• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۹-۱۹ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
در روز دانشجو استان‌های مختلف دانشگاه آزاد محملی برای پاسخگویی مسئولان بود

پرسشگری آزاد

 روز‌های منتهی به ۱۶ آذر که می‌رسد تب‌وتاب برگزاری مراسم روز دانشجو هم در دانشگاه‌ها به اوج خود می‌رسد به‌طوری که دانشجویان به‌خصوص تشکل‌های دانشجویی در تدارک برگزاری برنامه‌‌هایی هستند تا بتوانند مراسم روز دانشجو را به بهترین شکل برگزار کنند.

پرسشگری  آزاد

 روز‌های منتهی به ۱۶ آذر که می‌رسد تب‌وتاب برگزاری مراسم روز دانشجو هم در دانشگاه‌ها به اوج خود می‌رسد به‌طوری که دانشجویان به‌خصوص تشکل‌های دانشجویی در تدارک برگزاری برنامه‌‌هایی هستند تا بتوانند مراسم روز دانشجو را به بهترین شکل برگزار کنند. دانشگاه آزاد هم امسال به‌مثابه دیگر دانشگاه‌ها برنامه‌های زیادی را برای بزرگداشت این روز در واحدهای خود با حضور دانشجویان و مسئولان دانشگاهی و استانی برگزار کرد. البته برگزاری این برنامه‌ها فقط به واحدهای بزرگ در دانشگاه خلاصه نشد و حتی به برخی از مراکز و مجموعه‌های کوچک نیز رسید. امسال معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، استاندار مرکزی، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران از جمله شخصیت‌هایی بودند که در واحدهای دانشگاه آزاد حضور پیدا کردند. دکتر طهرانچی، رئیس این دانشگاه هم در سفر به استان خراسان‌رضوی در واحد مشهد حاضر و در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که به همت تشکل‌های این واحد برگزار شد حضور پیدا کرد و به سوالات دانشجویان پاسخ داد. 

دکتر طهرانچی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو:
دانشجو و دانشگاه مساله نیست بلکه بخشی از حل مساله است

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سفر به استان خراسان‌رضوی، در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که به همت تشکل‌های دانشجویی واحد مشهد برگزار شد، حضور پیدا کرد. 
دکتر طهرانچی در این نشست چهارساعته، ضمن استماع سخنان، نظرات، پیشنهادات و انتقادات دانشجویان، با ارائه سخنانی با موضوع «دانشجو موذن جامعه؛ تحلیلی بر حوادث پاییز 1401- از دعوای سبک زندگی تا نزاع تمدنی» گفت: «همان‌طور که یکی از دانشجویان این نشست به نیکی درباره آزادی بیان و اندیشه اشاره کرد، ما راهی جز اینکه یک فضای تعقل همراه با آزادی بیان و اندیشه داشته باشیم، نداریم چراکه این فضا می‌تواند نظام ما را پایدار کند همان‌طور که تاکنون نیز این‌چنین بوده است و کشور ما این قابلیت را دارد که مردم به‌راحتی آن را نقد کرده و تندترین مباحث در محضر مقام‌معظم‌رهبری بیان می‌شود و این یکی از ویژگی‌های جمهوری اسلامی ایران است.» 
وی ادامه داد: «همان‌گونه که دانشجویان نیز اشاره کردند، باید این بسترها در جامعه علمی گسترش بیشتری داشته باشد. دانشگاه آزاد در این زمینه اقدام به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی کرده که این اتفاق پس از دهه‌ها سکوت در این دانشگاه محقق شد؛ به‌طوری که در سال اول برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد ، 6 هزار نفر و در سال دوم 12 هزار نفر از دانشجویان حضور داشتند. نکته جالب این است که براساس استعلامی که از مراجع قضایی صورت گرفته بود، نام هیچ یک از این 12 هزار دانشجوی شرکت‌کننده در کرسی‌های آزاداندیشی، در بین افراد حاضر در اغتشاشات نبود. به همین دلیل است که ما معتقد به جریان‌های طبیعی و پایدار و ایجاد فضای آزادی بیان و اندیشه در محیط علمی هستیم.» 
دکتر طهرانچی درخصوص اشاره دانشجویان حاضر به برگزاری کمیته‌های انضباطی و دعوت از دانشجویان شرکت‌کننده در تجمعات غیرقانونی دانشگاه‌ها، گفت: «اساسا این کمیته‌ها به‌منظور رسالت دانشگاه در حوزه مراقبت والدانه است؛ چراکه دانشگاه محیط واسط بین خانواده و جامعه است و باید به جوانان تعلیم اجتماعی و تبعیت از قانون را بیاموزد تا بدانند درصورت تخطی از قانون، مجازات خواهد شد.» 
رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: «برگزاری کمیته‌های انضباطی، نشریات دانشجویی، شورای تعامل دانشجو و دانشگاه، نمونه شبیه‌سازی‌شده از دادگاه، روزنامه و رسانه و شوراهای شهر و مجلس است.»  وی با بیان اینکه کمیته انضباطی بخشی از مراقبت والدانه و تعلیم و تربیت اجتماعی در محیط دانشگاه است، تصریح کرد: «آنچه در حوادث و اغتشاشات اخیر نسبت به کمیته انضباطی و تعامل با دانشجو انجام دادیم، از دید مراقبت والدانه است و دانشگاه وظیفه دارد در این زمینه توجه و تنبه لازم را نسبت به عملکرد دانشجویان داشته باشد. در عین حال، در این مدت سه‌ماهه همه روسای دانشگاه آزاد مراکز استان و واحدها پیگیر امور دانشجویان بازداشت‌شده بودند و ضمانت‌های لازم را برای دانشجویانی که متوجه اشتباه و خطای خود شده بودند، انجام دادند. علاوه‌بر این؛ درخصوص افرادی که به کمیته‌های انضباطی مراجعه می‌کنند، جلسات مشاوره برگزار خواهد شد تا مشکلات و معضلات این دانشجویان بررسی شود تا بتوانند به‌راحتی و به‌سرعت میان دیگر دانشجویان برگردند.» 
دکتر طهرانچی تاکید کرد: «آنچه برای ما مهم است، آسیب ندیدن دانشجویان است و همان‌طور که یکی از دانشجویان اشاره کرد، دانشجو و دانشگاه مساله نیست؛ بلکه بخشی از حل مساله است.» 
رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به پنج دوره تمدنی غرب از سال 1780 تاکنون، گفت: «این پنج دوره 50ساله به دوره‌های انقلاب صنعتی، عصر سرمایه‌داری، عصر امپریالیسم، دوره جنگ سرد و عصر جهان شبکه‌ای تقسیم می‌شود. در عصر جهان شبکه‌ای دو رویداد رخ داد؛ یکی جنگ جهانی علیه تروریسم که منجر به چهار جنگ در منطقه ما و شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی شد و دیگر علم برای امنیت که منجر به پاندمی کرونا و کشته شدن بیش از 7 میلیون انسان شد.» 
وی افزود: «مقام‌معظم‌رهبری در سال نخست کار دولت یازدهم خطاب به شورای عالی فضای مجازی هشدار بزرگی بیان کردند و فرمودند شاید هویت انقلاب و جامعه دست‌خوش تغییر شود. معنای آنها این است که تمام حوزه‌های ما را تحت تاثیر قرار دهند. اخلاق، فرهنگ و اقتصاد تحت تاثیر قرار می‌گیرد. ایشان همچنین تاکید فرمودند که «ما باید برای صیانت از خود و ارزش‌های خود کار کنیم. در این فضا و جهان جدید باید از خود صیانت کنیم، جهان به یک جهان شبکه‌ای تبدیل شده که در آن بازیگران مختلف در کنار همدیگر فعالیت می‌کنند. باید معلوم کنیم که ایران در کدام نقطه جهان شبکه‌ای قرار دارد.» 
دکتر طهرانچی با اشاره به تاثیر فضای مجازی و جهان شبکه‌ای بر نسل جدید جامعه، خاطرنشان کرد: «واقعیت این است که در دو سال همه‌گیری کرونا در کشور، اتفاقی افتاد که اکنون شاهدیم بیش از 75 درصد دانشجویان، سال‌اولی هستند و عملا انتقال نسلی فرهنگ دانشگاه در این دو سال از بین رفت.» 
وی گفت: «گسترش فضای مجازی باعث شد که شاهد ادبیاتی در اغتشاشات و حوادث اخیر باشیم که چنین ادبیاتی نه در محیط دانشگاه‌های ما وجود داشته و نه در گذشته ایران. تمام این تغییرات، ناشی از گسترش استفاده از فضای مجازی در بین جوانان است. در این مقوله، دانشگاه باید نقش و جایگاه خود در جهان شبکه‌ای را تعیین کند و این موضوعی است که باید به دست جوانان اتفاق بیفتد؛ چراکه فضای مجازی اگرچه برای نسل قبل در حاشیه است اما برای نسل جدید، در متن قرار گرفته و آنها با مفاهیم فضای مجازی آشنا هستند.» 
در ادامه، دکتر طهرانچی از همسر شهید امنیت دانیال رضازاده که در اغتشاشات اخیر در مشهد به شهادت رسید، تجلیل به عمل آورد.  در پایان این مراسم، با حضور دکتر طهرانچی، علی سروری‌مجد مشاور ریاست و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط‌عمومی و هماهنگی استان‌ها و مرادی رئیس دانشگاه آزاد استان خراسان‌رضوی و واحد مشهد، از دانشجویان نخبه دانشگاه آزاد واحد مشهد تقدیر به عمل آمد. 
لازم به ذکر است دکتر طهرانچی پس از اتمام مراسم گرامیداشت روز دانشجو، ساختمان نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد استان خراسان‌رضوی و معاونت فرهنگی دانشجویی واحد مشهد را افتتاح کرد. 

  واحد اردبیل میزبان معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه
دانشگاه آزاد واحد اردبیل در روز دانشجو میزبان فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد بود. جهان‌بین در ویژه‌برنامه‌ای که به مناسبت این روز برگزار شد تاکید کرد که برای دانشجویانی چنین پرنشاط، آینده‌ای درخشان پیش‌روست.  جهان‌بین در این مراسم یکی از مشکلات آموزش عالی را نرخ بیکاری در بین تحصیلکردگان دانست و گفت: «این نرخ سه برابر غیر تحصیل‌کرده‌هاست که علل مختلفی دارد و باید برای آن راهکار ارائه شود. یکی از راه‌ها این است که علاوه‌بر تربیت تخصصی در دانشگاه‌ها، باید تربیت مهارت نیز انجام شود.» جهان‌بین با بیان اینکه دانشگاه و جامعه در پیوند با یکدیگر هستند و نمی‌شود رشته‌های ۲۰ سال پیش با سرفصل‌های قدیمی در دانشگاه تدریس شود، ادامه داد: «راه‌حل دیگر این است که تربیت متخصص باید با توجه به نیاز مناطق مختلف انجام شود و این مورد باید توسط سیاستگذاران آموزشی مورد توجه واقع شود.»  وی افزود: «بخش دیگری از مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان به خود دانشجویان برمی‌گردد که به کسب مهارت در کنار آموزش توجه نمی‌کنند. باید توجه داشت از بین خیل عظیم فارغ‌التحصیلان، کسانی وارد بازار کار می‌شوند که توانمند‌تر بوده و مهارت‌های بیشتری را فرا گرفته باشند.»  جهان‌بین با اشاره به اینکه سراهای نوآوری و مراکز رشد یک اقدام بسیار مهم است که در دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور در حال فعالیت هستند، ادامه داد: «علاوه‌بر ایجاد سراهای نوآوری و مراکز رشد، دانشگاه آزاد با پویش اشتغال به دنبال حل برخی از مشکلات فوق‌الذکر است و سعی دارد نیروی ماهر دانش‌بنیان را تحویل جامعه و صنعت دهد.»  وی خاطرنشان کرد: «حواله کردن مشکلات به یکدیگر و همدیگر را مقصر نشان دادن راه مناسبی نیست و راه‌حل در کنار هم بودن ما و مسئولیت‌پذیری همه ماست. ما موظفیم که برای دانشجویان فضای مناسبی ایجاد کنیم اما در کنار تلاش دانشگاه، دانشجویان نیز باید همت به خرج دهند و نباید معطل دیگران بمانند.»  وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه واقعه ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و توسط نیروهای ملی و غیرمذهبی علیه نفوذ آمریکا در کشور رخ داده است، گفت: «آن زمان هنوز اسمی از آیت‌الله‌خمینی(ره) در سپهر سیاسی ایران مطرح نبود. لذا خصومت آمریکا با ملت ایران به شخص امام‌خمینی یا رهبر انقلاب مربوط نیست و از نظر آمریکا هر کس و هر ملتی که حتی مختصری استقلال‌طلب باشد، دشمن است و با آن برخورد می‌کند. راه مقابله با چنین کشوری این است که به دانشمندان خود و شما دانشجویان که دانشمندان آینده کشور هستید، اتکا کنیم و با شناخت سهم خود در پیشرفت کشور قدم برداریم.» 

  نشست رئیس بنیاد شهید با دانشجویان واحد ‌قم 
سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد قم حضور یافت و به سوالات دانشجویان پاسخ گفت.  قاضی‌زاده‌هاشمی در این نشست دیدگاه‌های 13 نفر از دانشجویان را شنید و به سوالات و دغدغه‌های آنان پاسخ داد. تورم، ازدواج جوانان، مسائل دانشجویی و مسائل سیاسی مرتبط با اغتشاشات، ضرورت پاسخگویی مسئولان کشور و حضور آنان در بین مردم و دانشجویان از مسائلی بود که دانشجویان در این جلسه مطرح کردند.  معاون رئیس‌جمهور در این مراسم در واکنش به شعارهای تعداد معدودی از دانشجویان خطاب به دیگر دانشجویان، گفت: «من در تعجب هستم در محیط دانشگاهی و علمی جمعی از دانشجویان به جمعی که اختلاف‌نظر و باور دارند توهین می‌کنند. اینکه شعار «آزادی» می‌دهید اما به سایرین توهین کنید در شأن دانشجو نیست. آزادی یعنی اینکه گفت‌وگو بین افراد شکل بگیرد.»  رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: «ما از مشکلات اقتصادی کشور دفاع نمی‌کنیم و به‌عنوان کسی که در جریان مذاکرات دولت هستم اذعان می‌کنم که بزرگ‌ترین خط قرمز رئیس‌جمهور معیشت مردم است.» 

  سلیمی‌نمین به واحد یاسوج رفت
عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران نیز در روز دانشجو به واحد یاسوج رفت و در نشستی تحت عنوان «دیروز دانشجوی امروز در رویدادها» به ایراد سخنرانی پرداخت.  او گفت: «امروز و طی یکی دو ماه اخیر مطالبه‌ای مطرح می‌شود که باعث شرمندگی است، عده‌ای از دانشجویان مطالبه‌شان این است که سلف سرویس دختران و پسران یکی باشد. این مطالبه حداکثری دانشجویان هم نیست. در این شرایط درحالی‌که دانشجویان می‌توانند مطالبه به‌حق داشته باشند و دانشجویان را در میان ملت عزیز کند، مطالبه‌ای مطرح می‌شود که در میان دانشجویان هم قابل‌هضم نیست.»  سلیمی‌نمین با اشاره به اینکه برخی حرکت‌ها افتراق ایجاد می‌کند و برخی دیگر اشتراک، تصریح کرد: «فحاشی در محیط علم افتراق ایجاد می‌کند که این مطالبه دانشجویان نیست، پس چرا برخی دانشجویان چنین حرکتی انجام دادند؟ اینجا می‌توان فهمید که در چه حوزه‌ای وارد شده‌اید در حوزه منافع ملت یا منافع ضد ملت. دانشجویی که در دانشگاه فحش‌های رکیک می‌دهد تا دانشجویان دیگر را تهییج کند که در دانشگاه درگیری فیزیکی ایجاد شود، وارد حوزه دشمن شده یا حوزه ملت؟ چرا این را نمی‌فهمد؟ چون هیجانات را بر او حاکم کرده‌اند.»  وی با بیان اینکه امروز در حوزه شناختی مشکل جدی داریم، خطاب به دانشجویان ادامه داد: «روز دانشجو را روزی قرار دهید که فکر کنید، شما حق انتخاب دارید و می‌توانید شأن خود را ارتقا دهید و بعد ابزار لازم را پیدا کنید و در آینده برای اینکه در جایگاه حساس قرار گیرید بینش سیاسی پیدا کنید.»  سلیمی‌نمین تاکید کرد: «برخی مسائلی که در دانشگاه‌ها طی دو ماهه اخیر مطرح شد حرف‌های بحقی بود که مسئولان دانشگاه‌ها باید به آنها توجه داشته باشند، برخی مطالبات بسیار نازل بوده و اینقدر فرو کاهند بوده که آدم شرم می‌کند. اما باید مسئولان و مدیران دانشگاه‌ها سعه صدر داشته باشند که حتی اگر دانشجویی با زبان نرم هم حرف درستی را نزد و تند بود، تحمل داشته باشند؛ اما دانشجویان هم باید در مسیر مسائل حداکثری جامعه حرکت کنند تا همچون گذشته پیش‌قراول باشند. دانشجو هم باید فهم درستی از شرایط روز جامعه و نیاز‌های کل جامعه داشته باشد تا بتواند همچنان در اوج بماند.»  وی با بیان اینکه شعار «زن زندگی آزادی» اگر شعار خود دانشجویان بود، محترم بود اما این شعار دنباله‌روی از جریان دیگری بود و کپی‌برداری شد، اظهار کرد: «آیا در مورد زنان جفا صورت نمی‌گیرد؟ بله حتما همین‌طور است، سال‌ها نسبت به بانوان مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد توهین روا داشته می‌شد و ورود به دانشگاه آزاد بدون چادر ممنوع بود و خیلی از آقایان و خانم‌ها سکوت می‌کردند، آیا این مساله و قانون منشأ دینی داشت؟ کسی هست که حجاب روسری و مانتو را به رسمیت نشناسد؟» مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در ادامه با ابراز این عقیده که کشته شدن جوانان کشور طی دو ماه اخیر هزینه تعرض دشمن در بین ماست، خاطرنشان کرد: «آنچه در دانشگاه شریف صورت گرفت اعتراض نیست بلکه یک بی‌منطقی در دانشگاه بود. برای اولین بار در تاریخ آموزش عالی کشور فحاشی در دانشگاه باب شده و این اعتراض نیست. اگر دانشگاه شریف می‌خواهد مساله‌ای را حل کند باید منطقی داشته باشد که دانشجویان و ملت را همراه خود کند. اسم این را که موجب فحاشی می‌شود می‌توان عقده‌های فروخفته گذاشت.» 

  برگزاری جلسه پرسش و پاسخ سه‌ساعته با استاندار مرکزی
یکی از برنامه‌های روز دانشجو در واحد اراک برگزاری نشستی صمیمی با حضور فرزاد مخلص‌الائمه استاندار مرکزی، مرتضی قاسمی سرپرست دانشگاه آزاد استان مرکزی و واحد اراک، رسول ظرافت مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد استان مرکزی و اعضای هیات‌رئیسه دانشگاه، انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی و هنری و تشکل‌های سیاسی اسلامی دانشجویی در سالن امام‌خمینی(ره) واحد اراک بود. در این جلسه سه‌ساعته استاندار مرکزی به سوالات صنفی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... دانشجویان پاسخ داده شد. سید مجتبی آل‌یاسین، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری استان مرکزی هم با حضور در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه ضمن بازدید از غرفه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز رشد، هسته‌های فناور دانشگاه با مسئولان غرفه‌ها درخصوص فعالیت‌ها و مشکلات احتمالی گفت‌وگو کرد.  همچنین در یکی دیگر از برنامه‌های این واحد دانشگاهی به مناسبت روز دانشجو از ۶۰ نفر پژوهشگر برتر واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد استان مرکزی و واحد اراک تقدیر به عمل آمد. 

  استاندار یزد دغدغه دانشجویان یزدی را شنید
مهران فاطمی، استاندار یزد نیز در روز دانشجو به دانشگاه آزاد یزد رفت. در این نشست 14 نفر از دانشجویان به نمایندگی از دانشجویان دغدغه‌ها و سوالات خود را مطرح  کردند و از طرف مسئولان حاضر و استاندار یزد پاسخ داده شد. استاندار یزد در ابتدای این نشست با حضور بر تربت شهدای گمنام مدفون در دانشگاه آزاد یزد، با قرائت فاتحه و اهدای شاخه گل ادای احترام کرد. همچنین در حاشیه این نشست، نمایشگاه دستاوردهای علمی این دانشگاه نیز برپا شد. 
فاطمی در نشست مشترک با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: «آزادی‌خواهی و مطالبه‌گری از درخواست‌های ما دانشجویان است، ولی مطالبه‌گری و بیان نظرات چهارچوب و اصولی دارد و اینکه ما نسبت به آن مساله که مطالبه داریم باید اطلاعات دقیق داشته باشیم.» 
وی درخصوص بیان اعتراضات و نحوه برخورد با معترضان نیز گفت: «فضای اعتراض وجود دارد و هیچ‌گونه برخوردی صورت نگرفته درحالی‌که در فضای مجازی انواع توهین و دروغ را نسبت می‌دهند و همه‌گونه توهین روا داشته‌اند ولی استاندار از هیچ‌کس شکایتی نداشته اما اگر از خط قرمز نظام عبور کرده و به اموال عمومی خسارت بزنند، باید ارگان‌های مسئول ورود کرده و امنیت مردم و جامعه را تامین کنند.» 
وی افزود: «دانشگاه محیط اعتراض و انتقاد است، ولی درست و اصولی و طبق قانون باید باشد و انتظار داریم جنبش دانشجویی هدایت‌گری کند و مرزها مشخص باشد و حریم‌ها رعایت شود و اینکه به زور، کلاس تعطیل شود و حرف‌های رکیک به اساتید زده شود آیا قانونی است؟ نباید به شخصیت‌های علمی توهین شود.» 
استاندار یزد گفت: «دانشجویان حتما در انجمن‌های علمی دانشجویی حضور موثر داشته باشند و در فعالیت‌های دانش‌بنیان، فناورانه و علمی استان مشارکت کنند. ما نیز هرگونه حمایتی را داشته و خواهیم داشت.» 

  دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد؛ میزبان میهمانی بی‌پلاک
دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد یکی از واحدهایی است که امسال برنامه‌های روز دانشجو را به بهترین شکل برگزار کرد. آیین تجدید میثاق با آرمان‌های شهدای والامقام و تشییع پیکر شهید گمنام همزمان با روز دانشجو با حضور ابراهیم رحیمی رئیس واحد شهرکرد، هیات‌رئیسه، استادان، کارکنان، دانشجویان و مسئولان استان چهارمحال‌وبختیاری به همت بسیج دانشجویی شهید باکری و معاونت فرهنگی و دانشجویی در تالار امام خمینی(ره) دانشگاه آزاد واحد شهرکرد برگزار شد.  همچنین به مناسبت روز دانشجو رئیس دانشگاه آزاد استان چهارمحال‌وبختیاری و واحد شهرکرد، رضا قاسمی‌نژاد مسئول نهاد رهبری، مهرداد یادگاری معاون فرهنگی و دانشجویی، پژمان فاضلی معاون آموزشی به همراه دیگر مسئولان دانشگاهی با اهدای گل و شیرینی این روز بزرگ را به دانشجویان تبریک گفتند. 

  حضور قهرمانان ورزشی در واحد رشت
جشن بزرگ 16 آذر و روز دانشجو در واحد رشت هم با حضور دانشجویان، اساتید و قهرمانان ورزشی برگزار شد. سید محمدحسین صفوی، مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های آزاد گیلان هم در این مراسم حضور داشت و 16 آذر را روز بسیار مهمی دانست و هدف انقلاب اسلامی را زمینه‌سازی برای تمدن نوین اسلامی و ظهور امام عصر(عج) دانست. صفوی در ادامه به قدرت معنوی و علمی شهدا پرداخته و افزود: «بیندیشیم که ما وارث شهیدانی هستیم که معجونی از علم و معنویت و حماسه بودند و آنها روحیه مقاومت را در ما دمیدند.» 

  قدیری‌ابیانه به واحد بندرعباس رفت
محمدحسن قدیری‌ابیانه، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام یکی از چهره‌هایی بود که به واحد بندرعباس رفت تا دغدغه‌های دانشجویان را شنیده و به سوالات آنها پاسخ دهد. او در مراسمی که به مناسبت 16 آذر و روز دانشجو در واحد بندرعباس برگزار شد، با اشاره به نقش دانشجو در توسعه و پیشرفت کشور گفت: «حضور نیروهای خلاق، پژوهشگر و نوآور توانسته در حوزه‌های فناوری‌های هسته‌ای کشور را به رشد قابل‌قبولی برساند.» رئیس دانشگاه آزاد استان هرمزگان و واحد بندرعباس نیز در این مراسم با گرامیداشت و تبریک این روز، روز دانشجو را روز حق‌طلبی، عدالت‌خواهی و مبارزه با استکبار جهانی خواند و گفت: «امروز باید دانشجو بیش از پیش آگاه و بابصیرت باشد و با دسیسه‌های رنگارنگ دشمنان به دام استکبار و عوامل آن نیفتد و در این مسیر آرمانی با الهام از ارزش‌های انقلاب اسلامی در مسیر آرمان‌های واقعی انقلاب، امام راحل(ره) و مقام‌معظم‌رهبری حرکت کند تا آسیبی به جامعه نرسد و بتوان در این مسیر پر تلاطم به سر منزل مقصود رسید.» 

  جشن دانشجویان دامغانی در روز دانشجو 
واحد دامغان نیز از جمله واحدهای دانشگاه آزاد بود که برنامه‌های ویژه‌ای برای این روز تدارک دیده بود که در تالار خوارزمی واحد دامغان برگزار شد. نعمت‌اله نعمتی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دامغان ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع پرنشاط دانشجویان «روز دانشجو» را تبریک گفت و گفت: «رسالت دانشجو جویای دانش بودن است و باید در وهله‌ اول خودش اولین فرآیند یادگیری را در کلاس طی کند و با پیگیری و ارتباط موثر با استادان در راه کسب علم تلاش کند.» وی با اشاره به توصیه مقام‌معظم‌رهبری به جوانان درخصوص امر به تحصیل، تهذیب و ورزش، بیان کرد: «با توجه به ابعاد دیگر شخصیت انسانی، نیاز است در کنار تحصیل، با تقویت روح و جسم، عبادت خداوند متعال و انجام ورزش در جهت تعالی خود بکوشید.» 

  تقدیر از دانشجویان فعال در واحد شیراز
در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که در واحد شیراز به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد شیراز برگزار شد نیز از دانشجویان فعال و توانمند دانشگاه و اعضای کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی تجلیل شد. در آغاز این نشست، دانشجویان به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پیرامون فعالیت‌های مختلف دانشگاه پرداختند و گوشه‌ای از توانمندی‌های کانون‌ها و تشکل‌ها و درخواست‌های ایشان از رئیس و معاونان دانشگاه مطرح شد. در این نشست محمدرضا قائدی، رئیس دانشگاه آزاد استان فارس رمز موفقیت کانون‌ها را هم‌افزایی توان کانون‌ها و ظرفیت سایر دانشجویان برشمرد و گفت: «به‌طور ویژه اعضای کانون‌ها در اردوهای راهیان پیشرفت که به‌زودی برگزار خواهد شد شرکت کنند تا آشنایی هرچه بیشتری با توانمندی‌ها و پیشرفت‌های کشور پیدا کنند.» قائدی فعالیت دانشجویان در مراکز رشد واحد شیراز و حضور پررنگ آنها در رویداد عصر امید در خردادماه گذشته را نمونه‌ای از بخش‌های مختلفی دانست که دانشجویان می‌توانند در ایام تحصیل خود در آن فعالیت کرده و مهارت بیاموزند و رشد اجتماعی کنند. 

  103 نخبه علمی در واحد کرمانشاه تقدیر شدند 
واحد کرمانشاه نیز برای روز دانشجو مراسم ویژه‌ای تدارک دیده بود. در این مراسم که با حضور دانشجویان، استادان و هیات‌رئیسه دانشگاه واحد کرمانشاه در تالار علامه امینی دانشکده علوم انسانی برگزار و از دانشجویان نخبه علمی، پژوهشی، قهرمانان ورزشی، فعالان فرهنگی و مخترعان تقدیر شد. در این مراسم از 103 دانشجوی منتخب فرهنگی، علمی، پژوهشی، ورزشی و مخترعان با اهدای لوح تقدیر تجلیل و قدردانی شد، اجرای چند موسیقی کلاسیک توسط دانشجویان واحد کرمانشاه و پخش چند کلیپ مرتبط با روز دانشجو از دیگر برنامه‌های جانبی این مراسم بود. 
 فرهاد گل‌محمدی، رئیس دانشگاه آزاد استان کرمانشاه در این مراسم به اهمیت برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی در دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: «شرکت در کرسی‌های آزاداندیشی فرصت ارزشمندی است که در مورد مسائل و موضوعات و مشکلات مختلف کشور با زبان علم و منطق نظرات خود را بیان کنیم و به نظر من هر فرد با هر عقیده و نظری می‌تواند از طریق این کرسی‌ها صحبت کند و مطالب و موضوعات مورد نظر خود را به مسئولان انتقال دهد.» 

  برگزاری مناظره کرسی‌های آزاد‌اندیشی در واحد سمنان
واحد سمنان نیز از دیگر واحدهای دانشگاه آزاد بود که آیین گرامیداشت روز دانشجو را با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان، جمعی از مسئولان و دانشجویان دانشگاه در سالن آمفی‌تئاتر این دانشگاه برگزار کرد. مراسمی که با اجرای برنامه‌های متنوعی چون پخش کلیپ، مسابقه، قرعه‌کشی و تجلیل از دانشجویان لیگ مناظره کرسی‌های آزاد‌اندیشی همراه بود و بخش پایانی این آیین به برگزاری جلسه پرسش و پاسخ اختصاص داده شد که دانشجویان دانشگاه آزاد واحد سمنان سوالات و مطالبات خود را در بخش‌های مختلف مطرح و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان پاسخگوی آنان بود.  منصوری رئیس واحد سمنان در این مراسم از دانشجویان به‌عنوان نمادهای آرمان‌گرایی یاد کرد که در ارتقای اجتماعی، توسعه کشور و سرنوشت کشور خود دخیلند. وی از دوران دانشجویی به‌عنوان مفیدترین و سازنده‌ترین دوران، یاد کرد و اظهار کرد: «در این مقطع، علم‌آموزان علاوه‌بر کسب دانش، مهارت، اخلاق و فرهنگ از شور و نشاط جوانی بهره‌مند می‌شوند و این مولفه‌ها در کنار هم، ماندگاری خاطرات این دوران را بیشتر می‌کند.»

  نماینده مردم کرج پای درددل دانشجویان کرجی نشست
علیرضا عباسی، نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی نیز در روز دانشجو به واحد کرج رفت و در یک جلسه پرسش و پاسخ طی سخنانی دانشجویان را نماینده و انعکاس‌دهنده افکار مردم دانست که می‌توانند نظرات را منتقل کنند. 
 او با اشاره به اینکه دانشجویان با صراحت و با دغدغه‌ای که دارند مشکلات را بیان می‌کنند، افزود: «امیدوارم این جمع‌ها و جلسات پرسش و پاسخ ادامه داشته باشد به این دلیل که تبادل نظر و افکار به‌وجود می‌آید. در این میان بسیاری از مشکلات مطرح و شرایط برای رفع معضل فراهم خواهد شد از طرفی با نوع نگرش نسل جدید در بدنه دانشگاه‌ها نیز بیش از گذشته آشنا خواهیم شد.» 
عباسی با بیان اینکه دانشجویان به‌نوعی نماینده و انعکاس‌دهنده افکار مردم هستند و می‌توانند نظرات را منتقل کنند، ادامه داد: «اگر ایراد، پیشنهادی یا انتقادی هست باید توسط دانشجویان و این قشر مطرح شود؛ اگر موضوعی وجود دارد که باید به جامعه منتقل کنیم دانشجو بهترین فرد انتقال‌دهنده موضوعات است‌.» 
این مقام مسئول درخصوص این موضوع که این جلسات با مسئولان مختلف استمرار داشته باشد، گفت: «واسطه میان دانشجو و مسئول باید به حداقل برسد تا دانشجو بتواند بدون واسطه سوال را مطرح کند و بدون واسطه جواب آن را دریافت کند.» 

  بزرگداشت روز دانشجو در استان خوزستان
نمایش فیلم مستند آذرخش توسط تشکل‌های دانشجویی با حضور مفسر فیلم، نشست آمریکا‌شناسی و بررسی تحولات منطقه در واحد آبادان توسط تشکل دانشجویی، سخنرانی رسالت دانشجو چیست، در واحد دزفول از جمله برنامه‌های واحدهای دانشگاهی در استان خوزستان بود. به گفته رئیس این استان نشست تاثیر تشکل‌ها در تنویر افکار عمومی در واحد دزفول، سخنرانی جریان‌شناسی جنبش دانشجویی در واحد ایذه، نمایش فیلم به همراه نقد و بررسی در واحد اهواز توسط بسیج دانشجویی، نمایش فیلم در خوابگاه‌های دانشجویی از دیگر برنامه‌های روز دانشجو در دانشگاه‌های آزاد خوزستان است. 

  رئیس واحد فسا در کلاس‌های درس حاضر شد
اما مراسم روز دانشجو در واحد فسا متفاوت‌تر از واحدهای دیگر این دانشگاه برگزار شد. در این روز اعضای هیات‌رئیسه واحد فسا در کلاس‌های درس حاضر شدند و یاد و خاطره شهدای دانشجو را گرامی داشتند. مهرداد کریمی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو و بزرگداشت 16 آذر گفت: «دانشجویان باید در توسعه و توانمندی‌های جامعه قدم بردارند و پتانسیل‌های موجود در خود را به‌طور کامل بشناسند که با اراده خود موجب تحول در جامعه خواهند شد. اهدای کارت تبریک روز دانشجو، نصب بنر، نصب عکس‌نوشته روی تابلوهای کلاس و... از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.» 

  حضور فرماندار آزادشهر در کرسی آزاد‌اندیشی واحد کلاله
مسئولان دانشگاه آزاد واحد آزاد‌شهر و کلاله نیز با برگزاری مراسمی با حضور حضور فرماندار، امام‌جمعه، جمعی از مدیران، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آزادشهر و کلاله این روز را گرامی داشتند. در این مراسم علاوه‌بر انجام «کرسی آزاد اندیشی»، از دانشجویان دانشگاه آزاد کلاله تجلیل شد. 
همچنین سیدجواد کریمی فرماندار آزادشهر در نشست کرسی آزاداندیشی دانشجویان دانشگاه آزادشهر در پاسخ به گلایه دانشجویان درخصوص آخرین تصمیم‌گیری‌های صورت‌گرفته برای سایت پسماند زباله، اظهار کرد: «با پیگیری‌های انجام‌شده آخرین چاه پایش ایجاد و حفاری آن به‌طور کامل انجام گرفته و نمونه‌گیری و آزمایشات لازم توسط شرکت معتمد محیط‌زیست اقدام و نتایج اعلام خواهد شد.»  وی افزود: «انجام عملیات فنس‌کشی محوطه سایت اجرایی شد و درخصوص مکان‌یابی احداث سایت جدید پسماند و عدم توسعه اراضی محدوده سایت فعلی با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان قرارداد منعقد شده و هم اینک یک تیم ۱۱ نفره دانشگاهی در حال آماده‌سازی برای ارزیابی توان سرزمین برای دفن پسماند به روش owa هستند.» 
فرماندار آزادشهر ادامه داد: «ایجاد فضای سبز در بخش محیطی و داخل سایت در برنامه قرار دارد و با دانشگاه علم و صنعت درخصوص استحصال گاز از محل لندفیل قدیم سایت آزادشهر به‌منظور کنترل بو و بهره‌برداری بهینه از آن قرارداد مربوطه منعقد و مطالعات آن آغاز شده است.» 

  فرمانده سپاه اردستان به پرسش‌های دانشجویان پاسخ داد
دانشگاه آزاد مرکز زواره نیز مراسم بزرگداشت روز دانشجوی خود را به همت حوزه فرهنگی و با همکاری تشکل‌های دانشجویی و بسیج اساتید این دانشگاه در سالن جلسات شهید گنجی‌زاده برگزار کرد. در این مراسم زمانی برای پرسش‌های دانشجویان اختصاص داده شده بود، که فرماندهی سپاه پاسداران شهرستان اردستان به پرسش‌های کتبی و شفاهی دانشجویان و اساتید در حوزه‌های مختلف پاسخ داد. قرائت بیانیه روز دانشجو، پخش کلیپ توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به دانشجویان و تقدیر از دانشجویان و اساتید ممتاز علمی و فعال فرهنگی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. 

  فرماندار برخوار در واحد دولت آباد حضور یافت
جشن روز دانشجو در دانشگاه آزاد واحد دولت‌آباد هم با حضور محمدرضا قربانی فرماندار شهرستان برخوار برگزار شد. اجرای مسابقه و تجلیل از برترین‌های علمی، فرهنگی و ورزشی دانشگاه آزاد واحد دولت آباد از دیگر برنامه‌های این جشن بود. قربانی در این مراسم گفت: «یکی از دلایل عقب‌ماندگی دانشگاه‌های ما مدرک‌گرا شدن دانشجویان است، دانشجوی ما امروزه اعتقاد زیادی به تحصیل برای کسب علم و دانش ندارد و می‌خواهد فقط یک مدرک بگیرد و برود.» 
فرماندار شهرستان برخوار با بیان اینکه دانشجو باید جواب سوالاتش را در دانشگاه بگیرد نه در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: «من آماده شنیدن نظرات و انتقادات دانشجویان هستم، دانشجویان اگر اعتراضی دارند، پیشنهادی هم برای آن داشته باشند.» 

  دانشجویان میزبان معاون فرهنگی منطقه آزاد انزلی
واحد بندرانزلی هم به مناسبت روز دانشجو در شانزدهم آذر، نشست تخصصی پژوهش‌های راهبردی را با حضور سید‌حجت مهدوی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد انزلی برگزار کرد. بنا بر این گزارش در این نشست تخصصی سید‌حجت مهدوی معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به ضرورت انجام فعالیت‌های پژوهش‌محور در مراکز علمی گفت: «حاصل فعالیت‌های پژوهش‌محور تولیدات با کیفیت و متناسب با نیاز کشور خواهد بود و فعالان حوزه علم و پژوهش با دقت نظر آثاری منحصربه‌فرد و ماندگار ارائه می‌دهند.» 
وی در ادامه به لزوم ارتقای شاخص‌های کیفی آموزش در مراکز آموزشی مستقر در منطقه آزاد انزلی اشاره و تاکید کرد: «با بهره‌گیری از اساتید مجرب و تدوین برنامه‌های راهبردی می‌توان سطح دانش دانشجویان و هنرجویان مراکز فنی حرفه‌ای را ارتقا داد و به‌واسطه انجام فعالیت‌های پژوهش محور متناسب با نیاز منطقه استان و کشور گام برداشت.» 
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی توسعه روابط مراکز آموزشی مستقر در منطقه با دانشگاه‌های حوزه خزر را یکی از راهبردهای سازمان دانست و خاطرنشان کرد: «وجود دانشگاه آزاد اسلامی برای ایجاد توسعه پایدار در منطقه آزاد انزلی فرصت بسیار مناسبی است تا به جهت داد و ستد علمی، تجاری و صنعتی پیوند مناسبی بین دو مجموعه صورت گیرد.» 

  پاسخ‌های فرماندار دماوند به سوالات دانشجویان رودهن
مسئولان دانشگاه آزاد واحد رودهن نیز برای گرامیداشت این روز برنامه‌ای را تدارک دیده بودند که با حضور رضا طاهرخانی فرماندار شهرستان دماوند، امیری بخشدار رودهن، احمدی رئیس اداره آبفای رودهن، فریده دوکانه‌ای‌فرد رئیس واحد رودهن، قاسم رضایی از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جلیل محمدی معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در واحد رودهن، معاونان دانشگاه و جمعی از دانشجویان برگزار شد. در این مراسم به سوالات مطرح شده از سوی دانشجویان و نمایندگان انجمن‌های دانشجویی توسط فرماندار شهرستان دماوند پاسخ داده شد و به رسم یادبود لوح تقدیری به مناسبت 16 آذر روز دانشجو به دانشجویان اهدا شد. 
در ابتدای این جلسه فریده دوکانه‌ای‌فرد، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، گفت: «جنبش‌های دانشجویی همواره نقش تعیین‌کننده‌ای در مبارزات آزادی‌خواهانه مردم همیشه بیدار و آگاه کشورمان داشته‌اند و دانشجویان هرگز اجازه نخواهند داد که بیگانگان در امور داخلی کشورمان دخالت کنند.» 
رئیس دانشگاه آزاد واحد رودهن خاطرنشان کرد: «تاریخ معاصر ثابت کرده که دانشجویان همواره بینش عمیقی نسبت به اوضاع موجود داشته و به‌موقع و پیشاپیش همگان واکنش نشان داده‌اند؛ چراکه دانشجو باید در کنار فراگیری علم و دانش مسئولیت‌پذیر نیز باشد.» 
وی افزود: «دانشجوی عدالتخواه انقلابی به موازات دانش‌اندوزی خود را موظف به حضور در جایگاهی که در او احساس نیاز باشد و بتواند گره‌ای از مشکلات مردم و دولت باز کند می‌داند در این صورت است که علم‌اندوزی او سمت و سویی خدایی به خود خواهد گرفت.» 

  بازدید امام‌جمعه ورامین از خوابگاه دانشجویان ورامین و پیشوا
بازدید از خوابگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا یکی از برنامه‌هایی بود که در روز دانشجو صورت گرفت. محمودی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران و امام‌جمعه موقت ورامین و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا با حضور در محل خوابگاه دانشجویان (خواهران) ضمن گفت‌وگو با دانشجویان وضعیت اسکان و مسائل مورد نظر آنها را بررسی کردند. 

  بازدید دانشجویان از نیروگاه خورشیدی شهر مجلسی
بازدید از نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی شهر علامه مجلسی نیز از برنامه‌هایی بود که همزمان با 16 آذر - روز دانشجو با حضور جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه و با همکاری بسیج اساتید این دانشگاه برگزار شد.

  نشست واحد فلاورجان در روز دانشجو
مراسم گرامیداشت روز دانشجو با موضوع جنبش دانشجویی و برنامه پرسش و پاسخ در دانشگاه آزاد فلاورجان نیز با حضور عضو شورای عالی بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد. حسین مطیع، عضو شورای عالی بسیج اساتید استان اصفهان در این مراسم پیرامون جنبش دانشجویی و مسائل روز کشور و همچنین اهداف دشمنان انقلاب مباحثی را مطرح کرد و گفت: «آنچه اهمیت ویژه دارد آگاهی و هوشیاری جامعه به‌خصوص جوانان و دانشجویان است. پرسش و پاسخ پایان‌بخش این برنامه بود که مطیع به سوالات دانشجویان پاسخ دادند.» 

  بیان مطالبات دانشجویان آزاد دزفول در تریبون آزاد
مطالبات دانشجویان دانشگاه آزاد واحد دزفول نیز به بهانه روز دانشجو، در تریبونی آزاد و بی‌حاشیه مطرح و توسط سید‌علی مرعشی، استاد روانشناسی و استادیار دانشگاه چمران اهواز پاسخگویی شد. 
سیدمحمدمهدی صافی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دزفول نیز در پایان این تریبون آزاد گفت: «صف دانشجویان ما از صف اغتشاشگرانی که لگد زدند، آتش زدند و اغتشاش کردند و از آنها که ایجاد ناامنی کردند باوجود دیدگاه‌های متفاوت جداست.» سیدمحمدمهدی صافی افزود: «این نشست‌ها را ادامه می‌دهیم و دنبال راه‌حل هستیم، همه مشکل و اعتراض داریم، فشار اقتصادی کمر همه را شکسته است، آیا با رودرروی هم افتادن مشکل حل می‌شود؟ باید به‌دنبال راه‌حل باشیم.» وی افزود: «دانشجوی ما نمی‌داند با چه پشتوانه‌ای ازدواج کند؟ وضعیت شغلی و آینده‌اش چطور درست می‌شود؟ برگزاری این جلسه برای به جواب رسیدن است ولی شرط آن رعایت ادب و احترام طرف مقابل است تا چنین نشست‌هایی تداوم یابد.» 

  فرماندار و اعضای شورای شهر میهمان دانشجویان گراش
مراسم ۱۶ آذر و روز دانشجو با حضور مسئولان، خیرین و دانشجویان دانشگاه آزاد گراش، در محل خود دانشگاه برگزار شد. مهدی مهدی‌زاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گراش در این مراسم از ارتقای دانشگاه آزاد به «مرکز» و راه‌اندازی سایت کامپیوتر خبر داد. 
سخنرانی فرماندار، عضو شورای شهر، تقدیر از خیرین و حامیان دانشگاه آزاد اسلامی گراش، افتتاح سایت کامپیوتر و بازدید از کارگاه‌های برق و معماری دانشگاه، از بخش‌های مهم این مراسم بود. در این مراسم از طرف دانشگاه آزاد اسلامی از غلامحسین غفاری، حسینعلی فانی‌لاری و مرتضی فتحی، خیرین و حامیان دانشگاه آزاد تقدیر به عمل آمد. حاج‌غلامحسین غفاری در این مراسم قول کمک ۵۰ میلیون تومانی را به دانشگاه آزاد گراش داد. او همچنین به به 10 نفر از دانشجویانی که در مراسم حضور داشتند نفری ۲۰۰ هزار تومان هدیه داد.  محمود طاهرزاده، فرماندار گراش گفت: «سایت کامپیوتر تجهیز شده و آماده بهره‌برداری است. کارگاه معماری ۱۰‌تا میز و صندلی نیاز دارد که چهار‌تا توسط دانشجویان ساخته شده است. کارگاه برق یک‌سری امکانات که شامل یک تا دو میلیارد سرمایه است دارد و قرار است تعمیر شود که دانشجویان استفاده کنند.»  ناصر دلخوش، عضو شورای شهر گراش هم گفت: «دانشگاه در معرض تعطیلی بود که با کمک مهدی‌زاده و تلاش مسئولان و خیرین عزیز از تعطیلی آن جلو‌گیری شد. گراش تعهد داده که ساختمان دانشگاه ساخته بشود. این همراهی خیرین و مسئولان را می‌طلبد. برای جذب دانشجو خیلی از امکانات و رشته‌ها فراهم شده و امکان فراهم شده برای ادامه تحصیل خانم‌های خانه‌دار که امکان تحصیل در شهرهای دیگر را ندارند. این باعث رونق بُعد علمی شهرستان، ارتقای کارمندان ادارات و رونق اقتصادی می‌شود.»

  برگزاری مراسم روز دانشجو با حضور امام‌جمعه گناوه
سیدعبدالهادی رکنی، امام‌جمعه گناوه نیز در روز دانشجو به دانشگاه آزاد گناوه رفت و یکی از ویژگی‌های دانشجویان را زیربار ظلم و ستم نرفتن دانست که در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ تجلی یافت. امام‌جمعه گناوه با بیان اینکه ۱۶ آذر در تاریخ کشور یک روز فراموش نشدنی است، گفت: «این حادثه چهارماه بعد از کودتای آمریکایی و انگلیسی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در جریان سفر معاون وقت رئیس‌جمهور آمریکا به ایران رخ داد که سه تن از دانشجویان به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.»  وی ادامه داد: «نقش دانشجو بیدار‌گری است و با بصیرتی که دارد تحت تاثیر القائات، تبلیغات رسانه‌ای و جنگ ترکیبی دشمن قرار نخواهد گرفت.»  رکنی‌حسینی گفت: «دانشجو می‌تواند در تمام عرصه‌ها مطالبه‌گر باشد اما معنای منتقد بودن و مطالبه‌گری این نیست که در زمین دشمن و همراه با معاندان باشد.» 

  شعرخوانی حامد عسگری در جشن دانشجویان همشهری 
جشن روز دانشجو در دانشگاه آزاد واحد کرمان (شهید‌حاج قاسم سلیمانی) با حضور حامد عسگری، شاعر و ترانه‌سرای مطرح کشور و با حضور رئیس این واحد در تالار حافظ برگزار شد. 

  واحد زاهدان میزبان نشست امام‌جمعه با دانشجویان
مراسم ۱۶ آذر با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه زاهدان و رئیس دفتر نهاد رهبری مقام‌معظم‌رهبری دانشگاه‌های استان در واحد زاهدان برگزار شد.  مصطفی محامی ضمن تبریک روز دانشجو پس از شنیدن نقطه نظرات نمایندگان دانشجویان گفت: «آنچه به‌عنوان نقطه نظرات شما یا گرانی‌ها می‌آید باید پاسخ داده شود و حتی اطلاع‌رسانی درخصوص پاسخ نیز صورت گیرد.»

 واحد بیرجند میزبان نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان جنوبی
سیدعلیرضا عبادی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی و امام‌جمعه بیرجند همزمان با روز دانشجو به دانشگاه آزاد واحد بیرجند رفت و در ویژه‌برنامه یادواره شهید علیرضا حسینی که در این واحد دانشگاهی آرمیده سخنرانی کرد. 

  گرامیداشت روز دانشجو با حضور پرشور دانشجویان تبریزی
ویژه‌برنامه روز دانشجوی دانشگاه آزاد واحد تبریز نیز در سالن همایش‌های استاد شهریار این دانشگاه با استقبال دانشجویان برگزار شد. آرش رنجبران، رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز در این مراسم سخنرانی کرد. 

  حضور فرماندار در دانشگاه آزاد شهرستان سلماس
فرماندار سلماس به‌مناسبت 16 آذر و گرامی داشت روز دانشجو از دانشگاه آزاد شهرستان سلماس دیدن کردند. کاظم غنی‌زاده، سرپرست فرمانداری سلماس در این دیدار صمیمی با دانشجویان گفت‌وگو و دیدار چهره‌به‌چهره داشت. همچنین وی از نمایشگاه آثار هنری بازدید کرد. 

  میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی کبودرآهنگ از فرماندار
مراسم روز دانشجو دانشگاه آزاد واحد شهر کبودرآهنگ با حضور مسلم غلامی، فرماندار این شهر برگزار شد. او در این مراسم گفت: «دانشجویان بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی کشور هستند و جمعیت متخصص و تحصیلکرده‌ای که آینده اداره این کشور بزرگ بر دوش آنان است.» وی افزود: «دانشگاه‌ها ظرفیت‌های بسیار مناسبی هستند که می‌توانند با ارائه راهکارهای سازنده، در حل بخش قابل توجهی از کاستی‌ها، مسائل و مشکلات جامعه به‌ویژه در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نقش‌آفرینی کنند.» 

  گرامیداشت روز دانشجو با حضور مسئولان شهر بافق
فرماندار بافق به اتفاق روسای ادارات فرهنگ و ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی و با همراهی رئیس و مدیران دانشگاه با حضور در چند کلاس درس دانشگاه آزاد بافق، این روز را به دانشجویان تبریک گفتند. محمد‌علی صمیمی در سخنان کوتاهی بر اهمیت علم و تقوا به‌عنوان دو بال برای کسب معرفت توسط انسان خصوصا دانشجویان تاکید و اظهار امیدواری کرد دانشجویان با بصیرت روزافزون در گام دوم انقلاب پیش‌رو باشند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار