاه درفشی‌فر و تعدادی هم در ورزشگاه شهید کاظمی مستقر هستند. شاید حقوق آبان‌ماه این افراد کلا یک میلیارد شود و این مبلغ هم در حساب باشگاه پرسپولیس نیست که درویش بتواند حقوق پرسنلش را پرداخت کند. موردی که اگر ادامه داشته باشد شاید با واکنش برخی از آنها مواجه شود. 

 سفر به قطر واجب‌تر از حقوق کارمندان؟
با شروع جام‌جهانی مدیران باشگاه پرسپولیس برنامه‌ریزی کردند که مبادا یکی از بازی‌های ایران را از دست بدهند که البته نتوانستند برای بازی با ولز راهی قطر شوند! اما اعضای هیات‌مدیره پرسپولیس به همراه رضا درویش (به غیر از حسین خبیری) دو سفر پی‌در‌پی به قطر داشتند و بازی تیم ملی مقابل انگلیس و آمریکا را تماشا کردند. سفرهایی که با هزینه باشگاه پرسپولیس انجام شد. توجیه آنها این بود که چون پرسپولیس بیشترین سهمیه را در تیم ملی داشته و پاداش قابل توجهی هم از فیفا به این باشگاه تعلق می‌گیرد، مدیران آن نیز این اجازه را دارند با هزینه باشگاه به قطر بروند! غافل از اینکه پرسپولیس به‌خاطر تحریم‌ها نمی‌تواند از پاداش 650 هزار دلاری فیفا بابت ملی‌پوشانش بهره‌ای ببرد و در‌حقیقت فقط مدیران این باشگاه از این اتفاق بهره بردند. موردی که چندان به مذاق کارمندان باشگاه پرسپولیس خوش نیامد؛ چراکه آنها منتظر دریافت حقوق خود بودند تا سفر مدیران‌شان به قطر!

 اعتراض هتل‌ها
پرسپولیس در تعطیلات با توجه به لغو اردوی خارجی، چند روزی را در یکی از هتل‌های تهران اردو زد. این روند قرار است قبل از بازی فردای پرسپولیس مقابل سپاهان و دربی پایتخت رخ دهد، اما به شرطی که باشگاه پرسپولیس طلب هتل مدنظر سرخپوشان را پرداخت کند. در این مورد باخبر شدیم باشگاه پرسپولیس به دو هتل بدهکار است و آنها تهدید کرده‌اند اگر قرار باشد قبل از تسویه سرخپوشان در آن محل اردو بزنند این اجازه را آنها نخواهند داد. یحیی گل‌محمدی خواسته امشب اعضای تیمش حتما در هتل باشند تا در شرایط بهتری به مصاف سپاهان بروند و برای دربی که روز سه‌شنبه هفته آینده برگزار می‌شود هم یحیی دو روز استقرار در هتل را برای تیمش برنامه‌ریزی کرده است که باید دید این اردوها برگزار خواهد شد یا به‌دلیل مشکلات مالی لغو می‌شود. 

 زمان پرداختی به خارجی‌ها فرار رسید
یکی دیگر از معضلات اخیر باشگاه پرسپولیس فرار رسیدن زمان پرداختی حق و حقوق بازیکنان و مربیان خارجی این تیم است. پرسپولیس سه مربی و چهار بازیکن خارجی دارد که با آنها توافق کرده که هر دو ماه بخشی از قراردادشان را دریافت کنند. در‌حال‌حاضر دو قسط از طلب این نفرات پرداخت شده و حالا زمان قسط سوم فرار رسیده است. سری قبل هم یکی دو هفته‌ای تاخیر در این زمینه به‌وجود آمد که باعث شد مدیریت باشگاه پرسپولیس طلب یورگن لوکادیا و شیخ دیاباته را زودتر پرداخت کند تا صدای‌شان درنیاید. این دو بازیکن نسبت به بقیه خارجی‌های پرسپولیس در زمینه مالی حساس‌تر هستند و دوست ندارند طلب‌شان به تاخیر بیفتد. در این بین دیاباته هنوز 30 هزار دلار از قسط اولش را دریافت نکرده و چند باری نسبت به این موضوع از باشگاه گلایه داشته است. در هر صورت باشگاه پرسپولیس موظف است طی روزهای آتی حداقل طلب دو مهاجم تیمش را پرداخت کند. مخصوصا اینکه یحیی گل‌محمدی دوست ندارد مهاجمان نامبرده قبل از دربی درگیر مسائل مالی شوند. اتفاقی که اگر رخ دهد ممکن است حواشی زیادی برای پرسپولیس قبل از دربی پایتخت ایجاد کند. 

 بازیکنان مجبورند تا نیم‌فصل صبر کنند
بازیکنان و مربیان داخلی پرسپولیس این انتظار را از باشگاه خود داشتند تا قبل از دربی پرداختی به آنها انجام شود، اما چند روز پیش از باشگاه به آنها پیغام داده شد فعلا پولی در حساب نیست و آنها باید تا نیم‌فصل صبر کنند. باشگاه پرسپولیس تا الان 30 درصد قرارداد بازیکنانش را پرداخت کرده و از این حیث عقب نیست، اما طبق قرارداد باید تا نیم‌فصل دریافتی سرخپوشان را به 50 درصد برساند. فعلا بازیکنان پرسپولیس اعتراضی به این مساله نداشته و قصد دارند تا پایان نیم‌فصل اول صبر کنند. هر‌چند با توجه به شرایط بد مالی باشگاه پرسپولیس آنها چاره‌ای جز صبر کردن ندارند. 

 سخت‌ترین روزهای درویش در پرسپولیس
مدیرعامل باشگاه پرسپولیس روزهای بسیار سختی را در این باشگاه سپری می‌کند. حتی سخت‌تر از روزهایی که او جایگزین مجید صدری شد و باشگاه را با بدهی زیادی تحویل گرفت. آنچه باعث شده شرایط برای مدیریت باشگاه پرسپولیس سخت شود این است که او در چند روز اخیر رایزنی‌های زیادی انجام داد تا پول قرض کند اما به جایی نرسید. به هر حال باید دید درویش در این بحران مالی که گریبانگیر پرسپولیس شده چه راهکاری را پیدا می‌کند. 

 اسپانسر زودتر از هفته سیزدهم پول نمی‌دهد
باشگاه پرسپولیس انتظار داشت در این شرایط بحرانی، اسپانسر به دادش برسد که این اتفاق رخ نداد. حامی مالی باشگاه پرسپولیس که یکی از اپراتورهاست تاکید کرده که زودتر از هفته سیزدهم امکان پرداختی به این باشگاه را نخواهد داشت. این یعنی اینکه درویش نمی‌تواند قبل از دربی روی کمک اسپانسر حساب کند. درواقع اینجاست که او باید هنر مدیریتش را نشان دهد. 

 سرلک بازی می‌کند اما عمری نه
پرسپولیس برای بازی فردا با سپاهان می‌تواند از میلاد سرلک استفاده کند. هافبک ملی‌پوش پرسپولیس در تمرینات اخیر این تیم حضوری فعال داشته و این آمادگی را دارد تا در بازی فردا به میدان رود. در‌واقع سرلک خودش را برای این بازی دوستانه رساند تا بتواند شانس خود را برای حضور در دربی پایتخت بالا ببرد، اما بازگشت این بازیکن به تمرینات با مصدومیت محمد عمری مصادف شد. هافبک جوانی که در بازی‌های تدارکاتی سرخپوشان در تعطیلات یکی از نفرات آماده بود. مصدومیت عمری چندان جدی نیست اما ممکن است در‌صورت بازی کردن با سپاهان تشدید شود و در آن صورت دربی را از دست بدهد. در هرصورت وضعیت عمری در تمرین امروز پرسپولیس بررسی خواهد شد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار